Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwościz dnia 28 listopada 2022 r.w sprawie dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej lub osobę udzielającą pomocy Inspektoratowi Wewnętrznemu Służby Więziennej, wykorzystywanych podczas wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 23w ust. 10 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej   (Dz. U. z 2022 r. poz. 2470) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

tryb wydawania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących osoby posługujące się tymi dokumentami, zwanych dalej „dokumentami”;

2)

sposób posługiwania się dokumentami przez funkcjonariuszy Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej, zwanego dalej „IWSW”, oraz przez osoby niebędące funkcjonariuszami udzielające pomocy IWSW, a także sposób przechowywania i ewidencji dokumentów;

3)

czas, na jaki są wydawane dokumenty;

4)

czynności zapewniające ochronę dokumentów;

5)

sposób postępowania z dokumentami zwróconymi.

§ 2.

1.

Wniosek o wydanie dokumentu jest składany do Szefa IWSW.

2.

Wniosek składa kierownik komórki organizacyjnej IWSW właściwej do posługiwania się dokumentem, zwany dalej „wnioskodawcą”.

3.

Pisemny wniosek o wydanie dokumentu zawiera:

1)

nazwę komórki organizacyjnej IWSW, w której dokument będzie wykorzystywany;

2)

uzasadnienie potrzeby posiadania dokumentu przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych lub udzielaniu pomocy oraz określenie okoliczności, w jakich będzie wykorzystywany;

3)

rzeczywiste i fikcyjne dane osobowe użytkownika w zakresie niezbędnym do opracowania danego rodzaju dokumentu, obejmujące w szczególności:

a)

imię i nazwisko,

b)

datę i miejsce urodzenia,

c)

miejsce zamieszkania i zameldowania;

4)

inne informacje konieczne do opracowania treści dokumentu;

5)

potwierdzenie posiadania uprawnień lub kwalifikacji - w przypadku występowania o wydanie dokumentu, o którym mowa w art. 23w ust. 5 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej;

6)

potwierdzenie wykonania badań technicznych środka transportu - w przypadku występowania o wydanie dokumentu rejestracyjnego;

7)

aktualny wzór dokumentu;

8)

kryptonim i numer rejestracyjny teczki obiektu - w przypadku występowania o wydanie dokumentów dotyczących obiektu.

§ 3.

Dokumentem można posługiwać się wyłącznie w okolicznościach określonych we wniosku, o którym mowa w § 2.

§ 4.

1.

Dokumenty wydaje się funkcjonariuszowi lub osobie udzielającej pomocy IWSW na okres niezbędny do wykonania zadania służbowego.

2.

Dokumenty, o których mowa w art. 23w ust. 7 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, podlegają:

1)

aktualizacji i zwrotowi do wnioskodawcy - czynności te dotyczą dokumentów, które utraciły ważność, a istnieje potrzeba dalszego ich wykorzystywania;

2)

przechowywaniu w odrębnych zbiorach, okresowo weryfikowanych pod względem ewentualnej przydatności dokumentów w przyszłości - czynność ta dotyczy dokumentów nieprzydatnych w danej sprawie;

3)

komisyjnemu, protokolarnemu zniszczeniu - czynność ta dotyczy dokumentów, które trwale utraciły swoją przydatność.

3.

Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do dokumentów wydanych innym podmiotom do celów legalizacji działań operacyjnych IWSW.

§ 5.

Dokumentację dotyczącą wykonywania, wydawania, przedłużania ważności, zwrotu oraz wykorzystywania dokumentów prowadzą w postaci wyodrębnionych zbiorów funkcjonariusze wyznaczeni przez wnioskodawców.

§ 6.

1.

Ewidencję dokumentów prowadzą Szef IWSW lub osoba przez niego upoważniona - w odniesieniu do dokumentów wydanych w trybie określonym w § 2 oraz komórka organizacyjna wnioskodawcy - w odniesieniu do wszystkich dokumentów posiadanych przez tę komórkę organizacyjną.

2.

Ewidencja jest prowadzona w postaci kartoteki albo w postaci elektronicznej i zawiera informacje o:

1)

nazwie i cechach identyfikacyjnych dokumentu;

2)

rzeczywistych i fikcyjnych danych osobowych użytkownika w zakresie niezbędnym do opracowania danego rodzaju dokumentu, obejmujących w szczególności:

a)

imię i nazwisko,

b)

datę i miejsce urodzenia,

c)

miejsce zamieszkania i zameldowania;

3)

nazwie komórki organizacyjnej, w której jest wykorzystywany dokument;

4)

dacie i numerze rejestracyjnym wniosku o wydanie dokumentu oraz korespondencji związanej z przekazaniem, przedłużeniem ważności oraz zwrotem dokumentu;

5)

danych identyfikujących środek transportu - w przypadku dokumentu rejestracyjnego;

6)

skreśleniu dokumentu z ewidencji w przypadku jego utraty lub zniszczenia.

§ 7.

1.

Użytkowane dokumenty przechowują funkcjonariusze IWSW wyznaczeni przez wnioskodawców.

2.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli zachodzi potrzeba stałego posiadania dokumentu przez użytkownika.

3.

Wydanie dokumentu użytkownikowi i zwrot dokumentu przez użytkownika odbywają się za pokwitowaniem.

4.

Funkcjonariusze IWSW, o których mowa w ust. 1, prowadzą ewidencję wykorzystywania dokumentów, zawierającą w szczególności następujące informacje:

1)

dane osobowe użytkownika pobierającego dokument;

2)

datę pobrania i zwrotu dokumentu;

3)

oznaczenie sprawy, w związku z którą pobrano dokument;

4)

pokwitowanie pobrania i zwrotu dokumentu.

§ 8.

W przypadku utraty lub całkowitego zniszczenia dokumentu wnioskodawca przeprowadza czynności wyjaśniające w celu określenia przyczyn i skutków utraty lub zniszczenia dokumentu oraz występuje do Szefa IWSW z wnioskiem o skreślenie tego dokumentu z ewidencji. We wniosku umieszcza się informację o wynikach czynności wyjaśniających.

§ 9.

Dokumentację dotyczącą wykonywania, wydawania, przedłużania ważności, zwrotu, wykorzystywania dokumentów oraz ewidencję dokumentów, w tym ewidencję wykorzystywania dokumentów prowadzi się w sposób zapewniający zachowanie w tajemnicy informacji zawartych w tych dokumentach oraz uniemożliwiający dostęp do nich osób nieuprawnionych.

§ 10.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 14 grudnia 2022 r.