Obwieszczenie Ministra Finansówz dnia 27 października 2022 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie
sprawozdania z działalności brokerskiej
Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych
innych aktów prawnych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 lutego 2019 r. w sprawie sprawozdania z
działalności brokerskiej
(Dz. U. poz. 329), z uwzględnieniem zmiany wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 22 października
2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sprawozdania z działalności brokerskiej
(Dz. U. poz. 1963).
2.
Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie
obejmuje § 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 22 października
2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdania z działalności brokerskiej
(Dz. U. poz. 1963), który stanowi:
„
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2021 r.
Na podstawie art. 81 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń
(Dz. U. z 2022 r. poz. 905) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres, częstotliwość, formę i sposób sporządzania sprawozdania z działalności
brokerskiej;
2)
termin i sposób jego przedstawiania organowi nadzoru.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o brokerze, bez bliższego określenia, należy przez
to rozumieć brokera ubezpieczeniowego lub brokera reasekuracyjnego.
§ 2.
1.
Sprawozdanie z działalności brokerskiej obejmuje:
1)
podstawowe dane brokera;
2)
informacje o wykonywanej działalności brokerskiej;
3)
podstawowe informacje finansowe.
2.
Część sprawozdania z działalności brokerskiej zawierająca podstawowe dane brokera
obejmuje:
1)
w przypadku brokera będącego osobą fizyczną:
a)
dane dotyczące brokera, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej „ustawą”,
b)
adres do korespondencji,
c)
informację o liczbie osób zatrudnionych,
d)
wykaz osób fizycznych, przy pomocy których broker wykonywał czynności brokerskie w
zakresie ubezpieczeń lub w zakresie reasekuracji, zawierający ich dane osobowe, o
których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 7 lit. a i b ustawy,
e)
wykaz pracowników brokera, niebędących osobami, przy pomocy których broker wykonywał
czynności brokerskie, zawierający ich dane osobowe, o których mowa w art. 59 ust.
1 pkt 7 lit. a i b ustawy;
2)
w przypadku brokera będącego osobą prawną:
a)
dane dotyczące brokera, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 2 lit. a, b i d ustawy,
b)
adres do korespondencji,
c)
dane osobowe osób wchodzących w skład zarządu, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt
2 lit. c ustawy, oraz informacje o pełnionej funkcji,
d)
tożsamość akcjonariuszy lub udziałowców brokera, obejmującą:
-
w przypadku osób fizycznych - dane osobowe, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2
lit. a-c ustawy,
-
w przypadku osób prawnych - dane, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 2 lit. a, b
i d ustawy,
e)
wysokość akcji lub udziałów posiadanych przez akcjonariuszy lub udziałowców brokera,
f)
tożsamość osób mających bliskie powiązania z brokerem, o których mowa w art. 3 ust.
1 pkt 3 ustawy, obejmującą:
-
w przypadku osób fizycznych - dane osobowe, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2
lit. a-c ustawy,
-
w przypadku osób prawnych - dane, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 2 lit. a, b
i d ustawy,
g)
dane, o których mowa w pkt 1 lit. c-e.
3.
Część sprawozdania z działalności brokerskiej zawierająca informacje o wykonywanej
działalności brokerskiej obejmuje:
1)
podstawowe warunki umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania
działalności brokerskiej;
2)
informację, czy umowa ubezpieczenia obejmuje ochroną ubezpieczeniową inne podmioty
wykonujące działalność brokerską;
3)
informację o roszczeniach z umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu
wykonywania działalności brokerskiej;
4)
informację o zleceniu czynności brokerskich wymagających specjalistycznej wiedzy innym
podmiotom;
5)
informację o współpracy z innymi podmiotami wykonującymi działalność brokerską;
6)
w przypadku brokera ubezpieczeniowego informacje o skargach na wykonywaną działalność
brokerską oraz o reklamacjach związanych z wykonywaną działalnością brokerską;
7)
informację, czy osoby, przy pomocy których broker wykonywał czynności brokerskie,
odbyły szkolenie;
8)
informację o wykonywaniu działalności gospodarczej innej niż działalność brokerska
oraz o charakterze wykonywanej działalności;
9)
w przypadku brokera będącego osobą prawną, także informacje o zaangażowaniu osób wchodzących
w skład zarządu w innych podmiotach wykonujących działalność w zakresie pośrednictwa
finansowego lub działalność brokerską.
4.
Część sprawozdania z działalności brokerskiej zawierająca podstawowe informacje finansowe
obejmuje:
1)
w przypadku brokera ubezpieczeniowego:
a)
dane o przychodach z tytułu wykonywanej działalności brokerskiej, w tym przychodach
z tytułu prowizji brokera,
b)
dane o składce ulokowanej w zakładach ubezpieczeń i prowizji brokera,
c)
dane o liczbie umów zawartych przez poszczególne zakłady ubezpieczeń za pośrednictwem
brokera,
d)
ocenę współpracy z zakładami ubezpieczeń;
2)
w przypadku brokera reasekuracyjnego:
a)
dane o przychodach z tytułu wykonywanej działalności brokerskiej,
b)
wykaz umów reasekuracji zawartych za pośrednictwem brokera, w tym informację o prowizji
brokera,
c)
wykaz umów reasekuracji finansowej zawartych za pośrednictwem brokera, w tym informację
o prowizji brokera.
§ 3.
Sprawozdanie z działalności brokerskiej sporządza się na formularzu, którego wzór
określa:
1)
w przypadku brokera ubezpieczeniowego będącego osobą fizyczną - załącznik nr 1 do
rozporządzenia;
2)
w przypadku brokera ubezpieczeniowego będącego osobą prawną - załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
w przypadku brokera reasekuracyjnego będącego osobą fizyczną - załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
w przypadku brokera reasekuracyjnego będącego osobą prawną - załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 4.
Kwoty wykazywane w sprawozdaniu z działalności brokerskiej wyraża się w złotych z
dokładnością do pełnych złotych.
§ 5.
1.
Sprawozdanie z działalności brokerskiej jest sporządzane za okres roku kalendarzowego.
2.
Sprawozdanie z działalności brokerskiej jest przekazywane organowi nadzoru w terminie
do dnia 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, za który jest przedstawiane
sprawozdanie.
§ 6.
1.
Sprawozdanie z działalności brokerskiej składa się z wykorzystaniem bezpłatnego formularza
elektronicznego udostępnionego na stronie internetowej organu nadzoru.
2.
Organ nadzoru udostępnia, na swojej stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej,
adres elektroniczny, pod którym udostępniony jest formularz elektroniczny, o którym
mowa w ust. 1.
3.
Sprawozdanie z działalności brokerskiej jest przedstawiane przez:
1)
brokera albo przez osobę uprawnioną - w przypadku brokera będącego osobą fizyczną;
2)
osobę uprawnioną - w przypadku brokera będącego osobą prawną.
4.
Broker będący osobą fizyczną może przekazać do organu nadzoru informację o osobach
uprawnionych do składania sprawozdania z działalności brokerskiej, obejmującą dane
identyfikujące brokera oraz dane osobowe osoby uprawnionej, o których mowa w art.
59 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy.
5.
Broker będący osobą prawną przekazuje do organu nadzoru informację o osobach uprawnionych
do składania sprawozdania z działalności brokerskiej, obejmującą dane identyfikujące
brokera oraz dane osobowe osoby uprawnionej, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2
lit. a i b ustawy.
Złożenie sprawozdania z działalności brokerskiej następuje po uwierzytelnieniu brokera
lub osoby uprawnionej za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie
identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej,
o którym mowa w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej
(Dz. U. z 2021 r. poz. 1797).
Broker lub osoba uprawniona, która nie posiada danych wymaganych do uzyskania środka
identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w ust. 6, składa sprawozdanie z działalności
brokerskiej w formie pisemnej w postaci wydruku formularza, o którym mowa w ust. 1,
opatrzone własnoręcznym podpisem.
§ 7.
Przepisy rozporządzenia stosuje się po raz pierwszy do sprawozdania z działalności
brokerskiej sporządzanego za rok 2019.
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia
2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
2)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki
Regionalnej z dnia 22 października 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie
sprawozdania z działalności brokerskiej (Dz. U. poz. 1963), które weszło w życie z
dniem 1 listopada 2021 r.
3)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 20 lutego 2019 r.
Załącznik nr 1
-
Osoby fizyczne - działalność brokerska w zakresie ubezpieczeń sprawozdanie z działalności
brokerskiej (wzór)