Rozporządzenie Ministra Finansówz dnia 13 grudnia 2022 r.w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz sprawozdań z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego 1)Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 119 ust. 4 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych   (Dz. U. z 2022 r. poz. 2277 i 2640) zarządza się, co następuje:

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

szczególne zasady rachunkowości Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w tym zakres informacji wykazywanych w informacji dodatkowej;

2)

szczegółowe warunki i tryb składania:

a)

rocznego sprawozdania z działalności, o którym mowa w art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, zwanej dalej „ustawą”,

b)

kwartalnych sprawozdań z działalności, o których mowa w art. 98 ust. 5 ustawy
- w tym terminy ich składania oraz niezbędne dane, jakie powinny zawierać te sprawozdania.

§ 2.

Określenia użyte w rozporządzeniu oznaczają:

1)

Deweloperski Fundusz Gwarancyjny - wyodrębniony rachunek w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym, o którym mowa w art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 20 maja 2021 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym   (Dz. U. poz. 1177), zwanej dalej „ustawą o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym”;

2)

Fundusz - Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny;

3)

fundusz pomocowy - fundusz tworzony w celu zapewnienia środków na finansowanie zadań Funduszu związanych z udzielaniem zwrotnej pomocy finansowej zakładowi ubezpieczeń, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy, tworzony w szczególności ze środków wpłacanych przez członków Funduszu, o których mowa w art. 97 ust. 1 i 2 ustawy;

4)

fundusz statutowy - fundusz tworzony z aktywów netto Funduszu z wyłączeniem funduszu pomocowego i funduszy wyodrębnionych; fundusz statutowy jest korygowany o kwoty wynikające z rozliczenia wyniku finansowego Funduszu;

5)

fundusz wyodrębniony - wyodrębniony rachunek tworzony w Funduszu na podstawie:

a)

ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych   (Dz. U. z 2022 r. poz. 511 i 2185), zwanej dalej „ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych”,

b)

ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych   (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 2120, 2133, 2262, 2269, 2317, 2368 i 2459 oraz z 2022 r. poz. 202, 218, 655, 830, 1301, 1370, 1488, 1561, 1723, 1768, 1783, 2127, 2185, 2640, 2687 i 2705.), zwanej dalej „ustawą COVID-19”,

c)

ustawy o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym;

6)

koszty informatycznej bazy danych - koszty związane bezpośrednio z realizacją zadań określonych w art. 102a ust. 1 ustawy, obejmujące w szczególności koszty wynagrodzeń pracowników bezpośrednio zajmujących się obsługą bazy wraz z narzutami, koszty związane z rozwojem i utrzymaniem bazy - w szczególności amortyzację, koszty utrzymania systemów informatycznych, koszty usług doradczych, prawnych oraz audytu bezpieczeństwa informacji;

7)

koszty likwidacji szkód - koszty związane bezpośrednio z wykonywaniem czynności, o których mowa w art. 4 ust. 7 pkt 3, ust. 8 pkt 2 i 3 oraz ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej   (Dz. U. z 2022 r. poz. 2283 i 2640), zwanej dalej „ustawą o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej”, obejmujące w szczególności koszty usług obcych, w tym wynagrodzenia zakładów ubezpieczeń z tytułu likwidacji szkód, koszty opinii i ekspertyz dotyczących oceny szkody, usług prawnych, obsługi likwidacji szkody i wypłaty odszkodowania oraz koszty postępowań sądowych i egzekucyjnych dotyczących spraw spornych;

8)

koszty ośrodka informacji - koszty związane bezpośrednio z realizacją zadań Funduszu, o których mowa w art. 102 ust. 2-4, art. 103 ust. 1 i art. 104 ust. 1-5 ustawy, obejmujące koszty bezpośrednie wynagrodzeń pracowników zajmujących się obsługą ośrodka informacji, wraz z narzutami, koszty związane z rozwojem i utrzymaniem systemów informatycznych ośrodka informacji - w szczególności amortyzację, koszty utrzymania systemów informatycznych oraz koszty usług doradczych, prawnych i usługi audytu bezpieczeństwa informacji;

9)

koszty windykacji opłat - koszty związane bezpośrednio z dochodzeniem opłat, o których mowa w art. 88 ust. 7 ustawy, obejmujące w szczególności koszty postępowań sądowych i egzekucyjnych oraz koszty usług pocztowych i bankowych;

10)

koszty windykacji regresów - koszty związane bezpośrednio z prowadzeniem postępowań regresowych obejmujące w szczególności koszty postępowań sądowych i egzekucyjnych oraz koszty usług pocztowych i bankowych;

11)

opłata - opłatę, o której mowa w art. 88 ust. 1 ustawy, wnoszoną na rzecz Funduszu z tytułu niespełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, z uwzględnieniem gradacji w zakresie określonym w art. 88 ust. 3 ustawy;

12)

organ nadzoru - Komisję Nadzoru Finansowego, o której mowa w ustawie z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym   (Dz. U. z 2022 r. poz. 660, z późn. zm.3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 872, 1488, 1692, 2185, 2339 i 2640.);

13)

regres - roszczenie wobec osoby zobowiązanej do zwrotu wypłaconego przez Fundusz odszkodowania lub świadczenia, powiększone o koszty likwidacji szkody, z wyłączeniem zwrotów od syndyków oraz kwot, o których mowa w art. 14 ust. 4a i art. 98 ust. 4 ustawy, zaliczanych do zwrotów odszkodowań;

14)

rezerwy ubezpieczeniowe - rezerwy tworzone przez Fundusz na pokrycie szacowanych zobowiązań Funduszu wynikających:

a)

ze szkód z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, dla których ustalono odpowiedzialność Funduszu, obejmujących szkody zaistniałe i zgłoszone do Funduszu, a niezlikwidowane do dnia bilansowego, uwzględniające szacowaną wartość zwrotów odszkodowań, regresów oraz szacowane koszty likwidacji szkód, stanowiące rezerwy na szkody zgłoszone do Funduszu,

b)

ze szkód z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, obejmujących szkody zaistniałe i niezgłoszone do Funduszu do dnia bilansowego, uwzględniające szacowaną wartość zwrotów odszkodowań, regresów oraz szacowane koszty likwidacji szkód, stanowiące rezerwy na szkody niezgłoszone do Funduszu,

c)

z wierzytelności przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność, o której mowa w dziale I albo II załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, w postaci rezerw techniczno-ubezpieczeniowych przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń, utworzonych na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej,

d)

z obsługi roszczeń o wypłatę rent na podstawie ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej ustalonej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2006 r.   (Dz. U. poz. 1631), zwanej dalej „ustawą o szczególnych uprawnieniach poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej”;

15)

rezerwy na niewypłacone odszkodowania i świadczenia - rezerwy, o których mowa w pkt 14 lit. a, b i d;

16)

szczególne roszczenie o świadczenie rentowe - roszczenie o wypłatę renty w rozumieniu art. 2 ustawy o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej;

17)

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny - wyodrębniony rachunek w Funduszu, o którym mowa w art. 33 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, zapewniający odrębność jego aktywów i zobowiązań;

18)

Turystyczny Fundusz Pomocowy - wyodrębniony rachunek w Funduszu, o którym mowa w art. 15kc ust. 1 ustawy COVID-19;

19)

Turystyczny Fundusz Zwrotów - wyodrębniony rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego, o którym mowa w art. 15kb ust. 1 ustawy COVID-19;

20)

udziały, aktywa finansowe, skorygowana cena nabycia, wartość godziwa - pojęcia określone odpowiednio w art. 3 ust. 1 pkt 4 i 24, art. 28 ust. 6 i 8a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości   (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, 2105 i 2106 oraz z 2022 r. poz. 1488), zwanej dalej „ustawą o rachunkowości”;

21)

udzielone pożyczki - zwrotną pomoc finansową, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy, udzieloną przez Fundusz zakładowi ubezpieczeń przejmującemu portfel ubezpieczeń obowiązkowych z funduszu pomocowego.

§ 3.

1.

Fundusz prowadzi wyodrębnioną ewidencję:

1)

szkód, dla których ustalono odpowiedzialność Funduszu, oraz odszkodowań wypłaconych zgodnie z art. 98 ust. 1 i 1a ustawy;

2)

szkód, o których mowa w art. 98 ust. 2 ustawy;

3)

regresów;

4)

zwrotów odszkodowań;

5)

wierzytelności Funduszu - w przypadku ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń, odrębnie dla każdego zakładu;

6)

opłat;

7)

udzielonych pożyczek oraz przychodów i kosztów z nimi związanych;

8)

składek należnych od zakładów ubezpieczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy;

9)

kosztów własnych Funduszu, z wyodrębnieniem kosztów pełnienia funkcji ośrodka informacji, o którym mowa w art. 102 ust. 1 ustawy, oraz kosztów informatycznej bazy danych, o których mowa w art. 102a ust. 1 ustawy;

10)

składek na rzecz Funduszu, stanowiących dochód wynikający z art. 117 ust. 2 pkt 3a ustawy;

11)

szczególnych roszczeń o świadczenie rentowe.

2.

Ewidencja, o której mowa w ust. 1:

1)

pkt 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 i 11 - jest prowadzona w podziale na zakłady ubezpieczeń;

2)

pkt 1-4 i 11 - jest prowadzona indywidualnie dla każdej szkody;

3)

pkt 7 - jest prowadzona dla każdego przypadku udzielonej pomocy zwrotnej;

4)

pkt 3 i 6 - jest prowadzona indywidualnie dla każdego kontrahenta.

   Rozdział 2   

Prowadzenie ksiąg rachunkowych

§ 4.

Księgi rachunkowe są prowadzone w siedzibie Funduszu.

§ 5.

1.

W księgach rachunkowych są ujmowane osiągnięte przez Fundusz przychody i związane z nimi koszty dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

2.

Przychody obejmują w szczególności przychody ze źródeł określonych w art. 117 ust. 2 ustawy.

3.

W przypadku, o którym mowa w art. 14 ust. 4 oraz w art. 98 ust. 1 i 2 ustawy, odszkodowania są ujmowane jako zobowiązania z chwilą ich zatwierdzenia do wypłaty przez Fundusz.

4.

Szacowane kwoty zobowiązań z tytułu powodujących odpowiedzialność Funduszu zdarzeń określonych w art. 98 ust. 1 i 2 ustawy są ujmowane w postaci rezerw na niewypłacone odszkodowania i świadczenia. Kwoty z tytułu wierzytelności przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność, o której mowa w dziale I albo II załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, są ujmowane w wysokości szacowanych przyszłych wypłat powiększonej o koszty likwidacji szkód.

5.

Szacowane kwoty zobowiązań z tytułu szczególnych roszczeń o świadczenie rentowe są ujmowane w postaci rezerwy na niewypłacone odszkodowania i świadczenia (w formie rezerwy na skapitalizowaną wartość rent) na dzień bilansowy, w wysokości odpowiadającej 100% oszacowanej wartości przyszłych wypłat z tytułu szczególnych roszczeń o świadczenie rentowe.

§ 6.

1.

Przychody ze składki, o której mowa w art. 117 ust. 3 ustawy, obejmują kwoty należne za okres, którego dotyczą.

2.

Przychody ze składki, o której mowa w art. 112 ust. 1 ustawy, są ujmowane w księgach rachunkowych Funduszu w wysokości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 112 ust. 2 ustawy.

3.

Przychody ze składek, o których mowa w art. 112 ust. 1 i art. 117 ust. 3 ustawy, są ujmowane w oparciu o składkę przypisaną zdefiniowaną w § 2 ust. 1 pkt 15 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2016 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji   (Dz. U. poz. 562), zwanego dalej „rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji”.

§ 7.

1.

Przychody ze składek, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 10, są ujmowane w miesiącu, w którym zostały wpłacone.

2.

Przychody ze składek, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 10, są ujmowane w oparciu o składkę przypisaną zdefiniowaną w § 2 ust. 1 pkt 15 lit. a i b rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji.

§ 8.

1.

Fundusz rejestruje na bieżąco:

1)

szkody zgłoszone z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, dla których ustalono odpowiedzialność Funduszu;

2)

dochodzone regresy;

3)

dochodzone roszczenia z tytułu opłat;

4)

szkody przejęte przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych;

5)

wierzytelności przejęte przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność, o której mowa w dziale I załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej;

6)

dochodzone wierzytelności z tytułu podziału masy upadłości zakładu ubezpieczeń, związane ze spłatą wierzytelności w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń;

7)

dochodzone zwroty odszkodowań;

8)

szczególne roszczenia o świadczenia rentowe.

2.

Fundusz, na podstawie rejestrowanych danych, w postaci rezerw ubezpieczeniowych, ewidencjonuje:

1)

szacowane zobowiązania z tytułu szkód z ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, dla których ustalono odpowiedzialność Funduszu, zgłoszonych, a niezlikwidowanych do dnia bilansowego;

2)

szacowane zobowiązania z tytułu szkód przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych;

3)

szacowane zobowiązania z tytułu wierzytelności przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność, o której mowa w dziale I załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej;

4)

szacowaną wartość zobowiązań z tytułu zgłoszonych szczególnych roszczeń o świadczenie rentowe;

5)

szacowaną wartość zwrotów odszkodowań (jako wartość ujemną);

6)

szacowaną wartość roszczeń regresowych (jako wartość ujemną);

7)

szacowaną wartość zwrotów od syndyków lub od innych podmiotów zobowiązanych na podstawie odrębnych uregulowań, w wyniku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń (jako wartość ujemną).

3.

Fundusz, na podstawie rejestrowanych danych, ujmuje w aktywach szacowaną wysokość dochodzonych regresów i opłat oraz wierzytelności z tytułu podziału masy upadłości zakładu ubezpieczeń, związanych ze spłatą wierzytelności w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń.

§ 9.

1.

Dla każdej zgłoszonej szkody, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, Fundusz prowadzi dokumentację szkodową, opatrzoną numerem rejestracji szkody.

2.

Dokumentacja szkodowa zawiera ponumerowane dokumenty dotyczące zdarzenia i związanego z nim zgłoszenia szkody oraz dokumenty zawierające opis elementów szkody.

3.

Fundusz uzupełnia dokumentację szkodową, przekazywaną do Funduszu przez zakład ubezpieczeń niezwłocznie po zakończeniu likwidacji szkody i ustaleniu odpowiedzialności Funduszu, o informacje dotyczące wpłat i wypłat związanych ze szkodą.

4.

Dokumentacja szkodowa może być prowadzona w postaci papierowej albo elektronicznej.

§ 10.

1.

Wysokość szacowanego zobowiązania z tytułu zgłoszonych szkód, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, jest ustalana indywidualnie dla każdej szkody w kwocie przewidywanej wypłaty powiększonej o koszty likwidacji szkód, według stanu na dzień bilansowy.

2.

Zobowiązanie z tytułu zgłoszonej szkody, dla której ustalono odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń, podlega redukcji do kwoty zero.

3.

Wysokość świadczenia płatnego okresowo w formie rent, w tym także z tytułu szczególnych roszczeń o świadczenia rentowe, jest ustalana przy zastosowaniu metody aktuarialnej, w sposób przewidziany dla ubezpieczeń na życie, zgodnie z § 36 ust. 6, § 42 i § 46 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji.

4.

Kwoty zatwierdzone przez Fundusz do wypłaty są ujmowane w księgach rachunkowych jako zobowiązanie do wypłaty z tytułu szkód, natomiast kwoty, które nie zostały zatwierdzone do wypłaty, są ujmowane w rezerwach ubezpieczeniowych.

5.

Wypłaty są dokonywane jednorazowo albo w ratach.

6.

W przypadku wypłaty świadczeń w formie rent należne kwoty nie podlegają przeszacowaniu, z wyjątkiem zmian z tytułu aktualizacji wyceny na dzień bilansowy, przy zastosowaniu metody aktuarialnej, o której mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 11.

1.

Wysokość regresu, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, jest ustalana jako suma wypłaconego odszkodowania lub świadczenia oraz poniesionych kosztów likwidacji szkody. Przy ustalaniu kwoty dochodzonej uwzględnia się zmiany wartości wynikające z podjętych przez Fundusz decyzji.

2.

Regres jest rejestrowany indywidualnie, z datą skierowania wezwania do zapłaty, po ustaleniu osoby zobowiązanej do zwrotu Funduszowi świadczenia oraz poniesionych kosztów likwidacji szkody.

3.

Ujęte w księgach rachunkowych regresy, w przypadku których odstąpiono od ich dochodzenia, pomniejszają wartość należności i pomniejszają wartość regresów i zwrotów od syndyków w rachunku wyników Funduszu.

4.

Na dzień bilansowy regresy są wyceniane w skorygowanej cenie nabycia ustalanej na podstawie wartości bieżącej przyszłych przepływów pieniężnych z tytułu dochodzonych regresów uwzględniających prawdopodobieństwo ich przedawnienia oraz udzielone ulgi w spłacie. Przy ustalaniu szacunku regresów wykorzystuje się metody aktuarialne.

5.

Różnice z tytułu aktualizacji wyceny roszczeń z tytułu regresów są ujmowane w pozycji regresy i zwroty od syndyków w rachunku wyników Funduszu.

§ 12.

1.

Roszczenie z tytułu opłat, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 3, jest rejestrowane indywidualnie z datą skierowania wezwania do zapłaty wystawionego przez Fundusz na podstawie art. 88 ust. 1 ustawy.

2.

Decyzje o anulowaniu opłaty oraz korekty opłat z tytułu ustalenia gradacji wysokości opłaty bezpośrednio wpływają korygująco na przychody z tytułu opłat.

3.

Ujęte w księgach rachunkowych opłaty, które zostały umorzone na podstawie art. 94 ustawy, podlegają ujęciu w ciężar wyniku z aktualizacji wyceny opłat w ramach działalności statutowej.

4.

Na dzień bilansowy roszczenia z tytułu opłat są wyceniane w skorygowanej cenie nabycia ustalanej na podstawie wartości bieżącej przyszłych przepływów pieniężnych z tytułu dochodzonych opłat uwzględniających prawdopodobieństwo ich przedawnienia.

5.

Różnice z tytułu aktualizacji wyceny roszczeń z tytułu opłat odpowiednio powiększają bądź pomniejszają wynik z aktualizacji wyceny opłat w ramach działalności statutowej.

§ 13.

1.

Wycena szacowanych zobowiązań z tytułu szkód, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 4, na dzień bilansowy uwzględnia odsetki naliczone do dnia ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń.

2.

Kwoty zobowiązań z tytułu szkód, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 4, ustalone na dzień zatwierdzenia kwot do wypłaty przez Fundusz, są ujmowane jako kwoty wymagalne na ten dzień.

3.

Zobowiązania z tytułu świadczeń płatnych okresowo w formie rent są wyceniane na dzień bilansowy w kwocie ustalonej na dzień ich zatwierdzenia przez Fundusz do wypłaty, przy zastosowaniu metody aktuarialnej, o której mowa w § 10 ust. 3, z wyjątkiem zmian z tytułu aktualizacji wyceny na dzień bilansowy.

§ 14.

Wierzytelności, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 5, obejmują w szczególności:

1)

wysokość rezerwy ubezpieczeń na życie, ustaloną na dzień ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń;

2)

wysokość rezerwy ubezpieczeń na życie, gdy ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający, ustaloną na dzień ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń.

§ 15.

1.

Wierzytelność, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 6, jest rejestrowana indywidualnie z chwilą wypłaty odszkodowania lub świadczenia.

2.

Wierzytelność jest wyceniana w wartości wypłaconego odszkodowania lub świadczenia, powiększonej o poniesione koszty likwidacji szkody.

§ 16.

1.

Roszczenie o zwrot odszkodowania, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 7, jest rejestrowane indywidualnie z datą skierowania wezwania do zakładu ubezpieczeń lub Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych na podstawie art. 14 ust. 4a i 6 ustawy lub do innego podmiotu odpowiedzialnego za zwrot Funduszowi wypłaconego odszkodowania lub świadczenia oraz poniesionych kosztów likwidacji w przypadkach innych niż wymienione w art. 110 ust. 1 ustawy.

2.

Roszczenie o zwrot odszkodowania jest wyceniane w wysokości wypłaconego odszkodowania oraz poniesionych kosztów.

3.

Decyzje Funduszu o anulowaniu roszczenia oraz korekty z tytułu ustalenia ostatecznej wysokości zwrotu odszkodowania bezpośrednio korygują wartość zwrotów.

4.

Zwroty odszkodowań, w przypadku których odstąpiono od ich dochodzenia, korygują wartość zwrotów.

5.

Na dzień bilansowy roszczenia o zwrot odszkodowania są wyceniane w skorygowanej cenie nabycia ustalanej na podstawie wartości bieżącej przyszłych przepływów pieniężnych z tytułu dochodzonych roszczeń uwzględniających prawdopodobieństwo ich przedawnienia.

6.

Różnice z tytułu aktualizacji wyceny roszczeń o zwrot odszkodowania korygują wartość zwrotów.

§ 17.

1.

Rezerwy ubezpieczeniowe, w tym rezerwy na skapitalizowaną wartość rent, są potwierdzane opinią aktuariusza o ich prawidłowości. Opinia stanowi załącznik do rocznego sprawozdania z działalności Funduszu.

2.

Rezerwy ubezpieczeniowe są ustalane odrębnie dla:

1)

szkód zgłoszonych z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, dla których ustalono odpowiedzialność Funduszu;

2)

szkód przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych;

3)

szkód przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność, o której mowa w dziale I załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej;

4)

szczególnych roszczeń o świadczenie rentowe.

   Rozdział 3   

Ewidencja i wycena lokat

§ 18.

1.

Fundusz dokonuje klasyfikacji aktywów finansowych i zobowiązań finansowych w dniu ich nabycia według następujących kategorii:

1)

rodzaj lokaty;

2)

źródła pochodzenia: lokaty funduszu statutowego, lokaty funduszu pomocowego oraz lokaty poszczególnych funduszy wyodrębnionych.

2.

Aktywa finansowe i zobowiązania finansowe są ujmowane w księgach rachunkowych bez uwzględnienia kosztów transakcji, które:

1)

obciążają wynik finansowy Funduszu - w przypadku funduszy własnych;

2)

pomniejszają dany fundusz - w przypadku funduszy wyodrębnionych.

§ 19.

1.

Fundusz dokonuje na dzień bilansowy wyceny aktywów finansowych i zobowiązań finansowych według wartości godziwej, z uwzględnieniem ust. 2.

2.

Dłużne papiery wartościowe oraz inne instrumenty finansowe o charakterze dłużnym, jak również udzielone pożyczki, depozyty bankowe oraz zwrotna pomoc finansowa są wyceniane według skorygowanej ceny nabycia, z uwzględnieniem odpisów z tytułu trwałej utraty wartości.

3.

Akcje nienotowane na rynku regulowanym są wyceniane według ceny nabycia z uwzględnieniem trwałej utraty wartości.

§ 20.

1.

Aktywa i zobowiązania finansowe są ujmowane w księgach rachunkowych na dzień zawarcia transakcji, z wyjątkiem instrumentów finansowych dopuszczonych do publicznego obrotu, które rozpoznaje się na dzień rozliczenia.

2.

W przypadku realizacji lokat jednakowych lub uznanych za jednakowe ze względu na podobieństwo ich rodzaju lub przeznaczenie rozchód tych składników jest wyceniany kolejno według cen lub kosztów tych składników aktywów, które Fundusz nabył lub wytworzył najwcześniej.

§ 21.

1.

Różnice z tytułu aktualizacji wyceny lokat funduszu statutowego są ujmowane odpowiednio w przychodach lub kosztach działalności lokacyjnej.

2.

W przypadku trwałej utraty wartości aktywów finansowych funduszu statutowego odpisy aktualizujące są ujmowane w kosztach działalności lokacyjnej funduszu statutowego.

§ 22.

1.

Fundusz ewidencjonuje środki z lokat funduszu pomocowego oraz przychody i koszty z nimi związane odrębnie od lokat funduszu statutowego.

2.

Udzielone pożyczki wraz z przychodami z nimi związanymi są ujmowane odrębnie dla każdego zakładu ubezpieczeń.

3.

W przypadku łącznego lokowania środków funduszu pomocowego oraz pozostałych funduszy przychody i koszty są ustalane w proporcji do wartości tych lokat.

4.

Przychody z oprocentowania udzielonych pożyczek zwiększają przychody z działalności statutowej. Pozostałe przychody z lokat funduszu pomocowego zwiększają fundusz pomocowy.

5.

Koszty prowadzenia działalności lokacyjnej funduszu pomocowego są ujmowane w rachunku zysku i strat, z wyjątkiem ujemnych różnic z wyceny lokat oraz ujemnego wyniku ze sprzedaży lokat, które pomniejszają fundusz pomocowy.

6.

Lokaty funduszu pomocowego są ewidencjonowane i wyceniane na zasadach określonych w § 19 i § 20.

7.

Różnice z tytułu aktualizacji wyceny do wartości godziwej lokat funduszu pomocowego odpowiednio zwiększają lub zmniejszają fundusz pomocowy.

§ 23.

1.

Lokaty tworzone ze środków funduszy wyodrębnionych są ewidencjonowane odrębnie od lokat funduszu statutowego i funduszu pomocowego, a przychody i koszty z nimi związane są ewidencjonowane oddzielnie dla każdego funduszu.

2.

Lokaty, o których mowa w ust. 1, są ewidencjonowane i wyceniane na zasadach określonych w § 19 i § 20.

3.

Lokaty, o których mowa w ust. 1, są ewidencjonowane w księgach rachunkowych w podziale na rodzaje lokat.

4.

Przychody z lokat, o których mowa w ust. 1, odpowiednio zwiększają wartość wyodrębnionego funduszu.

5.

Różnice z tytułu aktualizacji wyceny lokat funduszy wyodrębnionych bezpośrednio korygują te fundusze.

6.

Koszty prowadzenia działalności lokacyjnej funduszy wyodrębnionych pomniejszają odpowiednio te fundusze.

   Rozdział 4   

Ustalenie wyniku finansowego oraz wycena niektórych aktywów i pasywów

§ 24.

1.

Wynik finansowy Funduszu na dzień bilansowy stanowi różnicę między jego przychodami a kosztami działalności, z uwzględnieniem pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych.

2.

W wyniku finansowym Funduszu nie uwzględnia się przychodów i kosztów funduszu pomocowego, z uwzględnieniem § 22 ust. 5 i § 26 ust. 1 pkt 3, oraz funduszy wyodrębnionych, które bezpośrednio korygują dany fundusz.

§ 25.

1.

Do celów ewidencyjnych w funduszu pomocowym wyodrębnia się fundusz pomocowy do wykorzystania i fundusz pomocowy wykorzystany.

2.

Udzielone przez Fundusz pożyczki zmniejszają stan funduszu pomocowego do wykorzystania, powiększając jego część wykorzystaną.

3.

Spłaty pożyczek zwiększają stan funduszu pomocowego do wykorzystania, zmniejszając jego część wykorzystaną.

§ 26.

1.

Fundusz pomocowy ulega zwiększeniu z tytułu:

1)

składek od zakładów ubezpieczeń przeznaczonych na fundusz pomocowy;

2)

zwrotu udzielonej pomocy finansowej, który zasila fundusz pomocowy do wykorzystania;

3)

przychodów z lokat środków funduszu pomocowego, z wyłączeniem przychodów z oprocentowania udzielonych pożyczek, które zwiększają przychody z działalności statutowej.

2.

Fundusz pomocowy ulega zmniejszeniu z tytułu:

1)

udzielenia zwrotnej pomocy finansowej, która zmniejsza fundusz pomocowy do wykorzystania;

2)

kosztów lokat ze środków funduszu pomocowego;

3)

kosztów obsługi rachunku funduszu pomocowego.

§ 27.

1.

Po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania z działalności Funduszu dodatni wynik finansowy w postaci nadwyżki przychodów nad kosztami (nadwyżka bilansowa) powiększa fundusz statutowy. Ujemny wynik finansowy (niedobór bilansowy) jest pokrywany z funduszu statutowego na podstawie uchwały Zgromadzenia Członków Funduszu.

2.

Nadwyżki bilansowe albo niedobory bilansowe do czasu zatwierdzenia sprawozdania są ujmowane jako nierozliczony wynik z lat ubiegłych.

   Rozdział 5   

Roczne sprawozdanie z działalności Funduszu

§ 28.

1.

Roczne sprawozdanie z działalności Funduszu obejmuje:

1)

roczne sprawozdanie finansowe Funduszu;

2)

roczną informację dotyczącą działalności Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego;

3)

roczną informację dotyczącą działalności Turystycznego Funduszu Pomocowego;

4)

roczną informację dotyczącą działalności Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego;

5)

opinię aktuariusza w zakresie rezerw techniczno-ubezpieczeniowych.

2.

Roczne sprawozdanie finansowe Funduszu obejmuje:

1)

wprowadzenie;

2)

bilans;

3)

rachunek zysków i strat;

4)

rachunek przepływów pieniężnych Funduszu w podziale na:

a)

rachunek przepływów pieniężnych Funduszu z wyłączeniem środków funduszy wyodrębnionych,

b)

rachunek przepływów pieniężnych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego,

c)

rachunek przepływów pieniężnych Turystycznego Funduszu Pomocowego,

d)

rachunek przepływów pieniężnych Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego;

5)

informację dodatkową dotyczącą działalności Funduszu, w tym dane uzupełniające do bilansu i rachunku zysków i strat, jak również informacje dotyczące zwrotnej pomocy finansowej oraz stanu spraw sądowych Funduszu.

3.

Szczegółowy zakres informacji wykazywanych w rocznym sprawozdaniu z działalności Funduszu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

4.

Objaśnienia do rocznego sprawozdania z działalności Funduszu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 29.

Roczne sprawozdanie z działalności Funduszu po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Członków Funduszu jest przedstawiane ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych, ministrowi właściwemu do spraw turystyki i organowi nadzoru, w terminie 15 dni od dnia jego zatwierdzenia.

   Rozdział 6   

Kwartalne sprawozdanie z działalności Funduszu

§ 30.

1.

Kwartalne sprawozdanie z działalności Funduszu jest sporządzane za kwartał, w którym nastąpiły wypłaty odszkodowań i świadczeń zakładów ubezpieczeń w upadłości lub w likwidacji.

2.

Sprawozdanie jest sporządzane na koniec kwartału i przedstawiane organowi nadzoru w terminie 60 dni od dnia zakończenia kwartału.

3.

Informacje zawarte w sprawozdaniu są prezentowane narastająco.

4.

Szczegółowy zakres informacji wykazywanych w kwartalnym sprawozdaniu z działalności Funduszu określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

   Rozdział 7   

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

§ 31.

1.

Zdarzenia gospodarcze dotyczące Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego są ujmowane odrębnie od operacji Funduszu oraz odrębnie od innych funduszy wyodrębnionych.

2.

Roszczenia i zobowiązania, jak również spłata kredytów i pożyczek udzielonych na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, są pokrywane wyłącznie ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

3.

Udzielenie zwrotnego finansowania na rzecz Turystycznego Funduszu Pomocowego jest dokonywane wyłącznie ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

§ 32.

Przychody zasilające Turystyczny Fundusz Gwarancyjny stanowią:

1)

składki, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych;

2)

odsetki od środków pieniężnych gromadzonych na Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym;

3)

przychody z lokat środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego;

4)

uzyskane kwoty roszczeń od przedsiębiorców tytułem zwrotu wypłaconych kwot, o których mowa w art. 20 ust. 3 i art. 21 ust. 3 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych;

5)

kwoty uzyskane z roszczenia do masy upadłości organizatora turystyki lub przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych o zwrot wypłaconych środków, o których mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych;

6)

przychody z tytułu zwrotnego finansowania udzielonego na rzecz Turystycznego Funduszu Pomocowego ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego;

7)

inne przychody.

§ 33.

1.

Składki, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, są ujmowane jako przychód Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego na podstawie złożonych przez przedsiębiorców deklaracji, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

2.

Składki, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, są ujmowane w miesiącu złożenia deklaracji przez organizatora turystyki lub przedsiębiorcę ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych.

3.

W przypadku złożenia błędnej deklaracji korekty składek są ujmowane w miesiącu złożenia korekty deklaracji.

§ 34.

Koszty pokrywane ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego stanowią:

1)

koszty kontynuacji imprezy turystycznej lub koszty powrotu klientów z imprezy turystycznej, obejmujące w szczególności koszty transportu, zakwaterowania, transferów, w tym także koszty poniesione przez klientów;

2)

zwroty wpłat lub części wpłat wniesionych przez klientów tytułem zapłaty za imprezę turystyczną;

3)

koszty związane z realizacją wypłat z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego na cele, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)

koszty obsługi Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego przez Fundusz, stanowiące koszty związane z obsługą Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, o których mowa w art. 35 ust. 3 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, obejmujące w szczególności:

a)

koszty obsługi rozliczeń składek należnych od przedsiębiorców na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego,

b)

koszty obsługi rozliczeń kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej,

c)

koszty obsługi rozliczeń zwrotów wpłat wniesionych przez klientów niezrealizowanych imprez turystycznych,

d)

koszty gromadzenia i przetwarzania danych zawartych w deklaracjach, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, oraz ich analiz, oceny ryzyka i adekwatności posiadanych środków,

e)

koszty wynagrodzeń i szkoleń pracowników zajmujących się obsługą Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego wraz z narzutami,

f)

koszty amortyzacji składników majątkowych oraz wartości niematerialnych i prawnych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego do obsługi rozliczeń, o których mowa w lit. a-c, oraz przetwarzania danych, o których mowa w lit. d,

g)

koszty związane z utrzymaniem systemów informatycznych w zakresie niezbędnym do obsługi Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego,

h)

koszty usług doradczych i prawnych w zakresie obsługi Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego,

i)

koszty audytu bezpieczeństwa informacji,

j)

koszty stałe utrzymania Funduszu w części przypadającej na obsługę Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego;

5)

koszty odsetek od uzyskanych kredytów i pożyczek i obsługi tych kredytów i pożyczek;

6)

koszty zwrotnego finansowania udzielonego ze środków Funduszu;

7)

pozostałe koszty.

§ 35.

1.

Koszty obsługi Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego za dany miesiąc kalendarzowy są ujmowane przez Fundusz na koniec tego miesiąca jako należność od Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

2.

W rachunku zysków i strat koszty administracyjne Funduszu są prezentowane po pomniejszeniu o ujęte w nich koszty obsługi Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

3.

Nabyte ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego rzeczowe składniki majątku oraz wartości niematerialne i prawne są ewidencjonowane odrębnie, a ich amortyzacja obciąża Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

§ 36.

Fundusz prowadzi rejestr:

1)

składek na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego wynikających ze złożonych deklaracji w podziale na okresy, których deklaracje dotyczą;

2)

roszczeń o pokrycie kosztów kontynuacji imprezy turystycznej lub kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej;

3)

roszczeń o zwrot wpłat lub części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną.

   Rozdział 8   

Turystyczny Fundusz Pomocowy

§ 37.

1.

Aktywa i zobowiązania Turystycznego Funduszu Pomocowego są ujmowane w księgach rachunkowych Funduszu oddzielnie od funduszy własnych oraz innych funduszy wyodrębnionych.

2.

Zdarzenia gospodarcze dotyczące Turystycznego Funduszu Pomocowego są ujmowane odrębnie od operacji Funduszu oraz odrębnie od innych funduszy wyodrębnionych.

3.

Roszczenia i zobowiązania, jak również spłata kredytów i pożyczek udzielonych na rzecz Turystycznego Funduszu Pomocowego, są pokrywane wyłącznie ze środków Turystycznego Funduszu Pomocowego.

§ 38.

Przychody zasilające Turystyczny Fundusz Pomocowy stanowią:

1)

należne od organizatorów turystyki kwoty obejmujące:

a)

wpłaty organizatorów turystyki, o których mowa w art. 15ka ust. 4 pkt 1 ustawy COVID-19,

b)

opłaty wniesione przez organizatorów turystyki, o których mowa w art. 15ka ust. 4 pkt 2 ustawy COVID-19;

2)

należne składki od organizatorów turystyki, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 5 ustawy COVID-19;

3)

odsetki od środków pieniężnych gromadzonych na rachunku bankowym Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 2 ustawy COVID-19;

4)

przychody z lokat Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 3 ustawy COVID-19;

5)

otrzymane raty tytułem zwrotów uprzednio dokonanych wypłat z Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 17 ustawy COVID-19;

6)

wpłaty tytułem pokrycia kosztów realizacji przez Fundusz wypłat z Turystycznego Funduszu Zwrotów;

7)

inne przychody.

§ 39.

1.

Należne wpłaty i opłaty od organizatorów turystyki, o których mowa w § 38 pkt 1, są ujmowane jako przychód Turystycznego Funduszu Pomocowego na podstawie złożonych przez nich wniosków, o których mowa w art. 15ka ust. 2 ustawy COVID-19.

2.

Należne wpłaty i opłaty od organizatorów turystyki są ujmowane w miesiącu złożenia wniosku przez przedsiębiorcę.

3.

Należne składki od organizatorów turystyki, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 5 ustawy COVID-19, są ujmowane jako przychód Turystycznego Funduszu Pomocowego na podstawie przekazywanej przez organizatorów turystyki informacji o wysokości należnej składki, o której mowa w art. 15kc ust. 9 pkt 2 ustawy COVID-19.

§ 40.

Koszty pokrywane ze środków Turystycznego Funduszu Pomocowego stanowią:

1)

dokonane na rzecz organizatorów turystyki wypłaty na pokrycie zwrotów podróżnym wpłat należności za imprezy turystyczne w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności uniemożliwiających realizację imprezy turystycznej, o których mowa w art. 15kc ust. 14 ustawy COVID-19;

2)

koszty realizacji wypłat z Turystycznego Funduszu Zwrotów;

3)

koszty obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego przez Fundusz, stanowiące koszty związane z obsługą Turystycznego Funduszu Pomocowego, obejmujące w szczególności:

a)

koszty obsługi rozliczeń wpłat i składek należnych od organizatorów turystyki,

b)

koszty gromadzenia i przetwarzania danych zawartych we wnioskach o wypłatę środków z Turystycznego Funduszu Pomocowego,

c)

koszty wynagrodzeń i szkoleń pracowników zajmujących się obsługą Turystycznego Funduszu Pomocowego wraz z narzutami, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne,

d)

koszty amortyzacji składników majątkowych oraz wartości niematerialnych i prawnych Turystycznego Funduszu Pomocowego do obsługi rozliczeń, o których mowa w lit. a, oraz przetwarzania danych, o których mowa w lit. b,

e)

koszty związane z utrzymaniem systemów informatycznych w zakresie niezbędnym do obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego,

f)

koszty przeprowadzania przez Fundusz czynności sprawdzających w stosunku do organizatorów turystyki lub podróżnych, na rzecz których dokonana została wypłata z Turystycznego Funduszu Pomocowego,

g)

koszty usług doradczych i prawnych w zakresie obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego,

h)

koszty audytu bezpieczeństwa informacji,

i)

koszty stałe utrzymania Funduszu w części przypadającej na obsługę Turystycznego Funduszu Pomocowego;

4)

koszty zwrotnego finansowania udzielonego ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego;

5)

koszty odsetek od otrzymanych kredytów i pożyczek;

6)

wpłaty i opłaty zwrócone do organizatora turystyki, o których mowa w art. 15ka ust. 5 ustawy COVID-19, w przypadku negatywnej weryfikacji wniosku lub pozostawienia wniosku bez rozpoznania;

7)

kwoty przekazane na Fundusz Przeciwdziałania COVID-19, o których mowa w art. 15kc ust. 22 ustawy COVID-19, a w przypadku jego likwidacji - przekazane bezpośrednio do budżetu państwa;

8)

pozostałe koszty.

§ 41.

1.

Koszty obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego za dany miesiąc kalendarzowy są ujmowane przez Fundusz na koniec tego miesiąca jako należność od Turystycznego Funduszu Pomocowego.

2.

W rachunku zysków i strat koszty administracyjne Funduszu są prezentowane po pomniejszeniu o ujęte w nich koszty obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego.

3.

Nabyte ze środków Turystycznego Funduszu Pomocowego rzeczowe składniki majątku oraz wartości niematerialne i prawne są ewidencjonowane odrębnie, a ich amortyzacja obciąża Turystyczny Fundusz Pomocowy.

§ 42.

1.

Fundusz prowadzi rejestr:

1)

złożonych przez organizatorów turystyki wniosków, o których mowa w art. 15ka ust. 2 ustawy COVID-19;

2)

należnych składek na rzecz Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 5 ustawy COVID-19;

3)

zgłoszonych roszczeń o wypłatę, o których mowa w art. 15kc ust. 14 ustawy COVID-19, oraz zwrotów uprzednio dokonanych wypłat, o których mowa w art. 15kc ust. 17 ustawy COVID-19.

2.

Rejestry, o których mowa w ust. 1, są prowadzone w podziale na organizatorów turystyki.

§ 43.

1.

Udzielone Turystycznemu Funduszowi Pomocowemu zwrotne finansowanie, o którym mowa w art. 15kc ust. 13 ustawy COVID-19, jest klasyfikowane jako pożyczka udzielona ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego i wyceniana na zasadach określonych w § 19 ust. 2.

2.

Udzielone zwrotne finansowanie zwiększa środki pieniężne na rachunku bankowym Turystycznego Funduszu Pomocowego i jednocześnie zmniejsza środki na rachunku bankowym Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

3.

Naliczone odsetki od zwrotnego finansowania zwiększają zobowiązania Turystycznego Funduszu Pomocowego wobec Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

4.

Spłata zwrotnego finansowania wraz z odsetkami zmniejsza środki na rachunku Turystycznego Funduszu Pomocowego i jednocześnie zwiększa środki na rachunku Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

   Rozdział 9   

Turystyczny Fundusz Zwrotów

§ 44.

1.

Fundusz zapewnia obsługę Turystycznego Funduszu Zwrotów w zakresie realizowanych wypłat dla podróżnych z wyodrębnionego rachunku w Banku Gospodarstwa Krajowego.

2.

Fundusz realizuje wypłaty, o których mowa w ust. 1, na podstawie składanych przez podróżnych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wniosków, o których mowa w art. 15ka ust. 10 ustawy COVID-19.

3.

Wypłaty, o których mowa w ust. 1, podlegają ewidencji wyłącznie w rejestrze wypłat, o którym mowa w § 46, z którego informacje są przekazywane bezpośrednio do Banku Gospodarstwa Krajowego.

4.

Wypłaty, o których mowa w ust. 1, są realizowane nie wcześniej niż przed uzyskaniem od organizatora turystyki wpłat i opłat na rzecz Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15ka ust. 4 ustawy COVID-19.

§ 45.

1.

Koszty realizacji wypłat, o których mowa w § 44 ust. 2, są pokrywane ze środków Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 21 ustawy COVID-19, i stanowią:

1)

koszty gromadzenia i przetwarzania danych zawartych we wnioskach składanych przez:

a)

organizatorów turystyki, o których mowa w art. 15ka ust. 2 ustawy COVID-19, w zakresie generowanych wypłat na rzecz podróżnych oraz

b)

podróżnych o wypłatę na ich rzecz, o których mowa w art. 15ka ust. 10 ustawy COVID-19;

2)

koszty obsługi rozliczeń wypłat na rzecz podróżnych;

3)

koszty związane z utrzymaniem systemów informatycznych w zakresie niezbędnym do obsługi wypłat z Turystycznego Funduszu Zwrotów;

4)

koszty usług doradczych i prawnych w zakresie obsługi wypłat z Turystycznego Funduszu Zwrotów;

5)

koszty audytu bezpieczeństwa informacji;

6)

koszty stałe utrzymania Funduszu w części przypadającej na obsługę wypłat z Turystycznego Funduszu Zwrotów obejmujące:

a)

koszty wynagrodzeń brutto wraz z narzutami pracowników Funduszu zajmujących się obsługą wypłat, gromadzeniem i przetwarzaniem danych dotyczących obsługi wypłat,

b)

koszty wynajmu pomieszczeń służących do przechowywania systemów informatycznych obsługujących wypłaty dla podróżnych, dla pracowników zajmujących się obsługą wypłat, gromadzeniem i przetwarzaniem danych dotyczących obsługi wypłat na rzecz podróżnych,

c)

koszty energii,

d)

koszty usług telekomunikacyjnych,

e)

koszty utrzymania systemów informatycznych gromadzenia i przetwarzania danych dotyczących obsługi wypłat na rzecz podróżnych,

f)

koszty dochodzenia zwrotów wypłat od podróżnych w wyniku przeprowadzenia czynności sprawdzających,

g)

pozostałe koszty.

2.

W rachunku zysków i strat koszty administracyjne Funduszu są prezentowane po pomniejszeniu o koszty realizacji wypłat, o których mowa w ust. 1.

3.

Kwoty przekazane tytułem pokrycia kosztów realizacji wypłat, o których mowa w ust. 1, zasilają bezpośrednio Turystyczny Fundusz Pomocowy.

§ 46.

1.

Fundusz prowadzi rejestr wypłat z Turystycznego Funduszu Zwrotów na rzecz podróżnych, o których mowa w art. 15ka ust. 1 ustawy COVID-19.

2.

Wypłaty, o których mowa w ust. 1, są rejestrowane indywidualnie dla każdego podróżnego na podstawie złożonego przez niego wniosku.

3.

Rejestr wypłat, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony w podziale na organizatorów turystyki.

   Rozdział 10   

Deweloperski Fundusz Gwarancyjny

§ 47.

1.

Aktywa i zobowiązania Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego są ujmowane w księgach rachunkowych Funduszu oddzielnie od funduszy własnych oraz innych funduszy wyodrębnionych.

2.

Zdarzenia gospodarcze dotyczące Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego są ujmowane odrębnie od operacji Funduszu oraz odrębnie od innych funduszy wyodrębnionych.

3.

Roszczenia i zobowiązania, jak również spłata zwrotnego finansowania udzielonego przez Fundusz oraz kredytów i pożyczek udzielonych na rzecz Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego, są pokrywane wyłącznie ze środków Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego.

§ 48.

Przychody zasilające Deweloperski Fundusz Gwarancyjny stanowią:

1)

składki należne od deweloperów odprowadzane zgodnie z art. 49 ustawy o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym;

2)

odsetki od środków pieniężnych gromadzonych na rachunku bankowym Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego oraz przychody z lokat środków Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego;

3)

uzyskane kwoty roszczeń, o których mowa w art. 48 ust. 8 ustawy o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym;

4)

wpływy z tytułu zaspokojenia się z masy upadłościowej w przypadku upadłości dewelopera;

5)

środki uzyskane przez Fundusz z pożyczek i kredytów na rzecz Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego;

6)

inne przychody.

§ 49.

1.

Składki, o których mowa w § 48 pkt 1, są ujmowane jako przychód Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego na podstawie informacji przekazanych przez bank prowadzący mieszkaniowy rachunek powierniczy w miesiącu dokonania wpłaty przez nabywcę lub przez dewelopera.

2.

Wpływy, o których mowa w § 48 pkt 4, są ujmowane w miesiącu ich otrzymania. W przypadku zaspokojenia się z masy upadłościowej w postaci aktywów niepieniężnych wartość przejętych aktywów określa się w wartości godziwej, z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny.

§ 50.

Koszty pokrywane ze środków Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego stanowią:

1)

zwroty wpłat nabywców dokonanych na otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy, o których mowa w art. 48 ust. 1 ustawy o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym;

2)

zwroty nabywcom kwot odpowiadających ich udziałowi w kwocie zgromadzonej na mieszkaniowym rachunku powierniczym, w przypadku określonym w art. 48 ust. 2 ustawy o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym;

3)

koszty związane z realizacją wypłat z Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego, o których mowa w art. 48 ust. 1 lub 2 ustawy o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym;

4)

koszty obsługi Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego przez Fundusz, stanowiące koszty związane z obsługą Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego, obejmujące w szczególności:

a)

koszty obsługi rozliczeń składek na rzecz Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego,

b)

koszty obsługi wypłat realizowanych z Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego,

c)

koszty obsługi roszczeń Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego,

d)

koszty prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 50 ustawy o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym, gromadzenia i przetwarzania danych zawartych w tej ewidencji oraz ich analiz, oceny ryzyka i adekwatności posiadanych środków,

e)

koszty wynagrodzeń i szkoleń pracowników zajmujących się obsługą Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego, wraz z narzutami,

f)

koszty amortyzacji składników majątkowych oraz wartości niematerialnych i prawnych Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego,

g)

koszty związane z utrzymaniem systemów informatycznych w zakresie niezbędnym do obsługi Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego,

h)

koszty usług doradczych i prawnych w zakresie obsługi Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego,

i)

koszty audytu bezpieczeństwa informacji,

j)

koszty stałe utrzymania Funduszu w części przypadającej na obsługę Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego;

5)

koszty i odsetki od otrzymanych kredytów i pożyczek oraz koszty obsługi tych kredytów i pożyczek;

6)

koszty zwrotnego finansowania udzielonego ze środków Funduszu;

7)

pozostałe koszty.

§ 51.

1.

Koszty obsługi Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego za dany miesiąc kalendarzowy są ujmowane przez Fundusz na koniec tego miesiąca, jako należność od Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego.

2.

W rachunku zysków i strat koszty administracyjne Funduszu są prezentowane po pomniejszeniu o ujęte w nich koszty obsługi Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego.

3.

Nabyte ze środków Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego rzeczowe składniki majątku oraz wartości niematerialne i prawne są ewidencjonowane odrębnie, a ich amortyzacja obciąża Deweloperski Fundusz Gwarancyjny.

§ 52.

Fundusz prowadzi rejestr:

1)

składek należnych od deweloperów odprowadzanych zgodnie z art. 49 ustawy o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym;

2)

zgłoszonych wniosków nabywców o wypłatę środków z Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego;

3)

roszczeń Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego wynikających ze zwrotu nabywcom wpłat lub kwot, o których mowa w art. 48 ust. 1 lub 2 ustawy o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym.

   Rozdział 11   

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 53.

Przepisy rozporządzenia stosuje się po raz pierwszy do sprawozdania z działalności Funduszu sporządzanego za IV kwartał 2022 r.

§ 54.

Szacowane kwoty zobowiązań z tytułu szczególnych roszczeń o świadczenie rentowe są ujmowane w postaci rezerwy na niewypłacone odszkodowania i świadczenia, w formie rezerwy na skapitalizowaną wartość rent, na dzień:

1)

31 grudnia 2019 r. i na koniec pierwszego, drugiego oraz trzeciego kwartału 2020 r. - w wysokości odpowiadającej 20%,

2)

31 grudnia 2020 r. i na koniec pierwszego, drugiego oraz trzeciego kwartału 2021 r. - w wysokości odpowiadającej 40%,

3)

31 grudnia 2021 r. i na koniec pierwszego, drugiego oraz trzeciego kwartału 2022 r. - w wysokości odpowiadającej 60%,

4)

31 grudnia 2022 r. i na koniec pierwszego, drugiego oraz trzeciego kwartału 2023 r. - w wysokości odpowiadającej 80%
- oszacowanej wartości przyszłych wypłat z tytułu szczególnych roszczeń o świadczenie rentowe.

§ 55.

Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 16 marca 2021 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz sprawozdań z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego   (Dz. U. poz. 588).

§ 56.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 2120, 2133, 2262, 2269, 2317, 2368 i 2459 oraz z 2022 r. poz. 202, 218, 655, 830, 1301, 1370, 1488, 1561, 1723, 1768, 1783, 2127, 2185, 2640, 2687 i 2705.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 872, 1488, 1692, 2185, 2339 i 2640.

Załącznik nr 1   -   Szczegółowy zakres informacji wykazywanych w rocznym sprawozdaniu z działalności funduszu

Załącznik nr 2   -   Objaśnienia do rocznego sprawozdania z działalności funduszu

Załącznik nr 3   -   Szczegółowy zakres informacji wykazywanych w kwartalnym sprawozdaniu z działalności funduszu