Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrówz dnia 1 grudnia 2023 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
2.0. na lata 2021-2025”
Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych
innych aktów prawnych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków,
form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
na lata 2021-2025”
(Dz. U. poz. 1675), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 lutego 2023 r. zmieniającym rozporządzenie
w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego
Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”
(Dz. U. poz. 441).
2.
Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie
obejmuje § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lutego 2023 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego
Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”
(Dz. U. poz. 441), który stanowi:
„
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
”
.
Załącznik
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków,
form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
na lata 2021-2025”
zakres i formę finansowego wspierania organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego,
szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w obszarze rozwijania zainteresowań dzieci i młodzieży
przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, realizowanego
w ramach Priorytetu 3 „Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego,
bibliotek szkolnych i pedagogicznych” (Kierunek interwencji: 3.1. „Zakup nowości wydawniczych
do placówek wychowania przedszkolnego” oraz Kierunek interwencji 3.2. „Zakup nowości
wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych”)
„Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”, ustanowionego uchwałą
nr 69/2021 Rady Ministrów z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”, zwanego dalej „Programem”;
2)
zakres informacji, jakie zawiera wniosek o udzielenie wsparcia finansowego;
3)
tryb oceny wniosków o udzielenie wsparcia finansowego;
4)
sposób podziału środków budżetu państwa przyznanych na realizację Programu;
5)
sposób ewaluacji, monitorowania i oceny realizacji Programu.
publiczne i niepubliczne przedszkola, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania
przedszkolnego oraz oddziały przedszkolne w publicznych i niepublicznych szkołach
podstawowych, zwane dalej „placówkami wychowania przedszkolnego”,
2)
publiczne i niepubliczne:
a)
szkoły podstawowe,
b)
szkoły ponadpodstawowe, z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych
i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej,
c)
szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub
liceum ogólnokształcącego
- zwane dalej „szkołami”,
3)
szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach
dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej
Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo
oświatowe
(Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, zwane dalej „szkołami
w ORPEG”,
4)
publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne
- udziela się wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa, zwanego dalej „wsparciem
finansowym”.
2.
Wsparcie finansowe może być udzielone:
1)
w odniesieniu do placówek wychowania przedszkolnego na:
a)
zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3-6 lat, w tym książek
opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych
i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy
jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,
b)
realizację działań promujących czytelnictwo:
-
zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w działaniach
promujących czytelnictwo,
-
organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;
2)
w odniesieniu do szkół i szkół w ORPEG na:
a)
zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami, w szczególności
książek historycznych, w tym poświęconych historii Polski XX wieku, oraz lektur szkolnych,
w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych,
mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie
od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,
b)
zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych:
-
zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
-
zakup oprogramowania dla bibliotek,
-
zakup czytników e-booków,
-
zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek,
szaf, foteli i elementów oświetlenia,
c)
realizację działań promujących czytelnictwo:
-
zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach
promujących czytelnictwo,
-
organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;
3)
w odniesieniu do bibliotek pedagogicznych na:
a)
zakup książek będących nowościami wydawniczymi oraz literatury pedagogicznej i metodycznej,
w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych,
mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie
od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,
b)
zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek pedagogicznych:
-
zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
-
zakup oprogramowania dla bibliotek,
-
zakup czytników e-booków,
-
zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek,
szaf, foteli i elementów oświetlenia,
c)
realizację działań promujących czytelnictwo:
-
zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach
promujących czytelnictwo,
-
organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.
3.
W czasie trwania Programu organ prowadzący, a w przypadku szkoły w ORPEG - dyrektor
Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, może wielokrotnie otrzymywać wsparcie
finansowe w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania przedszkolnego, szkół,
szkół w ORPEG lub bibliotek pedagogicznych objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia
finansowego, z tym że w danym roku organ prowadzący może złożyć wyłącznie jeden wniosek
o udzielenie wsparcia finansowego, którym mogą zostać objęte wszystkie lub wybrane
placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogiczne.
4.
W przypadku nieotrzymania przez organ prowadzący w danym roku wsparcia finansowego
w odniesieniu do danej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG
lub biblioteki pedagogicznej albo w przypadku odstąpienia od zawarcia umowy, o której
mowa w § 13 ust. 1, lub rozwiązania tej umowy, organ prowadzący, a w przypadku szkoły
w ORPEG - dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, może w kolejnych
latach realizacji Programu ponownie złożyć wniosek o udzielenie wsparcia finansowego
w odniesieniu do tej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG lub
biblioteki pedagogicznej.
5.
Organ prowadzący szkołę, szkołę w ORPEG lub bibliotekę pedagogiczną, który otrzymał
wsparcie finansowe w latach 2016-2020 w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”,
ustanowionego uchwałą nr 180/2015 Rady Ministrów z dnia 6 października 2015 r. w sprawie
ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” zmienioną
uchwałą nr 190/2018 Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2018 r. oraz uchwałą nr 146/2019
Rady Ministrów z dnia 26 listopada 2019 r., może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego
w ramach Programu w odniesieniu do tej samej szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki
pedagogicznej.
6.
Organ prowadzący szkołę, szkołę w ORPEG lub bibliotekę pedagogiczną, który otrzymał
wsparcie finansowe, przeznacza nie mniej niż 50% kwoty wsparcia finansowego otrzymanego
w odniesieniu do danej szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej na zakup
książek dla tej szkoły lub biblioteki.
7.
W przypadku szkół wchodzących w skład zespołu szkół lub placówek albo zespołu szkół
i placówek, organ prowadzący może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w danym
roku wyłącznie w odniesieniu do jednej szkoły wchodzącej w skład tego zespołu.
§ 3.
1.
Organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego, który uzyskał wsparcie finansowe,
jest obowiązany zapewnić, aby placówki wychowania przedszkolnego, w odniesieniu do
których uzyskał wsparcie finansowe:
1)
podjęły współpracę z bibliotekami publicznymi lub bibliotekami pedagogicznymi, obejmującą
w szczególności wzajemną wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo
organizowanych w placówkach wychowania przedszkolnego, bibliotekach szkolnych, bibliotekach
pedagogicznych oraz bibliotekach publicznych;
2)
zorganizowały w czasie roku szkolnego co najmniej jedno wydarzenie promujące czytelnictwo,
w szczególności spotkanie z twórcami literatury, w tym dziecięcej;
3)
uwzględniły tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci podczas zorganizowanego przez
placówkę wychowania przedszkolnego co najmniej jednego spotkania z rodzicami;
4)
zrealizowały co najmniej jedne zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem książek zakupionych
do placówek wychowania przedszkolnego.
2.
Organ prowadzący szkołę, który uzyskał wsparcie finansowe, jest obowiązany zapewnić,
aby szkoły, w odniesieniu do których uzyskał wsparcie finansowe:
1)
zasięgnęły opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego w sprawie zakupów książek;
2)
podjęły współpracę z bibliotekami publicznymi lub bibliotekami pedagogicznymi, obejmującą:
a)
planowanie zakupów książek,
b)
wzajemną wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo organizowanych
w placówkach wychowania przedszkolnego, bibliotekach szkolnych, bibliotekach pedagogicznych
oraz bibliotekach publicznych;
3)
zorganizowały w czasie roku szkolnego co najmniej jedno wydarzenie promujące czytelnictwo
z udziałem uczniów, w szczególności spotkanie z twórcami literatury, w tym dziecięcej
i młodzieżowej;
4)
uwzględniły tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego
przez szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami;
5)
zrealizowały co najmniej jeden projekt edukacyjny na oddział w szkole z wykorzystaniem
księgozbioru biblioteki szkolnej;
6)
dostosowały organizację pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności
przez umożliwienie uczniom wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i
letnich;
7)
uwzględniły potrzeby uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek.
3.
Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Polskiej za Granicą jest obowiązany zapewnić, aby
szkoły w ORPEG, w odniesieniu do których uzyskał wsparcie finansowe:
1)
zasięgnęły opinii rodziców i uczniów w sprawie zakupów książek;
2)
zorganizowały w czasie roku szkolnego co najmniej jedno wydarzenie promujące czytelnictwo
z udziałem uczniów, w szczególności spotkanie z twórcami literatury, w tym dziecięcej
i młodzieżowej;
3)
uwzględniły tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego
przez szkołę w ORPEG co najmniej jednego spotkania z rodzicami;
4)
uwzględniły potrzeby uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek.
4.
Organ prowadzący bibliotekę pedagogiczną, który uzyskał wsparcie finansowe, jest obowiązany
zapewnić, aby biblioteki pedagogiczne, w odniesieniu do których uzyskał wsparcie finansowe,
podjęły:
1)
współpracę ze szkołami i bibliotekami publicznymi, obejmującą:
a)
planowanie zakupów książek,
b)
wzajemną wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo;
2)
wspomaganie bibliotek szkolnych i nauczycieli w kształtowaniu postaw czytelniczych
wśród dzieci i młodzieży, w tym pomoc w diagnozowaniu potrzeb lub problemów szkół
w zakresie promowania i wspierania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
5.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, nie dotyczy szkół, w których nie tworzy się
rady rodziców lub samorządu uczniowskiego, o których mowa w przepisach wydanych na
podstawie art. 83 ust. 6 i art. 85 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
§ 4.
1.
Wsparcia finansowego udziela się organom prowadzącym placówki wychowania przedszkolnego,
szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogiczne:
1)
jednostkom samorządu terytorialnego;
2)
osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego;
3)
osobom fizycznym;
4)
ministrom:
a)
ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania,
b)
ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
c)
ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa,
d)
ministrowi właściwemu do spraw środowiska,
e)
ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej,
f)
ministrowi właściwemu do spraw żeglugi śródlądowej,
g)
ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa,
h)
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
i)
Ministrowi Sprawiedliwości,
j)
Ministrowi Obrony Narodowej,
k)
innym niż wymienieni w lit. a-j ministrom właściwym do spraw zawodów określonych w
klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, o których mowa w art. 8 ust. 14a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
2.
Wsparcia finansowego udziela się w formie dotacji dla organów prowadzących, o których
mowa w ust. 1 pkt 1-3, oraz w formie dofinansowania dla ministrów, o których mowa
w ust. 1 pkt 4.
3.
Wsparcia finansowego udziela się organowi prowadzącemu placówkę wychowania przedszkolnego,
szkołę lub bibliotekę pedagogiczną, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3, pod warunkiem
zapewnienia przez ten organ prowadzący finansowego wkładu własnego w wysokości co
najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego wsparciem finansowym.
4.
Do wkładu własnego, o którym mowa w ust. 3, zalicza się koszty poniesione od dnia
zawarcia umowy, o której mowa w § 13 ust. 1, do dnia 31 grudnia roku, w którym udzielono
wsparcia finansowego.
§ 5.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego wynosi:
1)
dla placówek wychowania przedszkolnego, do których uczęszcza:
a)
nie więcej niż 25 dzieci - 1500 zł,
b)
od 26 do 75 dzieci - 2500 zł,
c)
więcej niż 75 dzieci - 3000 zł;
2)
dla szkół i szkół w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi nie więcej niż 70, z wyjątkiem
szkół polskich - 3000 zł;
3)
dla szkół i szkół w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi od 71 do 170, z wyjątkiem
szkół polskich - 4000 zł;
4)
dla szkół i szkół w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi więcej niż 170, z wyjątkiem
szkół polskich - 12 000 zł;
5)
dla bibliotek pedagogicznych - 3000 zł;
6)
dla szkół polskich, w których liczba uczniów wynosi:
a)
nie więcej niż 70 - 2500 zł,
b)
od 71 do 170 - 3000 zł,
c)
więcej niż 170 - 4500 zł.
§ 6.
1.
Środki budżetu państwa na wsparcie finansowe zaplanowane na dany rok budżetowy minister
właściwy do spraw oświaty i wychowania dzieli między wojewodów oraz ministrów, o których
mowa w § 4 ust. 1 pkt 4:
1)
w 2021 r. - proporcjonalnie do wysokości wnioskowanych odpowiednio przez organy prowadzące
placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogiczne oraz dyrektora
Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą kwot wsparcia finansowego dla placówek
wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub bibliotek pedagogicznych, jednak
w wysokości nie wyższej niż wnioskowana łączna kwota wsparcia finansowego;
2)
w latach 2022-2025:
a)
w pierwszej kolejności proporcjonalnie do wysokości wnioskowanych odpowiednio przez
organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogiczne
oraz dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą kwot wsparcia finansowego
dla placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub bibliotek pedagogicznych,
w odniesieniu do których w poprzednich latach realizacji Programu wsparcie finansowe
nie zostało udzielone, jednak w wysokości nie wyższej niż wnioskowana łączna kwota
wsparcia finansowego,
b)
jeżeli nie zostaną wyczerpane środki budżetu państwa zaplanowane w danym roku budżetowym
na realizację Programu - w drugiej kolejności proporcjonalnie do wysokości ponownie
wnioskowanych odpowiednio przez organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego,
szkoły i biblioteki pedagogiczne oraz dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji
za Granicą kwot wsparcia finansowego dla placówek wychowania przedszkolnego, szkół,
szkół w ORPEG lub bibliotek pedagogicznych, które otrzymały wsparcie finansowe w poprzednich
latach realizacji Programu, jednak w wysokości nie wyższej niż ponownie wnioskowana
łączna kwota wsparcia finansowego.
2.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje wojewodom i ministrom,
o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4 lit. b-k, informację o wysokości środków budżetu
państwa przyznanych na wsparcie finansowe w danym roku budżetowym.
3.
W danym roku budżetowym na wsparcie obsługi Priorytetu 3 Programu wojewodowie otrzymują
środki finansowe z budżetu państwa.
4.
Środki, o których mowa w ust. 3, są przeznaczone na pokrycie bieżących wydatków rzeczowych
związanych bezpośrednio z obsługą zespołów, o których mowa w § 8, powołanych przez
wojewodów.
§ 7.
1.
Do dnia 31 października roku poprzedzającego rok udzielenia wsparcia finansowego dyrektor
placówki wychowania przedszkolnego, a w przypadku placówki wychowania przedszkolnego
będącej publiczną inną formą wychowania przedszkolnego prowadzoną przez osobę prawną
inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną oraz niepublicznej
innej formy wychowania przedszkolnego - osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego,
dyrektor szkoły lub dyrektor biblioteki pedagogicznej występuje do organu prowadzącego
tę placówkę wychowania przedszkolnego, szkołę lub bibliotekę pedagogiczną z wnioskiem
o udzielenie wsparcia finansowego, który zawiera odpowiednio:3)Wprowadzenie do wyliczenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o
którym mowa w odnośniku 2.
1)
dane dotyczące placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogicznej:
a)
nazwę i adres placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogicznej,
b)
numer REGON placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogicznej,
c)
numer placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogicznej w Rejestrze
Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej
(Dz. U. z 2022 r. poz. 2597 oraz z 2023 r. poz. 185, 1234, 1672, 1718 i 2005),
d)
liczbę dzieci w placówce wychowania przedszkolnego ustaloną na podstawie danych systemu
informacji oświatowej, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, według stanu na dzień 30 września roku złożenia wniosku - w przypadku gdy wniosek
o udzielenie wsparcia finansowego dotyczy placówki wychowania przedszkolnego,
e)
liczbę uczniów w szkole ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej,
o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, według stanu na dzień 30 września roku złożenia wniosku - w przypadku gdy wniosek
o udzielenie wsparcia finansowego dotyczy szkoły,
f)
wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego wraz z informacją, czy w odniesieniu do danej
placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogicznej wsparcie finansowe
zostało udzielone w poprzednich latach realizacji Programu,
g)
aktualny stan księgozbioru placówki wychowania przedszkolnego oraz określenie potrzeb
placówki wychowania przedszkolnego w zakresie zakupu książek oraz realizacji działań
promujących czytelnictwo, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1,
h)
aktualny stan księgozbioru i wyposażenia biblioteki szkoły oraz określenie potrzeb
szkoły w zakresie zakupu książek i elementów wyposażenia do biblioteki szkolnej oraz
realizacji działań promujących czytelnictwo, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2,
i)
aktualny stan księgozbioru i wyposażenia biblioteki pedagogicznej oraz określenie
potrzeb biblioteki pedagogicznej w zakresie zakupu książek i elementów wyposażenia
do biblioteki pedagogicznej oraz realizacji działań promujących czytelnictwo, o których
mowa w § 2 ust. 2 pkt 3;
2)
opis planowanych przez placówkę wychowania przedszkolnego, szkołę lub bibliotekę pedagogiczną
działań promujących i wspierających rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży;
3)
opis planowanych przez placówkę wychowania przedszkolnego, szkołę lub bibliotekę pedagogiczną
działań wskazujących na współdziałanie w środowisku lokalnym, w tym z biblioteką publiczną.
2.
Do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok udzielenia wsparcia finansowego, dyrektor
Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą składa do ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania wniosek o udzielenie wsparcia finansowego, który zawiera:
1)
wykaz szkół w ORPEG wnioskujących o udzielenie wsparcia finansowego;
2)
liczbę uczniów szkół w ORPEG wnioskujących o udzielenie wsparcia finansowego;
3)
określenie potrzeb szkół w ORPEG wnioskujących o udzielenie wsparcia finansowego w
zakresie zakupu książek i elementów wyposażenia do bibliotek oraz realizacji działań
promujących czytelnictwo, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2;
4)
opis planowanych przez szkoły w ORPEG działań promujących i wspierających rozwój czytelnictwa
wśród dzieci i młodzieży;
5)
opis planowanych przez szkoły w ORPEG działań wskazujących na współdziałanie w środowisku
lokalnym;
6)
wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego, w tym na wysyłkę zakupionych książek i elementów
wyposażenia do bibliotek, wraz z informacją, czy w odniesieniu do danej szkoły w ORPEG
wsparcie finansowe zostało udzielone w poprzednich latach realizacji Programu.
3.
Do dnia 20 listopada roku poprzedzającego rok udzielenia wsparcia finansowego organ
prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego, szkołę lub bibliotekę pedagogiczną,
o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-3, występuje do wojewody z wnioskiem o udzielenie
wsparcia finansowego, który zawiera:
1)
nazwę i adres organu prowadzącego placówkę wychowania przedszkolnego, szkołę lub bibliotekę
pedagogiczną;
2)
wykaz placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub bibliotek pedagogicznych wnioskujących
o udzielenie wsparcia finansowego;
3)
liczbę dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego oraz liczbę uczniów w szkołach
ustalone na podstawie danych systemu informacji oświatowej, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, według stanu na dzień 30 września roku złożenia wniosku;
4)
numery REGON placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub bibliotek pedagogicznych
wnioskujących o udzielenie wsparcia finansowego;
5)
numery placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub bibliotek pedagogicznych w Rejestrze
Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;
6)
określenie potrzeb placówek wychowania przedszkolnego wnioskujących o udzielenie wsparcia
finansowego w zakresie zakupu książek oraz realizacji działań promujących czytelnictwo,
o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1;
7)
określenie potrzeb szkół wnioskujących o udzielenie wsparcia finansowego w zakresie
zakupu książek i elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych oraz realizacji działań
promujących czytelnictwo, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2;
8)
określenie potrzeb bibliotek pedagogicznych wnioskujących o udzielenie wsparcia finansowego
w zakresie zakupu książek i elementów wyposażenia do bibliotek pedagogicznych oraz
realizacji działań promujących czytelnictwo, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3;
9)
opis planowanych przez placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogiczne
działań promujących i wspierających rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży;
10)
opis planowanych przez placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogiczne
działań wskazujących na współdziałanie w środowisku lokalnym, w tym z biblioteką publiczną;
11)
wnioskowaną, łączną kwotę wsparcia finansowego wraz z informacją, czy w odniesieniu
do danej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogicznej wsparcie
finansowe zostało udzielone w poprzednich latach realizacji Programu;
12)
informację o finansowym wkładzie własnym w odniesieniu do poszczególnych placówek
wychowania przedszkolnego, szkół i bibliotek pedagogicznych wnioskujących o udzielenie
wsparcia finansowego.
4.
Wniosek, o którym mowa w ust. 3, opatrzony podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym
może być złożony za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej
(ePUAP).
5.
Do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok udzielenia wsparcia finansowego wojewoda
oraz ministrowie, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4 lit. b-k, przekazują ministrowi
właściwemu do spraw oświaty i wychowania zbiorczą informację o wysokości wnioskowanych
kwot wsparcia finansowego, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 1 lit. f lub ust.
3 pkt 11, a w przypadku nieuwzględnienia w poprzednich latach realizacji Programu
wniosków organów prowadzących w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania
przedszkolnego, szkół lub bibliotek pedagogicznych - również ze wskazaniem ponownie
wnioskowanych kwot wsparcia finansowego.
6.
Formularze wniosków, o których mowa w ust. 1-3, są publikowane na stronach internetowych
Programu oraz urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§ 8.
1.
Wnioski o udzielenie wsparcia finansowego oceniają zespoły powołane odpowiednio przez
wojewodę lub ministra, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, w terminie 30 dni od dnia
ogłoszenia ustawy budżetowej na rok, w którym ma być udzielone wsparcie finansowe.
2.
W skład zespołu wchodzą co najmniej cztery osoby, z tym że w przypadku zespołu powołanego
przez:
1)
wojewodę - co najmniej jeden przedstawiciel kuratora oświaty;
2)
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania - co najmniej jeden przedstawiciel
Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą;
3)
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - co najmniej
jeden przedstawiciel specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe;
4)
ministra, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 4 lit. c-k - co najmniej jeden przedstawiciel
komórki organizacyjnej urzędu obsługującego właściwego ministra prowadzącej sprawy
z zakresu sprawowanego przez tego ministra nadzoru nad prowadzonymi przez niego szkołami.
3.
Wojewoda i minister, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, zapewniają warunki pracy powołanych
przez siebie zespołów.
§ 9.
1.
Zespół, o którym mowa w § 8, dokonuje oceny wniosków o udzielenie wsparcia finansowego,
uwzględniając:
1)
aktualny stan księgozbioru placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych,
bibliotek szkół w ORPEG lub bibliotek pedagogicznych;
2)
aktualny stan wyposażenia bibliotek szkolnych, bibliotek szkół w ORPEG lub bibliotek
pedagogicznych;
3)
zgodność z celami Programu planowanych przez placówki wychowania przedszkolnego, szkoły,
szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogiczne działań promujących i wspierających rozwój
czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży;
4)
zakres planowanych przez placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki
pedagogiczne działań w obszarze współpracy ze środowiskiem lokalnym, w tym z biblioteką
publiczną, a w przypadku szkół w ORPEG - zakres planowanych przez te szkoły działań
w obszarze współpracy ze środowiskiem lokalnym.
2.
Ocena jest dokonywana odrębnie w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania
przedszkolnego, szkół i bibliotek pedagogicznych objętych wnioskiem organu prowadzącego
o udzielenie wsparcia finansowego i jest oceną punktową.
3.
Ocenie nie podlegają wnioski niepełne lub złożone po terminie.
§ 10.
1.
Z przeprowadzonej oceny wniosków zespół, o którym mowa w § 8, sporządza protokół i
przedkłada go odpowiednio wojewodzie lub ministrowi, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt
4.
2.
Protokół zawiera:
1)
wykaz placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub bibliotek pedagogicznych
zakwalifikowanych do objęcia wsparciem finansowym, w tym szkół, szkół w ORPEG lub
bibliotek pedagogicznych, których dotyczyły wnioski złożone ponownie zgodnie z § 2
ust. 4, wraz ze wskazaniem wnioskowanych kwot wsparcia finansowego, o których mowa
odpowiednio w § 7 ust. 1 pkt 1 lit. f, ust. 2 pkt 6 i ust. 3 pkt 11;
2)
wykaz placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub bibliotek pedagogicznych,
których wnioski nie podlegały ocenie ze względów, o których mowa w § 9 ust. 3;
3)
wykaz placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub bibliotek pedagogicznych
niezakwalifikowanych do objęcia wsparciem finansowym wraz z informacją o przyczynie
nieudzielenia wsparcia finansowego.
§ 11.
1.
Wojewoda, na podstawie oceny, o której mowa w § 9 ust. 1, w ramach kwoty środków budżetu
państwa przypadających na dane województwo, o której mowa w § 6 ust. 1, podejmuje
decyzję o udzieleniu wsparcia finansowego organom prowadzącym placówki wychowania
przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogiczne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt
1-3, z tym że w pierwszej kolejności wsparcia finansowego udziela się organom prowadzącym
placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i biblioteki pedagogiczne, w odniesieniu
do których w poprzednich latach realizacji Programu wsparcie finansowe nie zostało
udzielone.
2.
W ramach kwoty środków budżetu państwa przypadających na dane województwo, o której
mowa w § 6 ust. 1, wojewoda przeznacza nie mniej niż 30% tej kwoty na udzielenie wsparcia
finansowego organom prowadzącym placówki wychowania przedszkolnego.
3.
W ramach kwoty środków budżetu państwa przypadających na dane województwo, o której
mowa w § 6 ust. 1, wojewoda przeznacza nie więcej niż 70% tej kwoty na udzielenie
wsparcia finansowego organom prowadzącym szkoły i biblioteki pedagogiczne.
4.
Jeśli łączna wnioskowana przez organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego
kwota wsparcia finansowego jest niższa od kwoty środków budżetu państwa przeznaczonych
przez wojewodę w danym roku budżetowym zgodnie z ust. 2 na udzielenie wsparcia finansowego
dla organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego, zespół, o którym mowa
w § 8, kwalifikuje do objęcia wsparciem finansowym organy prowadzące szkoły i biblioteki
pedagogiczne wnioskujące o udzielenie wsparcia finansowego.
5.
Jeśli łączna wnioskowana przez organy prowadzące szkoły i biblioteki pedagogiczne
kwota wsparcia finansowego jest niższa od kwoty środków budżetu państwa przeznaczonych
przez wojewodę w danym roku budżetowym zgodnie z ust. 3 na udzielenie wsparcia finansowego
dla organów prowadzących szkoły i biblioteki pedagogiczne, zespół, o którym mowa w
§ 8, kwalifikuje do objęcia wsparciem finansowym organy prowadzące placówki wychowania
przedszkolnego wnioskujące o udzielenie wsparcia finansowego.
6.
Wojewoda podaje do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej wykaz organów
prowadzących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogiczne,
którym zostało udzielone wsparcie finansowe ze wskazaniem wysokości kwot tego wsparcia.
7.
Jeżeli po podaniu do publicznej wiadomości wykazu, o którym mowa w ust. 6, organ prowadzący
placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogiczne podejmie decyzję
o rezygnacji ze wsparcia finansowego, pisemnie zawiadamia o tym wojewodę ze wskazaniem
powodów rezygnacji.
8.
Środki finansowe, które pozostały w budżecie wojewody w wyniku rezygnacji, o której
mowa w ust. 7, mogą zostać przyznane przez wojewodę, na podstawie oceny, o której
mowa w § 9 ust. 1, oraz z zachowaniem kolejności podziału środków budżetu państwa,
o której mowa w § 6 ust. 1, organom prowadzącym placówki wychowania przedszkolnego,
szkoły lub biblioteki pedagogiczne w odniesieniu do placówek wychowania przedszkolnego,
szkół lub bibliotek pedagogicznych niezakwalifikowanych do objęcia wsparciem finansowym,
o których mowa w § 10 ust. 2 pkt 3.
9.
Organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogiczne,
którym zostało udzielone wsparcie finansowe, podają do publicznej wiadomości na swoich
stronach internetowych wykaz placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub bibliotek
pedagogicznych, którym zostało udzielone wsparcie finansowe, ze wskazaniem wysokości
kwot tego wsparcia oraz realizują działania informacyjne określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 35d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.4)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r.
poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.).
10.
Placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i biblioteki pedagogiczne, które otrzymały
wsparcie finansowe, podają do publicznej wiadomości na swoich stronach internetowych
informacje o udzielonym im wsparciu finansowym.
§ 12.
1.
Minister, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, na podstawie oceny, o której mowa w §
9 ust. 1, w ramach kwoty środków budżetu państwa przypadających danemu ministrowi,
o której mowa w § 6 ust. 1, podejmuje decyzję o udzieleniu wsparcia finansowego szkołom,
których jest organem prowadzącym, z tym że w pierwszej kolejności wsparcia finansowego
udziela się szkołom, którym w poprzednich latach realizacji Programu wsparcie finansowe
nie zostało udzielone.
2.
Minister, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, podaje do publicznej wiadomości na swoich
stronach internetowych wykaz szkół, którym zostało udzielone wsparcie finansowe ze
wskazaniem wysokości kwot tego wsparcia oraz informuje o tym te szkoły, z tym że w
przypadku szkoły w ORPEG - za pośrednictwem dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji Polskiej
za Granicą.
3.
Szkoły prowadzone przez ministrów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, które otrzymały
wsparcie finansowe, podają do publicznej wiadomości na swoich stronach internetowych
informacje o udzielonym im wsparciu finansowym.
4.
Jeżeli po podaniu do publicznej wiadomości wykazu, o którym mowa w ust. 2, dyrektor
szkoły, której organem prowadzącym jest minister, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 4,
podejmie decyzję o rezygnacji ze wsparcia finansowego, pisemnie zawiadamia o tym tego
ministra ze wskazaniem powodów rezygnacji, z tym że w przypadku szkoły w ORPEG - za
pośrednictwem dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji Polskiej za Granicą.
5.
Środki finansowe, które pozostały w budżecie ministra, o którym mowa w § 4 ust. 1
pkt 4, w wyniku rezygnacji, o której mowa w ust. 4, mogą zostać przyznane przez tego
ministra, na podstawie oceny, o której mowa w § 9 ust. 1, oraz z zachowaniem kolejności
podziału środków budżetu państwa, o której mowa w § 6 ust. 1, szkołom niezakwalifikowanym
do objęcia wsparciem finansowym, o których mowa w § 10 ust. 2 pkt 3.
§ 13.
1.
Przekazanie przez wojewodę organom prowadzącym placówki wychowania przedszkolnego,
szkoły lub biblioteki pedagogiczne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-3, środków budżetu
państwa w ramach wsparcia finansowego następuje na podstawie umowy zawartej między
wojewodą a organem prowadzącym placówkę wychowania przedszkolnego, szkołę lub bibliotekę
pedagogiczną, zgodnie z art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
2.
Zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, następuje niezwłocznie po zwiększeniu budżetu
wojewodów przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3.
Przekazanie przez wojewodę organom prowadzącym placówki wychowania przedszkolnego,
szkoły lub biblioteki pedagogiczne środków budżetu państwa otrzymanych w ramach wsparcia
finansowego następuje w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w ust.
1.
4.
Minister, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 4 lit. b-k, przekazuje szkołom, których jest
organem prowadzącym, środki budżetu państwa otrzymane w ramach wsparcia finansowego,
w terminach uzgodnionych z tymi szkołami.
5.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje dyrektorowi Ośrodka Rozwoju
Polskiej Edukacji za Granicą środki budżetu państwa otrzymane w ramach wsparcia finansowego
dla szkół w ORPEG, w terminach uzgodnionych z dyrektorem Ośrodka Rozwoju Polskiej
Edukacji za Granicą.
6.
W ramach środków, o których mowa w ust. 5, dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji
za Granicą pokrywa koszty związane z wysyłką zakupionych książek i elementów wyposażenia
do bibliotek.
§ 14.
1.
Rozliczenie środków budżetu państwa otrzymanych w ramach wsparcia finansowego przez
organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogiczne,
o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-3, następuje w terminie i w sposób określony w umowie,
o której mowa w § 13 ust. 1, na podstawie przedłożonych wojewodzie zestawienia dowodów
poniesienia wydatków.
2.
Organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogiczne,
o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-3, w terminie do dnia 15 stycznia roku następującego
po roku otrzymania wsparcia finansowego, przekazują wojewodzie sprawozdanie roczne
z realizacji Priorytetu 3 Programu.
3.
Wojewodowie, w terminie do dnia 15 lutego roku następującego po roku otrzymania wsparcia
finansowego, dokonują oceny efektów realizacji Priorytetu 3 Programu w placówkach
wychowania przedszkolnego, szkołach i bibliotekach pedagogicznych na terenie danego
województwa, oraz przekazują ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdanie
roczne z realizacji Priorytetu 3 Programu.
4.
Ministrowie, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4 lit. b-k, w terminie do dnia 15 lutego
roku następującego po roku otrzymania wsparcia finansowego, dokonują oceny efektów
realizacji Priorytetu 3 Programu w szkołach, których są organem prowadzącym, oraz
przekazują ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdanie roczne
z realizacji Priorytetu 3 Programu.
5.
Dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w terminie do dnia 15 lutego
roku następującego po roku otrzymania wsparcia finansowego, dokonuje oceny efektów
realizacji Priorytetu 3 Programu w szkołach w ORPEG oraz przekazuje ministrowi właściwemu
do spraw oświaty i wychowania sprawozdanie roczne z realizacji Priorytetu 3 Programu.
6.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w terminie do dnia 15 marca roku
następującego po roku otrzymania wsparcia finansowego, dokonuje analizy i oceny realizacji
Priorytetu 3 Programu i przedkłada ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego sprawozdanie roczne z realizacji Priorytetu 3 Programu.
7.
Formularze sprawozdań, o których mowa w ust. 2-6, są publikowane na stronach internetowych
Programu oraz urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§ 15.
1.
Na potrzeby ewaluacji i monitorowania Programu placówki wychowania przedszkolnego,
szkoły, szkoły w ORPEG, biblioteki pedagogiczne, organy prowadzące placówki wychowania
przedszkolnego, szkoły i biblioteki pedagogiczne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt
1-3, ministrowie, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej
Edukacji za Granicą oraz wojewodowie są obowiązani do przekazania ministrowi właściwemu
do spraw oświaty i wychowania, informacji i danych wynikających z wniosków o udzielenie
wsparcia finansowego, o których mowa w § 7 ust. 1-3, oraz ze sprawozdań rocznych z
realizacji Priorytetu 3 Programu, o których mowa w § 14 ust. 2-6.
2.
Placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG, biblioteki pedagogiczne,
organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i biblioteki pedagogiczne,
o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-3, ministrowie, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt
4, dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz wojewodowie są obowiązani
do udziału w badaniach na potrzeby ewaluacji i monitorowania Programu.
3.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje informacje i dane, o których
mowa w ust. 1, ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
oraz Narodowemu Centrum Kultury będącego Jednostką Ewaluacji i Monitoringu Programu
w dniu przekazania sprawozdania rocznego, o którym mowa w § 14 ust. 6.
§ 16.
1.
W przypadku wsparcia finansowego udzielanego w 2021 r.:
1)
wnioski, o których mowa w § 7 ust. 1 i 2, składa się do dnia 15 września;
2)
wniosek, o którym mowa w § 7 ust. 3, składa się do dnia 20 września;
3)
przekazanie ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania zbiorczej informacji
zgodnie z § 7 ust. 4, następuje do dnia 24 września;
4)
zespoły, o których mowa w § 8, dokonują oceny, o której mowa w § 9 ust. 1, niezwłocznie
po przekazaniu przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania informacji,
o której mowa w § 6 ust. 2, jednak nie później niż do dnia 30 września.
2.
W przypadku wsparcia finansowego udzielanego w 2021 r. wnioski, o których mowa w §
7 ust. 1 i 3, zawierają odpowiednio liczbę dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego
oraz liczbę uczniów w szkołach ustalone na podstawie danych systemu informacji oświatowej,
o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, według stanu na dzień 30 września 2020 r.
Art. 90u ust. 4 pkt 6 zmieniony przez art. 1 pkt 11 lit. b ustawy z dnia 12 maja 2022 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1116
oraz z 2023 r. poz. 2005), która weszła w życie z dniem 27 maja 2022 r.; zgodnie z
art. 40 pkt 2 tej ustawy dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art.
90u ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r.
poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 2005) zachowują moc do czasu zakończenia realizacji
danego programu rządowego i mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów.
2)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lutego
2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu
realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”
(Dz. U. poz. 441), które weszło w życie z dniem 24 marca 2023 r.
3)
Wprowadzenie do wyliczenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o
którym mowa w odnośniku 2.
4)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r.
poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.
5)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 13 września 2021 r.