Rozporządzenie Ministra Finansówz dnia 12 lipca 2023 r.w sprawie dotacji celowej z Funduszu Edukacji Finansowej na realizację działań z zakresu edukacji finansowej 1)Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 43hc ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej   (Dz. U. z 2022 r. poz. 187, 1488 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 556, 825 i 1285) zarządza się, co następuje:

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

warunki i tryb udzielania dotacji celowej na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej, zwanej dalej „ustawą”, w tym:

a)

tryb przeprowadzania otwartego konkursu ofert, zwanego dalej „konkursem ofert”, oraz naboru wniosków,

b)

kryteria oceny oferty i wniosku,

c)

tryb zawierania umów na realizację tych działań;

2)

sposób rozliczania dotacji celowej na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy, zwanej dalej „dotacją”.

§ 2.

1.

Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, zwany dalej „dysponentem”, opracowuje projekt programu lub projekt konkursu ofert, który określa w szczególności:

1)

działania z zakresu edukacji finansowej finansowane lub dofinansowane w ramach programu lub konkursu ofert,

2)

wysokość środków przeznaczonych na realizację programu lub konkursu ofert,

3)

termin realizacji działań objętych programem lub konkursem ofert,

4)

cele zakładane do zrealizowania w ramach działań, o których mowa w pkt 1,

5)

kryteria oceny wniosków lub ofert, o których mowa w § 4
- biorąc pod uwagę wnioski Rady Edukacji Finansowej w zakresie sfinansowania lub dofinansowania realizacji działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy.

2.

Rada Edukacji Finansowej opiniuje projekt programu oraz konkursu ofert pod względem zgodności z kierunkami oraz sposobami ich realizacji, o których mowa w art. 43j ust. 1 pkt 1 ustawy, w terminie wyznaczonym przez dysponenta, nie krótszym niż 21 dni od dnia przekazania projektu programu lub konkursu ofert.

3.

Nieprzedstawienie przez Radę Edukacji Finansowej opinii, o której mowa w ust. 2, w terminie wyznaczonym przez dysponenta jest równoznaczne z przedstawieniem opinii pozytywnej.

   Rozdział 2   

Nabór wniosków

§ 3.

1.

Dysponent ogłasza nabór wniosków o udzielenie dotacji w ramach programu, zwanych dalej „wnioskami w ramach programu”.

2.

Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach programu określa w szczególności:

1)

program, w ramach którego jest prowadzony nabór wniosków w ramach programu;

2)

termin i sposób składania wniosków w ramach programu;

3)

kryteria oceny wniosków w ramach programu, o których mowa w § 4;

4)

dokumenty, które należy dołączyć do wniosku w ramach programu;

5)

termin ogłoszenia wyniku tego naboru.

3.

Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach programu zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.

§ 4.

1.

Kryteria oceny wniosków w ramach programu pod względem formalnym obejmują złożenie wniosku w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu i w sposób w nim określony.

2.

Kryteria oceny wniosków w ramach programu pod względem merytorycznym obejmują:

1)

możliwość realizacji działania objętego programem z uwzględnieniem:

a)

doświadczenia lub potencjału wnioskodawcy w realizacji działań objętych programem,

b)

zasobu kadrowego wnioskodawcy zapewniającego właściwą realizację działania objętego programem,

c)

zasobów rzeczowych i lokalowych wnioskodawcy umożliwiających realizację działania objętego programem;

2)

jakość złożonego wniosku w ramach programu, w szczególności opis sposobu realizacji działania objętego programem, spójność i przejrzystość tego wniosku oraz możliwość osiągnięcia celów działania objętego programem na podstawie przedstawionego kosztorysu i harmonogramu realizacji tego działania;

3)

koszty realizacji działania objętego programem.

3.

W ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu dysponent może określić dodatkowe kryteria będące przedmiotem oceny merytorycznej właściwe dla danego rodzaju programu lub działań objętych programem.

§ 5.

1.

Wniosek w ramach programu zawiera:

1)

wskazanie programu, w ramach którego jest składany;

2)

wskazanie, czy wnioskodawca jest osobą fizyczną, osobą prawną, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej oraz jego formy organizacyjnej;

3)

imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy i jego adres zamieszkania albo siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (numer REGON), jeżeli je posiada;

4)

imię i nazwisko oraz stanowisko osoby reprezentującej wnioskodawcę;

5)

imię i nazwisko osoby wskazanej przez wnioskodawcę do kontaktu oraz jej adres mailowy i numer telefonu, jeżeli je posiada;

6)

opis sposobu realizacji działań objętych programem;

7)

termin realizacji działań objętych programem;

8)

harmonogram realizacji działań objętych programem;

9)

informację o wnioskowanej wysokości dotacji na realizację działań objętych programem;

10)

kosztorys realizacji działań objętych programem obejmujący w szczególności:

a)

przewidywane koszty realizacji poszczególnych działań z uwzględnieniem rodzaju kosztów i ich wysokości,

b)

kalkulację kosztów, które zostaną poniesione z dotacji udzielonej na realizację działań objętych programem wraz ze szczegółowym uzasadnieniem wskazującym, że będą one bezpośrednio związane z realizacją działań objętych programem, a ich poniesienie jest niezbędne;

11)

numer rachunku, o którym mowa w art. 43ha ust. 3 ustawy;

12)

informacje lub dokumenty potwierdzające spełnienie przez wnioskodawcę kryteriów określonych w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu;

13)

informacje o sytuacji finansowej wnioskodawcy oraz o jego zaległych zobowiązaniach finansowych w stosunku do podmiotów publicznoprawnych oraz innych podmiotów;

14)

inne informacje, niestanowiące danych osobowych, wskazane przez dysponenta w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu związane z realizacją działania objętego programem;

15)

inne informacje, które w ocenie wnioskodawcy będą miały wpływ na realizację działań objętych programem;

16)

informacje o załącznikach dołączonych do wniosku w ramach programu.

2.

Braki formalne wniosku w ramach programu polegające na niespełnianiu kryteriów oceny pod względem formalnym określonych w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu wnioskodawca uzupełnia w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania do ich uzupełnienia.

3.

Wniosek w ramach programu zawierający braki formalne niepodlegające uzupełnieniu lub wniosek, którego braków formalnych nie uzupełniono w terminie, o którym mowa w ust. 2, podlega odrzuceniu.

§ 6.

1.

Oceny wniosków w ramach programu, pod względem formalnym i merytorycznym, dokonuje komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym dysponenta, wykonująca zadania z zakresu obsługi Funduszu Edukacji Finansowej.

2.

Pracownik komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, zwany dalej „pracownikiem dokonującym oceny”, jest wyłączony z oceny wniosków w ramach programu, jeżeli:

1)

pozostaje w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo jest związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z wnioskodawcą, jego pełnomocnikiem lub członkiem jego władz, albo pozostaje we wspólnym pożyciu z wnioskodawcą, jego pełnomocnikiem lub członkiem jego władz;

2)

w okresie dwóch lat przed dniem ogłoszenia naboru wniosków w ramach programu pozostawał w stosunku pracy lub miał zawartą umowę cywilnoprawną z wnioskodawcą albo był członkiem jego władz.

3.

Pracownik dokonujący oceny składa dysponentowi oświadczenie o niewystąpieniu okoliczności, o których mowa w ust. 2.

4.

Pracownik dokonujący oceny do czasu zakończenia oceny niezwłocznie powiadamia dysponenta o każdej zmianie okoliczności, o których mowa w ust. 2.

§ 7.

1.

Z oceny, o której mowa w § 6 ust. 1, sporządza się protokół zawierający:

1)

datę jego sporządzenia;

2)

imiona i nazwiska pracowników dokonujących oceny;

3)

wskazanie programu, w ramach którego złożono wnioski;

4)

liczbę złożonych wniosków w ramach programu;

5)

wykaz wnioskodawców, zawierający imiona i nazwiska lub nazwy wnioskodawców, których wnioski w ramach programu zostały zaopiniowane pozytywnie, wraz ze wskazaniem wnioskowanej oraz rekomendowanej wysokości dotacji wraz z jej uzasadnieniem;

6)

wykaz wnioskodawców, zawierający imiona i nazwiska lub nazwy wnioskodawców, których wnioski w ramach programu zostały zaopiniowane negatywnie;

7)

wykaz wnioskodawców, zawierający imiona i nazwiska lub nazwy wnioskodawców, których wnioski w ramach programu zostały odrzucone;

8)

inne informacje zgłoszone przez pracowników dokonujących oceny, niestanowiące danych osobowych.

2.

Dysponent przekazuje Radzie Edukacji Finansowej protokół, o którym mowa w ust. 1, wraz z wnioskami w ramach programu zaopiniowanymi pozytywnie oraz negatywnie, w celu przedstawienia opinii w zakresie tych wniosków, w terminie wyznaczonym przez dysponenta, nie krótszym niż 21 dni od dnia ich przekazania.

3.

Nieprzedstawienie przez Radę Edukacji Finansowej opinii, o której mowa w ust. 2, w terminie wyznaczonym przez dysponenta jest równoznaczne z przedstawieniem opinii pozytywnej.

§ 8.

1.

Dysponent może podjąć decyzję o:

1)

zwiększeniu wysokości środków przeznaczonych na realizację programu;

2)

zmniejszeniu wysokości środków przeznaczonych na realizację programu albo jego zamknięciu - w przypadku zmniejszenia rzeczywistych przychodów Funduszu Edukacji Finansowej w stosunku do planu finansowego tego funduszu.

2.

Informacje o decyzjach, o których mowa w ust. 1, zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.

§ 9.

1.

Decyzję o:

1)

udzieleniu dotacji, w tym o jej wysokości,

2)

nieudzieleniu dotacji
- dysponent podejmuje, biorąc pod uwagę ustalenia zawarte w protokole, o którym mowa w § 7 ust. 1, i opinię Rady Edukacji Finansowej.

2.

Informacje o wyniku naboru wniosków w ramach programu są niezwłocznie zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.

§ 10.

Wprzypadku podjęcia decyzji, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, dysponent zawiera z wnioskodawcą umowę o treści ustalonej przez dysponenta, która określa w szczególności:

1)

strony umowy;

2)

działanie realizowane w ramach programu i termin jego realizacji;

3)

wysokość dotacji udzielonej na działanie realizowane w ramach programu;

4)

termin wykorzystania udzielonej dotacji;

5)

termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji;

6)

obowiązki sprawozdawcze wnioskodawcy, któremu udzielono dotacji;

7)

dokumenty, które należy złożyć w celu rozliczenia udzielonej dotacji;

8)

sposób podawania przez wnioskodawcę informacji o sfinansowaniu albo dofinansowaniu realizacji działania z dotacji ze środków Funduszu Edukacji Finansowej.

   Rozdział 3   

Wniosek o udzielenie dotacji na działania nieobjęte programem

§ 11.

1.

Wniosek o udzielenie dotacji na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy, które nie są objęte programem ogłoszonym przez dysponenta, składa się do dysponenta z wykorzystaniem funkcjonalności systemu teleinformatycznego udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.

2.

We wniosku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca przedstawia informacje dotyczące jego dotychczasowej działalności z uwzględnieniem realizacji działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy.

3.

Przepisy § 5 ust. 1 pkt 2-11, 13, 15 i 16, ust. 2 i 3, § 6, § 7, § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio.

   Rozdział 4   

Otwarty konkurs ofert

§ 12.

Wprzypadku ogłoszenia konkursu ofert na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy, do ogłoszenia o konkursie ofert oraz oferty stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 2 i 3 oraz § 4 i § 5.

§ 13.

1.

Do oceny ofert złożonych w konkursie ofert dysponent powołuje komisję konkursową, zwaną dalej „komisją”, w składzie co najmniej trzech osób.

2.

W skład komisji wchodzą pracownicy:

1)

urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych lub

2)

jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych lub przez niego nadzorowanych, lub

3)

podmiotów, w stosunku do których minister właściwy do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych wykonuje uprawnienia przysługujące Skarbowi Państwa, przekazane mu na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym   (Dz. U. z 2023 r. poz. 973).

3.

Do członków komisji przepisy § 6 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

4.

Komisja ulega rozwiązaniu:

1)

z chwilą zamieszczenia informacji o wyniku konkursu ofert w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta;

2)

w przypadku unieważnienia konkursu ofert.

§ 14.

1.

Oferta złożona w konkursie ofert jest oceniana przez co najmniej 2 członków komisji.

2.

Komisja może wezwać oferenta do udzielenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących złożonej przez niego oferty, określając sposób i termin ich udzielenia, nie krótszy niż 7 dni od dnia wezwania.

3.

Komisja może złożyć oferentowi propozycję:

1)

zmniejszenia wysokości wnioskowanej dotacji lub

2)

zmiany kosztorysu realizacji działania w ramach konkursu ofert określonego w ogłoszeniu o konkursie ofert, o kwoty, które w ocenie komisji nie odpowiadają rzeczywistemu kosztowi realizacji tego działania, lub

3)

zmiany zaproponowanego przez oferenta sposobu realizacji działania w ramach konkursu ofert określonego w ogłoszeniu o konkursie ofert, jeżeli nie służy on realizacji tego działania.

4.

Oferent może skorygować ofertę w terminie 7 dni od dnia złożenia mu propozycji, o której mowa w ust. 3.

5.

W przypadku gdy oferent nie skoryguje oferty zgodnie z propozycją, o której mowa w ust. 3 pkt 1 lub 2, komisja może zarekomendować dysponentowi przyznanie dotacji w wysokości niższej niż wskazana w ofercie. Rekomendacja wymaga uzasadnienia.

6.

Przepisy § 7, § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio.

§ 15.

Dysponent może zmienić wysokość dotacji, w szczególności wysokość zaproponowaną przez komisję, o której mowa w § 14 ust. 3.

§ 16.

1.

Dysponent unieważnia konkurs ofert, w przypadku gdy:

1)

nie wpłynęła żadna oferta;

2)

odrzucono wszystkie oferty.

2.

Dysponent może unieważnić konkurs ofert z innych przyczyn niż określone w ust. 1, w szczególności w przypadku gdy:

1)

wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie działań objętych konkursem jest niewystarczająca,

2)

doszło do naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania konkursu
- podając te przyczyny.

3.

Informację o unieważnieniu konkursu ofert zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.

   Rozdział 5   

Rozliczanie dotacji celowej

§ 17.

Udzieloną dotację rozlicza się z dysponentem na podstawie poniesionych kosztów.

§ 18.

1.

Dokumenty niezbędne do rozliczenia udzielonej dotacji przedstawia się dysponentowi wraz ze sprawozdaniem z realizacji działania w terminie określonym w umowie, o której mowa w § 10.

2.

Dokumenty, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności zestawienie poniesionych kosztów wraz z wykazem dokumentów księgowych potwierdzających wydatkowanie dotacji z odrębnego rachunku, o którym mowa w art. 43ha ust. 3 ustawy, oraz wyciągiem z tego rachunku zawierającym wykaz wszystkich transakcji.

3.

Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są weryfikowane przez pracowników komórki organizacyjnej, o której mowa w § 6 ust. 1.

4.

Dysponent może żądać uzupełnienia lub skorygowania przedstawionego sprawozdania z realizacji działania do czasu zatwierdzenia rozliczenia udzielonej dotacji.

5.

Dysponent w trakcie realizacji działania, na które została udzielona dotacja, oraz w okresie 5 lat od dnia zatwierdzenia rozliczenia dotacji może żądać przedstawienia pełnej dokumentacji dotyczącej realizowanej umowy.

   Rozdział 6   

Przepis końcowy

§ 19.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).