Cel stażu: pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz doskonalenie i utrwalenie praktycznych
umiejętności z zakresu promocji zdrowia oraz zapobiegania, rozpoznawania i leczenia
schorzeń wchodzących w zakres stomatologii, postępowania w stanach nagłego zagrożenia
zdrowotnego, a także przyswojenie wiedzy z zakresu prawa medycznego, bioetyki, zdrowia
publicznego, w tym profilaktyki dotyczącej szczepień ochronnych, orzecznictwa lekarskiego,
a także komunikacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz przeciwdziałania wypaleniu
zawodowemu, jako przygotowanie lekarza dentysty do samodzielnego wykonywania zawodu.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE STOMATOLOGII ZACHOWAWCZEJ Z ENDODONCJĄ
I.
Program stażu cząstkowego w zakresie stomatologii zachowawczej z endodoncją
Czas trwania stażu: 10 tygodni.
Program stażu:
1.
Poznanie zasad:
1)
organizacji promocji zdrowia jamy ustnej wśród społeczności lokalnej (mieszkańców
wsi, gminy, dzielnicy), na której terenie funkcjonuje praktyka lub poradnia;
2)
organizacji i metod pracy indywidualnej praktyki lekarsko-dentystycznej lub poradni,
w szczególności:
a)
organizacji pracy gabinetu (ruch pacjentów, rejestracja, dokumentacja, sprawozdawczość,
zasady wypisywania recept i skierowań na badanie diagnostyczne oraz na konsultacje
specjalistyczne),
b)
ergonomii pracy lekarza dentysty, pracy z asystentką na cztery ręce,
c)
współdziałania z lekarzami i innymi pracownikami ochrony zdrowia,
d)
metodologii zawierania kontraktów.
2.
Rozpoznawanie, zapobieganie i leczenie:
3)
martwicy i zgorzeli miazgi oraz chorób tkanek okołowierzchołkowych zęba;
4)
uszkodzeń tkanek zębów niepróchnicowego pochodzenia.
3.
Opanowanie następujących umiejętności i czynności:
1)
diagnozowania i oceny aktywności zmian próchnicowych w zębach stałych, zlokalizowanych
na różnych powierzchniach, z uwzględnieniem użycia nowoczesnych metod detekcji;
2)
planowania postępowania profilaktyczno-leczniczego próchnicy, z uwzględnieniem indywidualnych
czynników ryzyka choroby;
3)
postępowania diagnostycznego w przypadku bólu zębów o niejasnej lokalizacji;
4)
nieinwazyjnego i inwazyjnego leczenia zmian próchnicowych z uwzględnieniem użycia
metod oszczędzających twarde tkanki zęba i odpowiednich materiałów stomatologicznych;
5)
postępowania profilaktycznego i leczenia ubytków niepróchnicowego pochodzenia zmineralizowanych
tkanek zęba (nadżerki nietypowe, ubytki typu abrazyjnego, erozje);
6)
postępowania diagnostycznego i leczniczego w przypadku chorób miazgi i tkanek okołowierzchołkowych
(ekstyrpacja miazgi w znieczuleniu, biomechaniczne opracowanie kanałów korzeniowych,
wypełnienie kanałów korzeniowych ćwiekami gutaperkowymi z użyciem różnych metod kondensacji,
leczenie endodontyczne zębów z nieprawidłowościami anatomicznymi dotyczącymi liczby
i przebiegu kanałów korzeniowych);
7)
diagnostyki i postępowania leczniczego w przypadku pourazowych uszkodzeń zębów stałych;
8)
stosowania diagnostyki radiologicznej wewnątrzustnej i zewnątrzustnej oraz innych
metod obrazowania;
9)
diagnozowania i usuwania przebarwień zębów;
10)
prowadzenia instruktażu higieny jamy ustnej i motywacji chorego oraz oceny uzyskanych
efektów;
11)
stosowania profesjonalnych metod profilaktyki próchnicy i zapaleń dziąseł (profesjonalne
usuwanie kamienia nazębnego, mechaniczne usuwanie płytki nazębnej, stosowanie lakierów
i żeli fluorkowych, stosowanie lakierów chlorheksydynowych i uszczelniaczy bruzd);
12)
planowania i oceny efektów edukacji prozdrowotnej w różnych grupach populacji.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE STOMATOLOGII DZIECIĘCEJ
II.
Program stażu cząstkowego w zakresie stomatologii dziecięcej
Czas trwania stażu: 10 tygodni.
Program stażu:
1.
Poznanie zasad:
1)
adaptacji dziecka do zabiegów dentystycznych;
2)
postępowania z dziećmi specjalnej troski.
2.
Rozpoznawanie, zapobieganie i leczenie:
1)
próchnicy w uzębieniu mlecznym;
2)
próchnicy w uzębieniu stałym;
3)
chorób miazgi zębów mlecznych oraz zębów stałych w różnych stadiach rozwoju zębów;
4)
chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej w wieku rozwojowym.
3.
Postępowanie w pourazowym uszkodzeniu zębów mlecznych, a także zębów stałych z niezakończonym
oraz zakończonym rozwojem korzenia (diagnostyka kliniczna i radiologiczna, uwarunkowania
procedur leczniczych, badania kontrolne z oceną rozwoju korzenia).
4.
Opanowanie następujących umiejętności i czynności:
2)
diagnozowania zaburzeń oraz wad rozwojowych w uzębieniu mlecznym i stałym;
3)
diagnozowania próchnicy w zębach mlecznych i stałych wraz z oceną aktywności oraz
indywidualnych czynników ryzyka choroby próchnicowej;
4)
planowania i wykonywania profesjonalnych zabiegów profilaktycznych w zębach mlecznych
i stałych;
5)
leczenia próchnicy w zębach mlecznych i stałych wraz z oszczędzającymi metodami opracowania
ubytków oraz zastosowaniem właściwych materiałów do wypełnień;
6)
postępowania leczniczego w chorobach miazgi zębów mlecznych;
7)
leczenia chorób miazgi w zębach stałych z niezakończonym oraz zakończonym rozwojem
korzenia;
8)
postępowania w pourazowych uszkodzeniach zębów stałych z niezakończonym oraz zakończonym
rozwojem korzeni;
9)
wykonywania zabiegów endodontycznych;
10)
zastosowania oraz interpretacji badań radiologicznych zewnątrzustnych i wewnątrzustnych.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE CHIRURGII STOMATOLOGICZNEJ
III.
Program stażu cząstkowego w zakresie chirurgii stomatologicznej
Czas trwania stażu: 8 tygodni. Program stażu:
1.
Opanowanie zasad:
1)
znieczulenia miejscowego powierzchniowego, nasiękowego i przewodowego;
2)
usuwania zębów u dzieci i dorosłych;
3)
dłutowania i separacji korzeni zębów;
4)
diagnostyki i postępowania w zapaleniu tkanek jamy ustnej, twarzy i szyi;
5)
współczesnej antybiotykoterapii w leczeniu zapaleń tkanek jamy ustnej, twarzy i szyi;
6)
profilaktyki onkologicznej, zasad rozpoznawania choroby nowotworowej i podstawowych
metod diagnostycznych;
7)
profilaktyki zakażeń wirusami hepatotropowymi i HIV w chirurgii stomatologicznej;
8)
pierwszej pomocy w pourazowych obrażeniach zębów i czaszki twarzowej.
2.
Rozpoznawanie, różnicowanie i zasady leczenia:
2)
chorób stawu skroniowo-żuchwowego;
3)
wczesnych i późnych powikłań po usunięciu zębów;
3.
Opanowanie następujących umiejętności i czynności:
1)
zastosowania badań radiologicznych i ultrasonograficznych w chirurgii stomatologicznej;
2)
znieczulenia nasiękowego i przewodowego zewnątrzustnego i wewnątrzustnego w zakresie
części twarzowej czaszki;
3)
wykonania ekstrakcji zębów jednokorzeniowych i wielokorzeniowych;
4)
wykonania zabiegu chirurgicznego zaopatrzenia zębodołu po ekstrakcji zębów;
5)
wykonania odbarczenia przez nacięcie ropni zębopochodnych wewnątrzustnych.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE PROTETYKI STOMATOLOGICZNEJ
IV.
Program stażu cząstkowego w zakresie protetyki stomatologicznej
Czas trwania stażu: 8 tygodni.
Program stażu:
1.
Poznanie zasad:
1)
diagnostyki i planowania leczenia protetycznego w prostych przypadkach klinicznych;
2)
współpracy lekarza z pracownią techniczną;
3)
leczenia prostych przypadków klinicznych z zastosowaniem protez stałych (wkładów koronowych
i koronowo-korzeniowych i lanych koron protetycznych) oraz protez ruchomych, częściowych
i całkowitych;
4)
wykonania uzupełnień tymczasowych;
5)
naprawy uszkodzonych uzupełnień protetycznych.
2.
Opanowanie umiejętności i czynności klinicznych niezbędnych podczas zastosowania klinicznego
wkładów koronowych i koronowo-korzeniowych, koron lanych oraz protez częściowych i
całkowitych, jak również naprawy wyżej wymienionych protez.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE PERIODONTOLOGII I CHORÓB BŁONY ŚLUZOWEJ
V.
Program stażu cząstkowego w zakresie periodontologii i chorób błony śluzowej
Czas trwania stażu: 4 tygodnie.
Program stażu:
1.
Poznanie:
1)
zasad diagnozowania, zapobiegania i leczenia zapaleń przyzębia;
2)
sposobów kontroli miejscowych czynników przyczynowych chorób przyzębia;
3)
zasad oceny wyników leczenia podstawowego w chorobach przyzębia;
4)
podstawowej tematyki dotyczącej stanów przedrakowych, nowotworów jamy ustnej oraz
zmian związanych z zakażeniem wirusem Sars-CoV-2.
2.
Postępowanie diagnostyczne i lecznicze w chorobach błony śluzowej jamy ustnej o etiologii
bakteryjnej, wirusowej, grzybiczej, kontaktowej i innej.
3.
Opanowanie następujących umiejętności:
1)
oceny stanu klinicznego i radiologicznego przyzębia (głębokość kieszonek, stopień
rozchwiania zębów, zaawansowanie choroby w okolicy międzykorzeniowej zębów, krwawienie
z kieszonki dziąsłowej, obecność płytki bakteryjnej, interpretacja obrazów radiologicznych
przyzębia);
2)
metod motywacji i instruktażu higieny u osób z zaawansowanym zapaleniem przyzębia;
3)
wykonania skalingu naddziąsłowego i poddziąsłowego u osób z zapaleniem przyzębia o
umiarkowanym zaawansowaniu;
4)
korekty innych miejscowych czynników etiologicznych zapaleń dziąseł i przyzębia;
5)
interpretacji wyników badań laboratoryjnych.
4.
Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa pacjenta, w tym profilaktyki zakażeń HIV, diagnostyki
i leczenia AIDS, diagnostyki i leczenia HCV - (5 godzin wykładów):
1)
epidemiologia zakażeń HIV i AIDS;
2)
podstawowe wiadomości o budowie wirusa HIV i wykrywaniu zakażeń;
3)
wybrane zagadnienia HIV/AIDS w ujęciu nauk medycznych;
4)
elementy poradnictwa i opieki medycznej nad kobietą zakażoną HIV lub chorą na AIDS;
5)
poradnictwo przed testem i po teście;
6)
strategia leczenia antyretrowirusowego zakażonych HIV i chorych na AIDS;
7)
etyczne i prawne aspekty HIV i AIDS;
8)
elementy komunikowania się w relacjach lekarz - pacjent zakażony HIV i chory na AIDS;
9)
diagnostyka i leczenie HCV.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE ORTODONCJI
VI.
Program stażu cząstkowego w zakresie ortodoncji
Czas trwania stażu: 4 tygodnie.
Program stażu:
1.
Ocena wskazań do zapobiegania lub leczenia ortodontycznego, w tym: informacja dla
pacjenta o wskazaniach do leczenia, stosowanych metodach, czasie rozpoczęcia leczenia,
okresie trwania leczenia oraz o ograniczeniach.
2.
Zasady współczesnego postępowania profilaktycznego.
3.
Opanowanie następujących czynności i umiejętności:
1)
postępowania diagnostycznego w nabytych wadach zgryzu:
a)
badania klinicznego z oceną czynności narządów jamy ustnej,
b)
określenia wskazań do zlecenia badań dodatkowych, w tym rentgenogramów;
2)
wykonania modeli diagnostycznych, ustalenia wzorca zgryzu nawykowego, pośredniej oceny
zgryzu na podstawie modeli;
3)
analizy rentgenogramów: ortopantomograficznych i odległościowych bocznych głowy;
4)
leczenia w okresie uzębienia mlecznego i mieszanego z użyciem standardowych aparatów
lub protez ortodontycznych;
5)
asystowania podczas leczenia wad zgryzu;
6)
wykonania procedur niezbędnych do naprawy zdejmowanego aparatu ortodontycznego w przypadku
uszkodzenia;
7)
zdjęcia elementów stałego aparatu ortodontycznego w przypadku uszkodzenia.
SZKOLENIE Z ZAKRESU PROFILAKTYKI ONKOLOGICZNEJ
VII.
Program szkolenia w zakresie profilaktyki onkologicznej
Czas trwania szkolenia: 7 godzin wykładów realizowanych w ciągu 1 dnia.
Cel szkolenia: pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, utrwalenie i przyswojenie
wiedzy z zakresu profilaktyki onkologicznej w obrębie jamy ustnej, części twarzowej
czaszki i okolic przyległych.
Program kursu:
1.
Rakotwórcze czynniki ryzyka w jamie ustnej wewnątrzpochodne i zewnątrzpochodne.
2.
Stany przednowotworowe błony śluzowej jamy ustnej.
3.
Stan przednowotworowy a zmiana przednowotworowa.
4.
Sposoby wykrywania zmian o charakterze przednowotworowym.
5.
Zasady profilaktyki onkologicznej w stomatologii.
7.
Programy profilaktyki onkologicznej.
SZKOLENIE Z ZAKRESU LECZENIA BÓLU
VIII.
Program szkolenia w zakresie leczenia bólu
Czas trwania szkolenia: 7 godzin wykładów realizowanych w ciągu 1 dnia. Cel szkolenia:
pogłębienie i utrwalenie wiedzy teoretycznej z zakresu leczenia bólu w obrębie jamy
ustnej, części twarzowej czaszki i okolic przyległych.
Program kursu:
1.
Definicja i patomechanizm bólu przewlekłego.
3.
Ocena kliniczna chorego z bólem.
4.
Ocena nasilenia bólu (ilościowa) - skale bólowe.
5.
Charakterystyka bólu (ocena jakościowa) - kwestionariusze i inne narzędzia oceny jakościowej.
6.
Ocena skuteczności leczenia bólu przewlekłego.
7.
Ocena kliniczna chorego z bólem przewlekłym.
9.
Niefarmakologiczne metody kontroli bólu.
10.
Skutki niewłaściwej kontroli bólu.
SZKOLENIE Z ZAKRESU ORZECZNICTWA LEKARSKIEGO
IX.
Program szkolenia w zakresie orzecznictwa lekarskiego
Czas trwania szkolenia: 20 godzin realizowanych w ciągu 3 dni.
Cel szkolenia: przyswojenie wiedzy o rodzaju świadczeń z ubezpieczeń społecznych,
warunkach nabywania prawa do nich oraz zasadach i trybie ich przyznawania.
Program szkolenia:
1.
Rodzaje świadczeń z ubezpieczeń społecznych oraz warunki nabywania do nich uprawnień.
2.
Zasady i tryb przyznawania oraz ustalania wysokości i wypłaty świadczeń.
3.
Zasady i tryb orzekania o:
1)
czasowej niezdolności do pracy;
2)
potrzebie rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej;
3)
okolicznościach uzasadniających przyznanie uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego;
4)
celowości przekwalifikowania zawodowego;
5)
niezdolności do pracy zarobkowej;
6)
niezdolności do samodzielnej egzystencji;
7)
procentowym uszczerbku na zdrowiu;
8)
niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym;
4.
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej związanej z orzekaniem w sprawach, o których
mowa w ust. 3.
SZKOLENIE Z ZAKRESU PRAWA MEDYCZNEGO I BIOETYKI
X.
Program szkolenia w zakresie prawa medycznego i bioetyki
Xa.
Program szkolenia w zakresie prawa medycznego
Czas trwania szkolenia: 20 godzin wykładów realizowanych w ciągu 3 dni.
Cel szkolenia: poznanie i przyswojenie podstawowych przepisów prawa dotyczących wykonywania
zawodu lekarza i lekarza dentysty.
Program szkolenia:
1.
Zasady sprawowania opieki zdrowotnej w świetle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Zasady wykonywania działalności leczniczej:
2)
podmioty lecznicze - rejestracja, zasady działania, szpitale kliniczne, nadzór;
5)
działalność lecznicza lekarza, lekarza dentysty - w formie wykonywania praktyki zawodowej.
3.
Zasady wykonywania zawodu lekarza dentysty:
1)
definicja zawodu lekarza dentysty;
2)
prawo wykonywania zawodu;
3)
uprawnienia zawodowe lekarza dentysty;
5)
ustawiczne doskonalenie zawodowe;
9)
stwierdzenie zgonu i ustalenie przyczyn zgonu.
4.
Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, w szczególności:
1)
prawa i obowiązki osoby ubezpieczonej i lekarza ubezpieczenia zdrowotnego;
2)
organizacja udzielania i zakres świadczeń z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego;
3)
dokumentacja związana z udzielaniem świadczeń z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego.
5.
Zasady działania samorządów reprezentujących zawody zaufania publicznego w ochronie
zdrowia, w tym w szczególności:
2)
prawa i obowiązki członków samorządu lekarskiego;
3)
organizacja i działanie organów izb lekarskich i zjazdów lekarzy;
4)
odpowiedzialność zawodowa lekarzy dentystów - postępowanie wyjaśniające przed rzecznikiem
odpowiedzialności zawodowej, postępowanie przed sądem lekarskim;
5)
inne samorządy zawodowe funkcjonujące w ochronie zdrowia - farmaceutów, pielęgniarek
i położnych, diagnostów laboratoryjnych, ich zadania i struktura.
6.
Inne uregulowania prawne dotyczące postępowania lekarza dentysty, w szczególności
dotyczące:
1)
przeszczepiania narządów i tkanek;
4)
niektórych chorób zakaźnych.
7.
Zasady wypisywania recept na leki i wyroby medyczne oraz zleceń na przedmioty ortopedyczne,
środki pomocnicze i lecznicze środki techniczne.
8.
Odpowiedzialność prawna lekarza dentysty - karna, cywilna i zawodowa:
1)
pojęcie wykroczenia zawodowego, naruszenia dóbr osobistych, szkody, winy, odszkodowania
i zadośćuczynienia;
2)
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej lekarza dentysty, grupowej praktyki lekarskiej,
innych podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Xb.
Program szkolenia w zakresie bioetyki
Czas trwania szkolenia: 14 godzin wykładów realizowanych w ciągu 2 dni.
Cel szkolenia: kształtowanie postaw lekarzy w oparciu o system norm etycznych zawartych
w przysiędze i przykazaniu Hipokratesa, w „Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka”,
„Deklaracji helsińskiej” i „Deklaracji tokijskiej”, „Deklaracji genewskiej”, polskim
„Kodeksie etyki lekarskiej” (KEL) oraz w „Konwencji o ochronie praw człowieka i godności
istoty ludzkiej w dziedzinie zastosowania biologii i medycyny”.
Program szkolenia:
1.
Przysięga i przykazanie Hipokratesa, „Powszechna Deklaracja Praw Człowieka”, „Deklaracja
helsińska” i „Deklaracja tokijska”, polskie kodeksy etyki lekarskiej -przedwojenny
„Kodeks izb lekarskich”, Zbiór zasad etyczno-deontologicznych polskiego lekarza, KEL.
2.
„Konwencja o ochronie praw człowieka i godności istoty ludzkiej w dziedzinie zastosowania
biologii i medycyny”.
3.
Etyczne aspekty eksperymentów medycznych - eksperyment leczniczy i badawczy, etyczne
zasady prowadzenia eksperymentu medycznego. Etyczne aspekty pobierania tkanek i narządów
do transplantacji.
4.
Etyczne aspekty relacji lekarz dentysta - pacjent - autonomia i godność pacjenta,
informacja i zgoda pacjenta, tajemnica lekarska, lojalność wobec pacjenta, prawo lekarza
do odmowy leczenia.
5.
Problemy etyczne dotyczące racjonowania metod leczenia i alokacji środków finansowych.
Równość w dostępie do świadczeń zdrowotnych.
6.
Etyczne aspekty walki z bólem.
7.
Etyczna problematyka związana z reanimacją i uporczywą terapią - wartość i jakość
życia ludzkiego. Wskazania do reanimacji w świetle KEL, kryteria śmierci, pojęcie
stanu terminalnego. Problem moralnego prawa odstąpienia od reanimacji i uporczywej
terapii.
8.
Etyczne aspekty problemu umierania. Problem godności umierania. Problem eutanazji
w świetle medycyny hipokratejskiej.
9.
Cnoty i ideały w życiu zawodowym lekarza dentysty. Pojęcie godności zawodu lekarza
dentysty. Wzorce postaw godnych naśladowania. Wybrane dane z historii medycyny w zakresie
pojęć bioetycznych. Kazusy w bioetyce.
SZKOLENIE Z ZAKRESU ZDROWIA PUBLICZNEGO I PROFILAKTYKI DOTYCZĄCEJ SZCZEPIEŃ OCHRONNYCH
XI.
Program szkolenia w zakresie zdrowia publicznego i profilaktyki dotyczącej szczepień
ochronnych
XIa.
Program szkolenia w zakresie zdrowia publicznego
Czas trwania szkolenia: 14 godzin wykładów realizowanych w ciągu 2 dni.
Cel szkolenia: pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, utrwalenie i przyswojenie
praktycznych umiejętności postępowania z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego
obywateli, przez realizację zadań mających wymiar makrospołeczny, lokalny i indywidualny,
przyczyniających się do promocji, ochrony i przywracania zdrowia ludności.
Program szkolenia:
1.
Wprowadzenie do zagadnień zdrowia publicznego:
1)
ochrona zdrowia a zdrowie publiczne, geneza, przedmiot zdrowia publicznego jako dyscypliny
naukowej i działalności praktycznej;
2)
wielosektorowość i multidyscyplinarność ochrony zdrowia, prozdrowotna polityka publiczna
w państwach wysokorozwiniętych;
3)
aktualne problemy zdrowia publicznego w Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej.
2.
Organizacja i ekonomika zdrowia:
1)
systemy ochrony zdrowia na świecie - podstawowe modele organizacji i finansowania,
transformacje systemów - ich przyczyny, kierunki i cele zmian;
2)
zasady organizacji i finansowania systemu opieki zdrowotnej w Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
instytucje zdrowia publicznego w Rzeczypospolitej Polskiej: Państwowa Inspekcja Sanitarna,
Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, Krajowe Centrum do Spraw AIDS, zadania
własne samorządu terytorialnego oraz administracji centralnej: organizacja, zadania,
instrumenty działania;
4)
wspólnotowe i międzynarodowe regulacje prawne ochrony zdrowia;
5)
podstawowe pojęcia ekonomii zdrowia: popyt i podaż świadczeń zdrowotnych, odmienności
rynku świadczeń zdrowotnych od innych towarów i usług, asymetria informacji i pełnomocnictwo,
koncepcje potrzeby zdrowotnej, równość i sprawiedliwość społeczna oraz efektywność
jako kryterium optymalnej alokacji zasobów, koszty bezpośrednie i pośrednie choroby,
koszty terapii i następstw choroby;
6)
ocena technologii medycznych jako narzędzie podejmowania decyzji alokacji publicznych
środków na opiekę zdrowotną;
7)
zasady funkcjonowania systemu refundacji leków w Rzeczypospolitej Polskiej, cele i
narzędzia polityki lekowej państwa a regulacje wspólnotowe;
8)
wskaźniki stanu zdrowia i funkcjonowania opieki zdrowotnej w krajach OECD.
3.
Zdrowie ludności i jego ocena:
1)
pojęcie zdrowia i choroby - przegląd wybranych koncepcji teoretycznych;
2)
społeczne i ekonomiczne determinanty zdrowia;
3)
podstawowe pojęcia epidemiologii, mierniki rozpowszechnienia zjawisk zdrowotnych w
populacji;
4)
epidemiologia jako narzędzie zdrowia publicznego: źródła informacji o sytuacji zdrowotnej
oraz określanie potrzeb zdrowotnych ludności;
5)
sytuacja zdrowotna w Rzeczypospolitej Polskiej na tle Europy i świata;
6)
procesy demograficzne a planowanie celów systemu ochrony zdrowia;
7)
epidemiologia wybranych chorób zakaźnych: zakażenia wewnątrzszpitalne w Rzeczypospolitej
Polskiej i w Europie.
4.
Promocja i profilaktyka zdrowotna:
1)
podstawowe definicje: profilaktyka, promocja zdrowia, edukacja zdrowotna;
2)
geneza, kierunki działania i strategie promocji zdrowia;
3)
rola edukacji pacjenta w systemie opieki zdrowotnej;
4)
zasady Evidence Based Public Health;
5)
programy zdrowotne jako narzędzie profilaktyki i promocji zdrowia (w szczególności:
Narodowy Program Zdrowia, Narodowa Strategia Onkologiczna, Narodowy Program Ochrony
Zdrowia Psychicznego, przegląd programów samorządowych).
5.
Wybrane dylematy etyczne zdrowia publicznego: równość dostępu do świadczeń a efektywność
systemu opieki zdrowotnej, wysoka jakość świadczeń a efektywność systemu opieki zdrowotnej,
wszechstronność a równość w dostępie do świadczeń, pluralizm światopoglądowy a działania
władz publicznych w obszarze zdrowia publicznego, wyrównywanie nierówności zdrowotnych,
refundacja kosztów leczenia i leków, finansowanie procedur o wysokiej kosztochłonności,
finansowanie leczenia chorób rzadkich.
6.
Rola lekarza dentysty w zdrowiu publicznym: lekarskie standardy etyczne i ich związek
ze zdrowiem publicznym, lekarz dentysta w promocji i profilaktyce zdrowotnej, konflikty
interesów pracowników ochrony zdrowia.
XIb.
Program szkolenia w zakresie profilaktyki dotyczącej szczepień ochronnych
Czas trwania szkolenia: 7 godzin wykładów realizowanych w ciągu 1 dnia.
Cel szkolenia: pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, utrwalenie i przyswojenie
praktycznych umiejętności postępowania z zakresu profilaktyki dotyczącej szczepień
ochronnych.
Program szkolenia:
1.
Ogólne zasady wykonywania szczepień.
2.
Organizacja punktu szczepień.
4.
Transport i przechowywanie szczepionek.
5.
Szczepienia obowiązkowe i zalecane.
8.
Bezwzględne i względne przeciwwskazania do szczepienia.
9.
Niepożądane odczyny poszczepienne.
10.
Rozmowa z pacjentami na temat szczepień.
SZKOLENIE Z ZAKRESU KOMUNIKACJI Z PACJENTEM I ZESPOŁEM TERAPEUTYCZNYM ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA
WYPALENIU ZAWODOWEMU
XII.
Program szkolenia w zakresie komunikacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym
Czas trwania szkolenia: 14 godzin wykładów realizowanych w ciągu 2 dni.
Cel szkolenia: pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, utrwalenie i przyswojenie
technik komunikacji z pacjentem, którego rezultatem będzie polepszenie kontaktu z
pacjentem i jego rodziną, zmniejszenie stresu przy komunikacji w trudnych sprawach,
dobre radzenie sobie w trudnych sytuacjach zawodowych oraz zwiększenie satysfakcji
z pracy.
Program szkolenia:
1.
Komunikacja z pacjentem - przepisy prawne.
2.
Bariery komunikacyjne i ich przełamywanie.
3.
Zrozumiała komunikacja werbalna i niewerbalna oraz jej wpływ na postępy w leczeniu.
4.
Komunikacja w trudnych sytuacjach związanych z przekazywaniem niepomyślnych informacji.
5.
Rola i zadania zespołu terapeutycznego.
6.
Utrzymanie komunikacji i dążenie do porozumienia w sytuacjach konfliktowych.
7.
Źródła i przyczyny wypalenia zawodowego.
8.
Zasady postępowania i radzenie sobie z wypaleniem zawodowym.
9.
Profilaktyka wypalenia zawodowego.
10.
Wpływ wypalenia zawodowego na pracownika.
KURS W DZIEDZINIE MEDYCYNY RATUNKOWEJ
XIII.
Program kursu w zakresie medycyny ratunkowej
Czas trwania kursu: 35 godzin wykładów realizowanych w ciągu 5 dni.
Cel kursu: pogłębienie wiedzy teoretycznej i przyswojenie praktycznych umiejętności
postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego w zakresie niezbędnym dla lekarza
dentysty.
Program kursu:
1.
Wprowadzenie do medycyny ratunkowej, mechanizmy powstawania bólu oraz metody kontroli
bólu przewlekłego:
1)
założenia organizacyjne i zadania medycyny ratunkowej we współczesnych systemach ochrony
zdrowia, w tym podstawy prawne działania medycyny ratunkowej w Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
epidemiologia nagłych zagrożeń zdrowia i życia;
4)
ocena funkcji życiowych pacjenta.
2.
Zaawansowana resuscytacja krążeniowo-oddechowa:
1)
epidemiologia, klinika i diagnostyka nagłego zatrzymania krążenia;
2)
podstawy zaawansowanej resuscytacji oddechowej u dorosłych: ratunkowa drożność dróg
oddechowych, techniki prowadzenia oddechu zastępczego;
3)
podstawy zaawansowanej resuscytacji krążenia u dorosłych: techniki bezprzyrządowego
wspomagania krążenia;
4)
ratunkowe dostępy donaczyniowe;
5)
farmakoterapia nagłego zatrzymania krążenia;
6)
epidemiologia i klinika nagłych zatrzymań krążenia u dzieci, odrębności anatomiczno--fizjologicznych
wieku dziecięcego;
7)
specyfika zaawansowanej resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, niemowląt i
dzieci: drożność dróg oddechowych, wentylacja zastępcza;
8)
współczesne zalecenia i algorytmy prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej:
zespół resuscytacyjny - jego zadania i monitorowanie skuteczności;
9)
resuscytacja krążeniowo-oddechowa w sytuacjach szczególnych: wstrząs anafilaktyczny,
wstrząs kardiogenny, wstrząs septyczny, resuscytacja ciężarnych, podtopienie, hipotermia,
porażenie prądem lub piorunem, ostry zespół wieńcowy, udar mózgowy.
3.
Zestaw przeciwwstrząsowy.