Nadzór weterynaryjny nad zakładami drobiu
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób
zakaźnych zwierząt ustanawia nadzór organów Inspekcji Weterynaryjnej nad prowadzeniem
działalności związanej z utrzymywaniem drobiu, określa warunki zapewniające odpowiedni
poziom bezpieczeństwa epizootycznego dla prowadzenia takiej działalności oraz określa
katalog środków nadzoru.
Katalog ten obejmuje kompetencje organów administracji weterynaryjnej do wydawania
aktów administracyjnych oraz prowadzenia działań faktycznych o charakterze materialno-technicznym.
Podjęcie działalności nadzorowanej w zakresie prowadzenia zakładu drobiu jest dozwolone
po stwierdzeniu spełniania wymagań weterynaryjnych określonych dla danego rodzaju
działalności, w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez powiatowego lekarza
weterynarii.
Powiatowy lekarz weterynarii, wydając decyzję o stwierdzeniu spełnienia wymagań weterynaryjnych,
nadaje weterynaryjny numer identyfikacyjny na całość prowadzonej działalności albo
poszczególnym obiektom budowlanym, albo miejscu, w których ta działalność ma być prowadzona,
albo też osobom wykonującym określone czynności w ramach tej działalności.
Podmioty prowadzące działalność nadzorowaną są obowiązane, zgodnie z art. 7 ustawy
z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych
zwierząt, do poinformowania powiatowego lekarza weterynarii o zaprzestaniu prowadzenia
określonego rodzaju działalności nadzorowanej, a także o każdej zmianie stanu prawnego
lub faktycznego związanego z prowadzeniem tej działalności, w zakresie dotyczącym
wymagań weterynaryjnych. Informacja taka powinna zostać przekazana, w formie pisemnej,
w terminie 7 dni od dnia zaistnienia takiego zdarzenia.
Podmioty prowadzące działalność podlegającą nadzorowi organów Inspekcji Weterynaryjnej
w zakresie wymagań weterynaryjnych są obowiązane zapewnić wymagania lokalizacyjne,
zdrowotne, higieniczne, sanitarne, organizacyjne, techniczne lub technologiczne zabezpieczające
przed zagrożeniem epizootycznym, epidemicznym lub zapewniające właściwą jakość produktów,
o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt
oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
W ramach nadzoru sprawowanego przez organy Inspekcji Weterynaryjnej nad działalnością
związaną z utrzymywaniem indyków pracownikom Inspekcji Weterynaryjnej, jak również
osobom wyznaczonym do wykonywania określonych zadań w imieniu Inspekcji, przysługuje
prawo przeprowadzenia w każdym czasie kontroli w zakresie spełnienia przez podmioty
nadzorowane wymagań weterynaryjnych. Kompetencje w zakresie kontroli, oprócz prawa
wstępu na teren, na którym jest prowadzona działalność nadzorowana, obejmują, stosownie
do art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, uprawnienia
do nieodpłatnego pobierania próbek do badań oraz żądania pisemnych lub ustnych informacji
w zakresie objętym przedmiotem kontroli, w tym żądania okazywania i udostępniania
dokumentów lub danych informatycznych.
Jeżeli w wyniku kontroli zostaną stwierdzone uchybienia w spełnieniu wymagań weterynaryjnych
przez podmioty nadzorowane, organom Inspekcji Weterynaryjnej przysługują kompetencje
dające możliwość doprowadzenia wadliwego stanu faktycznego do stanu nakazanego w przepisach
prawa weterynaryjnego. Inspekcja Weterynaryjna działa w tym zakresie, łącząc realizację
funkcji kontrolnych z uprawnieniami władczymi dającymi możliwość wydawania decyzji
administracyjnych, w tym nakazów i zakazów.
W przypadku stwierdzenia, że przy prowadzeniu działalności nadzorowanej zostały naruszone
wymagania weterynaryjne, powiatowy lekarz weterynarii, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy
z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych
zwierząt, może wydać jedną z następujących decyzji administracyjnych:
1)
nakazującą usunięcie uchybień w określonym terminie;
2)
nakazującą wstrzymanie działalności do czasu usunięcia uchybień;
3)
zakazującą umieszczania na rynku zwierząt lub handlu określonymi zwierzętami będącymi
przedmiotem działalności albo zakazującą produkcji, umieszczania na rynku lub handlu
określonymi produktami, wytwarzanymi przy prowadzeniu tej działalności.
O zakresie przedmiotowym decyzji rozstrzyga powiatowy lekarz weterynarii. Nie jest
to jednak uznanie swobodne. Dokonując bowiem rozstrzygnięcia, organ Inspekcji
Weterynaryjnej ma na względzie wynikające z naruszenia prawa weterynaryjnego zagrożenie
zdrowia publicznego lub zdrowia zwierząt. W przypadku gdy podmiot prowadzący działalność
nadzorowaną nie zastosuje się do nakazu lub zakazu określonego w decyzji, powiatowy
lekarz weterynarii wydaje decyzję zakazującą prowadzenia określonego rodzaju działalności
nadzorowanej i skreśla podmiot z rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną.
W przypadku niezastosowania się przez podmiot prowadzący działalność nadzorowaną do
nakazów lub zakazów wynikających z decyzji wydanej na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy
z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych
zwierząt powiatowy lekarz weterynarii ma obowiązek wydania kolejnej decyzji, w której
rozstrzyga o zakazie prowadzenia dalszej działalności przez ten podmiot, i skreśla
go z rejestru.