Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiskaz dnia 12 grudnia 2022 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania 1)Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 118 ust. 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska   (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania   (Dz. U. poz. 1325) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w załączniku nr 1 do rozporządzenia:

a)

w ust. 3:
  •   -  
    w pkt 11 we wprowadzeniu do wyliczenia skreśla się wyrazy „, w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym”,
  •   -  
    po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:
    „ 

    11a)

    wskazania danych liczbowych dotyczących ludności narażonej na hałas, w zakresie:

    a)

    szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczonej zgodnie ze wzorem:
    \( N_{HA,x} = \sum\nolimits_j {[n_j *AR_{HA,x,j} ],} \)
    gdzie poszczególne symbole oznaczają:
    NHA,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości,
    HA - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości,
    x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),
    j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LDWN,
    nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LDWN,
    ARHA,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznej uciążliwości pochodzącej od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:
    •   -  
      w przypadku dróg:
      \( AR_{HA,drogi,j} = {{(78,9270 - 3,1162*L_{DWN,j} + 0,0342*L_{DWN,j} ^2 )} \over {100}}, \)
    •   -  
      w przypadku linii kolejowych:
      \( AR_{HA,koleje,j} = {{(38,1596 - 2,05538*L_{DWN,j} + 0,0285*L_{DWN,j} ^2 )} \over {100}}, \)
    •   -  
      w przypadku lotnisk:
      \( AR_{HA,lotniska,j} = {{( - 50,9693 + 1,0168*L_{DWN,j} + 0,0072*L_{DWN,j} ^2 )} \over {100}}, \)
    Wskaźnik ARHA,XJoblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
    •   -  
      55,0-59,9 dB,
    •   -  
      60,0-64,9 dB,
    •   -  
      65,0-69,9 dB,
    •   -  
      70,0-74,9 dB,
    •   -  
      75,0-79,9 dB,
    •   -  
      większe lub równe 80 dB (≥80 dB),

    b)

    szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:
    \( N_{HSD,x} = \sum\nolimits_j {[n_j *AR_{HSD,x,j} ],} \)
    gdzie poszczególne symbole oznaczają:
    NHSD,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,
    HSD - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,
    x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),
    j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LN,
    nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LN,
    ARHSD,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu pochodzącego od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości;, obliczone zgodnie ze wzorem:
    •   -  
      w przypadku dróg:
      \( AR_{HSD,drogi,j} = {{(19,4312 - 0,9336*L_{N,j} + 0,0126*L_{N,j} ^2 )} \over {100}}, \)
    •   -  
      w przypadku linii kolejowych:
      \( AR_{HSD,koleje,j} = {{(67,5406 - 3,1852*L_{N,j} + 0,0391*L_{N,j} ^2 )} \over {100}}, \)
    •   -  
      w przypadku lotnisk:
      \( AR_{HSD,lotniska,j} = {{(16,7885 - 0,9293*L_{N,j} + 0,0198*L_{N,j} ^2 )} \over {100}}. \)
    Wskaźnik ARHSD,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LN w każdym z następujących przedziałów wartości; podanych w dB:
    •   -  
      50,0-54,9 dB,
    •   -  
      55,0-59,9 dB,
    •   -  
      60,0-64,9 dB,
    •   -  
      65,0-69,9 dB,
    •   -  
      70,0-74,9 dB,
    •   -  
      większe lub równe 75 dB (≥75 dB),

    c)

    szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego3)W przypadku hałasu kolejowego i lotniczego nie można obliczyć dokładnej liczby N przypadków IHD. obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:
    \( N_{IHD,y} = PAF_{IHD} *I_y *P, \)
    gdzie poszczególne symbole oznaczają:
    NIHD,y - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca na ocenianym obszarze y,
    IHD - szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca,
    Iy - współczynnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca na ocenianym obszarze y, który można uzyskać na podstawie danych statystycznych dotyczących zdrowia w danym regionie lub w kraju, na którym znajduje się obszar y,
    P - całkowitą liczbę ludności ocenianego obszaru y (suma ludności dla różnych pasm hałasu),
    PAFIHD - odsetek przypadków choroby niedokrwiennej serca spowodowanej hałasem drogowym wśród ludności narażonej na względne ryzyko choroby niedokrwiennej serca obliczony zgodnie ze wzorem:
    \( PAF_{IHD} = {{\sum\nolimits_j {[p_j *(RR_j - 1)]} } \over {\sum\nolimits_j {[p_j *(RR_j - 1)] + 1} }}, \)
    gdzie poszczególne symbole oznaczają:
    pj - odsetek całkowitej liczby ludności P na ocenianym obszarze, który jest narażony na przedział wartości j wskaźnika hałasu LDWN,
    RRj - ryzyko względne choroby niedokrwiennej serca w danym przedziale wartości j wskaźnika hałasu LDWN.
    RRjdla LDWN większego niż 53 dB oblicza się z zastosowaniem środkowej wartości każdego przedziału wartości j wskaźnika hałasu LDWN, zgodnie ze wzorem:
    \( RR_j = e^{[({\raise0.7ex\hbox{${\ln (1,08)}$} \!\mathord{\left/ {\vphantom {{\ln (1,08)} {10}}}\right.\kern-\nulldelimiterspace}\!\lower0.7ex\hbox{${10}$}})*(L_{DWN} - 53)]} , \)
    z tym że dla LDWN nieprzekraczającego 53 dB RR przyjmuje wartość 1.
    Wskaźnik RRj oblicza się dla następujących przedziałów wartości; podanych w dB:
    •   -  
      55,0-59,9 dB,
    •   -  
      60,0-64,9 dB,
    •   -  
      65,0-69,9 dB,
    •   -  
      70,0-74,9 dB,
    •   -  
      75,0-79,9 dB,
    •   -  
      większe lub równe 80 dB (≥80 dB);
     ”
     ,
  •   -  
    w pkt 14 w części wspólnej skreśla się wyrazy „w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,”,

b)

po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„ 

3a.

Część opisowa jest przejrzysta, zrozumiała i przystępna. Zawiera podsumowanie z wyszczególnieniem najważniejszych zagadnień.
 ”
 ,

c)

w ust. 8 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„ 
Jeżeli dla danego obszaru nie jest dostępny NMT1 lub NMT2, można wykorzystać NMT3.
 ”
 ;

2)

w załączniku nr 2 do rozporządzenia:

a)

ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2.

Na mapach sporządzanych dla głównych linii kolejowych ujmuje się dane dla odcinków głównych linii kolejowych położonych poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy.
 ”
 ,

b)

w ust. 4 po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniu:
„ 

10a)

wskazania danych liczbowych dotyczących ludności narażonej na hałas, w zakresie:

a)

szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczonej zgodnie ze wzorem:
\( N_{HA,x} = \sum\nolimits_j {[n_j *AR_{HA,x,j} ]} , \)
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NHA,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości,
HA - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości,
x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),
j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LDWN,
n - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LDWN,
ARHA,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznej uciążliwości pochodzącej od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:
  •   -  
    w przypadku dróg:
    \( AR_{HA,drogi,j} = {{(78,9270 - 3,1162*L_{DWN,j} + 0,0342*L_{DWN,j} ^2 )} \over {100}}, \)
  •   -  
    w przypadku linii kolejowych:
    \( AR_{HA,koleje,j} = {{(38,1596 - 2,05538*L_{DWN,j} + 0,0285*L_{DWN,j} ^2 )} \over {100}}, \)
  •   -  
    w przypadku lotnisk:
    \( AR_{HA,lotniska,j} = {{( - 50,9693 + 1,0168*L_{DWN,j} + 0,0072*L_{DWN,j} ^2 )} \over {100}}, \)
Wskaźnik ARHA,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
  •   -  
    55,0-59,9 dB,
  •   -  
    60,0-64,9 dB,
  •   -  
    65,0-69,9 dB,
  •   -  
    70,0-74,9 dB,
  •   -  
    75,0-79,9 dB,
  •   -  
    większe lub równe 80 dB (≥80 dB),

b)

szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:
\( N_{HSD,x} = \sum\nolimits_j {[n_j *AR_{HSD,x,j} ]} , \)
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NHSD,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,
HSD - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,
x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),
j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LN,
nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości; wskaźnika LN,
ARHSD,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu pochodzącego od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości;, obliczone zgodnie ze wzorem:
  •   -  
    w przypadku dróg:
    \( AR_{HSD,drogi,j} = {{(19,4312 - 0,9336*L_{N,j} + 0,0126*L_{N,j} ^2 )} \over {100}}, \)
  •   -  
    w przypadku linii kolejowych:
    \( AR_{HSD,koleje,j} = {{(67,5406 - 3,1852*L_{N,j} + 0,0391*L_{N,j} ^2 )} \over {100}}, \)
  •   -  
    w przypadku lotnisk:
    \( AR_{HSD,lotniska,j} = {{(16,7885 - 0,9293*L_{N,j} + 0,0198*L_{N,j} ^2 )} \over {100}}, \)
Wskaźnik ARHSD,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
  •   -  
    50,0-54,9 dB,
  •   -  
    55,0-59,9 dB,
  •   -  
    60,0-64,9 dB,
  •   -  
    65,0-69,9 dB,
  •   -  
    70,0-74,9 dB,
  •   -  
    większe lub równe 75 dB (≥75 dB),

c)

szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego4)W przypadku hałasu kolejowego i lotniczego nie można obliczyć dokładnej liczby N przypadków IHD. obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:
\( N_{IHD,y} = PAF_{IHD} *I_y *P, \)
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NIHD,y - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca na ocenianym obszarze y,
IHD - szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca,
Iy - współczynnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca na ocenianym obszarze y, który można uzyskać na podstawie danych statystycznych dotyczących zdrowia w danym regionie lub w kraju, na którym znajduje się obszar y,
P - całkowitą liczbę ludności ocenianego obszaru y (suma ludności dla różnych pasm hałasu),
PAFIHD - odsetek przypadków choroby niedokrwiennej serca spowodowanej hałasem drogowym wśród ludności narażonej na względne ryzyko choroby niedokrwiennej serca obliczony zgodnie ze wzorem:
\( PAF_{IHD} = {{\sum\nolimits_j {[p_j *(RR_j - 1)]} } \over {\sum\nolimits_j {[p_j *(RR_j - 1)] + 1} }}, \)
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
pj - odsetek całkowitej liczby ludności P na ocenianym obszarze, który jest narażony na przedział wartości j wskaźnika hałasu LDWN,
RRj - ryzyko względne choroby niedokrwiennej serca w danym przedziale wartości j wskaźnika hałasu LDWN.
RRjdla LDWN większego niż 53 dB oblicza się z zastosowaniem środkowej wartości każdego przedziału wartości j wskaźnika hałasu LDWN, zgodnie ze wzorem:
\( RR_j = e^{[({\raise0.7ex\hbox{${\ln (1,08)}$} \!\mathord{\left/ {\vphantom {{\ln (1,08)} {10}}}\right.\kern-\nulldelimiterspace}\!\lower0.7ex\hbox{${10}$}})*(L_{DWN} - 53)]} , \)
z tym że dla LDWN nieprzekraczającego 53 dB RR przyjmuje wartość 1.
Wskaźnik RRjoblicza się dla następujących przedziałów wartości; podanych w dB:
  •   -  
    55,0-59,9 dB,
  •   -  
    60,0-64,9 dB,
  •   -  
    65,0-69,9 dB,
  •   -  
    70,0-74,9 dB,
  •   -  
    75,0-79,9 dB,
  •   -  
    większe lub równe 80 dB (≥80 dB);
 ”
 ,

c)

po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„ 

4a.

Część opisowa jest przejrzysta, zrozumiała i przystępna. Zawiera podsumowanie z wyszczególnieniem najważniejszych zagadnień.
 ”
 ,

d)

w ust. 9 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„ 
Jeżeli dla danego obszaru nie jest dostępny NMT1 lub NMT2, można wykorzystać NMT3.
 ”
 ,

e)

ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„ 

11.

Części graficzne map, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, są udostępniane zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.
 ”
 .

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1)
Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).
2)
Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz. Urz. UE L 189 z 18.07.2002, str. 12 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 101, Dz. Urz. UE L 311 z 21.11.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 168 z 01.07.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 5 z 10.01.2018, str. 35, Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115, Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 241, Dz. Urz. UE L 67 z 05.03.2020, str. 132 oraz Dz. Urz. UE L 269 z 28.07.2021, str. 65).
3)
W przypadku hałasu kolejowego i lotniczego nie można obliczyć dokładnej liczby N przypadków IHD.
4)
W przypadku hałasu kolejowego i lotniczego nie można obliczyć dokładnej liczby N przypadków IHD.