Rozporządzenie Rady Ministrówz dnia 21 kwietnia 2022 r.w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny   (Dz. U. poz. 655) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1.

Rozporządzenie określa sposób wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony, zwanych dalej „zadaniami obronnymi”, przez ministrów, wojewodów, marszałków województw, starostów, wójtów (burmistrzów lub prezydentów miast), zwanych dalej „organami administracji publicznej”, oraz przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, a także organizacje pozarządowe.

2.

Wykonywanie zadań obronnych polega na:

1)

tworzeniu warunków organizacyjnych planowania i realizacji zadań obronnych;

2)

koordynowaniu planowania i realizacji zadań obronnych;

3)

współdziałaniu organów administracji publicznej, przedsiębiorców, innych jednostek organizacyjnych oraz organizacji pozarządowych w planowaniu i realizacji zadań obronnych;

4)

współdziałaniu organów administracji publicznej z terenowymi organami wykonawczymi Ministra Obrony Narodowej w planowaniu i realizacji zadań obronnych;

5)

współdziałaniu organów administracji publicznej z podmiotami leczniczymi nadzorowanymi przez Ministra Obrony Narodowej w planowaniu i realizacji zadań obronnych w obszarze zabezpieczenia medycznego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych;

6)

zapewnianiu warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.

§ 2.

W wykonywaniu zadań obronnych organy administracji publicznej, przedsiębiorcy i kierownicy innych jednostek organizacyjnych oraz władze organizacji pozarządowych uwzględniają potrzeby obronne państwa, obejmujące w szczególności:

1)

utrzymywanie, przebudowę i modernizację systemu obronnego państwa, w tym Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2)

przygotowanie podległych lub nadzorowanych jednostek organizacyjnych do wykonywania nałożonych na nie zadań obronnych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa;

3)

przygotowanie do niezakłóconego funkcjonowania organów administracji publicznej, przedsiębiorców, innych jednostek organizacyjnych oraz organizacji pozarządowych oraz wsparcia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa;

4)

przygotowanie ludności i warunków jej ochrony na wypadek wojny.

§ 3.

1.

Tworzenie warunków organizacyjnych planowania i realizacji zadań obronnych, uwzględniając rodzaj zadań, a także możliwości ich wykonawców, polega na zapewnieniu:

1)

efektywności, ciągłości i terminowości działania w organach administracji publicznej, u przedsiębiorców i w innych jednostkach organizacyjnych, a także w organizacjach pozarządowych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa;

2)

realności wykonywania zadań obronnych, w tym ich uruchamianiu oraz rozwijaniu struktur i systemów tworzonych na potrzeby ich realizacji, a także ciągłości działania organów i ich struktur wykonawczych;

3)

wykonywania zadań na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych;

4)

funkcjonowania systemów teleinformatycznych zapewniających bezpieczeństwo wykonywania zadań obronnych, w tym ochronę gromadzenia i przesyłania informacji oraz wykonywania dokumentów;

5)

podziału zgodnie z właściwościami zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju oraz związanych z tym zakresów czynności, a także zmian w strukturze podziału zadań obronnych na podległe i nadzorowane komórki i jednostki organizacyjne w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa.

2.

Tworzenie warunków organizacyjnych do planowania i realizacji zadań obronnych realizuje się przez:

1)

przygotowanie niezbędnych struktur organizacyjnych;

2)

właściwe prowadzenie polityki kadrowej;

3)

przygotowanie odpowiedniej infrastruktury;

4)

zapewnienie systemów teleinformatycznych.

§ 4.

1.

Koordynowanie planowania i realizacji zadań obronnych polega na synchronizacji działań podejmowanych przez:

1)

Prezesa Rady Ministrów lub upoważnionego przez niego ministra - w stosunku do zadań obronnych wykonywanych przez ministrów kierujących działami administracji rządowej, kierowników centralnych organów administracji rządowej i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów oraz wojewodów;

2)

ministrów - w stosunku do zadań obronnych wykonywanych w działach administracji rządowej oraz przez kierowników podległych i nadzorowanych przez nich jednostek organizacyjnych;

3)

wojewodów - w stosunku do zadań obronnych wykonywanych w województwie przez:

a)

kierowników podległych i nadzorowanych przez nich jednostek organizacyjnych,

b)

przedsiębiorców, dla których są organami założycielskimi,

c)

starostów i prezydentów miast na prawach powiatów,

d)

przedsiębiorców niebędących jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez ministrów,

e)

władze organizacji pozarządowych;

4)

starostów i prezydentów miast na prawach powiatów - w stosunku do zadań obronnych wykonywanych przez:

a)

kierowników podległych i nadzorowanych przez nich jednostek organizacyjnych,

b)

podmioty, dla których są organami założycielskimi,

c)

wójtów (burmistrzów lub prezydentów miast),

d)

władze organizacji pozarządowych.

2.

Synchronizację, o której mowa w ust. 1, realizuje się przez:

1)

podział zadań obronnych, a także ustalanie organu koordynującego i organów współdziałających w wykonywaniu tych zadań, stosownie do ich właściwości i możliwości wykonawczych;

2)

określanie procedur wykonywania zadań obronnych;

3)

uzgadnianie i zatwierdzanie planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych;

4)

bilansowanie potrzeb niezbędnych do wykonania zadań obronnych, w szczególności uwzględniając ich skutki ekonomiczne, społeczne i międzynarodowe;

5)

inicjowanie współdziałania przy wykonywaniu zadań obronnych;

6)

określanie priorytetów wykonywania zadań obronnych;

7)

prowadzenie działalności kontrolnej i sprawozdawczej określonej w odrębnych przepisach.

§ 5.

Współdziałanie organów administracji publicznej, przedsiębiorców i kierowników innych jednostek organizacyjnych oraz władz organizacji pozarządowych w planowaniu i realizacji zadań obronnych polega na zapewnieniu optymalnych warunków ich wykonywania i obejmuje:

1)

wymianę doświadczeń i informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;

2)

uzgadnianie działań dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych na tym samym poziomie decyzyjnym;

3)

inicjowanie i podejmowanie współpracy międzydziałowej lub regionalnej;

4)

integrowanie wysiłków i współpracę w zakresie wykorzystania bazy materiałowej, usługowej i szkoleniowej oraz potencjału medycznego;

5)

udostępnianie danych niezbędnych do określenia możliwości zabezpieczenia medycznego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa.

§ 6.

Współdziałanie organów administracji publicznej z terenowymi organami wykonawczymi Ministra Obrony Narodowej w planowaniu i realizacji zadań obronnych obejmuje w szczególności:

1)

wymianę informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;

2)

uzgadnianie działań dotyczących realizacji potrzeb Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa;

3)

koordynację w zakresie realizacji zadań obronnych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa.

§ 7.

Zapewnianie warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych obejmuje:

1)

przygotowanie łączności na potrzeby kierowania bezpieczeństwem narodowym, ze szczególnym uwzględnieniem stanów gotowości obronnej państwa, odpowiednio w ramach działu administracji rządowej, w województwie, powiecie i gminie;

2)

pozyskiwanie, przechowywanie, analizowanie i opracowywanie informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;

3)

tworzenie systemów organizacyjnych i technicznych na potrzeby informowania, ostrzegania i powiadamiania, w tym także ludności cywilnej;

4)

ustalanie priorytetów w zakresie przekazywania informacji i decyzji;

5)

ustalanie narzędzi i procedur przekazywania informacji i decyzji na potrzeby wykonywania zadań obronnych.
1)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. U. poz. 152), które w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655) traci moc z dniem 23 kwietnia 2022 r.