Rozporządzenie Ministra Infrastrukturyz dnia 19 lipca 2023 r.w sprawie nadawania i zatwierdzania nazwy statku morskiego 1)Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 12 § 3 ustawy z dnia 18 września 2001 r. - Kodeks morski   (Dz. U. z 2023 r. poz. 1309) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa tryb postępowania w sprawach nadawania i zatwierdzania nazwy statku morskiego o polskiej przynależności.

§ 2.

1.

Nazwa statku morskiego o polskiej przynależności, zwanego dalej „statkiem”, powinna być zwięzła oraz nie może naruszać dobrych obyczajów.

2.

Nazwa statku składa się z liter, cyfr lub znaków stosowanych w języku polskim.

3.

Nazwa statku nie może powtarzać nazw statków już nadanych.

4.

Rozróżnienie nazwy statku w stosunku do istniejącej nazwy statku może nastąpić przez dodanie do istniejącej nazwy statku litery, cyfry lub znaku, o których mowa w ust. 2.

§ 3.

1.

Wniosek w sprawie zatwierdzenia nazwy statku zawiera:

1)

imię, nazwisko i adres do korespondencji właściciela statku będącego osobą fizyczną albo nazwę, siedzibę i adres właściciela statku będącego osobą prawną;

2)

dotychczasową nazwę statku, jeżeli była nadana;

3)

nazwę portu wskazanego jako port macierzysty statku;

4)

numer identyfikacyjny statku nadany przez Międzynarodową Organizację Morską (numer IMO), jeżeli został nadany;

5)

rodzaj, typ i przeznaczenie statku;

6)

rok i miejsce budowy statku;

7)

numer budowy statku i przewidywany termin oddania statku do eksploatacji, jeżeli wniosek dotyczy statku w budowie;

8)

proponowaną nazwę statku oraz trzy alternatywne nazwy statku;

9)

datę i podpis właściciela statku, a w przypadku statku o czasowej polskiej przynależności - także zgodę wierzycieli hipotecznych.

2.

Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, składanego przez wnioskodawcę będącego osobą prawną, dołącza się odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo z innego rejestru właściwego dla wnioskodawcy, albo oświadczenie o niepodleganiu wpisowi do rejestru.

§ 4.

1.

Przy zatwierdzaniu nazwy statku ustala się, czy proponowana nazwa statku oraz alternatywne nazwy statku, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 8, spełniają wymagania określone w § 2.

2.

Ustalenia, czy proponowana nazwa statku podlegająca zatwierdzeniu nie została już nadana innemu statkowi, właściwy dyrektor urzędu morskiego dokonuje, weryfikując dane w elektronicznej bazie danych o statkach o polskiej przynależności, o której mowa w art. 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. z 2022 r. poz. 515, 1604, 2185 i 2687 oraz z 2023 r. poz. 261).

§ 5.

1.

Indeks nazw statków morskich prowadzony przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni na podstawie przepisów dotychczasowych podlega archiwizacji.

2.

Zatwierdzone na podstawie przepisów dotychczasowych nazwy statków zachowują swoją ważność.

3.

Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy tego rozporządzenia.
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie nadawania i zatwierdzania nazwy statku morskiego (Dz. U. poz. 1237), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r. poz. 1500, z 2022 r. poz. 2642 oraz z 2023 r. poz. 261).