|
I. Historia jako nauka. Uczeń:
|
|
1)
definiuje podstawowe pojęcia (prehistoria, historia, historiografia, źródło historyczne);
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych;
|
1)
charakteryzuje nauki pomocnicze historii (genealogia, chronologia, archiwistyka,
paleografia, heraldyka);
|
|
3)
przedstawia periodyzację dziejów powszechnych i ojczystych.
|
2)
wyjaśnia zasady krytycznej analizy i interpretacji różnych rodzajów źródeł historycznych;
|
|
|
3)
analizuje różne oceny historiografii dotyczące dziejów ojczystych i powszechnych.
|
|
II. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu. Uczeń:
|
|
1)
wymienia najważniejsze cywilizacje starożytnego Bliskiego Wschodu (Sumerowie, Babilon,
Egipt, Persja) oraz przedstawia ich wkład do kulturowego dziedzictwa ludzkości;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
omawia najważniejsze etapy w starożytnych dziejach narodu żydowskiego.
|
1)
charakteryzuje pradzieje ludzkości z podziałem na epoki;
|
|
|
2)
wyjaśnia konsekwencje wprowadzenia rolnictwa, hodowli i przejścia do osiadłego trybu
życia;
|
|
|
3)
charakteryzuje organizację państw i strukturę społeczeństw w cywilizacjach starożytnego
Dalekiego Wschodu.
|
|
III. Świat starożytnych Greków. Uczeń:
|
|
1)
porównuje organizację społeczeństw: Aten i Sparty oraz formy ustrojowe greckich poleis;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje kulturowe i polityczne konsekwencje wojen grecko-perskich oraz podbojów
Aleksandra Macedońskiego;
|
1)
porównuje geograficzne uwarunkowania narodzin cywilizacji starożytnego Wschodu i
starożytnej Grecji;
|
|
3)
rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków w dziedzinie filozofii, teorii
społecznych, literatury i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem ich wkładu w kulturę
europejską.
|
2)
charakteryzuje kolonizację grecką w basenie Morza Śródziemnego i Czarnego; porównuje
ją z kolonizacją fenicką w odniesieniu do zasięgu oraz konsekwencji kulturowych, politycznych
i gospodarczych;
|
|
|
3)
charakteryzuje kulturę kreteńską i mykeńską;
|
|
|
4)
ocenia funkcjonowanie demokracji w Atenach czasów Peryklesa;
|
|
|
5)
opisuje państwo Aleksandra Macedońskiego;
|
|
|
6)
wyjaśnia specyfikę kultury hellenistycznej oraz charakteryzuje założenia edukacji
klasycznej i ideał paidei.
|
|
IV. Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje przemiany ustrojowe i społeczne (w tym problem niewolnictwa) w państwie
rzymskim doby republiki oraz cesarstwa, z uwzględnieniem roli Juliusza Cezara i Oktawiana
Augusta;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
omawia kierunki i charakter ekspansji rzymskiej; wyjaśnia pojęcie imperium;
|
1)
omawia początki Rzymu, z uwzględnieniem kultury Etrusków;
|
|
3)
wyjaśnia genezę chrześcijaństwa i zmiany sytuacji chrześcijan w państwie rzymskim;
|
2)
wyjaśnia przyczyny kryzysu i upadku republiki rzymskiej;
|
|
4)
charakteryzuje znaczenie chrześcijaństwa dla zmian w kulturze i obyczajowości Rzymian;
|
3)
charakteryzuje etapy ekspansji rzymskiej;
|
|
5)
wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku państwa rzymskiego;
|
4)
rozpoznaje dziedzictwo antyku grecko-rzymskiego we współczesnym świecie;
|
|
6)
rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Rzymian i ich wkład w kulturę europejską.
|
5)
wyjaśnia pojęcia obywatela i obywatelstwa w polis ateńskiej i republikańskim Rzymie
oraz wyjaśnia recepcję antycznego pojęcia obywatela w późniejszych epokach;
|
|
|
6)
charakteryzuje kulturotwórczą nowość chrześcijaństwa
|
|
|
7)
wyjaśnia znaczenie pojęcia pokoju rzymskiego oraz Barbaricum.
|
|
V. Bizancjum i świat islamu. Uczeń:
|
|
1)
lokalizuje w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i charakteryzuje jego osiągnięcia
w zakresie kultury;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego,
|
|
2)
wyjaśnia genezę islamu i charakteryzuje główne zasady tej religii;
|
a ponadto:
|
|
3)
przedstawia charakter i główne kierunki ekspansji arabskiej;
|
1)
opisuje charakterystyczne cechy bizantyjskiego systemu politycznego;
|
|
4)
opisuje charakterystyczne cechy kultury arabskiej.
|
2)
charakteryzuje etapy ekspansji Arabów i ocenia ich politykę wobec ludności podbitej;
|
|
|
3)
wyjaśnia wpływ cywilizacji islamskiej na cywilizację łacińską i bizantyjską oraz
wpływ podboju ziem chrześcijańskich na rozwój cywilizacji islamu.
|
|
VI. Europa wczesnego średniowiecza. Uczeń:
|
|
1)
opisuje zasięg terytorialny, organizację władzy, gospodarkę i kulturę państwa Franków,
ze szczególnym uwzględnieniem polityki Karola Wielkiego;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje ideę odnowienia cesarstwa rzymskiego na przykładzie jej realizacji
przez państwo Karolingów oraz Ottonów;
|
1)
charakteryzuje pojęcie Słowiańszczyzny we wczesnym średniowieczu;
|
|
3)
opisuje proces tworzenia się państw w Europie, z uwzględnieniem ich chrystianizacji;
|
2)
opisuje proces powstawania pierwszych państw w Europie Środkowo-Wschodniej, z uwzględnieniem
wpływu cywilizacji łacińskiej i bizantyjskiej;
|
|
4)
wyjaśnia pojęcie christianitas (ze szczególnym uwzględnieniem duchowej i kulturowej roli benedyktynów)
|
3)
charakteryzuj e kierunki ekspansji Normanów i ocenia jej skutki;
|
|
|
4)
ocenia znaczenie renesansu karolińskiego dla rozwoju kultury europejskiej;
|
|
|
5)
charakteryzuje duchową i cywilizacyjną rolę mnichów iroszkockich.
|
|
VII. Europa w okresie krucjat. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia duchowe i polityczne przyczyny, a także charakter rywalizacji papiestwa
z cesarstwem o przewodnictwo w christianitas;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje istotę i przebieg reformy Kościoła w X i XI wieku (reformy gregoriańskie);
|
1)
wyjaśnia związek między reformami gregoriańskimi a powstaniem etosu rycerskiego i
ruchem krucjatowym;
|
|
3)
charakteryzuje polityczne, społeczno-gospodarcze i religijne uwarunkowania wypraw
krzyżowych do Ziemi Świętej i rekonkwisty oraz przedstawia ich skutki.
|
2)
charakteryzuje i ocenia rolę zakonów w średniowiecznej Europie;
|
|
|
3)
opisuje kierunki, charakter oraz konsekwencje najazdów mongolskich dla Europy.
|
|
VIII. Gospodarcze i społeczne realia średniowiecznej Europy. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje funkcjonowanie władzy, struktur społecznych i gospodarki w systemie
feudalnym;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
opisuje charakterystyczne przejawy ożywienia społeczno-gospodarczego w Europie XI-XIII
wieku.
|
1)
opisuje formy produkcji i handlu w średniowieczu;
|
|
|
2)
charakteryzuje genezę, rozwój i rolę średniowiecznych miast, z uwzględnieniem miejskich
republik kupieckich;
|
|
|
3)
wyjaśnia rolę zmian klimatycznych dla przemian gospodarczych w średniowiecznej Europie
(rozwój rolnictwa w XI-XIII wieku).
|
|
IX. Polska w okresie wczesnopiastowskim. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia uwarunkowania narodzin państwa polskiego i jego chrystianizacji, z uwzględnieniem
roli Mieszka I i Bolesława Chrobrego;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
|
1)
przedstawia geografię plemienną ziem polskich w epoce przedpiastowskiej;
|
|
2)
charakteryzuje rolę współdziałania Kościoła i państwa dla utrwalenia polskiej suwerenności
(św. Wojciech, arcybiskupstwo gnieźnieńskie);
|
2)
charakteryzuje organizację państwa wczesno-piastowskiego;
|
|
3)
opisuje zmiany terytorialne państwa polskiego w X-XII wieku;
|
3)
wyjaśnia znaczenie królewskich koronacji pierwszych Piastów;
|
|
4)
zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski i Europy w X-XII wieku.
|
4)
dokonuje bilansu panowania władców piastowskich (do 1138 roku);
|
|
|
5)
charakteryzuje spór Bolesława Śmiałego z biskupem Stanisławem.
|
|
X. Polska w okresie rozbicia dzielnicowego. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia przyczyny polityczne i społeczno-gospodarcze oraz następstwa rozbicia dzielnicowego;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
przedstawia zagrożenia zewnętrzne (Marchia Brandenburska, Zakon Krzyżacki, Mongołowie)
oraz wewnętrzne (partykularyzm interesów poszczególnych władców);
|
1)
charakteryzuje przebieg walk o tron senioralny w kontekście postanowień tzw. testamentu
Bolesława Krzywoustego;
|
|
3)
opisuje przemiany społeczno-gospodarcze na ziemiach polskich oraz ocenia społeczno-kulturowe
skutki kolonizacji na prawie niemieckim;
|
2)
porównuje zasady kolonizacji na prawie polskim i na prawie niemieckim;
|
|
4)
charakteryzuje proces przezwyciężenia rozbicia politycznego ziem polskich ze wskazaniem
na rolę władców i Kościoła (znaczenie istnienia metropolii gnieźnieńskiej);
|
3)
charakteryzuje proces formowania się społeczeństwa stanowego w Polsce.
|
|
5)
zestawia najważniejsze wydarzenia z okresu rozbicia dzielnicowego i dziejów Europy
w okresie od XII do XIV wieku.
|
|
|
XI. Europa późnego średniowiecza. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje przemiany społeczne i gospodarcze w Europie w późnym średniowieczu;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego,
|
|
2)
opisuje zmiany na mapie politycznej Europy w XIV i XV wieku;
|
a ponadto:
|
|
3)
charakteryzuje następstwa upadku cesarstwa bizantyjskiego i ekspansji tureckiej dla
Europy.
|
1)
wyjaśnia przyczyny kryzysu idei władzy uniwersalnej w Europie późnego średniowiecza;
|
|
|
2)
charakteryzuje kryzysy religijne, polityczne, społeczne i zdrowotne (czarna śmierć)
późnego średniowiecza;
|
|
|
3)
opisuje i wyjaśnia proces powstawania monarchii stanowych w Europie.
|
|
XII. Polska w XIV i XV wieku. Uczeń:
|
|
1)
opisuje proces zjednoczeniowy i rozwój terytorialny państwa polskiego w XIV i XV
wieku;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje rozwój monarchii stanowej w Polsce, uwzględniając strukturę społeczeństwa
polskiego w późnym średniowieczu i rozwój przywilejów szlacheckich;
|
1)
ocenia znaczenie unii polsko-litewskiej z perspektywy obu narodów;
|
|
3)
wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania związków Polski z Węgrami i Litwą
w XIV i XV wieku;
|
2)
rozpoznaje polityczne i kulturowe znaczenie ekspansji wschodniej podjętej w okresie
panowania ostatniego Piasta na polskim tronie (Rusini, Ormianie); charakteryzuje tolerancyjną
na tle współczesnego Zachodu politykę Kazimierza Wielkiego wobec Żydów;
|
|
4)
wyjaśnia początek ewolucji unii polsko-litewskiej: od unii w Krewie do unii w Horodle;
|
3)
wyjaśnia wpływ rozwoju przywilejów szlacheckich na sytuację gospodarczą państwa oraz
utrwalenie unii polsko-litewskiej;
|
|
5)
charakteryzuje i ocenia stosunki polsko-krzyżackie na płaszczyźnie politycznej, gospodarczej
i kulturowej; wymienia czynniki wpływające na atrakcyjność Polski dla mieszkańców
państwa Zakonu Krzyżackiego;
|
4)
charakteryzuje i wyjaśnia znaczenie polskiej szkoły prawa narodów z XV wieku;
|
|
6)
zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski i Europy w XIV i XV wieku.
|
5)
dokonuje bilansu panowania władców panujących w Polsce w XIV i XV wieku;
|
|
|
6)
ocenia politykę dynastyczną Jagiellonów w XV wieku.
|
|
XIII. Kultura średniowiecza. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia uniwersalny charakter kultury zachodniego średniowiecza, wskazując na wyjątkową
rolę chrześcijaństwa jako podstawy ścisłej więzi wiary religijnej i rozumu, ze szczególnym
uwzględnieniem roli św. Tomasza z Akwinu;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego,
|
|
2)
rozpoznaje trzy podstawowe wyznaczniki zasięgu zachodniej christianitas: łacina (język liturgii i nauki), etos rycerski i sztuka gotycka;
|
a ponadto:
|
|
3)
rozpoznaje dokonania okresu średniowiecza w dziedzinie kultury, z uwzględnieniem
dorobku polskiego średniowiecza;
|
1)
opisuje rolę uniwersytetów i ich organizację oraz wyjaśnia przyczyny trwałości idei
uniwersyteckiej;
|
|
4)
określa znaczenie chrześcijaństwa w obrządku łacińskim dla rozwoju kultury polskiej;
|
2)
charakteryzuje znaczenie scholastyki dla rozwoju teologii, filozofii i nauk przyrodniczych;
|
|
5)
charakteryzuje sztukę romańską i gotycką.
|
3)
charakteryzuje przemiany życia religijnego w okresie średniowiecza, w tym rolę franciszkanów
i dominikanów;
|
|
|
4)
określa znaczenie włączenia ziem polskich do cywilizacyjnego kręgu świata zachodniego
(łacińskiego).
|
|
XIV. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje przyczyny, przebieg i skutki wypraw odkrywczych;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
opisuje udział poszczególnych państw europejskich w podziale Nowego Świata w XVI-XVIII
wieku;
|
1)
charakteryzuje cywilizacje prekolumbijskie;
|
|
3)
wyjaśnia wpływ wielkich odkryć geograficznych na społeczeństwo, gospodarkę i kulturę
Europy oraz obszarów pozaeuropejskich.
|
2)
przedstawia proces rozrostu posiadłości kolonialnych państw europejskich w XVI-XVIII
wieku.
|
|
XV. Czasy renesansu. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia główne prądy ideowe epoki;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
rozpoznaje dokonania twórców renesansowych w dziedzinie kultury;
|
1)
charakteryzuje, czym różnił się renesans XV i XVI wieku od wcześniejszych „renesansów”
z epoki średniowiecznej christianitas;
|
|
3)
charakteryzuje sztukę renesansową.
|
2)
analizuje oraz interpretuje teksty obrazujące myśl filozoficzną i polityczną doby
renesansu.
|
|
XVI. Reformacja i jej skutki. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia religijne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i
następstwa reformacji, opisując jej główne nurty i postaci;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego,
|
|
2)
wyjaśnia rolę soboru trydenckiego i opisuje różne aspekty reformy Kościoła katolickiego;
|
a ponadto:
|
|
3)
opisuje mapę polityczną i wyznaniową Europy w XVI wieku i miejsce Rzeczypospolitej
na niej.
|
1)
porównuje najważniejsze wyznania protestanckie;
|
|
|
2)
charakteryzuje sformułowaną w kręgu protestanckim zasadę cuius regio eius religio oraz jej konsekwencje dla sytuacji wyznaniowej państw europejskich;
|
|
|
3)
przedstawia i ocenia reformę katolicką oraz kontrreformacyjne działania Kościoła
katolickiego, ze szczególnym uwzględnieniem roli jezuitów;
|
|
|
4)
wyjaśnia wpływ reformacji i kontrreformacji na kulturę;
|
|
|
5)
charakteryzuje najważniejse wojny religijne.
|
|
XVII. Europa w XVI i XVII wieku. Uczeń:
|
|
1)
przedstawia drogę do nowego modelu monarchii europejskich w epoce nowożytnej, z uwzględnieniem
charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego,
|
|
2)
charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzględnieniem ekspansji tureckiej
i charakteru wojny trzydziestoletniej;
|
a ponadto:
|
|
3)
porównuje ewolucję ustroju Francji i Anglii w XVII wieku;
|
1)
opisuje proces kształtowania się państwa moskiewskiego/rosyjskiego w XVI i XVII wieku;
|
|
4)
opisuje przemiany w kulturze europejskiej w XVII wieku.
|
2)
charakteryzuje przemiany kapitalistyczne w życiu gospodarczym Europy Zachodniej XVI
i XVII wieku;
|
|
|
3)
wyjaśnia rolę zmian klimatycznych („mała epoka lodowcowa”) dla procesów gospodarczych
w Europie;
|
|
|
4)
charakteryzuje sztukę barokową.
|
|
XVIII. Państwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeń:
|
|
1)
opisuje zmiany terytorialne państwa polsko-litewskiego i charakteryzuje jego stosunki
z sąsiadami w XVI wieku;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego,
|
|
2)
wyjaśnia funkcjonowanie najważniejszych instytucji życia politycznego w XVI-wiecznej
Polsce i ocenia funkcjonowanie demokracji szlacheckiej;
|
a ponadto:
|
|
3)
omawia polską specyfikę w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i
modelu życia gospodarczego (gospodarka folwarczno-pańszczyźniana) na tle europejskim;
|
1)
ocenia rozwiązanie problemu państw zakonnych w Prusach i Inflantach;
|
|
4)
przedstawia sytuację wyznaniową na ziemiach państwa polsko-litewskiego w XVI wieku
na tle wojen religijnych trwających na skutek reformacji na Zachodzie.
|
2)
wyjaśnia, czym były realizowane przez Moskwę koncepty: program „zbierania ziem ruskich”
i koncepcja „Trzeciego Rzymu” w kontekście obecności Rzeczypospolitej na ziemiach
litewsko-ruskich;
|
|
|
3)
charakteryzuje ruch egzekucyjny szlachty (wskazując przedstawicieli) i ocenia jego
znaczenie dla rozwoju parlamentaryzmu w państwie polsko-litewskim;
|
|
|
4)
charakteryzuje stosunki wewnętrzne w Koronie i na Litwie, uwzględniając rozwarstwienie
stanu szlacheckiego;
|
|
|
5)
charakteryzuje główne nurty reformacji w państwie polsko-litewskim;
|
|
|
6)
ocenia sytuację gospodarczą państwa ostatnich Jagiellonów.
|
|
XIX. Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia przyczyny, okoliczności i następstwa zawarcia unii realnej między Koroną
a Litwą;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów w świetle postanowień unii
lubelskiej;
|
1)
ocenia kulturową rolę Polski w przeniesieniu wzorców cywilizacji zachodniej na obszary
ruskie i litewskie;
|
|
3)
opisuje strukturę terytorialną i ludnościową Rzeczypospolitej Obojga Narodów;
|
2)
charakteryzuje działania kontrreformacyjne ze strony Kościoła katolickiego i władz
państwowych.
|
|
4)
wyjaśnia prawne i kulturowe podstawy tolerancji religijnej na ziemiach Rzeczypospolitej
Obojga Narodów w XVI wieku.
|
|
|
XX. Pierwsze wolne elekcje i ich następstwa. Uczeń:
|
|
1)
opisuje okoliczności, zasady, przebieg i następstwa pierwszych wolnych elekcji, z
uwzględnieniem artykułów henrykowskich i pacta conventa;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego,
|
|
2)
charakteryzuje działania Stefana Batorego w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej;
|
a ponadto:
|
|
3)
zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów państwa polsko-litewskiego w XVI wieku
z wydarzeniami europejskimi.
|
1)
ocenia polityczną rolę wybitnych postaci okresu pierwszych wolnych elekcji;
|
|
|
2)
charakteryzuje sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rzeczypospolitej na początku
panowania Zygmunta III Wazy.
|
|
XXI. Renesans w Polsce. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje i ocenia kulturowe korzenie oraz dorobek polskiej myśli politycznej
doby renesansu;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
rozpoznaje dokonania twórców polskiego odrodzenia w dziedzinie kultury (z uwzględnieniem
kultury politycznej odwołującej się do Arystotelesa i Cycerona).
|
1)
analizuje i interpretuje fragmenty dzieł pisarzy politycznych polskiego odrodzenia;
|
|
|
2)
ocenia wpływ reformacji i kontrreformacji na rozwój kultury w Rzeczypospolitej Obojga
Narodów;
|
|
|
3)
charakteryzuje związki renesansu polskiego z europejskim.
|
|
XXII. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII wieku.
Uczeń:
|
|
1)
omawia konflikty wewnętrzne i zewnętrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie
panowania Wazów;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego,
|
|
2)
opisuje sytuację wewnętrzną i położenie międzynarodowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów
w latach 1669-1696;
|
a ponadto:
|
|
3)
ocenia znaczenie bitwy pod Wiedniem dla losów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy;
|
1)
przedstawia przebieg wojen toczonych przez Rzeczpospolitą Obojga Narodów w XVII wieku,
z uwzględnieniem roli wybitnych dowódców i polityków, w tym: Stanisława Żółkiewskiego,
Jana Karola Chodkiewicza, Stefana Czarnieckiego i Jana III Sobieskiego;
|
|
4)
charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII wieku;
|
2)
wyjaśnia, jakie znaczenie miały zanik perspektyw na objęcie władzy w Moskwie przez
królewicza Władysława i utrata lenna pruskiego w 1657 roku;
|
|
5)
zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy
i świata w XVII wieku.
|
3)
wyjaśnia okoliczności powstania i treść idei „przedmurza chrześcijaństwa”.
|
|
XXIII. Ustrój, społeczeństwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII wieku.
Uczeń:
|
|
1)
opisuje proces oligarchizacji życia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów,
uwzględniając wpływy obce, liberum veto i rokosze;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
wyjaśnia przyczyny kryzysów wewnętrznych oraz załamania gospodarczego Rzeczypospolitej
Obojga Narodów w XVII wieku;
|
1)
charakteryzuje udział poszczególnych stanów w życiu gospodarczym Rzeczypospolitej
Obojga Narodów;
|
|
3)
ocenia polską specyfikę w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i
modelu życia gospodarczego na tle europejskim w XVII wieku;
|
2)
opisuje i ocenia projekty wzmocnienia władzy królewskiej w Rzeczypospolitej Obojga
Narodów, w tym Piotra Skargi i Jana Kazimierza;
|
|
4)
rozpoznaje dokonania twórców epoki baroku powstałe na terytorium Rzeczypospolitej
Obojga Narodów;
|
3)
charakteryzuje cechy sztuki barokowej i opisuje sarmatyzm jako ideologię i styl życia
szlachty w Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
|
|
5)
charakteryzuje atrakcyjność kulturową Rzeczypospolitej dla ościennych narodów w XVII
wieku.
|
|
|
XXIV. Europa w dobie oświecenia. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje postęp techniczny i przemiany kapitalistyczne w Europie Zachodniej;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
wyjaśnia główne idee oświecenia i rozpoznaje dokonania epoki w dziedzinie kultury;
|
1)
opisuje rozwój parlamentaryzmu i rewolucję przemysłową w Anglii;
|
|
3)
wyjaśnia związek między „wiekiem świateł” a rozwojem tajnych stowarzyszeń (masoneria,
iluminaci, różokrzyżowcy);
|
2)
analizuje i interpretuje fragmenty tekstów myślicieli oświeceniowych;
|
|
4)
charakteryzuje absolutyzm oświecony na przykładach państw sąsiadujących z Rzecząpospolitą
Obojga Narodów;
|
3)
charakteryzuje sztukę klasycy styczną;
|
|
5)
charakteryzuje proces modernizacji Rosji w XVIII wieku i rosyjską ideę imperium.
|
4)
charakteryzuje najważniejsze konflikty polityczne w Europie i na świecie w XVIII
wieku.
|
|
XXV. Rewolucje XVIII wieku. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia genezę i charakteryzuje następstwa amerykańskiej wojny o niepodległość;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje ustrój Stanów Zjednoczonych Ameryki w świetle założeń konstytucji
amerykańskiej;
|
1)
ocenia rolę przywódców amerykańskiej wojny o niepodległość i rewolucji francuskiej;
|
|
3)
wyjaśnia przyczyny i opisuje skutki rewolucji francuskiej (ze szczególnym uwzględnieniem
rewolucyjnego programu stworzenia „nowej Francji” i „nowych Francuzów”);
|
2)
przedstawia etapy rewolucji francuskiej wiodące do jej radykalizacji;
|
|
4)
ocenia znaczenie amerykańskiej wojny o niepodległość i rewolucji francuskiej z perspektywy
politycznej, gospodarczej i społecznej;
|
3)
charakteryzuje istotę i skutki rewolucyjnego hasła „wolność, równość, braterstwo
albo śmierć” (z uwzględnieniem przyczyn i przebiegu wojny w Wandei).
|
|
5)
przedstawia wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych Ameryki.
|
|
|
XXVI. Rzeczpospolita w XVIII wieku (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja). Uczeń:
|
|
1)
opisuje i ocenia sytuację wewnętrzną oraz międzynarodową Rzeczypospolitej w czasach
saskich;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje politykę Rosji, Prus i Austrii wobec Rzeczypospolitej, wskazując przejawy
osłabienia suwerenności państwa polskiego;
|
1)
charakteryzuje i ocenia projekty naprawy Rzeczypospolitej w I połowie XVIII wieku,
w tym Stanisława Leszczyńskiego i Stanisława Konarskiego;
|
|
3)
przedstawia reformy z pierwszych lat panowania Stanisława Augusta;
|
2)
ocenia znaczenie polsko-saskiej unii personalnej i rolę panujących;
|
|
4)
wyjaśnia przyczyny i przedstawia zasięg terytorialny pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej;
|
3)
wyjaśnia znaczenie konfederacji barskiej;
|
|
5)
wyjaśnia okoliczności zwołania Sejmu Wielkiego i przedstawia jego reformy, ze szczególnym
uwzględnieniem postanowień Konstytucji 3 maja i Zaręczenia Wzajemnego Obojga Narodów.
|
4)
charakteryzuje położenie międzynarodowe i sytuację wewnętrzną Rzeczypospolitej po
pierwszym rozbiorze;
|
|
|
5)
porównuje polskie rozwiązania konstytucyjne z amerykańskimi i francuskimi.
|
|
XXVII. Upadek Rzeczypospolitej (wojna z Rosją i powstanie kościuszkowskie). Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia wpływ konfederacji targowickiej na wybuch wojny z Rosją; charakteryzuje
postawę pruskiego „sojusznika” Polski w 1792 roku;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje przebieg powstania kościuszkowskiego, z uwzględnieniem roli jego przywódców;
|
1)
rozpoznaje różnice między reformą Rzeczypospolitej pod koniec XVIII wieku a sposobem
modernizacji przyjętym przez rewolucję francuską;
|
|
3)
opisuje zasięg terytorialny drugiego i trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej;
|
2)
przedstawia przebieg wojny w obronie Konstytucji 3 maja, z uwzględnieniem roli dowódców;
|
|
4)
przedstawia przyczyny upadku Rzeczypospolitej w XVIII wieku;
|
3)
ocenia rolę Tadeusza Kościuszki w walce o zachowanie niepodległości Polski oraz jako
bohatera walki „za naszą i waszą wolność”;
|
|
5)
charakteryzuje skutki zniszczenia Rzeczypospolitej dla kultury politycznej europejskiej
oraz dla międzynarodowego ładu politycznego i gospodarczego w Europie;
|
4)
porównuje politykę państw zaborczych na zagarniętych ziemiach Rzeczypospolitej;
|
|
6)
zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej w XVIII wieku z wydarzeniami
w Europie i na świecie.
|
5)
charakteryzuje wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku Rzeczypospolitej w XVIII
wieku;
|
|
|
6)
charakteryzuje stosunek europejskich elit oświeceniowych do rozbiorów Polski na przykładzie
Woltera oraz I. Kanta.
|
|
XXVIII. Kultura doby oświecenia w Rzeczypospolitej. Uczeń:
|
|
1)
rozpoznaje dokonania przedstawicieli polskiego oświecenia w dziedzinie kultury;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
rozpoznaj e i charakteryzuje najważniejsze zabytki architektury i sztuki doby oświecenia
w Rzeczypospolitej;
|
1)
wyjaśnia specyfikę oświecenia polskiego na tle europejskim;
|
|
3)
omawia rolę instytucji oświeceniowych (Komisja Edukacji Narodowej, Biblioteka Załuskich,
teatr, czasopiśmiennictwo).
|
2)
omawia i ocenia dorobek piśmiennictwa oświeceniowego w służbie Rzeczypospolitej (Hugo
Kołłątaja, Stanisława Staszica);
|
|
|
3)
omawia rolę Stanisława Augusta jako mecenasa sztuki.
|
|
XXIX. Epoka napoleońska. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje walkę Francji o dominację w Europie;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
przedstawia sukcesy i porażki wewnętrznej polityki Napoleona;
|
1)
wyjaśnia istotę systemu napoleońskiego w Europie;
|
|
3)
przedstawia przykłady zaangażowania się Polaków po stronie Napoleona, z uwzględnieniem
Legionów Polskich we Włoszech;
|
2)
przedstawia przebieg wojny 1809 roku na ziemiach polskich;
|
|
4)
charakteryzuje genezę, ustrój i dzieje Księstwa Warszawskiego;
|
3)
ocenia postać księcia Józefa Poniatowskiego;
|
|
5)
ocenia znaczenie epoki napoleońskiej dla losów Francji i Europy.
|
4)
ocenia stosunek Napoleona do sprawy polskiej.
|
|
XXX. Europa i świat po kongresie wiedeńskim. Uczeń:
|
|
1)
przedstawia decyzje kongresu wiedeńskiego w odniesieniu do Europy i świata, z uwzględnieniem
podziału ziem polskich;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
opisuje funkcjonowanie systemu wiedeńskiego i charakteryzuje próby jego podważenia;
|
1)
ocenia rolę Świętego Przymierza;
|
|
3)
przedstawia przebieg rewolucji przemysłowej w Europie i Stanach Zjednoczonych Ameryki
oraz wskazuje jej najważniejsze konsekwencje społeczno-gospodarcze;
|
2)
charakteryzuje ruchy społeczne i niepodległościowe w I połowie XIX wieku;
|
|
4)
omawia najważniejsze prądy kulturowe oraz nurty ideowe w I połowie XIX wieku, uwzględniając
ich przedstawicieli;
|
3)
charakteryzuje proces powstawania niepodległych państw w Ameryce Łacińskiej;
|
|
5)
wyjaśnia genezę i skutki Wiosny Ludów;
|
4)
wyjaśnia założenia doktryny Monroego;
|
|
6)
charakteryzuje wojnę krymską i jej następstwa.
|
5)
charakteryzuje przebieg Wiosny Ludów w Europie.
|
|
XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815-1848. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje sytuację polityczną, społeczno--gospodarczą i kulturową Królestwa
Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
wyjaśnia genezę powstania listopadowego i opisuje jego następstwa;
|
1)
charakteryzuje ruch spiskowy na ziemiach polskich;
|
|
3)
opisuje działania władz powstańczych, charakter toczonych walk oraz międzynarodową
reakcję na powstanie;
|
2)
prezentuje oceny polskiej historiografii dotyczące powstania listopadowego i roli
jego przywódców;
|
|
4)
wyjaśnia okoliczności wybuchu powstania krakowskiego i opisuje jego skutki, z uwzględnieniem
tzw. rabacji galicyjskiej;
|
3)
wyjaśnia przyczyny i charakter przemian społecznych i gospodarczych na ziemiach polskich
w I połowie XIX wieku;
|
|
5)
opisuje następstwa Wiosny Ludów na ziemiach polskich i przedstawia udział Polaków
w Wiośnie Ludów w Europie;
|
4)
porównuje programy głównych obozów Wielkiej Emigracji, rozpoznając ich przedstawicieli;
|
|
6)
charakteryzuje różnice między klasycyzmem i romantyzmem;
|
5)
charakteryzuje znaczenie hasła walki „W imię Boga za naszą i waszą wolność” i jego
realny wpływ na realizację polskich aspiracji niepodległościowych.
|
|
7)
rozpoznaje i charakteryzuje dorobek kultury polskiej w I połowie XIX wieku, ze szczególnym
uwzględnieniem romantycznego mesjanizmu.
|
|
|
XXXII. Powstanie styczniowe i jego następstwa. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia genezę powstania styczniowego i opisuje jego następstwa;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
opisuje działania władz powstańczych, charakter toczonych walk oraz międzynarodową
reakcję na powstanie (postawa Francji i Prus);
|
1)
ocenia znaczenie powstania styczniowego dla kształtowania się nowoczesnego narodu
polskiego;
|
|
3)
charakteryzuje organizację polskiego państwa podziemnego w okresie powstania styczniowego
oraz rolę jego przywódców, ze szczególnym uwzględnieniem osoby i programu Romualda
Traugutta;
|
2)
opisuje przykłady działalności Polaków w czasie zesłania na Syberii.
|
|
4)
przedstawia problem uwłaszczenia chłopów w zaborze rosyjskim oraz porównuje go z
procesem uwłaszczeniowym w pozostałych zaborach.
|
|
|
XXXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
|
|
1)
porównuje procesy zjednoczeniowe Włoch i Niemiec w XIX wieku;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
wyjaśnia przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych Ameryki;
|
1)
charakteryzuje podział polityczny świata u schyłku XIX wieku;
|
|
3)
omawia przyczyny, zasięg i następstwa ekspansji kolonialnej państw europejskich,
Stanów Zjednoczonych Ameryki i Japonii.
|
2)
przedstawia reformy wewnętrzne w państwach zaborczych w II połowie XIX i na początku
XX wieku;
|
|
|
3)
charakteryzuje proces modernizacji Japonii.
|
|
XXXIV. Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe. Uczeń:
|
|
1)
przedstawia przemiany gospodarcze w Europie i na świecie, wymienia najważniejsze
odkrycia naukowe i dokonania techniczne; charakteryzuje procesy migracyjne;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje nowe prądy ideowe (nacjonalizm, socjalizm, ruch chrześcijańsko-społeczny)
i kulturowe, emancypację kobiet, przemiany obyczajowe i początki kultury masowej;
|
1)
rozpoznaje wybitnych teoretyków i działaczy nowych ideologii; opisuje ich dokonania;
|
|
3)
charakteryzuje kulturowe i polityczne skutki laicyzacji („wojny kulturowe”);
|
2)
wyjaśnia związki ideologii z ruchami narodowowyzwoleńczymi i zjednoczeniowymi, z
działalnością partii politycznych oraz związków zawodowych;
|
|
4)
wyjaśnia procesy demokratyzacji ustrójów państw Europy Zachodniej;
|
3)
charakteryzuje odrodzenie się idei sportu olimpijskiego.
|
|
5)
charakteryzuje różne formy zorganizowanej działalności robotników.
|
|
|
XXXV. Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia cele i porównuje metody polityki zaborców wobec mieszkańców ziem dawnej
Rzeczypospolitej (w tym ziem zabranych) - rusyfikacja, germanizacja, autonomia galicyjska;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
porównuje zmiany zachodzące w sytuacji społeczno-gospodarczej w trzech zaborach;
|
1)
charakteryzuje rozwój przemysłowy ziem polskich, z uwzględnieniem dokończenia procesów
uwłaszczeniowych oraz urbanizacji;
|
|
3)
charakteryzuje postawy społeczeństwa polskiego w stosunku do zaborców;
|
2)
charakteryzuje nowe klasy i warstwy społeczne;
|
|
4)
charakteryzuje proces formowania się nowoczesnej świadomości narodowej Polaków i
innych grup narodowych zamieszkujących tereny dawnej Rzeczypospolitej; dostrzega kluczowe
znaczenie utrzymania i przekazywania polskiego kodu kulturowego (wiara, język) dla
podtrzymania świadomości narodowej;
|
3)
porównuje programy nowoczesnych ruchów politycznych; charakteryzuje dokonania
najważniejszych przedstawicieli tych ruchów;
|
|
5)
przedstawia przejawy atrakcyjności kulturowej polskości dla obcokrajowców (podaje
przykłady twórczej aktywności spolonizowanych cudzoziemców);
|
4)
porównuje przyczyny i przebieg rewolucji w latach 1905-1907 w Rosji i Królestwie
Polskim;
|
|
6)
rozpoznaje przejawy budzenia się polskości na Górnym Śląsku, Warmii i Mazurach oraz
cofania się polskości wraz z ustępowaniem cywilizacji łacińskiej na „ziemiach zabranych”;
|
5)
przedstawia rezultaty wystąpień rewolucyjnych i ocenia ich znaczenie.
|
|
7)
przedstawia genezę nowoczesnych ruchów politycznych (socjalizm, ruch ludowy, ruch
narodowy), z uwzględnieniem ich przedstawicieli, w tym: Wincentego Witosa, Ignacego
Daszyńskiego, Romana Dmowskiego, Józefa Piłsudskiego i Wojciecha Korfantego;
|
|
|
8)
wyjaśnia genezę, charakter i skutki rewolucji w latach 1905-1907 w Królestwie Polskim.
|
|
|
XXXVI. Kultura i nauka polska w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia specyfikę polskiego pozytywizmu oraz twórczości młodopolskiej;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
rozpoznaje dorobek kultury polskiej doby pozytywizmu i Młodej Polski;
|
1)
charakteryzuje podstawy ideowe i program polskiego pozytywizmu;
|
|
3)
wskazuj e przykłady najwybitniejszych dzieł tworzonych „ku pokrzepieniu serc”;
|
2)
charakteryzuje różne nurty w sztuce na przełomie XIX i XX wieku;
|
|
4)
charakteryzuje przejawy ożywienia religijnego w społeczeństwie polskim (Gietrzwałd,
Jasna Góra, Ostra Brama, społeczny katolicyzm) i jego znaczenie dla polskiego ruchu
narodowego;
|
3)
ocenia rolę kultury polskiej w dziele zachowania tożsamości narodowej przez Polaków
w dobie rusyfikacji i germanizacji.
|
|
5)
rozpoznaje najważniejszych ludzi nauki oraz omawia ich dokonania.
|
|
|
XXXVII. I wojna światowa. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia pośrednie i bezpośrednie przyczyny wybuchu wojny, z uwzględnieniem procesu
powstawania dwóch przeciwstawnych systemów sojuszy;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
opisuje charakter działań wojennych na różnych frontach;
|
1)
omawia najważniejsze konflikty polityczne i militarne poprzedzające I wojnę światową,
ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji na Bałkanach;
|
|
3)
wyjaśnia okoliczności przystąpienia Stanów Zjednoczonych Ameryki do wojny i ich rolę
w konflikcie;
|
2)
omawia strategiczne koncepcje prowadzenia wojny i ich realizację;
|
|
4)
przedstawia przyczyny i skutki rewolucji lutowej i październikowej w Rosji;
|
3)
przedstawia przebieg działań wojennych na najważniejszych frontach, dostrzegając
zależności między nimi;
|
|
5)
wyjaśnia przyczyny klęski państw centralnych i Rosji.
|
4)
charakteryzuje sytuację ludności cywilnej, z uwzględnieniem przykładów jej eksterminacji.
|
|
XXXVIII. Sprawa polska w przededniu i podczas I wojny światowej. Uczeń:
|
|
1)
omawia stosunek państw zaborczych do sprawy polskiej w przededniu i po wybuchu wojny;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
ma wiedzę o służbie setek tysięcy Polaków w armiach państw zaborczych jako konsekwencji
braku własnego państwa;
|
1)
opisuje polskie przedsięwzięcia polityczne po stronie państw centralnych i Ententy;
|
|
3)
przedstawia koncepcje polskich ugrupowań politycznych wobec nadciągającego konfliktu
światowego;
|
2)
przedstawia szlak bitewny żołnierzy polskich formacji wojskowych;
|
|
4)
analizuje umiędzynarodowienie sprawy polskiej (m.in. Akt 5 listopada, rola Stanów
Zjednoczonych Ameryki i rewolucji rosyjskich, deklaracja z 3 czerwca 1918 roku);
|
3)
charakteryzuje przykłady politycznych działań państwowotwórczych i wymienia ich liderów;
|
|
5)
charakteryzuje przykłady zaangażowania militarnego Polaków podczas wojny, ze szczególnym
uwzględnieniem losów Legionów.
|
4)
ocenia skalę zniszczeń wojennych na ziemiach polskich;
|
|
|
5)
opisuje tragizm losów Polaków wcielonych do armii zaborczych.
|
|
XXXIX. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
|
|
1)
analizuje cywilizacyjne i kulturowe następstwa wojny; ocenia straty wojenne, wylicza
społeczne i gospodarcze następstwa wojny;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
przedstawia postanowienia traktatu wersalskiego; charakteryzuje słabe strony ładu
wersalskiego;
|
1)
przedstawia postanowienia traktatów pokojowych podpisanych z sojusznikami Niemiec;
|
|
3)
charakteryzuje cele Ligi Narodów;
|
2)
ocenia funkcjonowanie Ligi Narodów i skutki amerykańskiego izolacjonizmu;
|
|
4)
wyjaśnia znaczenie układów z Rapallo i Locarno dla ładu międzynarodowego;
|
3)
wyjaśnia przyczyny wielkiego kryzysu gospodarczego i ocenia skuteczność metod jego
zwalczania na świecie;
|
|
5)
charakteryzuje wielki kryzys gospodarczy;
|
4)
ocenia sytuację Niemiec w latach 20. (również w aspekcie zjawiska antypolonizmu panującego
w Republice Weimarskiej);
|
|
6)
rozpoznaje dorobek okresu międzywojennego w dziedzinie kultury i nauki.
|
5)
charakteryzuje przemiany cywilizacyjne na świecie w okresie międzywojennym.
|
|
XL. Narodziny i rozwój totalitaryzmów w okresie międzywojennym. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia genezę państwa sowieckiego i charakteryzuje jego politykę wewnętrzną i zagraniczną
w okresie międzywojennym;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
wyjaśnia genezę faszyzmu i charakteryzuje faszystowskie Włochy;
|
1)
wyjaśnia zjawisko totalitaryzmu; porównuje systemy totalitarne, charakteryzując ich
imperialne cele;
|
|
3)
charakteryzuje genezę i główne idee niemieckiego narodowego socjalizmu oraz drogę
Hitlera do władzy w Niemczech;
|
2)
wyjaśnia rolę ideologii oraz masowego terroru jako normalnego instrumentu rządzenia
w systemach totalitarnych i zjawisko kultu jednostki;
|
|
4)
charakteryzuje politykę wewnętrzną i zagraniczną III Rzeszy Niemieckiej w latach
30.;
|
3)
wyjaśnia przyczyny i opisuje przejawy kryzysu demokracji parlamentarnej w okresie
międzywojennym;
|
|
5)
porównuje funkcjonowanie aparatu terroru w ZSRS i III Rzeszy Niemieckiej;
|
4)
charakteryzuje państwa autorytarne w Europie i na świecie; wyjaśnia różnice między
totalitaryzmem a autorytaryzmem.
|
|
6)
ukazuje skalę wewnętrznych represji w ZSRS w latach 30. (w tym tzw. operację polską
NKWD 1937-1938).
|
|
|
XLI. Walka o odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Uczeń:
|
|
1)
analizuje proces formowania się centralnego ośrodka władzy państwowej (od deklaracji
Rady Regencyjnej z 7 października 1918 roku do małej konstytucji z 1919 roku);
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje genezę powstania wielkopolskiego 1918-1919 oraz jego znaczenie dla
odrodzenia się państwa polskiego i obrony jego niepodległości w 1920 roku;
|
1)
wyjaśnia wewnętrzne i międzynarodowe uwarunkowania odzyskania niepodległości przez
Polskę;
|
|
3)
przedstawia postanowienia konferencji pokojowej w Paryżu dotyczące Polski;
|
2)
wyjaśnia fenomen powstania wielkopolskiego 1918-1919 i ocenia jego znaczenie dla
przebiegu walk o granice i niepodległość Polski;
|
|
4)
charakteryzuje proces kształtowania się polskiej granicy z Niemcami, z uwzględnieniem
powstania wielkopolskiego, powstań śląskich i plebiscytów;
|
3)
opisuje genezę i przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz jej powiązanie z kwestią
ukraińską i litewską;
|
|
5)
charakteryzuje proces kształtowania się polskiej granicy wschodniej, ze szczególnym
uwzględnieniem wojny polsko-bolszewickiej;
|
4)
ocenia z perspektywy polskiej i europejskiej polityczne oraz cywilizacyjne znaczenie
bitwy warszawskiej;
|
|
6)
porównuje kształt terytorialny I i II Rzeczypospolitej.
|
5)
charakteryzuje proces formowania się granic z Czechosłowacją i Litwą;
|
|
|
6)
omawia sposoby upamiętnienia heroizmu Polaków na przykładzie Grobu Nieznanego Żołnierza,
CmentarzaObrońców Lwowa, Muzeum Powstań Śląskich, Muzeum Powstania Wielkopolskiego
1918-1919.
|
|
XLII. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje ustrój polityczny II Rzeczypospolitej na podstawie konstytucji marcowej
z 1921 roku;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
wyjaśnia przyczyny przewrotu majowego, charakteryzuje jego przebieg oraz ocenia skutki
ustrojowe (nowela sierpniowa, konstytucja kwietniowa z 1935 roku);
|
1)
porównuje ustrój i rzeczywistość polityczną w II Rzeczypospolitej przed przewrotem
majowym i po nim;
|
|
3)
ocenia wpływ Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego oraz innych polityków na powstanie
i kształt II Rzeczypospolitej; porównuje ich wizje Polski;
|
2)
charakteryzuje dynamikę zmian na polskiej scenie politycznej w okresie międzywojennym;
|
|
4)
charakteryzuje życie polityczne w Polsce w czasie rządów sanacyjnych;
|
3)
ocenia skuteczność polskiej polityki zagranicznej w okresie międzywojennym;
|
|
5)
zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski, Europy i świata w okresie międzywojennym;
|
4)
analizuje politykę wewnętrzną władz i postawy społeczeństwa II Rzeczypospolitej wobec
zagrożenia wojennego wiosną i latem 1939 roku.
|
|
6)
wyjaśnia, na czym polegało znaczenie istnienia II Rzeczypospolitej dla stabilności
ładu międzynarodowego w Europie.
|
|
|
XLIII. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje skalę i skutki wojennych zniszczeń, uwzględniając zaborowe „dziedzictwo”;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje strukturę społeczeństwa II Rzeczypospolitej, uwzględniając jego wielonarodowy,
wielokulturowy i wieloreligijny charakter;
|
1)
charakteryzuje przemiany społeczne i gospodarcze w II Rzeczypospolitej, z uwzględnieniem
problemu reformy rolnej;
|
|
3)
przedstawia i ocenia dokonania pierwszych lat odbudowy (m.in. reformy Władysława
Grabskiego i unifikacja państwa);
|
2)
analizuje stosunki narodowościowe i religijne na obszarze II Rzeczypospolitej;
|
|
4)
omawia skutki światowego kryzysu gospodarczego na ziemiach polskich;
|
3)
ocenia politykę gospodarczą i społeczną władz II Rzeczypospolitej;
|
|
5)
charakteryzuje i ocenia osiągnięcia gospodarcze II Rzeczypospolitej z lat 30. (m.in.
reformy Eugeniusza Kwiatkowskiego, rozwój Gdyni, Centralny Okręg Przemysłowy).
|
4)
dostrzega obecność Polonii poza granicami kraju, z uwzględnieniem roli Związku Polaków
w Niemczech.
|
|
XLIV. Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej. Uczeń:
|
|
1)
rozpoznaje osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki z okresu II Rzeczypospolitej
oraz ich twórców;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje zróżnicowanie kulturowe II Rzeczypospolitej.
|
1)
opisuje proces upowszechniania oświaty w II Rzeczypospolitej;
|
|
|
2)
ocenia dorobek II Rzeczypospolitej w dziedzinie kultury, nauki i sportu na tle europejskim;
|
|
|
3)
charakteryzuje przejawy kultury masowej w Polsce między wojennej.
|
|
XLV. Świat na drodze do II wojny światowej. Uczeń:
|
|
1)
przedstawia ideologiczne, polityczne i gospodarcze przyczyny wybuchu II wojny światowej;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
wyjaśnia wpływ polityki hitlerowskich Niemiec oraz Związku Sowieckiego na rozbijanie
systemu wersalskiego;
|
1)
charakteryzuje proces marginalizowania Ligi Narodów;
|
|
3)
charakteryzuje politykę appeasementu;
|
2)
charakteryzuje i ocenia ekspansję Włoch oraz wojnę domową w Hiszpanii i jej uwarunkowania
wewnętrzne i zewnętrzne.
|
|
4)
wyjaśnia genezę paktu Ribbentrop-Mołotow i przedstawia jego postanowienia.
|
|
|
XLVI. Wojna obronna Polski w 1939 roku. Agresja Niemiec (1 września) i Związku Sowieckiego
(17 września). Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje położenie międzynarodowe Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
wyjaśnia cele wojenne hitlerowskich Niemiec i ZSRS; charakteryzuje główne linie narracyjne
antypolskiej propagandy agresorów uzasadniających swój atak na Polskę;
|
1)
porównuje potencjał walczących stron oraz tych, które zadeklarowały wojnę (Polska,
Niemcy, ZSRS, Francja, Wielka Brytania);
|
|
3)
charakteryzuje etapy wojny obronnej, podaje przykłady bohaterstwa obrońców, w tym:
Westerplatte, Poczty Polskiej, Mokrej, Wizny, bitwy nad Bzurą, Warszawy i Kocka, oraz
zbrodni wojennych dokonanych przez agresorów, w tym w: Wieluniu, Bydgoszczy, Katowicach
i Grodnie;
|
2)
przedstawia polską strategię obrony i rozmieszczenie wojsk;
|
|
4)
przedstawia podział ziem polskich między okupantów; wskazuje przykłady współpracy
między nimi;
|
3)
ocenia zachowanie dowódców (m.in. Edwarda Rydza-Śmigłego, Henryka Sucharskiego, Juliana
Filipowicza, Władysława Raginisa, Stanisława Dąbka, Tadeusza Kutrzeby, Franciszka
Kleeberga), żołnierzy, polityków, w tym Ignacego Mościckiego i Stefana Starzyńskiego,
oraz ludności cywilnej podczas wojny obronnej w 1939 roku;
|
|
5)
wyjaśnia znaczenie powołania polskich władz państwowych i sił zbrojnych na uchodźstwie;
|
4)
przedstawia i ocenia zachowania aliantów wobec agresji hitlerowskich Niemiec i agresji
sowieckiej 17 września 1939 roku.
|
|
6)
wyjaśnia przyczyny przegrania przez Polskę wojny obronnej;
|
|
|
7)
charakteryzuje materialne i demograficzne skutki przegranej wojny obronnej.
|
|
|
XLVII. II wojna światowa i jej etapy. Uczeń:
|
|
1)
omawia współpracę hitlerowskich Niemiec i ZSRS w latach 1939-1941;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje etapy agresji i aneksji obu totalitarnych mocarstw;
|
1)
charakteryzuj e przebieg działań wojennych na Dalekim Wschodzie i na innych frontach
II wojny światowej;
|
|
3)
sytuuje w czasie i przestrzeni przełomowe wydarzenia II wojny światowej (polityczne
i militarne);
|
2)
omawia narodziny i działalność Wielkiej Koalicji;
|
|
4)
charakteryzuje politykę hitlerowskich Niemiec na terenach okupowanej Europy, z uwzględnieniem
różnic w modelach polityki okupacyjnej realizowanej przez Niemcy na wschodzie i na
zachodzie;
|
3)
charakteryzuje sytuację ludności cywilnej oraz jeńców wojennych, z uwzględnieniem
przykładów ich eksterminacji;
|
|
5)
wyjaśnia przyczyny klęski państw Osi;
|
4)
charakteryzuje polityczne, gospodarczo-społeczne oraz kulturowe skutki II wojny światowej.
|
|
XLVIII. Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką. Uczeń:
|
|
1)
przedstawia prawnoustrojowe regulacje okupacyjnych władz dotyczące terytorium państwa
polskiego i zamieszkującej tam ludności;
|
spełnia wymagania dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
przedstawia realia życia codziennego w okupowanej Polsce;
|
1)
wyjaśnia rolę okupantów w zaognianiu trudnych relacji polsko-litewskich i polsko-ukraińskich;
|
|
3)
wymienia i charakteryzuje przykłady największych zbrodni niemieckich i sowieckich
(m.in. Auschwitz, Palmiry, Piaśnica, niemiecki obóz dla polskich dzieci w Łodzi, Ponary,
Katyń, Miednoje, Charków);
|
2)
porównuje oraz ocenia założenia i metody polityki III Rzeszy Niemieckiej i Związku
Sowieckiego w okupowanej Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem eksterminacji polskich
elit, grabieży polskich dzieł sztuki oraz eksploatacji gospodarczej ziem polskich
(zabór własności, praca przymusowa).
|
|
4)
porównuje system sowieckich i niemieckich obozów pracy, obozów koncentracyjnych oraz
obozów zagłady; omawia kwestie deportacji i wysiedleń ludności polskiej oraz jej planowanego
wyniszczenia, z uwzględnieniem powstania na Zamojszczyźnie;
|
|
|
5)
wyjaśnia przyczyny i rozmiary konfliktu polsko--ukraińskiego, w tym ludobójstwa ludności
polskiej na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej;
|
|
|
6)
charakteryzuje postawy polskiego społeczeństwa wobec polityki okupantów oraz wymienia
przykłady heroizmu Polaków, w tym Witolda Pileckiego i Maksymiliana Marii Kolbego;
podaje przykłady kolaboracji z Niemcami i Sowietami;
|
|
|
7)
charakteryzuje sytuację dzieci i młodzieży pod okupacją niemiecką i sowiecką oraz
wskazuje przykłady patriotycznych postaw młodzieży (np. udział w konspiracyjnym harcerstwie);
|
|
|
8)
omawia sposoby upamiętnienia zbrodni obu okupantów oraz heroizm Polaków na przykładzie:
|
|
|
a)
Muzeum Powstania Warszawskiego,
|
|
|
b)
Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu,
|
|
|
c)
Polskiego Cmentarza Wojennego w Katyniu.
|
|
|
XLIX. Niemiecka polityka eksterminacji. Uczeń:
|
|
1)
przedstawia ideologiczne podstawy eksterminacji całych narodów oraz „istot niegodnych
życia” (eutanazja) prowadzonej przez Niemcy hitlerowskie;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje etapy eksterminacji Żydów (dyskryminacja, stygmatyzacji izolacja,
zagłada);
|
1)
rozróżnia terminologię stosowaną w nauce na określenie niemieckiej polityki eksterminacyjnej
w okresie II wojny światowej (m.in. Holokaust, Szoa, Porajmos);
|
|
3)
rozpoznaje główne miejsca eksterminacji Żydów polskich i europejskich oraz innych
grup etnicznych i społecznych na terenie Polski i Europy Środkowo--Wschodniej (w tym:
Auschwitz-Birkenau, Treblinka, Sobibór i Babi Jar);
|
2)
wyjaśnia religijne, kulturowe i polityczne korzenie rasizmu i antysemityzmu oraz
ich związek z hasłami naukowości, nowoczesności i postępu;
|
|
4)
opisuje postawy ludności żydowskiej wobec Holokaustu, z uwzględnieniem powstania
w getcie warszawskim;
|
3)
przedstawia rasistowską i antysemicką politykę Niemiec hitlerowskich przed II wojną
światową;
|
|
5)
charakteryzuje postawy społeczeństwa polskiego i społeczności międzynarodowej wobec
Holokaustu, z uwzględnieniem Sprawiedliwych, na przykładzie Ireny Sendlerowej, s.
Matyldy Getter, Antoniny i Jana Żabińskich oraz rodziny Ulmów.
|
4)
przedstawia i omawia działania rządu Rzeczypospolitej Polskiej wobec tragedii Zagłady,
z uwzględnieniem misji Jana Karskiego i roli „Żegoty”.
|
|
L. Działalność władz Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie i w okupowanym kraju.
Uczeń:
|
|
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
1)
omawia działalność rządu Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie;
|
1)
ocenia rolę wielkich postaci polskiej polityki z okresu II wojny światowej, w tym:
Władysława Sikorskiego, Stefana Grota-Roweckiego, Władysława Andersa, Stanisława Mikołajczyka,
Kazimierza Sosnkowskiego i Leopolda Okulickiego;
|
|
2)
ocenia znaczenie układu Sikorski-Majski dla obywateli polskich znajdujących się pod
okupacją sowiecką;
|
2)
opisuje położenie rządu Rzeczypospolitej Polskiej na arenie międzynarodowej;
|
|
3)
przedstawia przykłady bohaterstwa żołnierzy polskich na frontach II wojny światowej,
w tym: bitwę o Narvik, bitwę o Anglię, bitwę pod Tobrukiem, bitwę o Monte Cassino,
bitwę pod Falaise, bitwę o Arnhem, bitwę o Kołobrzeg, bitwę o Bredę i zdobycie Berlina;
|
3)
charakteryzuje losy armii gen. Władysława Andersa;
|
|
4)
analizuje politykę mocarstw wobec sprawy polskiej w czasie II wojny światowej;
|
4)
sytuuje w czasie i przestrzeni działania polskich
|
|
5)
charakteryzuje organizację i cele Polskiego Państwa Podziemnego;
|
formacji wojskowych na różnych frontach II wojny światowej;
|
|
6)
charakteryzuje polityczną i militarną działalność Armii Krajowej oraz Narodowych
Sił Zbrojnych i Batalionów Chłopskich; wskazuje różne formy oporu wobec okupantów;
|
5)
opisuje walki na Kresach Wschodnich II Rzeczypospolitej, w tym o Lwów i Wilno;
|
|
7)
omawia uwarunkowania i cele akcji „Burza”;
|
6)
ocenia rolę wielkich postaci polskiej polityki z okresu II wojny światowej;
|
|
8)
charakteryzuje powstanie warszawskie (uwarunkowania polityczne, przebieg walk, ludobójstwo
na Woli, następstwa powstania, postawę aliantów i Związku Sowieckiego);
|
7)
przedstawia różne oceny historyków na temat powstania warszawskiego i ich uzasadnienia;
|
|
9)
zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski w okresie II wojny światowej z
wydarzeniami w Europie i na świecie.
|
8)
dostrzega tragizm losów twórców zaangażowanych w niepodległościową konspirację, w
tym: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Gajcego i Zygmunta Rumia;
|
|
|
9)
opisuje zniszczenia i ograbienie Warszawy przez Niemców dokonane od września 1939
roku do stycznia 1945 roku (m.in. Zamek Królewski, Pałac Saski, archiwa, biblioteki,
muzea, majątek prywatny).
|
|
LI. Świat po II wojnie światowej. Początek zimnej wojny. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe skutki II wojny światowej;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
wyjaśnia genezę zimnej wojny i wskazuje najpoważniejsze punkty zapalne w pierwszej
jej fazie (wojna w Korei, problem niemiecki);
|
1)
charakteryzuje skutki II wojny światowej, w tym zagadnienia związane z osądzeniem
ludobójstwa (aliancki sąd w Norymberdze, bezkarność zbrodniarzy przed sądami niemieckimi
po 1949 roku), z użyciem broni atomowej oraz ze współistnieniem państw demokratycznych
z państwami totalitarnymi;
|
|
3)
wyjaśnia genezę NATO i Układu Warszawskiego;
|
2)
wyjaśnia cele i strukturę Organizacji Narodów Zjednoczonych, ocenia działalność Organizacji
Narodów Zjednoczonych w powojennym świecie;
|
|
4)
omawia proces sowietyzacji państw Europy Środkowo-Wschodniej i opór wobec komunizmu
(Berlin - 1953 rok, Węgry - 1956 rok, Czechosłowacja -1968 rok).
|
3)
wyjaśnia okoliczności utworzenia państwa Izrael i genezę konfliktu arabsko-izraelskiego;
|
|
|
4)
omawia przemiany w Chinach po II wojnie światowej; charakteryzuje system maoistowski;
|
|
|
5)
przedstawia przemiany kulturowe i cywilizacyjne na świecie w latach zimnej wojny.
|
|
LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia genezę i skutki procesów dekolonizacyj-nych w Azji i Afryce;
|
spełnia wymagania dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
wyjaśnia przyczyny i przedstawia skutki konfliktów zimno wojennych, w tym: wojny
w Wietnamie, kryzysu kubańskiego oraz wojny w Afganistanie;
|
1)
opisuje przebieg i specyfikę konfliktów w Wietnamie oraz wojen arabsko-izraelskich
i ocenia ich skutki;
|
|
3)
wyjaśnia charakter konfliktów na Bliskim Wschodzie, ze szczególnym uwzględnieniem
konfliktu arabsko-izraelskiego;
|
2)
charakteryzuje tzw. rok Afryki;
|
|
4)
charakteryzuje genezę i etapy integracji europejskiej;
|
3)
wyjaśnia przyczyny i uwarunkowania rozwoju terroryzmu w Europie i na świecie.
|
|
5)
charakteryzuje skutki przejęcia władzy w Chinach przez komunistów (największe ludobójstwo
po 1945 roku - polityka Wielkiego Skoku).
|
|
|
LIII. Przemiany cywilizacyjne na świecie. Uczeń:
|
|
1)
analizuje najważniejsze przemiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje kulturowe tło i długofalowe konsekwencje rewolucji 1968 roku.
|
1)
dostrzega problem biedy we współczesnym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem państw
Południa;
|
|
|
2)
charakteryzuje najważniejsze współczesne zagrożenia cywilizacyjne;
|
|
|
3)
wyjaśnia rolę religii we współczesnym świecie, w tym znaczenie Soboru Watykańskiego
II oraz tzw. reform posoborowych dla działalności Kościoła katolickiego w świecie
i idei ekumenizmu;
|
|
|
4)
wyjaśnia zjawisko rozwoju radykalnego islamizmu;
|
|
|
5)
charakteryzuje rolę kultury masowej i sportu we współczesnym świecie.
|
|
LIV. Świat na przełomie tysiącleci. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje przemiany społeczno-polityczne w Europie Środkowej i Wschodniej w
latach 1989-1991 („jesień narodów”, zjednoczenie Niemiec, rozpad ZSRS i powstanie
niepodległej Ukrainy, Białorusi oraz państw bałtyckich);
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje procesy integracyjne (Unii Europejskiej) oraz dezintegracyjne (rozpad
Jugosławii i Czechosłowacji) w Europie.
|
1)
porównuje proces obalania komunizmu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i transformacji
ustrojowej tych państw;
|
|
|
2)
wyjaśnia przyczyny rosnącego znaczenia Chin w świecie współczesnym;
|
|
|
3)
charakteryzuje nowe zagrożenia dla ładu międzynarodowego.
|
|
LV. Proces przejmowania władzy przez komunistów w Polsce (1944-1948). Uczeń:
|
|
1)
opisuje straty demograficzne, terytorialne, gospodarcze i kulturowe po II wojnie
światowej (ze szczególnym uwzględnieniem wymuszonych migracji milionów Polaków oraz
dalekosiężnych skutków eksterminacji znacznej części polskich elit);
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
charakteryzuje okoliczności i etapy przejmowania władzy w Polsce przez komunistów
oraz formy zniewalania Polaków przez reżim komunistyczny (terror fizyczny, propaganda,
cenzura);
|
1)
ocenia następstwa społeczno-gospodarcze zmiany granic państwa polskiego;
|
|
3)
omawia przejawy oporu społecznego wobec komunizmu („żołnierze niezłomni” - w tym:
rtm. Witold Pilecki, Danuta Siedzikówna ps. „Inka”, płk Łukasz Ciepliński, a także
rola Kościoła katolickiego, znaczenie emigracji);
|
2)
omawia sytuację polskiej emigracji politycznej i działalność rządu Rzeczypospolitej
na uchodźstwie.
|
|
4)
charakteryzuje okres odbudowy oraz ocenia projekt i realizację reformy rolnej i nacjonalizacji
przemysłu oraz handlu.
|
|
|
LVI. Stalinizm w Polsce i jego erozja. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje proces sowietyzacji na przykładzie terroru stalinowskiego, nowego
ustroju państwa (konstytucja z 1952 roku), kolektywizacji i „bitwy o handel” oraz
socrealizmu w kulturze;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
opisuje formy i konsekwencje prześladowania Kościoła katolickiego (z uwzględnieniem
szkodliwych reperkusji dla integracji Ziem Zachodnich i Północnych);
|
1)
wyjaśnia założenia propagandy komunistycznej i charakteryzuje cechy sztuki socrealizmu;
|
|
3)
wyjaśnia przyczyny, postulaty (nie tylko socjalne) i następstwa Poznańskiego Czerwca
oraz znaczenie wydarzeń październikowych 1956 roku.
|
2)
wyjaśnia rolę Radia Wolna Europa wobec propagandy komunistycznej;
|
|
|
3)
ocenia efekty społeczne i gospodarcze planu sześcioletniego;
|
|
|
4)
charakteryzuje przejawy odwilży popaździernikowej.
|
|
LVII. Polska w latach 1957-1981. Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje system władzy w latach 60. i 70. w PRL i stopień uzależnienia od ZSRS;
opisuje proces industrializacji i funkcjonowanie gospodarki planowej;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
wyjaśnia genezę i następstwa kryzysów społecznych w latach 1968, 1970 i 1976;
|
1)
opisuje postawy społeczne od negacji i oporu po przystosowanie i współpracę;
|
|
3)
wyjaśnia społeczno-polityczną rolę Kościoła katolickiego, ze szczególnym uwzględnieniem
roli prymasa Stefana Wyszyńskiego i jego programu duszpasterskiego (Jasnogórskie Śluby
Narodu, Wielka Nowenna, obchody milenijne);
|
2)
rozpoznaje najważniejsze postacie „Solidarności” (z perspektywy ogólnopolskiej i
lokalnej);
|
|
4)
charakteryzuje i ocenia działalność opozycji politycznej i niezależnego ruchu wydawniczego
w latach 1976-1980;
|
3)
charakteryzuje osiągnięcia polskich twórców kultury (również na emigracji), ludzi
nauki i sportowców w latach 60. i 70.
|
|
5)
ocenia rolę papieża Jana Pawła II i jego wpływ na przemiany w Polsce i krajach sąsiednich;
|
|
|
6)
wyjaśnia przyczyny i następstwa strajków w 1980 roku;
|
|
|
7)
charakteryzuje ruch społeczny „Solidarność” i ocenia jego wpływ na przemiany społeczno--polityczne
w Polsce i w Europie.
|
|
|
LVIII. Dekada 1981-1989. Uczeń:
|
|
1)
wyjaśnia przyczyny i skutki wprowadzenia stanu wojennego oraz formy oporu społecznego
(ze szczególnym uwzględnieniem Kopalni Węgla Kamiennego „Wujek”, „Solidarności Walczącej”,
bł. ks. Jerzego Popiełuszki);
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
wyjaśnia przyczyny zawarcia porozumienia Okrągłego Stołu, opisuje i ocenia jego skutki;
|
1)
ocenia międzynarodową reakcję na wprowadzenie stanu wojennego w Polsce;
|
|
3)
rozpoznaje największe powojenne polskie osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki,
z uwzględnieniem twórczości emigracyjnej.
|
2)
opisuje i ocenia politykę władz PRL względem Kościoła w latach 80.;
|
|
|
3)
opisuje wpływ Kościoła katolickiego na rozwój i przetrwanie po 13 grudnia 1981 roku
oporu Polaków wobec komunizmu;
|
|
|
4)
charakteryzuje realia życia codziennego w PRL lat 80.
|
|
LIX. Narodziny III Rzeczypospolitej i jej miejsce w świecie na przełomie XX i XXI
wieku. Uczeń:
|
|
1)
przedstawia proces rozpadu Układu Warszawskiego i odzyskiwania suwerenności przez
Polskę;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2)
opisuje kluczowe przemiany ustrojowe w latach 1989-1997, wyjaśnia ich międzynarodowe
uwarunkowania;
|
1)
charakteryzuje przemiany społeczno-polityczne, gospodarcze i kulturowe lat 90.;
|
|
3)
wyjaśnia kontrowersje wokół problemu dekomunizacji i lustracji, porównuje rozwiązanie
tych kwestii u naszych sąsiadów (Czechosłowacja, Niemcy);
|
2)
charakteryzuje polityczne spory o kształt wolnej Polski;
|
|
4)
ocenia proces transformacji ustrojowej i gospodarczej;
|
3)
ocenia społeczne koszty transformacji;
|
|
5)
charakteryzuje i ocenia polską politykę zagraniczną, w tym przystąpienie Polski do
NATO i do Unii Europejskiej, współpracę regionalną na przykładzie Grupy Wyszechradzkiej
(V4) oraz relacji Polski z Ukrainą i państwami bałtyckimi;
|
4)
charakteryzuje stosunki Polski z państwami sąsiednimi.
|
|
6)
ocenia znaczenie i skutki katastrofy smoleńskiej 10 kwietnia 2010 roku dla państwa
polskiego;
|
|
|
7)
charakteryzuje główne przemiany kulturowe, polityczne, społeczne i gospodarcze w
Polsce w drugiej dekadzie XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem: kryzysu demograficznego,
kwestii zachowania tożsamości kulturowej, zmian zachodzących w Unii Europejskiej,
transformacji energetycznej, dyskusji nad zmianami klimatycznymi.
|
|