W rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 sierpnia 2019 r.
w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych
(Dz. U. z 2023 r. poz. 147) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„
2)
o przedmiocie głównym - należy przez to rozumieć następujące zajęcia edukacyjne:
a)
w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia:
-
w klasach I-VI - instrument główny,
-
w klasach VII i VIII - instrument główny albo rytmikę,
b)
w szkole muzycznej I stopnia - instrument główny,
c)
w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia:
-
w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa i teoria muzyki -
specjalizację,
-
w specjalnościach wokalistyka i wokalistyka jazzowa - śpiew,
-
w specjalności rytmika - rytmikę,
-
w specjalności lutnictwo - lutnictwo,
d)
w szkole muzycznej II stopnia:
-
w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa i teoria muzyki -
specjalizację,
-
w specjalnościach wokalistyka i wokalistyka jazzowa - śpiew,
-
w specjalności rytmika - rytmikę,
e)
w liceum sztuk plastycznych i w policealnej szkole plastycznej - specjalizację artystyczną,
f)
w szkole baletowej - taniec klasyczny,
g)
w szkole sztuki cyrkowej - sztukę cyrkową,
h)
w policealnej szkole muzycznej:
-
w specjalności wokalno-aktorskiej - śpiew,
-
w specjalności wokalno-baletowej - śpiew i taniec.
”
;
2)
w § 4 w ust. 4 w zdaniu pierwszym skreśla się wyrazy „do klasy VII lub VIII szkoły podstawowej lub”;
3)
§ 6 otrzymuje brzmienie:
„
§ 6.
1.
Dyrektor szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne
zwalnia ucznia z uszkodzeniem słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami
sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego
nowożytnego albo języka łacińskiego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek
rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie:
1)
opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, albo
2)
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
- z których wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka.
2.
W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka
łacińskiego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje
się „zwolniony” albo „zwolniona”.
”
;
4)
w § 9 wyrazy „art. 44i” zastępuje się wyrazami „art. 44zga”;
5)
w § 16 w ust. 2, w § 17 w ust. 2 i w § 18 w ust. 2 wyrazy „formę praktyczną” zastępuje się wyrazami „formę zadań praktycznych”;
6)
w § 16 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„
7.
W przypadku gdy nie jest możliwe powołanie nauczyciela danego języka obcego nowożytnego
albo języka łacińskiego w skład komisji przeprowadzającej egzamin klasyfikacyjny,
o którym mowa w art. 164 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo oświatowe, dla ucznia, który kontynuuje
we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego jako przedmiotu
obowiązkowego lub uczęszcza do oddziału w innej szkole na zajęcia z języka obcego
nowożytnego albo języka łacińskiego, dyrektor szkoły artystycznej realizującej kształcenie
ogólne i kształcenie artystyczne powołuje w skład komisji nauczyciela danego języka
obcego nowożytnego albo języka łacińskiego zatrudnionego w innej szkole, w porozumieniu
z dyrektorem tej szkoły.
”
;
7)
w § 19 w ust. 2:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„
2)
w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia:
a)
w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka, wokalistyka
jazzowa, lutnictwo i teoria muzyki - kształcenie słuchu, b) w specjalności rytmika
- improwizacja fortepianowa i kształcenie słuchu;
”
,
b)
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„
2a)
w szkole muzycznej II stopnia:
a)
w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka, wokalistyka
jazzowa i teoria muzyki - kształcenie słuchu, b) w specjalności rytmika - improwizacja
fortepianowa i kształcenie słuchu;
”
;
8)
w § 20:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„
3.
Uczeń szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne otrzymuje
promocję odpowiednio do klasy programowo wyższej albo na semestr programowo wyższy
z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji odpowiednio rocznej albo semestralnej
uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo
dobrą ocenę z przedmiotu głównego.
”
,
b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„
3a.
Przepisu ust. 3 nie stosuje się do ucznia klas I-III szkoły muzycznej I stopnia o
sześcioletnim cyklu kształcenia.
”
;
9)
w § 24:
a)
w ust. 1 w pkt 1:
-
lit. b otrzymuje brzmienie:
„
b)
dla specjalności rytmika - polegającą na:
-
prezentacji zagadnień muzycznych z zakresu przedmiotu głównego,
-
wykonaniu interpretacji ruchowej utworu muzycznego,
-
realizacji improwizacji fortepianowej,
”
,
-
w lit. c średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. d w brzmieniu:
„
d)
w specjalności teoria muzyki:
-
w specjalizacji podstawy kompozycji - polegającą na prezentacji w postaci papierowej
lub elektronicznej zapisu partyturowego kompozycji przygotowanych przez ucznia w dwuletnim
okresie nauczania; w przypadku kompozycji z udziałem środków elektroakustycznych dokonuje
się prezentacji dźwiękowej tej kompozycji, przy czym jeżeli szkoła artystyczna nie
dysponuje wyposażeniem niezbędnym do prezentacji dźwiękowej, uczeń zapewnia możliwość
tej prezentacji,
-
w specjalizacji podstawy dyrygowania - polegającą na przedstawieniu pracy dyrygenckiej
z udziałem pianisty akompaniatora albo orkiestry, chóru, zespołu instrumentalnego,
zespołu kameralnego lub zespołu wokalnego,
-
w specjalizacji podstawy muzykologii - polegającą na przedstawieniu przygotowanej
przez ucznia pisemnej pracy z zakresu przedmiotu głównego i jej obronie w formie ustnej;
”
,
b)
w ust. 3 wyrazy „ust. 1 pkt 1 lit. b i c” zastępuje się wyrazami „ust. 1 pkt 1 lit. b, c i d tiret drugie”;
10)
w § 25 w ust. 1 w pkt 1 w lit. a wyrazy „specjalności/specjalizacji” zastępuje się wyrazami „przedmiotu głównego”;
11)
w § 26 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„
1)
część praktyczną polegającą na wykonaniu:
a)
prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca
klasycznego,
b)
prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki:
-
tańca współczesnego lub
-
tańca charakterystycznego;
”
;
12)
po § 26 dodaje się § 26a w brzmieniu:
„
§ 26a.
1.
W szkole sztuki cyrkowej egzamin dyplomowy obejmuje:
1)
część praktyczną polegającą na wykonaniu pokazu dyplomowego z zakresu przedmiotu głównego;
2)
część teoretyczną z historii cyrku.
2.
Przewodniczący komisji dyplomowej może dopuścić udział publiczności w części praktycznej,
o której mowa w ust. 1 pkt 1.
”
;
13)
w § 27 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
W szkole policealnej muzycznej egzamin dyplomowy obejmuje:
1)
część praktyczną polegającą na wykonaniu recitalu dyplomowego, pokazu dyplomowego
albo prezentacji pracy dyplomowej z dziedziny odpowiedniej specjalności, których zakres
umożliwia ocenę poziomu przygotowania zawodowego;
2)
część teoretyczną z wybranych zagadnień z historii dziedziny.
”
;
14)
w § 28 w ust. 2 po wyrazach „w formie pisemnej” dodaje się wyrazy „albo mieszanej”;
15)
w § 30 w ust. 2 wyrazy „Centrum Edukacji Artystycznej” zastępuje się wyrazami „specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy - Prawo
oświatowe,”;
16)
w § 32 w ust. 1 wyrazy „Centrum Edukacji Artystycznej” zastępuje się wyrazami „specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy - Prawo
oświatowe”;
17)
w § 34 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
Egzamin dyplomowy w części teoretycznej:
1)
w formie ustnej, z wyjątkiem egzaminu z zajęć, o których mowa w § 24 ust. 1 pkt 2
lit. a, albo
2)
w formie mieszanej z zajęć, o których mowa w § 24 ust. 1 pkt 2 lit. a, b i e - trwa
nie dłużej niż 60 minut, z których 20 minut uczeń otrzymuje na przygotowanie odpowiedzi.
”
;
18)
§ 36 otrzymuje brzmienie:
„
§ 36.
W przypadku części praktycznej egzaminu dyplomowego, o której mowa w:
prezentacji realizacji zagadnień muzycznych z zakresu przedmiotu głównego,
b)
wykonania interpretacji ruchowej utworu muzycznego,
c)
realizacji improwizacji fortepianowej;
2)
§ 25 ust. 1 pkt 1, ustala się odrębne oceny dla pracy z zakresu przedmiotu głównego
oraz dla pracy z zakresu rysunku, malarstwa lub rzeźby, przy czym dla każdej z prac
ustala się jedną ocenę, w przypadku gdy składa się na nią kilka części;
3)
§ 26 ust. 1 pkt 1, ustala się odrębne oceny dla wykonania prezentacji zagadnień technicznych
i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca klasycznego oraz prezentacji zagadnień
technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca współczesnego lub
prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca
charakterystycznego;
4)
§ 26a ust. 1 pkt 1 i § 27 ust. 1 pkt 1, ustala się jedną ocenę części praktycznej,
w przypadku gdy składa się na nią kilka części lub pokazów.
”
;
19)
w § 38 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„
1)
w części praktycznej - co najmniej ocenę dostateczną, a w przypadku części praktycznej,
o której mowa w:
a)
§ 24 ust. 1 pkt 1 lit. b - co najmniej oceny dostateczne z:
-
prezentacji realizacji zagadnień muzycznych z zakresu przedmiotu głównego,
-
wykonania interpretacji ruchowej utworu muzycznego,
-
realizacji improwizacji fortepianowej,
b)
§ 25 ust. 1 pkt 1 - co najmniej oceny dostateczne z pracy z zakresu przedmiotu głównego
oraz z pracy z zakresu rysunku, malarstwa lub rzeźby,
c)
§ 26 ust. 1 pkt 1 - co najmniej oceny dostateczne z wykonania prezentacji zagadnień
technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca klasycznego oraz
prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca
współczesnego lub prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z
zakresu techniki tańca charakterystycznego;
”
.
§ 2.
Uczniowie z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami
sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, uczęszczający do szkoły artystycznej
realizującej kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne, którzy przed dniem wejścia
w życie niniejszego rozporządzenia zostali zwolnieni z nauki drugiego języka obcego
nowożytnego na podstawie § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu
dotychczasowym, są zwolnieni z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego
etapu edukacyjnego.
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1)
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej -
kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1262).