Świat i Polska w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku. Uczeń:
1)
charakteryzuje zmiany polityczne i gospodarcze w Polsce w latach 1997-2015;
2)
ocenia znaczenie i skutki katastrofy smoleńskiej 10 kwietnia 2010 roku dla państwa
polskiego;
3)
przedstawia zakres działania poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego (gmina,
powiat, województwo) w Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem struktury głównych
kierunków wydatków budżetowych na te działania oraz źródeł ich finansowania;
4)
przedstawia kulturowe, społeczne i ekonomiczne konsekwencje rozwoju internetu i technologii
cyfrowych;
5)
wymienia największe skupiska Polaków na świecie;
6)
charakteryzuje proces zmian w Unii Europejskiej po 2004 roku.
Warunki i sposób realizacji
Podstawa programowa nie jest programem nauczania. Jako taka jest tylko kanwą, na której
oparte są treści programów nauczania, podręczników i lekcji. Od nauczyciela, jego
zaangażowania i współpracy z uczniami zależy efektywność poznawania przez nich historii
ostatnich dziesięcioleci.
W związku z tym, że w ramach przedmiotu uczniowie będą nabywać wiedzy o najważniejszych
przemianach kulturowych, politycznych, społecznych i gospodarczych w Polsce i na świecie
po 1945 roku, warto zapewnić im spotkania z uczestnikami i świadkami omawianych wydarzeń
(np. z działaczami ruchu społecznego „Solidarność”). Warto również odwiedzić lokalne
miejsca pamięci związane z omawianymi wydarzeniami, np. mogiły żołnierzy wyklętych,
miejsca martyrologii (np. budynki dawnych katowni Urzędu Bezpieczeństwa), mogiły ofiar
aparatu komunistycznego (np. grób bł. ks. Jerzego Popiełuszki), miejsca strajków i
protestów społecznych, oraz korzystać z oferty muzeów.
Przy realizacji treści programowych przedmiotu warto korzystać z bogatej oferty edukacyjnej
Instytutu Pamięci Narodowej.
W aspekcie edukacji obywatelskiej zalecane jest organizowanie spotkań uczniów z osobami
zaangażowanymi w różnorodną działalność społeczną oraz zachęcanie uczniów do aktywności
w formie wolontariatu.
Przy planowaniu wycieczek szkolnych warto zadbać o to, aby w ich programie uwzględniać
miejsca związane z najnowszą historią Polski. Odwiedzanie takich obiektów jak siedziba
władz państwowych w Warszawie (Sejm i Senat Rzeczypospolitej Polskiej), plac Marszałka
Józefa Piłsudskiego z Grobem Nieznanego Żołnierza, brama Stoczni Gdańskiej, Kopalnia
Węgla Kamiennego „Wujek” lub Poznańskie Krzyże pozwoli uczniom na poznanie historii
w miejscach wydarzeń.
Należy zachęcać uczniów, aby dbali o miejsca pamięci we własnej szkole (np. izby pamięci,
gabloty, gazetki, murale, strony internetowe), znali historię własnej rodziny, miejscowości
czy lokalnej społeczności, w której dorastają, oraz poszukiwali źródeł historycznych
we własnym otoczeniu. Należy wspierać młodzież w inicjatywach zabezpieczenia pamiątek
rodzinnych i lokalnych, rejestrowania relacji świadków historii, tworzenia amatorskich
filmów i audycji dotyczących historii najnowszej. Na kanwie omawianych tematów lub
podczas obchodów rocznic narodowych można zorganizować w szkole prezentację niektórych
artefaktów. Może to być doskonała okazja do wzbogacenia obchodów takich dni, jak:
Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych, Dzień Samorządu Terytorialnego, Narodowy
Dzień Pamięci Poznańskiego Czerwca 1956, Dzień Papieża Jana Pawła II, Dzień Pamięci
Ofiar Stanu Wojennego.
Omawiając wybrane zagadnienia, warto nawiązywać do lokalnych bohaterów.
Cenną inicjatywą może być także nawiązywanie kontaktów z polskimi szkołami poza granicami
naszego kraju. W ten sposób polska młodzież z kraju i zagranicy nawiązuje wzajemne
relacje i odnosi się do wspólnego dziedzictwa narodowego.
Zważywszy na to, że w ramach przedmiotu omawiane są dzieje najnowsze, podczas lekcji
warto korzystać z bogatych źródeł tekstowych, audiowizualnych oraz materiałów dydaktycznych
dostępnych w internecie, które odpowiednio wkomponowane w lekcje wzbogacą przekaz
historyczny. Warto również zachęcać uczniów do korzystania z różnych form pozalekcyjnej
edukacji historycznej i obywatelskiej (projekty, konkursy, multimedialne wystawy muzealne,
gry o walorach edukacyjnych, np. planszowe, wideo itp.).