Rozporządzenie Rady Ministrówz dnia 23 marca 2023 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym   (Dz. U. z 2022 r. poz. 1900 oraz z 2023 r. poz. 240 i 347) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego   (Dz. U. z 2021 r. poz. 319) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2.

Dla kontroli planowych właściwa jednostka organizacyjna CBA sporządza roczny plan kontroli, o którym mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, zawierający tematy kontroli przeprowadzanych w danym roku kalendarzowym.
 ”
 ;

2)

§ 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 3.

W przypadku kontroli nieujętych w planie kontroli wszczyna się kontrole doraźne, których celem jest:

1)

potwierdzenie wiarygodnych informacji dotyczących zachowań, o których mowa w art. 1 ust. 3a i 4 ustawy;

2)

wstępna ocena wiarygodności informacji dotyczących czynów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy;

3)

wstępne badanie określonych zagadnień związanych ze stosowaniem przepisów prawa, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2-5 ustawy, lub wynikających z tego stosowania;

4)

potwierdzenie ustaleń powziętych w drodze czynności analitycznych prowadzonych na podstawie ustawy;

5)

uzyskanie innych informacji mających znaczenie dla opracowania planu kontroli lub realizacji czynności kontrolnych.
 ”
 ;

3)

w § 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2.

Właściwe jednostki organizacyjne CBA sporządzają programy kontroli planowych i doraźnych oraz dokonują zmian w programach już zatwierdzonych.
 ”
 ;

4)

§ 5 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 5.

Przy opracowywaniu programów kontroli uwzględnia się:

1)

wyniki czynności analitycznych prowadzonych na podstawie ustawy;

2)

wyniki wcześniejszych kontroli;

3)

informacje pochodzące od organów państwowych i samorządowych;

4)

inne informacje mające znaczenie dla opracowania programu kontroli.
 ”
 ;

5)

§ 7 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 7.

Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa w art. 33 ust. 5 ustawy, funkcjonariusz CBA przeprowadzający kontrolę, zwany dalej „funkcjonariuszem”:

1)

okazuje kontrolowanemu legitymację służbową;

2)

doręcza imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
 ”
 ;

6)

w § 8 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„ 

2.

W przypadku gdy kontrola dotyczy osoby pełniącej funkcję publiczną, funkcjonariusz może poinformować przełożonego tej osoby o rozpoczęciu kontroli i o jej przedmiocie, jeśli jest to uzasadnione okolicznościami danej sprawy.
 ”
 ;

7)

§ 10-12 otrzymują brzmienie:
„ 

§ 10.

W przypadku:

1)

konieczności przedłużenia okresu kontroli,

2)

zmiany danych dotyczących funkcjonariusza,

3)

zmiany danych dotyczących osób lub podmiotów objętych kontrolą,

4)

zmiany programu kontroli pociągającej za sobą zmianę zakresu kontroli
- wystawia się nowe upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, które niezwłocznie doręcza się kontrolowanemu.

§ 11.

Doręczając protokół kontroli, funkcjonariusz informuje kontrolowanego o:

1)

prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli;

2)

prawie odmowy podpisania protokołu kontroli.

§ 12.

1.

Pisemne zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli zgłoszone przez kontrolowanego są poddawane analizie przez Szefa CBA. Funkcjonariusz bierze udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń, o ile Szef CBA nie postanowi inaczej. Szef CBA może polecić udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń także funkcjonariuszom CBA nieprowadzącym kontroli, do której ustaleń zgłoszono zastrzeżenia.

2.

Jeżeli z analizy zastrzeżeń złożonych przez kontrolowanego wynika potrzeba podjęcia dodatkowych czynności kontrolnych, Szef CBA zarządza ich przeprowadzenie:

1)

określając zakres czynności kontrolnych i przewidywany okres ich trwania;

2)

wskazując funkcjonariuszy prowadzących czynności kontrolne.

3.

Postanowienie o zarządzeniu dodatkowych czynności kontrolnych, o których mowa w ust. 2, niezwłocznie doręcza się kontrolowanemu.

4.

Odnosząc się do zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1, Szef CBA doręcza na piśmie kontrolowanemu swoje stanowisko, informując w nim o uwzględnieniu zastrzeżeń w całości lub w części bądź o ich nieuwzględnieniu. Jeżeli w toku rozpatrywania zastrzeżeń przeprowadzono dodatkowe czynności kontrolne, w stanowisku Szefa CBA zwięźle przedstawia się zakres przeprowadzonych czynności oraz dokonane w ich trakcie ustalenia.

5.

Jeżeli Szef CBA stwierdzi zasadność zastrzeżeń w odniesieniu do treści protokołu kontroli, dokonuje się w nim zmian, dołączając do jego treści odpowiednie adnotacje w brzmieniu:

1)

„Ustalenia na str. - skreśla się:” lub

2)

„Uzupełnienie do str. - protokołu kontroli:”, lub

3)

„Treść ustaleń na str. - otrzymuje brzmienie:”
- wraz z opisem dokonanych zmian.
 ”
 ;

8)

w § 14 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„ 

2.

Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych czynności, włączając do nich materiały i numerując kolejno zamieszczane karty.

3.

Do pierwszego tomu akt kontroli załącza się zbiorczy wykaz materiałów zawartych we wszystkich tomach zawierający ich nazwy i odpowiednie numery kart.
 ”
 ;

9)

w § 15:

a)

ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2.

W przypadkach określonych w art. 46 ustawy prawo wglądu do akt kontroli, za zgodą Szefa CBA lub osoby przez niego upoważnionej, mają również właściwe organy państwowe i samorządowe.
 ”
 ,

b)

dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„ 

3.

Po doręczeniu protokołu kontroli, ale przed upływem terminu na jego podpisanie lub odmowę dokonania tej czynności, kontrolowanemu przysługuje prawo wglądu do akt kontroli i wykonywania fotokopii poszczególnych kart, z zastrzeżeniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
 ”
 ;

10)

w § 16:

a)

w ust. 1:
  •   -  
    wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
    „ 
    W aktach kontroli zamieszcza się materiały dowodowe i dokumenty sporządzane w trakcie kontroli, w szczególności:
     ”
     ,
  •   -  
    pkt 2 otrzymuje brzmienie:
    „ 

    2)

    odmowę zwolnienia spod zabezpieczenia materiałów dowodowych sporządzoną według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
     ”
     ,
  •   -  
    w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10-13 w brzmieniu:
    „ 

    10)

    postanowienie o zarządzeniu dodatkowych czynności kontrolnych sporządzone według wzoru określonego w załączniku nr 10 do rozporządzenia;

    11)

    zastrzeżenia złożone przez kontrolowanego;

    12)

    stanowisko Szefa CBA do zastrzeżeń złożonych przez kontrolowanego;

    13)

    odmowę podpisania protokołu przez kontrolowanego, jeżeli została wyrażona na piśmie.
     ”
     ,

b)

ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„ 

2.

Dokumenty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 9, 10 i 12 sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden włącza się do akt kontroli, a drugi doręcza się kontrolowanemu.

3.

Dokumenty wskazane w ust. 1 pkt 7 i 8 sporządza się w 3 egzemplarzach, z których jeden włącza się do akt kontroli, drugi doręcza się biegłemu lub specjaliście, a trzeci kontrolowanemu.
 ”
 ,

c)

ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„ 

5.

Jeżeli zachodzi potrzeba włączenia do akt kontroli określonego dokumentu lub jego części, funkcjonariusz włącza do akt jego oryginał lub kopię. Dokumenty te w razie potrzeby są potwierdzane za zgodność z oryginałem przez kontrolowanego lub pracowników jednostki kontrolowanej i funkcjonariusza.
 ”
 ;

11)

§ 18 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 18.

Wyjaśnienia i oświadczenia mogą być złożone na piśmie. Warunkiem ich przyjęcia jest podpis osoby składającej.
 ”
 ;

12)

§ 20 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 20.

1.

Protokół kontroli podlega akceptacji przez kierownika właściwej jednostki organizacyjnej CBA.

2.

Czynności opisane w art. 45 ust. 3-10 ustawy mogą być wykonywane po upływie terminu zakończenia kontroli określonego w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli.

3.

Kontrola kończy się doręczeniem kontrolowanemu protokołu kontroli, o którym mowa w ust. 1.
 ”
 ;

13)

w § 21 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Jeżeli wyniki kontroli wskazują na konieczność podjęcia określonych czynności wobec kontrolowanego, po podpisaniu protokołu kontroli funkcjonariusz opracowuje projekt wniosku, o którym mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 lit. a lub b ustawy.
 ”
 ;

14)

§ 22 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 22.

1.

Projekty dokumentów, o których mowa w § 21, są przekazywane do akceptacji kierownika właściwej jednostki organizacyjnej CBA.

2.

W uzasadnionych przypadkach kierownik właściwej jednostki organizacyjnej CBA przedstawia Szefowi CBA dokumenty, o których mowa w ust. 1.
 ”
 ;

15)

załączniki nr 1 i 9 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia;

16)

dodaje się załącznik nr 10 w brzmieniu określonym w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Do czynności kontrolnych w ramach kontroli wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Załącznik nr 1   -   Pokwitowanie Pobrania / zwolnienia spod zabezpieczenia i zwrotu pobranych materiałów dowodowych (wzór)

Załącznik nr 2   -   Protokół kontroli (wzór)

Załącznik nr 3   -   Postanowienie o zarządzeniu dodatkowych czynności kontrolnych (wzór)