a)
tytuł załącznika otrzymuje brzmienie:
„
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA
”
,
b)
w części zatytułowanej „ WYCHOWANIE FIZYCZNE ” w części zatytułowanej „ Warunki i sposób realizacji ” wyrazy „Wymagania szczegółowe odnoszą się do następujących bloków tematycznych:
Rozwój fizyczny i sprawność fizyczna.
W tym bloku tematycznym są zawarte treści związane z diagnozowaniem i interpretowaniem
rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej. Podkreśla się znaczenie tych zagadnień
w kontekście zdrowia, a nie oceny z wychowania fizycznego. Ważne jest rozróżnienie
pojęć diagnozowanie i ocenianie. Pomiar sprawności fizycznej nie powinien być przedmiotem
(kryterium) oceny z wychowania fizycznego. Powinien służyć do wskazania mocnych i
słabych przejawów sprawności ucznia w celu planowania ich zmian w kontekście całożyciowej
aktywności fizycznej.”
zastępuje się wyrazami „W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej
szkoły I stopnia wymagania szczegółowe odnoszą się do zajęć prowadzonych w następujących
blokach tematycznych.
Rozwój fizyczny i sprawność fizyczna.
W tym bloku tematycznym zawarto treści związane z diagnozowaniem i interpretowaniem
rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej. Testy sprawnościowe, o których mowa w
art. 28 ust. 2a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672 i 1718), są przeprowadzane w okresie od marca do kwietnia w każdej klasie. Testy sprawnościowe
obejmują:
1)
bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów - służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych;
2)
20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności
Fizycznej - Eurofit, opracowanego przez Radę Europy - służący pomiarowi zdolności
wytrzymałościowych w biegu;
3)
podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) - służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych
całego ciała;
4)
skok w dal z miejsca - służący pomiarowi skoczności i siły.
Zwraca się uwagę na rozróżnienie pojęć diagnozowanie i ocenianie. Pomiary sprawności
fizycznej nie mogą być kryterium oceny z przedmiotu wychowanie fizyczne, lecz powinny
być wykorzystywane do wskazania mocnych i słabych stron sprawności fizycznej ucznia
w celu planowania ich zmian w kontekście całożyciowej aktywności fizycznej.”.