wzór spisu wyborców przebywających za granicą i posiadających ważne polskie paszporty
lub w przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi posiadających
ważny paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość, zwany dalej „spisem wyborców”,
oraz sposób jego sporządzania i aktualizacji;
2)
wzór zaświadczenia o prawie do głosowania, sposób wydawania, odbioru i ewidencjonowania
tych zaświadczeń.
§ 2.
1.
Konsul sporządza dla właściwych wyborów część A oraz część B spisu wyborców zgodnie
z wzorami określonymi odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia.
2.
Spis wyborców sporządza się odrębnie dla każdego z obwodów głosowania za granicą na
podstawie danych wyborców zawartych w złożonych przez nich wnioskach oraz danych z
Centralnego Rejestru Wyborców.
3.
Konsul weryfikuje dane zgłoszone przez wyborcę w rejestrach, o których mowa w art. 35 § 2b ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, zwanej dalej „Kodeksem wyborczym”.
4.
Spis wyborców sporządza się w formie jednostronnego wydruku, w kolejności alfabetycznej
nazwisk wyborców.
5.
Konsul podpisuje i opatruje ostatnią stronę spisu wyborców pieczęcią urzędową przedstawicielstwa
dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu.
§ 3.
W przypadku pracowników polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych
oraz ich rodzin w rubryce spisu wyborców „Adres zamieszkania” podaje się nazwę właściwego
przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego.
§ 4.
1.
Konsul aktualizuje sporządzony spis wyborców, odpowiednio w częściach A i B, przez:
1)
wpisanie na dodatkowej karcie spisu wyborców:
a)
wyborcy, który zmienił miejsce głosowania,
b)
wyborcy, którego reklamacja skutkuje ujęciem w spisie wyborców;
2)
skreślenie ze spisu wyborców:
a)
wyborcy, co do którego uzyskano powiadomienie o:
-
ujęciu w innym spisie wyborców w przypadku, o którym mowa w art. 28 § 1 lub art. 35
§ 1 Kodeksu wyborczego,
-
utracie obywatelstwa polskiego,
-
utracie obywatelstwa państwa członkowskiego Unii Europejskiej przez osobę nieposiadającą
obywatelstwa polskiego, jeżeli spis wyborców został sporządzony na wybory, w których
osoby z tym obywatelstwem mają prawo wybierania,
-
zgonie,
-
pozbawieniu prawa wybierania,
b)
wyborcy, którego reklamacja skutkuje skreśleniem ze spisu wyborców,
c)
wyborcy, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.
2.
Konsul, dokonując aktualizacji, o której mowa w ust. 1, w rubryce spisu wyborców „Uwagi”
zamieszcza adnotację, odpowiednio: „zmiana miejsca głosowania”, „utrata obywatelstwa”,
„zgon”, „pozbawienie prawa wybierania”, „reklamacja”, „zaświadczenie”.
3.
Dodatkową kartę spisu wyborców zapisuje się jednostronnie w dwóch egzemplarzach.
4.
Konsul podpisuje każdą dodatkową kartę spisu wyborców oraz opatruje pieczęcią urzędową
przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu.
§ 5.
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w których przeprowadza się ponowne
głosowanie, w okresie między dniem następującym po dniu pierwszego głosowania a 3
dniem przed ponownym głosowaniem spis wyborców jest aktualizowany. Przepis § 4 stosuje
się odpowiednio z tym, że adnotacje zamieszczane w rubryce „Uwagi” uzupełnia się o
wyrazy „ponowne głosowanie”.
§ 6.
1.
Zaświadczenie o prawie do głosowania wydaje się według wzoru określonego w załączniku
nr 3 do rozporządzenia.
2.
Zaświadczenie zabezpiecza się przed podrobieniem przez umieszczenie odcisku pieczęci
urzędowej przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używanej do tłoczenia
w papierze, a w przypadku jej braku - odcisku pieczęci konsula używanej do tuszu.
3.
Konsul podpisuje zaświadczenie oraz opatruje pieczęcią urzędową przedstawicielstwa
dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu.
§ 7.
1.
Wyborca odbiera zaświadczenie osobiście lub przez upoważnioną na piśmie osobę.
2.
W upoważnieniu do odbioru zaświadczenia wskazuje się: imię (imiona) i nazwisko, datę
urodzenia oraz numer ewidencyjny PESEL wyborcy będącego obywatelem polskim, a w przypadku
wyborcy będącego obywatelem Unii Europejskiej i nieposiadającego obywatelstwa polskiego
- numer paszportu albo nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz
dane: imię, nazwisko, numer i serię ważnego dokumentu tożsamości osoby upoważnianej.
3.
Na wniosek wyborcy, uzasadniony szczególnymi okolicznościami, konsul może przesłać
wyborcy zaświadczenie na wskazany adres w okręgu konsularnym konsula za zwrotnym potwierdzeniem
odbioru. Wyborca może wnioskować o doręczenie zaświadczenia na jego zlecenie i na
jego koszt za pośrednictwem dostępnej komercyjnie usługi kurierskiej zapewniającej
obsługę przesyłek rejestrowanych.
§ 8.
Ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania prowadzi się w Centralnym Rejestrze
Wyborców.
Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne,
na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz.
1469).
2)
Niniejsze rozporządzanie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie spisu wyborców przebywających za granicą (Dz. U.
poz. 1130 oraz z 2019 r. poz. 677), które utraciło moc z dniem określonym w komunikacie
Prezesa Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26
stycznia 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.
U. poz. 497).