Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiskaz dnia 12 kwietnia 2022 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii 1)Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej – klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 29 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej   (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii   (Dz. U. poz. 1912) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 5 w ust. 2:

a)

w pkt 9 wyrazy „energii elektrycznej lub gazu ziemnego” zastępuje się wyrazami „energii elektrycznej, gazu ziemnego lub paliw ciekłych”,

b)

w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11-14 w brzmieniu:
„ 

11)

dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej polegającego na wymianie pojazdów służących do transportu drogowego na nowe pojazdy, w przypadku gdy są one objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz. Urz. UE L 111 z 25.04.2019, str. 13, z późn. zm.) 2)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 8 z 14.01.2020, str. 2, Dz. Urz. UE L 360 z 30.10.2020, str. 8, Dz. Urz. UE L 433 z 22.12.2020, str. 1 i Dz. Urz. UE L 400 z 12.11.2021, str. 14. lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 202):

a)

wykonuje się obliczenia, przyjmując, że zużycie energii pojazdu po wymianie nie przekracza poziomu odpowiadającego spełnieniu wymogów minimalnych określonych w tych rozporządzeniach,

b)

kwalifikuje się średnioroczne oszczędności wynikające z wcześniejszej wymiany w stosunku do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu wyrażonego w przebiegu lub latach;

12)

dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej polegającego na wymianie pojazdów służących do transportu drogowego innych niż wskazane w pkt 11 lub pojazdów służących do transportu kolejowego - wykonuje się obliczenia średniorocznych oszczędności za okres:

a)

wynikający z wcześniejszej wymiany w stosunku do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu, wykorzystując do obliczeń zmierzone lub oszacowane dane dotyczące zużycia energii przez pojazd wymieniany i pojazd nabyty, oraz

b)

pozostały do zakończenia cyklu życia pojazdu nabytego, wykorzystując do obliczeń uśrednione jednostkowe zużycie energii przez standardowy pojazd należący do tej samej, pod względem wielkości i napędu, kategorii pojazdów oraz zmierzone lub oszacowane dane dotyczące zużycia energii przez pojazd nabyty;

13)

dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej polegającego na modernizacji pojazdów służących do transportu drogowego lub kolejowego, w przypadku gdy dokonywane jest ono przed przewidywanym zakończeniem cyklu życia pojazdu lub gdy w wyniku jego realizacji cykl życia ulegnie wydłużeniu:

a)

wykonuje się ocenę potencjału w zakresie poprawy efektywności energetycznej, wskazując możliwe do zastosowania rozwiązania technologiczne,

b)

wykonuje się obliczenia średniorocznych oszczędności energii możliwych do uzyskania do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu w stosunku do zużycia energii przez dany pojazd przed modernizacją;

14)

w zakresie ograniczania strat związanych z magazynowaniem i przeładunkiem paliw ciekłych:

a)

wykonuje się pomiary, stosując metodę badań pomiaru suchego lub metodę badań pomiaru mokrego wskazane w normie PN-EN 16321-2:2014-02 Odzyskiwanie par benzyny podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliwowych - Część 2: Metody badań dotyczące weryfikacji systemów odzyskiwania par na stacjach paliwowych lub inną równoważną metodę w celu skontrolowania działania systemów odzyskiwania par paliwa na stacjach paliw; jeżeli wskazana norma zostanie wycofana i zastąpiona nową normą w zbiorze Polskich Norm - za normę zalecaną należy uznać tę nową normę,

b)

wykonuje się pomiary i analizę danych charakteryzujących zbiornik i jego eksploatację, parametrów klimatycznych danej lokalizacji zbiornika, charakterystyki przechowywanej cieczy oraz czasu magazynowania w celu zbadania możliwości modernizacji zbiornika magazynującego paliwa ciekłe.
 ”
 ;

2)

§ 13 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 13.

1.

Wartości współczynników sprawności procesów przetworzenia energii pierwotnej w energię finalną określa się oddzielnie dla energii elektrycznej, ciepła, gazu ziemnego i paliw ciekłych, przyjmując, że są one równe odwrotności współczynników nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej, stosownie do wykorzystywanego rodzaju nośnika energii lub źródła energii, które zostały określone w tabeli 1 załącznika nr 4 do rozporządzenia.

2.

Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla ciepła dostarczanego z sieci ciepłowniczej oblicza się według wzoru (3) określonego w pkt 1.3 załącznika nr 4 do rozporządzenia.

3.

Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla gazu ziemnego dostarczanego do odbiorcy końcowego z sieci gazowej jako objętość gazu ziemnego lub biogazu oblicza się według wzoru (4) określonego w pkt 1.4 załącznika nr 4 do rozporządzenia.
 ”
 ;

3)

w § 14 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„ 

2.

Zawartość energii w paliwach ciekłych oblicza się, stosując wartości opałowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 30h ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw   (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), a następnie jednostki energii przelicza się, stosując współczynniki przeliczeniowe określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
 ”
 ;

4)

w załączniku nr 1 do rozporządzenia w tabeli po lp. 8 dodaje się lp. 9 „Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego”;

5)

w załączniku nr 2 do rozporządzenia:

a)

w pkt 1.1 w tabeli:
  •   -  
    w części „Określanie ilości zaoszczędzonej energii pierwotnej” w kolumnie trzeciej „Definicje” objaśnienie symbolu ∆Qp otrzymuje brzmienie:
    „ 
    ∆Qp - ilość zaoszczędzonej energii pierwotnej, wyrażonej w [kWh/rok],
     ”
     ,
  •   -  
    po części „Określanie ilości zaoszczędzonej energii pierwotnej” dodaje się część „Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego” w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia,

b)

w pkt 1.2 po tabeli nr 8 dodaje się tabele nr 9-11 w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;

6)

w załączniku nr 4 do rozporządzenia:

a)

po pkt 1.3 dodaje się pkt 1.4 w brzmieniu:

1.4.

Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla gazu ziemnego dostarczanego do odbiorcykońcowego z sieci gazowej jako objętość gazu ziemnego lub biogazu, oznaczony symbolem „WP. g”,oblicza się według wzoru:

(4)

\( W_{P,g} = {{\sum\nolimits_i {\left( {w_{P,i} \times V_{g,i} } \right)} } \over {\sum\nolimits_i {V_{g,i} } }} \)
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
wP, i - współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej, określony w tabeli 1, odpowiedni dla danego nośnika energii finalnej, stosownie do wykorzystywanego paliwa lub źródła energii,
Vg, i - objętość gazu ziemnego lub biogazu wprowadzonego do danej sieci gazowej w ciągu roku kalendarzowego poprzedzającego rok, w którym sporządzany jest audyt efektywności energetycznej, wyrażona w Nm3/rok.
 ”
 ,

b)

tabela 1 otrzymuje brzmienie okr ślo w załączniku nr 3 do niniejszego r zporządzenia.

§ 2.

Do audytów efektywności energetycznej zleconych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej – klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).
2)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 8 z 14.01.2020, str. 2, Dz. Urz. UE L 360 z 30.10.2020, str. 8, Dz. Urz. UE L 433 z 22.12.2020, str. 1 i Dz. Urz. UE L 400 z 12.11.2021, str. 14.

Załącznik nr 1   -  


Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego
Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego na nowe pojazdy, w przypadku gdy są one objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011(Dz. Urz. UE L 111 z 25.04.2019, str. 13, z późn. zm.) lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 202)
ΔQ0 - ilość zaoszczędzonej energii finalnej, wyrażonej w [kWh/rok],
Mśr - średni przebieg dla danej kategorii pojazdu wynoszący 190 000 km,
Mr - rzeczywisty przebieg danego pojazdu, wyrażony w [km],
E1 - jednostkowe zużycie energii przez pojazd określone na podstawie rzeczywistego zużycia lub w przypadku gdy nie jest możliwe jego udokumentowanie - określone na podstawie danych producenta lub na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km],
L - norma emisji CO2 dla pojazdu nabytego wynikająca z rozporządzenia (UE) 2019/631, wyrażona w [kgCO2/km],
CV - obliczeniowa wartość opałowa (kaloryczna) paliwa będąca średnią ważoną wartości opałowych benzyny i oleju napędowego wynosząca 43,558 MJ/kg,
F - współczynnik przeliczeniowy emisji CO2 przypadającej na jednostkę masy spalonego paliwa przez pojazd nabyty, wynoszący 3,169 kgCO2/kg,
TU - okres pozostały do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu, wyrażony w [lata], liczony jako iloraz przebiegu pozostałego do zakończenia średniego cyklu życia pojazdu, wyrażonego w [km], i średniorocznego przebiegu pojazdu wynoszącego 8000 km
Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego innych niż wskazane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 lub rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242
ΔQ0- ilość zaoszczędzonej energii finalnej, wyrażonej w [kWh/rok],
Mśr - średni przebieg dla danej kategorii pojazdu określony na podstawie danych zawartych w tabeli nr 10, wyrażony w [km],
Mr - rzeczywisty przebieg danego pojazdu, wyrażony w [km],
E1 - jednostkowe zużycie energii przez pojazd określone na podstawie rzeczywistego zużycia lub w przypadku gdy nie jest możliwe jego udokumentowanie - określone na podstawie danych producenta lub na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km],
E2 - jednostkowe zużycie energii przez pojazd nabyty określone na podstawie rzeczywistego zużycia lub w przypadku gdy nie jest możliwe jego udokumentowanie - określone na podstawie danych producenta lub na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km],
Eśr - jednostkowe zużycie energii przez standardowy pojazd należący do tej samej, pod względem wielkości i napędu, kategorii pojazdów określone na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km],
TLCA - średni cykl życia pojazdu określony na podstawie danych zawartych w tabeli nr 11, wyrażony w [lata].
Uwaga:
W przypadku gdy rzeczywisty przebieg danego pojazdu Mrjest większy niż średni przebieg dla danej kategorii pojazdu Mśr, różnica (Mśr - Mr) przyjmuje wartość 0
     

Załącznik nr 2   -  

   Tabela 9.   

Wskaźniki zużycia energii w zależności od kategorii pojazdu


Kategoria pojazdów
Podkategoria pojazdów
Technologia
Wskaźnik zużycia energii
[MJ/km]
osobowe
benzynowe mini
Euro 4 i późniejsze
2,14
benzynowe małe
PRE-ECE to open loop
2,85
benzynowe małe
Euro 1 i późniejsze
2,45
benzynowe średnie
PRE-ECE to open loop
3,37
benzynowe średnie
Euro 1 i późniejsze
2,89
benzynowe duże SUV
PRE-ECE to open loop
4,16
benzynowe duże SUV
Euro 1 i późniejsze
3,76
diesel małe
Euro 4 i późniejsze
1,62
diesel średnie
konwencjonalne
2,69
diesel średnie
Euro 1 i późniejsze
2,35
diesel duże SUV
konwencjonalne
3,20
diesel duże SUV
Euro 1 i późniejsze
3,12
LPG
konwencjonalne
2,75
LPG
Euro 1 i późniejsze
2,65
dwusuwowe
konwencjonalne
3,59
hybrydowe benzynowe małe
Euro 4
1,49
hybrydowe benzynowe średnie
Euro 4
1,49
hybrydowe benzynowe duże SUV
Euro 4
1,49
E85
Euro 4 i późniejsze
3,33
CNG
Euro 4 i późniejsze
3,02
pojazdy bateryjne
-
0,54
pojazdy z ogniwem paliwowym
-
0,95
dostawcze
benzynowe
konwencjonalne
3,72
benzynowe
Euro 1 i późniejsze
3,06
diesel
konwencjonalne
3,80
diesel
Euro 1 i późniejsze
3,42
pojazdy bateryjne
-
0,90
pojazdy z ogniwem paliwowym
-
1,78
ciężarowe
benzynowe > 3,5 t
konwencjonalne
7,75
diesel < 7,5 t
konwencjonalne
5,34
diesel < 7,5 t
Euro 1 i późniejsze
4,31
pojazdy bateryjne ≥ 3,5 ≤ 12 t
-
2,16
pojazdy z ogniwem paliwowym ≥ 3,5 ≤ 12 t
-
3,56
diesel ≥ 7,5 < 16 t
konwencjonalne
7,77
diesel ≥ 7,5 < 16 t
Euro 1 i późniejsze
6,62
diesel ≥ 16 ≤ 32 t
konwencjonalne
10,72
diesel ≥ 16 ≤ 32 t
Euro 1 i późniejsze
8,97
pojazdy bateryjne > 16 t
-
4,32
pojazdy z ogniwem paliwowym > 16 t
-
9,50
diesel > 32 t
konwencjonalne
12,68
diesel > 32 t
Euro 1 i późniejsze
10,72
autobusy
miejskie CNG
HD Euro I
26,64
miejskie CNG
HD Euro II
24,72
miejskie CNG
HD Euro III
21,84
miejskie CNG
EEV
21,84
miejskie standardowe
konwencjonalne
15,63
miejskie standardowe
Euro 1 i późniejsze
12,85
autokary standardowe
konwencjonalne
11,23
autokary standardowe
Euro 1 i późniejsze
10,55
pojazdy bateryjne miejskie
-
2,88
pojazdy z ogniwem paliwowym miejskie
-
9,50
pojazdy z ogniwem paliwowym autokary standardowe
-
11,88
kategoria L
motorowery dwusuwowe < 50 cm3
konwencjonalne
1,09
motorowery dwusuwowe < 50 cm3
Euro 1
0,88
motorowery dwusuwowe < 50 cm3
Euro 2
0,88
motorowery dwusuwowe < 50 cm3
Euro 3 i późniejsze
0,88
motorowery czterosuwowe < 50 cm3
konwencjonalne
1,09
motorowery czterosuwowe < 50 cm3
Euro 1
0,88
motorowery czterosuwowe < 50 cm3
Euro 2
0,88
motorowery czterosuwowe < 50 cm3
Euro 3 i późniejsze
0,88
pojazdy bateryjne motorowery
-
0,03
motocykle dwusuwowe < 50 cm3
konwencjonalne
1,44
motocykle dwusuwowe < 50 cm3
Euro 1
1,09
motocykle dwusuwowe < 50 cm3
Euro 2
1,01
motocykle dwusuwowe < 50 cm3
Euro 3 i późniejsze
0,74
motocykle czterosuwowe < 250 cm3
konwencjonalne
14,00
motocykle czterosuwowe < 250 cm3
Euro 1 i późniejsze
1,58
motocykle czterosuwowe > 250 < 750 cm3
konwencjonalne
1,62
motocykle czterosuwowe > 250 < 750 cm3
Euro 1 i późniejsze
1,58
motocykle czterosuwowe > 750 cm3
konwencjonalne
1,97
motocykle czterosuwowe > 750 cm3
Euro 1 i późniejsze
2,01
pojazdy bateryjne motocykle
 
0,03
mini samochody diesel
konwencjonalne
1,44
mini samochody diesel
Euro 1
1,26
mini samochody diesel
Euro 2
1,26
mini samochody diesel
Euro 3
1,26
mini samochody diesel
Euro 4
1,13
mini samochody diesel
Euro 5
1,13
pojazdy terenowe (ATVs)
konwencjonalne
2,07
pojazdy terenowe (ATVs)
Euro 1
1,79
pojazdy terenowe (ATVs)
Euro 2
1,79
pojazdy terenowe (ATVs)
Euro 3
1,79
pojazdy terenowe (ATVs)
Euro 4
1,74
pojazdy terenowe (ATVs)
Euro 5
1,74
       

   Tabela 10.   

Średni przebieg w podziale na kategorie pojazdów


Kategoria pojazdów
Średni przebieg [km]
osobowe
190 000
dostawcze
300 000
ciężarowe
500 000
autobusy
600 000
kategoria L
40 000
   

   Tabela 11.   

Średni cykl życia pojazdu w podziale na kategorie


Kategoria pojazdów
Średni cykl życia [lata]
osobowe
14,0
dostawcze
13,5
ciężarowe
12,2
autobusy
15,6
kategoria L
10,0
   

Załącznik nr 3   -  

   Tabela 1.   

Wartości współczynnika nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla poszczególnych nośników energii


Lp.
Rodzaj nośnika energii
Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej
wP, wel
1
Paliwo lub źródło energii
Olej opałowy
1,1
2
Gaz ziemny
1,1
3
Gaz płynny
1,1
4
Węgiel kamienny
1,1
5
Węgiel brunatny
1,1
6
Biomasa
0,2
7
Biogaz
0,5
8
Energia słoneczna
0,0
9
Energia wiatrowa
0,0
10
Energia geotermalna
0,0
11
Ciepło odpadowe z przemysłu
0,05
12
Olej napędowy
1,1
13
Benzyna
1,1
14
LPG
1,1
15
Wodór (energia elektryczna z produkcji mieszanej)
4,2
16
Wodór (energia elektryczna z energii słonecznej, wiatrowej, geotermalnej)
0,0
17
Wodór (energia elektryczna z biomasy)
0,33
18
Wodór (energia elektryczna z biogazu)
0,83
19
Wodór (reforming parowy metanu)
1,47
20
Sieć elektroenergetyczna systemowa
Energia elektryczna z produkcji mieszanej
2,5