1.
Nauczyciel szkoły za granicą w trakcie odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela,
a w przypadkach, o których mowa w art. 9pa ust. 5 i 6 oraz art. 9s ust. 3 ustawy -
także dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela:
1)
poznaje organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły za granicą;
2)
prowadzi powierzone mu zajęcia i uczestniczy w pracach związanych z realizacją zadań
dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych zadań szkoły za granicą wynikających
z potrzeb tej szkoły i środowiska lokalnego, w tym środowiska Polonii i Polaków zamieszkałych
za granicą;
3)
obserwuje zajęcia prowadzone przez mentora lub innego nauczyciela, w wymiarze co najmniej
jednej godziny w miesiącu, oraz omawia te zajęcia z prowadzącym;
4)
przeprowadza zajęcia w obecności mentora, w wymiarze co najmniej 4 godzin w roku szkolnym,
oraz omawia te zajęcia z mentorem;
5)
doskonali kompetencje w związku z wykonywanymi obowiązkami, w szczególności w zakresie:
a)
nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów
nauczanych w języku polskim wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą,
b)
specyfiki kształcenia uczniów z doświadczeniem migracyjnym i uczniów dwujęzycznych;
6)
przeprowadza zajęcia, o których mowa w art. 9pa ust. 1 ustawy, a w przypadkach, o
których mowa w art. 9pa ust. 5 i 6 ustawy - także zajęcia, o których mowa w art. 9pa
ust. 5 i 6 ustawy;
7)
dokonuje ewaluacji własnej pracy i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia dalszej
pracy;
8)
dzieli się wiedzą z innymi nauczycielami szkoły za granicą, w której odbywa przygotowanie
do zawodu nauczyciela, a w przypadkach, o których mowa w art. 9pa ust. 5 i 6 oraz
art. 9s ust. 3 ustawy - także dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela.
2.
Obserwowanie, przeprowadzanie i omawianie zajęć, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4,
oraz omawianie zajęć, o których mowa w art. 9pa ust. 1, 5 i 6 ustawy, może odbywać
się w formie wideokonferencji, przy wykorzystaniu narzędzi teleinformatycznych umożliwiających
przesyłanie dźwięku i obrazu w czasie rzeczywistym.
3.
W przypadku przetwarzania danych osobowych i wizerunku dziecka na zajęciach, o których
mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, odpowiednio obserwowanych lub przeprowadzanych w sposób określony
w ust. 2, jest wymagana zgoda rodzica dziecka. Zgoda ta zawiera: datę i miejsce udzielenia
zgody, cel i zakres udzielonej zgody oraz podpis rodzica potwierdzający udzielenie
zgody. W przypadku braku zgody dziecko nie uczestniczy w tych zajęciach.
4.
Nauczyciel szkoły za granicą rozpoczynający przygotowanie do zawodu nauczyciela przedkłada
ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania, zwanemu dalej „ministrem”, plan
rozwoju zawodowego, w terminie 20 dni od dnia rozpoczęcia przez nauczyciela prowadzenia
zajęć w szkole za granicą. Plan rozwoju zawodowego zawiera: imię (imiona) i nazwisko
nauczyciela, nazwę szkoły za granicą, w której nauczyciel odbywa przygotowanie do
zawodu, oraz nazwę nauczanego przedmiotu.
5.
Minister w terminie 30 dni od dnia przedłożenia przez nauczyciela, o którym mowa w
ust. 4, planu rozwoju zawodowego:
2)
zwraca go nauczycielowi do poprawienia, wskazując konieczne do wprowadzenia poprawki.
6.
W przypadku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, nauczyciel przedkłada ministrowi plan rozwoju
zawodowego uwzględniający poprawki wskazane przez ministra, w terminie wyznaczonym
przez ministra, nie krótszym niż 7 dni roboczych od dnia otrzymania poprawek. Minister
zatwierdza plan rozwoju zawodowego w terminie 7 dni roboczych od dnia przedłożenia
poprawionego planu rozwoju zawodowego.
7.
Przepisy ust. 4-6 stosuje się odpowiednio do nauczycieli szkół za granicą kontynuujących
przygotowanie do zawodu nauczyciela zgodnie z art. 9p ust. 4 i 6 ustawy.