Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwościz dnia 9 grudnia 2022 r.w sprawie sposobu dokumentowania przez Inspektorat Wewnętrzny Służby Więziennej czynności operacyjno-rozpoznawczych polegających na dokonaniu w sposób niejawny nabycia, zbycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa, ulegających przepadkowi albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie lub którymi obrót są zabronione, a także na przyjęciu lub wręczeniu korzyści majątkowej

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 23q ust. 13 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej   (Dz. U. z 2022 r. poz. 2470) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa sposób sporządzania dokumentacji w związku z zarządzeniem czynności, o których mowa w art. 23q ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, zwanej dalej „ustawą”, dokumentowania tych czynności, przechowywania i przekazywania wniosków i zarządzeń, a także przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania tych czynności, zakres danych gromadzonych w rejestrach, o których mowa w art. 23q ust. 10 ustawy, oraz wzory stosowanych druków i rejestrów.

§ 2.

1.

Dokumentację czynności, o których mowa w art. 23q ust. 1 i 2 ustawy, stanowią:

1)

wniosek kierownika komórki organizacyjnej Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o zarządzenie lub przedłużenie stosowania czynności;

2)

wniosek Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Prokuratora Generalnego o wyrażenie zgody na zarządzenie lub przedłużenie stosowania czynności;

3)

zgoda Prokuratora Generalnego na zarządzenie lub przedłużenie stosowania czynności przez Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej;

4)

zarządzenie Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o stosowaniu lub przedłużeniu stosowania czynności;

5)

informacje Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o wynikach czynności, kierowane do Prokuratora Generalnego;

6)

zarządzenie Prokuratora Generalnego o zaniechaniu czynności;

7)

wniosek kierownika komórki organizacyjnej Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o akceptację zaprzestania czynności z powodu trwałego braku możliwości ich wykonania;

8)

sprawozdanie z przeprowadzonych czynności sporządzane przez funkcjonariusza Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej prowadzącego sprawę, w ramach której zarządzono czynności;

9)

opis wyników badań przedmiotów nabytych lub przejętych podczas czynności, o których mowa w § 5 ust. 2;

10)

protokół zniszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności;

11)

zarządzenie Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej dotyczące zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas stosowania czynności;

12)

informacja Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o wydaniu i wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności, kierowana do Prokuratora Generalnego.

2.

Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7 i 10-12, sporządza się według wzorów określonych w załącznikach do rozporządzenia:

1)

nr 1 - wzór wniosku kierownika komórki organizacyjnej Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o zarządzenie lub przedłużenie stosowania czynności;

2)

nr 2 - wzór wniosku Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Prokuratora Generalnego o wyrażenie zgody na zarządzenie lub przedłużenie stosowania czynności, zgody Prokuratora Generalnego na zarządzenie lub przedłużenie ich stosowania oraz zarządzenia Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o stosowaniu czynności lub przedłużeniu ich stosowania;

3)

nr 3 - wzór pisma do Prokuratora Generalnego, które zawiera informację Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o wynikach czynności;

4)

nr 4 - wzór zarządzenia Prokuratora Generalnego o zaniechaniu czynności;

5)

nr 5 - wzór wniosku kierownika komórki organizacyjnej Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o akceptację zaprzestania czynności z powodu trwałego braku możliwości ich wykonania;

6)

nr 6 - wzór protokołu zniszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności;

7)

nr 7 - wzór zarządzenia Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej, które dotyczy zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas stosowania czynności;

8)

nr 8 - wzór pisma do Prokuratora Generalnego, które zawiera informację Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o wydaniu i wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas stosowania czynności.

3.

Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, zawiera:

1)

numer sprawy i kryptonim, jeżeli został nadany;

2)

określenie rodzaju czynności oraz czasu, miejsca i sposobu ich przeprowadzenia;

3)

dane osób, których dotyczyły czynności;

4)

opis wyników czynności;

5)

opis i oznaczenie nabytych, zbytych lub przejętych przedmiotów oraz przyjętej lub wręczonej korzyści majątkowej.

4.

Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7, 11 i 12, sporządza się w dwóch egzemplarzach, a dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 8-10, w jednym egzemplarzu.

5.

Uzupełnieniem dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7 i 11, są także materiały uzyskane podczas stosowania tych dokumentów, w szczególności nośniki danych, które zawierają zapisy z rejestracji obrazu lub dźwięku oraz kopie tych nośników, a także dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach.

§ 3.

Przechowywanie i przekazywanie wniosków i zarządzeń, o których mowa w § 2 ust. 1, odbywa się w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

§ 4.

1.

W rejestrze czynności prowadzonym przez Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej gromadzi się w szczególności następujące dane:

1)

oznaczenie wnioskującej komórki organizacyjnej Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej;

2)

numer sprawy i kryptonim, jeżeli został nadany;

3)

oznaczenie przepisu kryminalizującego czyn będący przedmiotem prowadzonego postępowania;

4)

numer zarządzenia czynności lub datę pisma z brakiem zgody Prokuratora Generalnego;

5)

okres, na jaki zarządzono czynności;

6)

datę zakończenia lub zaniechania czynności;

7)

sposób wykorzystania materiałów w postępowaniu karnym i dane identyfikujące to postępowanie;

8)

informację o przedłużeniu stosowania czynności i numer wcześniejszego wniosku w sprawie zarządzenia czynności.

2.

W rejestrze czynności prowadzonym przez Prokuratora Generalnego gromadzi się w szczególności następujące dane:

1)

określenie organu wnioskującego o wyrażenie zgody na zarządzenie czynności;

2)

numer zarządzenia stosowania czynności lub data pisma z brakiem zgody Prokuratora Generalnego;

3)

okres, na jaki zarządzono czynności;

4)

datę zakończenia lub zaniechania czynności;

5)

sposób wykorzystania materiałów z czynności w postępowaniu karnym.

§ 5.

1.

Przedmioty nabyte, zbyte lub przejęte oraz przyjęte lub wręczone korzyści majątkowe podczas stosowania czynności opisuje się, oznacza i dokumentuje w sposób umożliwiający ich identyfikację.

2.

Przedmioty nabyte lub przejęte, a także przyjęte korzyści majątkowe można w razie potrzeby poddać badaniom w celu identyfikacji ich właściwości fizykochemicznych lub innych cech, które są istotne z uwagi na cel czynności albo rodzaj nabytych, przejętych lub przyjętych przedmiotów, a także w celu ujawnienia i utrwalenia śladów znajdujących się na tych przedmiotach. Zakres i rodzaj badań ustala funkcjonariusz wyznaczony do bycia odpowiedzialnym za przeprowadzenie czynności.

§ 6.

1.

Rejestry, o których mowa w art. 23q ust. 10 ustawy, mogą być prowadzone w postaci księgi albo w systemie informatycznym.

2.

Wzory rejestrów, o których mowa w art. 23q ust. 10 ustawy, są określone w załącznikach do rozporządzenia:

1)

nr 9 - wzór rejestru czynności prowadzonego przez Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej;

2)

nr 10 - wzór rejestru czynności prowadzonego przez Prokuratora Generalnego.

§ 7.

1.

Zapisy informacji znajdujące się we wszystkich materiałach niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub dowodów mających znaczenie dla toczącego się postępowania karnego, utrwalone na nośnikach, o których mowa w § 2 ust. 5, usuwa się w sposób uniemożliwiający odtworzenie tych zapisów z chwilą zniszczenia uzyskanych materiałów.

2.

W przypadku gdy niemożliwe jest usunięcie zapisów na nośnikach dokonuje się fizycznego zniszczenia nośników w sposób uniemożliwiający ich odczytanie.

§ 8.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 14 grudnia 2022 r.

Załącznik nr 1   -   Wniosek (wzór)

Załącznik nr 2   -   Wniosek (wzór)

Załącznik nr 3   -   Tekst załącznika

Załącznik nr 4   -   Zarządzenie (wzór)

Załącznik nr 5   -   Wniosek (wzór)

Załącznik nr 6   -   Protokół zniszczenia materiałów (wzór)

Załącznik nr 7   -   Zarządzenie (wzór)

Załącznik nr 8   -   Tekst załącznika

Załącznik nr 9   -   Rejestr czynności (wzór)

Załącznik nr 10   -   Rejestr czynności prowadzony przez Prokuratora Generalnego na podstawie art. 23 q ust. 10 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej