Rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznychz dnia 31 sierpnia 2023 r.w sprawie spisu wyborców sporządzanego i aktualizowanego przez konsula 1)Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1469).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 35 § 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy   (Dz. U. z 2022 r. poz. 1277 i 2418 oraz z 2023 r. poz. 497) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

wzór spisu wyborców przebywających za granicą i posiadających ważne polskie paszporty lub w przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi posiadających ważny paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość, zwany dalej „spisem wyborców”, oraz sposób jego sporządzania i aktualizacji;

2)

wzór zaświadczenia o prawie do głosowania, sposób wydawania, odbioru i ewidencjonowania tych zaświadczeń.

§ 2.

1.

Konsul sporządza dla właściwych wyborów część A oraz część B spisu wyborców zgodnie z wzorami określonymi odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia.

2.

Spis wyborców sporządza się odrębnie dla każdego z obwodów głosowania za granicą na podstawie danych wyborców zawartych w złożonych przez nich wnioskach oraz danych z Centralnego Rejestru Wyborców.

3.

Konsul weryfikuje dane zgłoszone przez wyborcę w rejestrach, o których mowa w art. 35 § 2b ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, zwanej dalej „Kodeksem wyborczym”.

4.

Spis wyborców sporządza się w formie jednostronnego wydruku, w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców.

5.

Konsul podpisuje i opatruje ostatnią stronę spisu wyborców pieczęcią urzędową przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu.

§ 3.

W przypadku pracowników polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz ich rodzin w rubryce spisu wyborców „Adres zamieszkania” podaje się nazwę właściwego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego.

§ 4.

1.

Konsul aktualizuje sporządzony spis wyborców, odpowiednio w częściach A i B, przez:

1)

wpisanie na dodatkowej karcie spisu wyborców:

a)

wyborcy, który zmienił miejsce głosowania,

b)

wyborcy, którego reklamacja skutkuje ujęciem w spisie wyborców;

2)

skreślenie ze spisu wyborców:

a)

wyborcy, co do którego uzyskano powiadomienie o:
  •   -  
    ujęciu w innym spisie wyborców w przypadku, o którym mowa w art. 28 § 1 lub art. 35 § 1 Kodeksu wyborczego,
  •   -  
    utracie obywatelstwa polskiego,
  •   -  
    utracie obywatelstwa państwa członkowskiego Unii Europejskiej przez osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego, jeżeli spis wyborców został sporządzony na wybory, w których osoby z tym obywatelstwem mają prawo wybierania,
  •   -  
    zgonie,
  •   -  
    pozbawieniu prawa wybierania,

b)

wyborcy, którego reklamacja skutkuje skreśleniem ze spisu wyborców,

c)

wyborcy, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.

2.

Konsul, dokonując aktualizacji, o której mowa w ust. 1, w rubryce spisu wyborców „Uwagi” zamieszcza adnotację, odpowiednio: „zmiana miejsca głosowania”, „utrata obywatelstwa”, „zgon”, „pozbawienie prawa wybierania”, „reklamacja”, „zaświadczenie”.

3.

Dodatkową kartę spisu wyborców zapisuje się jednostronnie w dwóch egzemplarzach.

4.

Konsul podpisuje każdą dodatkową kartę spisu wyborców oraz opatruje pieczęcią urzędową przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu.

§ 5.

W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w których przeprowadza się ponowne głosowanie, w okresie między dniem następującym po dniu pierwszego głosowania a 3 dniem przed ponownym głosowaniem spis wyborców jest aktualizowany. Przepis § 4 stosuje się odpowiednio z tym, że adnotacje zamieszczane w rubryce „Uwagi” uzupełnia się o wyrazy „ponowne głosowanie”.

§ 6.

1.

Zaświadczenie o prawie do głosowania wydaje się według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

2.

Zaświadczenie zabezpiecza się przed podrobieniem przez umieszczenie odcisku pieczęci urzędowej przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używanej do tłoczenia w papierze, a w przypadku jej braku - odcisku pieczęci konsula używanej do tuszu.

3.

Konsul podpisuje zaświadczenie oraz opatruje pieczęcią urzędową przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu.

§ 7.

1.

Wyborca odbiera zaświadczenie osobiście lub przez upoważnioną na piśmie osobę.

2.

W upoważnieniu do odbioru zaświadczenia wskazuje się: imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz numer ewidencyjny PESEL wyborcy będącego obywatelem polskim, a w przypadku wyborcy będącego obywatelem Unii Europejskiej i nieposiadającego obywatelstwa polskiego - numer paszportu albo nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz dane: imię, nazwisko, numer i serię ważnego dokumentu tożsamości osoby upoważnianej.

3.

Na wniosek wyborcy, uzasadniony szczególnymi okolicznościami, konsul może przesłać wyborcy zaświadczenie na wskazany adres w okręgu konsularnym konsula za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Wyborca może wnioskować o doręczenie zaświadczenia na jego zlecenie i na jego koszt za pośrednictwem dostępnej komercyjnie usługi kurierskiej zapewniającej obsługę przesyłek rejestrowanych.

§ 8.

Ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania prowadzi się w Centralnym Rejestrze Wyborców.
1)
Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1469).
2)
Niniejsze rozporządzanie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie spisu wyborców przebywających za granicą (Dz. U. poz. 1130 oraz z 2019 r. poz. 677), które utraciło moc z dniem określonym w komunikacie Prezesa Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 497).

Załącznik nr 1   -   Część A spisu wyborców (wzór)

Załącznik nr 2   -   Część B spisu wyborców (wzór)

Załącznik nr 3   -   Zaświadczenie o prawie do głosowania (wzór)