Rozporządzenie Ministra Edukacji i Naukiz dnia 5 lipca 2023 r.w sprawie dyplomów doktorskich, dyplomów habilitacyjnych i legitymacji doktoranta 1)Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 181 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce   (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, 1088 i 1234) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

niezbędne elementy dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego, sposób sporządzania duplikatów i odpisów tych dyplomów oraz dokonywania w nich sprostowań i zmian danych osobowych;

2)

wzór legitymacji doktoranta i sposób potwierdzania jej ważności;

3)

sposób uwierzytelniania dokumentów, o których mowa w art. 180 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zwanej dalej „ustawą”, przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą;

4)

wysokość i sposób pobierania opłaty za uwierzytelnianie dokumentów, o których mowa w art. 180 ust. 1 i 1a ustawy, oraz wysokość opłaty za wydanie duplikatu dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego, a także odpisu tych dyplomów, w tym w języku obcym.

§ 2.

Dyplom doktorski zawiera następujące niezbędne elementy:

1)

nazwę dokumentu: „dyplom doktorski”;

2)

nazwę i siedzibę podmiotu, który nadał stopień doktora, zwanego dalej „podmiotem doktoryzującym”;

3)

godło lub logo podmiotu doktoryzującego;

4)

imię (imiona) i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia posiadacza dyplomu;

5)

tytuł rozprawy doktorskiej;

6)

określenie nadanego stopnia naukowego (doktor nauk) albo stopnia w zakresie sztuki (doktor sztuki) oraz wskazanie dziedziny nauki i dyscypliny naukowej albo dziedziny sztuki i dyscypliny artystycznej, a w przypadku, o którym mowa w art. 177 ust. 2 zdanie drugie i art. 177 ust. 6 ustawy - dziedziny nauki;

7)

datę nadania stopnia doktora;

8)

pieczątkę imienną i podpis kierownika podmiotu doktoryzującego albo osoby przez niego upoważnionej;

9)

wytłoczoną na papierze pieczęć urzędową podmiotu doktoryzującego;

10)

oznaczenie miejscowości wydania dyplomu i datę wydania dyplomu;

11)

znak graficzny określony w przepisach wydanych na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji   (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) dla kwalifikacji pełnej na poziomie ósmym Polskiej Ramy Kwalifikacji.

§ 3.

Dyplom habilitacyjny zawiera następujące niezbędne elementy:

1)

nazwę dokumentu: „dyplom habilitacyjny”;

2)

nazwę i siedzibę podmiotu, który nadał stopień doktora habilitowanego, zwanego dalej „podmiotem habilitującym”;

3)

godło lub logo podmiotu habilitującego;

4)

imię (imiona) i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia posiadacza dyplomu;

5)

określenie osiągnięcia naukowego albo artystycznego stanowiącego podstawę nadania stopnia doktora habilitowanego;

6)

określenie nadanego stopnia naukowego (doktor habilitowany nauk) albo stopnia w zakresie sztuki (doktor habilitowany sztuki) oraz wskazanie dziedziny nauki i dyscypliny naukowej albo dziedziny sztuki i dyscypliny artystycznej;

7)

datę nadania stopnia doktora habilitowanego;

8)

pieczątkę imienną i podpis kierownika podmiotu habilitującego albo osoby przez niego upoważnionej;

9)

wytłoczoną na papierze pieczęć urzędową podmiotu habilitującego;

10)

oznaczenie miejscowości wydania dyplomu i datę wydania dyplomu.

§ 4.

Odpis dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego sporządza się, umieszczając na druku tego dyplomu:

1)

oznaczenie „ODPIS” albo „ODPIS PRZEZNACZONY DO AKT” - nad nazwą dokumentu;

2)

informacje umieszczone na dyplomie;

3)

pieczątkę imienną i podpis kierownika podmiotu wydającego odpis albo osoby przez niego upoważnionej;

4)

pieczęć urzędową podmiotu wydającego odpis;

5)

oznaczenie miejscowości sporządzenia odpisu i datę sporządzenia odpisu.

§ 5.

1.

Duplikat dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego sporządza się, umieszczając na druku dyplomu, według wzoru obowiązującego w dacie wydania dyplomu w podmiocie, który wydał ten dyplom:

1)

oznaczenie „DUPLIKAT” - nad nazwą dokumentu;

2)

wyrazy „oryginał podpisany przez” oraz imię i nazwisko osoby, która podpisała oryginał dyplomu;

3)

pieczątkę imienną i podpis kierownika podmiotu wydającego duplikat albo osoby przez niego upoważnionej;

4)

pieczęć urzędową podmiotu wydającego duplikat;

5)

oznaczenie miejscowości sporządzenia duplikatu i datę sporządzenia duplikatu.

2.

W przypadku braku druku, o którym mowa w ust. 1, duplikat dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego sporządza się na druku umożliwiającym uwzględnienie na duplikacie informacji umieszczonych na oryginale dyplomu.

§ 6.

Sprostowania dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego, ich duplikatów oraz odpisów, a także zmiany danych osobowych w tych dokumentach dokonuje się przez:

1)

skreślenie nieprawidłowych danych i wpisanie nad nimi poprawnych danych oraz umieszczenie na dokumencie, uprzednio złożonym w podmiocie, który go wydał:

a)

adnotacji o sprostowaniu albo o zmianie danych osobowych,

b)

pieczątki imiennej i podpisu osoby dokonującej sprostowania albo zmiany danych osobowych,

c)

oznaczenia miejscowości i daty sprostowania albo dokonania zmiany danych osobowych;

2)

wydanie nowego dokumentu i dołączenie do akt posiadacza dyplomu dokumentów, które zostały sprostowane albo w których zostały zmienione dane osobowe.

§ 7.

1.

Wzór legitymacji doktoranta jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

2.

Ważność legitymacji doktoranta potwierdza się przez coroczną aktualizację danych w układzie elektronicznym i umieszczenie hologramu w kolejno oznaczonych polach na legitymacji. Opis hologramu jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

§ 8.

1.

Uwierzytelnienia dokumentów, o których mowa w art. 180 ust. 1 i 1a ustawy, przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą dokonuje się przez umieszczenie na dokumencie:

1)

podpisu osoby uwierzytelniającej dokument;

2)

pieczęci urzędowej Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, urzędu obsługującego ministra nadzorującego instytut badawczy albo Polskiej Akademii Nauk;

3)

oznaczenia miejscowości i daty uwierzytelnienia;

4)

klauzuli uwierzytelniającej zawierającej stwierdzenie autentyczności podpisu i funkcji osoby podpisującej dokument lub tożsamości pieczęci urzędowej, którą jest opatrzony ten dokument.

2.

Uwierzytelniane dokumenty wielostronicowe zszywa się i w miejscach zszycia opatruje się pieczęcią urzędową podmiotu, który je wydał, w sposób uniemożliwiający wymianę kart dokumentu.

§ 9.

1.

Za uwierzytelnienie dokumentu, o którym mowa w art. 180 ust. 1 i 1a ustawy, pobiera się opłatę w wysokości 26 zł.

2.

Opłatę, o której mowa w ust. 1, wnosi się na rachunek bankowy:

1)

Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej - w przypadku uwierzytelniania dokumentów przez Dyrektora Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej;

2)

urzędu obsługującego ministra nadzorującego instytut badawczy - w przypadku uwierzytelniania dokumentów przez ministra nadzorującego instytut badawczy;

3)

Kancelarii Polskiej Akademii Nauk - w przypadku uwierzytelniania dokumentów przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk.

§ 10.

Za wydanie:

1)

odpisu dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego pobiera się opłatę w wysokości:

a)

60 zł - za odpis w języku polskim,

b)

80 zł - za odpis w języku obcym;

2)

duplikatu dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego pobiera się opłatę w wysokości 90 zł.
1)
Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2018 r. w sprawie dyplomów doktorskich, dyplomów habilitacyjnych i legitymacji doktoranta (Dz. U. z 2021 r. poz. 676), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 1 pkt 24 ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 212).

Załącznik nr 1   -   Legitymacja doktoranta (wzór)

Załącznik nr 2   -   Opis hologramu