TECHNIKA
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I.
Rozpoznawanie i opis działania elementów środowiska technicznego.
1.
Postrzeganie elementów środowiska technicznego jako dobra materialnego stworzonego
przez człowieka.
2.
Identyfikowanie różnorodnych elementów technicznych w najbliższym otoczeniu, również
w infrastrukturze drogowej.
3.
Klasyfikowanie elementów technicznych do określonej grupy (budowlanej, mechanicznej,
elektrycznej i elektronicznej).
4.
Rozróżnianie elementów budowy i wyjaśnianie działania wybranych narzędzi, przyrządów,
urządzeń technicznych, w tym roweru.
5.
Wyszukiwanie i interpretacja informacji technicznych na urządzeniach i ich opakowaniach.
6.
Określanie zalet i wad rozwiązań materiałowych i konstrukcyjnych zastosowanych do
produkcji wytworów technicznych.
7.
Wykrywanie, ocenianie i usuwanie nieprawidłowości w działaniu sprzętu technicznego,
w tym roweru.
8.
Pozyskiwanie informacji z różnych źródeł na temat nowoczesnych dziedzin techniki,
ciekawostek i wynalazków technicznych i motoryzacyjnych.
9.
Projektowanie i konstruowanie modeli urządzeń technicznych z wykorzystaniem zestawów
poliwalentnych.
II.
Planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych (od pomysłu do wytworu).
1.
Rozpoznawanie potrzeby wykonania wytworu technicznego i analizowanie możliwości jego
wykorzystania. Motywowanie do działania.
2.
Planowanie i wykonywanie pracy o różnym stopniu trudności.
3.
Posługiwanie się rysunkiem technicznym, czytanie instrukcji słownej i rysunkowej podczas
planowania i wykonywania pracy wytwórczej.
4.
Opracowanie planu pracy (nazywanie czynności technologicznych, zachowanie odpowiedniej
kolejności tych czynności, szacowanie czasu potrzebnego na ich wykonanie).
5.
Organizowanie stanowiska pracy (dobór narzędzi, przyrządów i urządzeń do obróbki danego
materiału).
6.
Poszanowanie zasad i norm regulujących proces wytwarzania wytworu technicznego (regulamin
pracowni technicznej, zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, współpraca w grupie,
kontrakt).
7.
Komunikowanie się językiem technicznym.
8.
Analizowanie możliwości udoskonalenia sposobu wykonania i działania realizowanego
wytworu technicznego.
9.
Przewidywanie skutków własnego działania technicznego, podejmowanie działań z namysłem
i planem pracy. Rozwijanie cech dokładności, precyzji i ostrożności.
10.
Oszczędne i racjonalne gospodarowanie materiałami, czasem i własnym potencjałem.
11.
Ponoszenie odpowiedzialności za wyniki pracy grupowej i samoocena realizacji wytworu
technicznego.
III.
Sprawne i bezpieczne posługiwanie się narzędziami, sprzętem technicznym, rowerem oraz
innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym, takimi jak: hulajnogi
elektryczne, urządzenia transportu osobistego, urządzenia wspomagające ruch i wózki
rowerowe.
1.
Interpretacja informacji dotyczących bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych
i ich awaryjności. Analiza instrukcji obsługi.
2.
Odpowiedzialne posługiwanie się podstawowymi narzędziami i urządzeniami do obróbki
ręcznej i mechanicznej, narzędziami pomiarowymi i rowerem.
3.
Przewidywanie i analizowanie zagrożeń wynikających z niewłaściwego użytkowania sprzętu
technicznego, w tym roweru, oraz innych urządzeń wykorzystywanych przez uczniów w
ruchu drogowym.
4.
Postępowanie podczas wypadku przy pracy i wypadku drogowego oraz przewidywanie konsekwencji
tych wypadków. Umiejętność udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej w typowych sytuacjach
zagrożenia.
5.
Utrzymywanie ładu na stanowisku pracy. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny
pracy.
6.
Poszanowanie i utrzymanie w sprawności narzędzi, urządzeń, sprzętu technicznego, w
tym rowerów, oraz okazywanie szacunku dla pracy własnej i drugiego człowieka.
IV.
Dostrzeganie wartości i zagrożeń techniki w aspekcie integralnego rozwoju człowieka
i poszanowania jego godności.
1.
Rozpoznawanie osiągnięć technicznych, które przysłużyły się postępowi technicznemu,
a tym samym człowiekowi (lżejsza praca, komfort życia, przemieszczanie się).
2.
Charakterystyka zagrożeń występujących we współczesnej cywilizacji spowodowanych postępem
technicznym (np. wojny, terroryzm, zanieczyszczenie środowiska, w tym emisja substancji
szkodliwych z silników różnych środków transportu, zagrożenie zdrowia psychicznego
i somatycznego).
3.
Przewidywanie zagrożeń ze strony wytworów techniki w różnych dziedzinach życia.
4.
Kształtowanie postawy odpowiedzialnego i świadomego uczestnika ruchu drogowego, szanującego
prawa innych uczestników ruchu drogowego oraz respektującego przepisy ruchu drogowego.
V.
Rozwijanie kreatywności technicznej.
1.
Poznawanie siebie i swoich predyspozycji do wykonywania zadań technicznych.
2.
Rozwijanie zainteresowań technicznych.
3.
Przyjmowanie postawy twórczej, racjonalizatorskiej.
VI.
Przyjmowanie postawy proekologicznej.
1.
Przyjmowanie postawy odpowiedzialności za współczesny i przyszły stan środowiska.
2.
Kształtowanie umiejętności segregowania i wtórnego wykorzystania odpadów znajdujących
się w najbliższym otoczeniu.
3.
Ekologiczne postępowanie z wytworami techniki, szczególnie uszkodzonymi lub zużytymi.
4.
Uświadomienie zależności między ruchem drogowym a ekologią (pojazdy hybrydowe, elektryczne,
napędzane wodorem, napędzane gazem i inne).
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
I.
Kultura pracy. Uczeń:
1)
przestrzega regulaminu pracowni technicznej;
2)
przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowisku;
3)
wyjaśnia znaczenie znaków bezpieczeństwa (piktogramów);
4)
dba o powierzone narzędzia i przybory;
5)
współpracuje i podejmuje różne role, działając w zespole;
6)
posługuje się nazewnictwem technicznym;
7)
wykonuje prace z należytą starannością i dbałością;
8)
jest świadomym i odpowiedzialnym użytkownikiem wytworów techniki;
9)
śledzi postęp techniczny oraz dostrzega i poznaje zmiany zachodzące w technice wokół
niego;
10)
ocenia swoje predyspozycje techniczne w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia.
II.
Wychowanie komunikacyjne. Uczeń:
1)
przestrzega przepisów i zasad obowiązujących w ruchu drogowym oraz interpretuje znaki
i sygnały drogowe dotyczące pasażera, pieszego oraz kierującego rowerem i innymi urządzeniami
wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym:
a)
klasyfikuje uczestników ruchu drogowego oraz przedstawia prawa i obowiązki ich dotyczące,
b)
definiuje najważniejsze pojęcia związane z ruchem drogowym (w szczególności pojęcie
drogi, elementy i rodzaje drogi, pojazdy i ich rodzaje),
c)
charakteryzuje podstawowe manewry w ruchu drogowym,
d)
interpretuje zasady ruchu drogowego obowiązujące na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowo-drogowych,
e)
uzasadnia konieczność oraz wskazuje okoliczności stosowania zasady szczególnej ostrożności
i ograniczonego zaufania,
f)
wyjaśnia sposób zachowania się w miejscu wypadku drogowego i potrafi przekazać odpowiednim
służbom informację o wypadku,
g)
opisuje następstwa wypadków drogowych,
h)
rozróżnia znaki drogowe pionowe, poziome i sygnały drogowe oraz objaśnia ich znaczenie,
i)
interpretuje sygnały nadawane przez osoby uprawnione do kierowania ruchem oraz określa
hierarchię ważności znaków i sygnałów;
2)
bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym jako pasażer, pieszy i rowerzysta:
a)
wyjaśnia potrzebę stosowania i konsekwencje niestosowania środków bezpieczeństwa przez
pieszego (elementy odblaskowe), kierowcę i pasażerów w pojazdach samochodowych (w
szczególności: pasy bezpieczeństwa, foteliki, zagłówki) oraz kierującego np. rowerem
(kask, elementy odblaskowe i inne),
b)
omawia zasady zachowania się na przystankach i w środkach publicznego transportu zbiorowego,
c)
interpretuje warunki dopuszczenia do uczestnictwa w ruchu drogowym kierującego rowerem,
hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego,
d)
dysponuje wiedzą teoretyczną dotyczącą bezpiecznego poruszania się rowerem, potrzebną
do przystąpienia do egzaminu w zakresie karty rowerowej,
e)
posiada umiejętność jazdy rowerem - w przypadku ubiegania się o kartę rowerową,
f)
korzysta w sposób świadomy z elementów podnoszących bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
g)
respektuje nakazy i zakazy obowiązujące pasażera, pieszego, kierującego rowerem oraz
innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym,
h)
przedstawia konsekwencje korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego
podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, podczas kierowania rowerem i innymi
urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym,
i)
przyjmuje postawę szacunku wobec innych uczestników ruchu drogowego, ze szczególnym
uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami i starszych;
3)
konserwuje i reguluje rower oraz przygotowuje go do jazdy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa:
a)
rozpoznaje i klasyfikuje układy techniczne roweru ze względu na ich budowę i funkcję,
jaką pełnią,
b)
kontroluje i reguluje elementy roweru wpływające na bezpieczeństwo jazdy,
c)
wymienia obowiązkowe i zalecane wyposażenie roweru oraz wyjaśnia konieczność utrzymywania
go w sprawności technicznej.
III.
Inżynieria materiałowa. Uczeń:
1)
rozpoznaje, charakteryzuje i określa właściwości:
a)
materiałów konstrukcyjnych (papier, drewno i materiały drewnopochodne, metale, tworzywa
sztuczne, materiały włókiennicze, materiały kompozytowe, materiały elektrotechniczne),
b)
elementów elektrotechnicznych i elektronicznych (np. źródła prądu elektrycznego, żarówki,
wyłączniki, przełączniki, bezpieczniki, rezystory, diody, tranzystory, kondensatory,
cewki indukcyjne);
2)
stosuje odpowiednie metody konserwacji materiałów konstrukcyjnych;
3)
dobiera materiał w zależności od charakteru pracy;
4)
dobiera zamienniki materiałowe, uwzględniając ich właściwości;
5)
racjonalnie gospodaruje różnorodnymi materiałami;
6)
rozróżnia i stosuje zasady segregowania i przetwarzania odpadów z różnych materiałów
oraz elementów elektrotechnicznych i elektronicznych.
IV.
Dokumentacja techniczna. Uczeń:
1)
rozróżnia rysunki techniczne (maszynowe, budowlane, elektryczne, krawieckie, schematy
elektroniczne);
2)
wykonuje proste rysunki techniczne w postaci szkiców;
3)
przygotowuje dokumentację rysunkową (stosuje rzuty prostokątne i aksonometryczne);
4)
czyta rysunki wykonawcze i złożeniowe;
5)
analizuje rysunki zawarte w instrukcjach obsługi i katalogach;
6)
odczytuje i interpretuje informacje zamieszczone w instrukcjach obsługi urządzeń,
na tabliczce znamionowej, opakowaniach żywności, metkach odzieżowych i elementach
elektronicznych.
V.
Mechatronika. Uczeń:
1)
wyjaśnia na przykładach prostych urządzeń zasady współdziałania elementów mechanicznych,
elektrycznych i elektronicznych;
2)
odpowiedzialnie i bezpiecznie posługuje się sprzętem mechanicznym, elektrycznym i
elektronicznym znajdującym się w domu;
3)
projektuje i konstruuje, m.in. z gotowych elementów, proste urządzenia i mechanizmy,
zabawki, roboty, modele mechaniczno-elektroniczne, w tym programowalne.
VI.
Technologia wytwarzania. Uczeń:
1)
rozróżnia rodzaje obróbki różnych materiałów i dostosowuje rodzaj obróbki do przewidzianego
efektu końcowego;
2)
dobiera i dostosowuje narzędzia wykorzystywane do określonej obróbki;
3)
bezpiecznie posługuje się narzędziami, przyborami i urządzeniami;
4)
opracowuje harmonogram działań przy różnych formach organizacji pracy;
5)
reguluje urządzenia techniczne;
6)
dokonuje pomiarów za pomocą odpowiedniego sprzętu pomiarowego;
7)
dokonuje montażu poszczególnych części w całość, stosując różne rodzaje połączeń (rozłączne
i nierozłączne, pośrednie i bezpośrednie, spoczynkowe i ruchowe).
Warunki i sposób realizacji
Na zajęciach z techniki uczniowie powinni nabyć umiejętności planowania i wykonywania
pracy o różnym stopniu trudności, co ułatwi im kształtowanie poprawnych nawyków podczas
działalności technicznej oraz umożliwi dostrzeżenie różnorodnych elementów technicznych
w najbliższym otoczeniu, a także zdobycie wiedzy na temat ich budowy, funkcjonowania
i bezpiecznego korzystania z nich.
Nauczanie techniki powinno być oparte przede wszystkim na tworzeniu różnorodnych konstrukcji
technicznych obecnych w życiu codziennym i zawodowym. Przez konstrukcje techniczne
należy rozumieć wszystkie wytwory człowieka w otaczającej rzeczywistości. Będą to
zarówno dom, samochód, komputer, robot czy most, jak i odzież czy zabawka. Tworzenie
takich konstrukcji powinno być filarem edukacji technicznej. Praca nad tworzeniem
konstrukcji technicznych wyzwala określone zachowania i postępowanie, które odpowiednio
ukierunkowane kształtują osobowość ucznia, jego zaangażowanie, kreatywność, twórcze
myślenie oraz przygotowują go do życia i pracy zawodowej. Tworzenie konstrukcji technicznych
uczy odpowiedzialności od rozpoczęcia pracy nad nimi do jej zakończenia. Niedokładne
wykonanie lub brak którejkolwiek części konstrukcji technicznej, niezgodność działań
z procedurą, brak dyscypliny pracy - wszystko to rodzi niepowodzenie. W wykonywaniu
konstrukcji technicznej wszystkie ogniwa są ważne, co uczeń uświadamia sobie podczas
prac nad nią. Technika nauczana przez tworzenie konstrukcji technicznych kształtuje
odpowiedzialnego, świadomego swych działań młodego człowieka, pozwala na rozpoznanie
kompetencji technicznych charakteryzujących uczniów o wybitnych zdolnościach w tym
zakresie.
Istotnym zadaniem w nauczaniu techniki jest kształtowanie u uczniów zainteresowań
technicznych, które mogą mieć decydujący wpływ na wybór dalszej drogi kształcenia
i przyszłego zawodu. W realizacji tego zadania olbrzymią rolę odgrywa nauczyciel,
który powinien wzmacniać motywację ucznia w rozwijaniu zainteresowań szeroko rozumianą
techniką. Przedmiot technika w szkole podstawowej jest elementem edukacji przedzawodowej,
która obejmuje obszary decydujące o rozwoju ucznia w okresie poprzedzającym systematyczne
kształcenie zawodowe. Edukacja ta jest nieodzownym składnikiem kształcenia ogólnego
uczniów i warunkiem wszechstronnego rozwoju ich osobowości. Działania te nabierają
szczególnego znaczenia w sytuacji zapotrzebowania gospodarki i przemysłu na pracowników
wykształconych technicznie.
Na zajęciach z techniki uczeń powinien mieć możliwość realizacji innowacyjnych rozwiązań
konstrukcyjnych lub materiałowych. Istotne jest stworzenie takiego środowiska dydaktycznego,
które będzie rozbudzało myślenie twórcze uczniów. W przypadku wykonywania prac wytwórczych
zalecaną metodą pracy na zajęciach z techniki jest metoda projektu.
Cele zawarte w podstawie programowej można osiągnąć przede wszystkim przez działania
praktyczne. Dlatego rekomenduje się, aby szkoła dysponowała miejscem do wykonywania
działań technicznych przez uczniów. Powinny to być wyodrębnione pomieszczenie lub
sala lekcyjna oznaczone jako „Pracownia techniczna”. Pracownia techniczna powinna
być odpowiednio wyposażona do działań o charakterze wytwórczym i dostosowana do liczby
uczniów oraz powinna zapewniać bezpieczną pracę dzieci i umożliwiać przechowywanie
prac uczniowskich.
Kolejnym zadaniem realizowanym w ramach lekcji techniki jest przygotowanie uczniów
do świadomego uczestnictwa we współczesnym ruchu drogowym przez ukształtowanie w nich
postaw bezpiecznego zachowania, właściwej oceny sytuacji na drodze, niepowodowania
zagrożeń dla siebie i innych oraz przez uświadomienie im niebezpieczeństw wynikających
z nieprzestrzegania przepisów i zasad obowiązujących w ruchu drogowym.
Proces edukacji ucznia w zakresie wychowania komunikacyjnego powinien być prowadzony
systematycznie od najmłodszych lat, a zakres treści nauczania powinien być uzupełniany
o informacje i umiejętności adekwatne do wieku uczniów. W klasach IV-VI treści dotyczące
bezpieczeństwa w ruchu drogowym są kontynuacją zagadnień nauczanych na I etapie edukacyjnym
(klasy I-III), które zostały rozszerzone o treści niezbędne do uzyskania karty rowerowej.
Godziny przeznaczone na realizację tych treści powinny być rozłożone w cyklu trzyletnim
- z uwzględnieniem specyfiki konkretnej klasy w danej szkole.
Szkoła powinna zapewnić możliwość uzyskania karty rowerowej przez ucznia, który ukończył
10 lat. Oznacza to, że egzamin w zakresie karty rowerowej może odbywać się w klasach
IV-VI. Zadania dotyczące przygotowania ucznia do uzyskania karty rowerowej i przeprowadzenie
egzaminu w zakresie karty rowerowej powinny być realizowane przez szkołę zgodnie z
przepisami
ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami
(Dz. U. z 2021 r. poz. 1212, z późn. zm.3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r.
poz. 1997, 2269, 2328 i 2490 oraz z 2022 r. 655, 1002 i 2589.).
Ważne jest, aby szkoła miała na wyposażeniu różnorodne pomoce i środki dydaktyczne
wspomagające zdobycie wiedzy w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a do praktycznej
nauki jazdy niezbędny sprzęt, jakim jest rower. Aby bezpiecznie uczestniczyć w rzeczywistym
ruchu drogowym, uczniowie powinni bezwzględnie najpierw opanować jazdę rowerem w praktyce
w miasteczku ruchu drogowego lub na placu szkolnym odpowiednio do tego przygotowanym.
W miarę lokalnych możliwości szkoły powinny współpracować z osobami i instytucjami
mogącymi wspierać edukację komunikacyjną, szczególnie w zakresie udzielania pierwszej
pomocy, doskonalenia techniki jazdy rowerem oraz prowadzenia egzaminów w zakresie
karty rowerowej. Mowa tu o miasteczkach ruchu drogowego, Policji (wydziały ruchu drogowego),
wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego, ratownikach medycznych, straży miejskiej,
straży pożarnej, inspektoratach transportu drogowego. W tym zakresie istotna jest
też współpraca z rodzicami oraz ich pedagogizacja. Szkoły powinny również uczestniczyć
w akcjach edukacyjnych organizowanych w środowisku lokalnym lub o szerszym zasięgu,
a szczególnie w corocznych ogólnopolskich turniejach wiedzy o bezpieczeństwie w ruchu
drogowym.
Wychowanie komunikacyjne powinno być interdyscyplinarnym zadaniem szkoły. Oznacza
to, że nauczyciele wielu przedmiotów powinni uwzględniać tematykę bezpieczeństwa na
drogach w realizowanych przez siebie programach nauczania, a dyrektorzy szkół i rady
pedagogiczne, tworząc program wychowawczo-profilaktyczny na dany rok szkolny, powinni
umieścić w nim zadania z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Możliwe jest również
organizowanie zajęć przygotowujących do uzyskania karty rowerowej podczas innych zajęć,
np. podczas zajęć z wychowawcą, na wychowaniu fizycznym, przyrodzie. Uczniowie mogą
pogłębiać wiedzę i doskonalić swoje umiejętności w zakresie uczestnictwa w ruchu drogowym
także podczas różnych form aktywności (np. na wycieczkach, rajdach).
Dobrą praktyką jest powołanie w szkole nauczyciela - koordynatora wychowania komunikacyjnego.
Osoba taka powinna planować i nadzorować cały proces edukacji komunikacyjnej w danej
szkole i współpracować ze środowiskiem lokalnym.