1.
Ustalenie stopnia ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania
naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku
kierowców, w tym stosowania tachografów, następuje na podstawie analizy wyników kontroli
drogowych oraz kontroli w siedzibie tych podmiotów przeprowadzanych przez inspektorów
Inspekcji Transportu Drogowego.
2.
W przypadku gdy podczas kontroli stwierdzono popełnienie naruszenia dotyczącego czasu
prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania
tachografów, przez:
1)
zarządzającego transportem, osobę, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, a także inną osobę wykonującą czynności związane z przewozem drogowym, o której
mowa w art. 92a ust. 2 tej ustawy, albo
2)
kierowcę wykonującego przewóz na rzecz podmiotu wykonującego przewóz drogowy
- a nie stwierdzono popełnienia danego naruszenia przez podmiot wykonujący przewóz
drogowy - przy ustalaniu stopnia ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia
pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów,
uwzględnia się odpowiednio naruszenia osób, o których mowa w pkt 1 albo 2.
3.
W przypadku gdy podczas kontroli stwierdzono popełnienie naruszenia dotyczącego czasu
prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania
tachografów, przez:
1)
zarządzającego transportem, osobę, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, a także inną osobę wykonującą czynności związane z przewozem drogowym, o której
mowa w art. 92a ust. 2 tej ustawy, oraz
2)
kierowcę wykonującego przewóz na rzecz podmiotu wykonującego przewóz drogowy
- a nie stwierdzono popełnienia danego naruszenia przez podmiot wykonujący przewóz
drogowy - przy ustalaniu stopnia ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia
pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów,
uwzględnia się naruszenia zarządzającego transportem, osoby, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, a także innej osoby wykonującej czynności związane z przewozem drogowym, o której
mowa w art. 92a ust. 2 tej ustawy.
4.
Przy ustalaniu stopnia ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania
naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku
kierowców, w tym stosowania tachografów, uwzględnia się naruszenia stwierdzone w ostatnich
dwóch latach na podstawie ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego mandatu
karnego bądź orzeczenia o nałożeniu kary.
5.
Stopień ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń
dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców,
w tym stosowania tachografów, oblicza się według wzoru:
\(
R = \left( {{{\sum\nolimits_i {{{n_{iNN} \times v_{NN} + n_{iBPN} \times v_{BPN}
+ n_{iPN} \times v_{PN} + n_{iNW} \times v_{NMW} } \over {N{}_i}}} } \over r}}
\right) \times g
\)
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
R - ogólny stopień ryzyka przedsiębiorstwa,
n - liczbę naruszeń danego rodzaju na pojedynczą kontrolę (wszystkie rodzaje kontroli),
i - pojedynczą kontrolę,
v - ważony wynik w zależności od rodzaju/wagi naruszenia (NMW/PN/BPN/NN),
NN - najpoważniejsze naruszenie,
BPN - bardzo poważne naruszenie,
PN - poważne naruszenie,
NMW - naruszenie mniejszej wagi,
N - liczbę pojazdów skontrolowanych podczas pojedynczej kontroli,
r - łączną liczbę kontroli w przedsiębiorstwie,
g - współczynnik związany ze stosowaniem przez przedsiębiorcę we wszystkich użytkowanych
pojazdach inteligentnych tachografów, zgodnych z rozdziałem II
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r.
w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie
Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie
drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego
i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu
drogowego
(Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, z późn. zm.)4)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020,
str. 1.,
współczynniki ważenia (v) w zależności od rodzaju naruszenia wynoszą:
NMW = 1,
PN = 10,
BPN = 30,
NN = 90.
6.
Wartość punktowa kontroli, w trakcie której nie stwierdzono naruszeń, wynosi 0.
7.
Jeżeli kontrola w siedzibie podmiotu wykonującego przewóz drogowy wykaże, że cały
tabor jest wyposażony w inteligentne tachografy zgodnie z rozdziałem II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r.
w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie
Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie
drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego
i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu
drogowego, jego ostateczny wynik stopnia ryzyka mnoży się przez współczynnik 0,9 (g).