Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrówz dnia 21 kwietnia 2023 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 grudnia 2016 r. w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych   (Dz. U. z 2021 r. poz. 414), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 marca 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych   (Dz. U. poz. 532).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 marca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych   (Dz. U. poz. 532), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 .

Załącznik   -   Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 grudnia 2016 r. w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych

Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych   (Dz. U. z 2020 r. poz. 720) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.

§ 2.

Kadencja Rady Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, której członków powołano przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, trwa do jej zakończenia zgodnie z przepisami dotychczasowymi.

§ 3.

Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 października 2009 r. w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych   (Dz. U. z 2014 r. poz. 1225).

§ 4.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia1)Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 7 grudnia 2016 r..
1)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 7 grudnia 2016 r.

Załącznik   -   Statut Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych

§ 1.

1.

Do szczegółowego zakresu działania Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, zwanego dalej „Instytutem”, należy:

1)

prowadzenie interdyscyplinarnych i porównawczych badań naukowych w zakresie spraw międzynarodowych, w tym w szczególności polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, bezpieczeństwa międzynarodowego, prawa międzynarodowego oraz ekonomicznych aspektów współpracy międzynarodowej;

2)

sporządzanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych w zakresie spraw międzynarodowych z inicjatywy własnej albo na rzecz Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów albo z inicjatywy ministra właściwego do spraw zagranicznych, ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, ministra właściwego do spraw gospodarki, Ministra Obrony Narodowej oraz - w miarę możliwości - innych członków Rady Ministrów, komisji sejmowych i senackich oraz klubów poselskich i senackich;

3)

upowszechnianie wiedzy z dziedziny stosunków międzynarodowych oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym problematyki integracji europejskiej i bezpieczeństwa międzynarodowego oraz historii polskiej dyplomacji - w szczególności za pośrednictwem Internetu i innych środków masowego przekazu oraz w formie konferencji, seminariów, wykładów i publikacji, w tym książek oraz czasopism;

4)

gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej, w szczególności w zakresie, o którym mowa w pkt 1, a także prowadzenie otwartej działalności bibliotecznej w zakresie objętym działalnością Instytutu;

5)

doskonalenie zawodowe pracowników administracji państwowej, wykonujących zadania w zakresie stosunków międzynarodowych i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności pracowników Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędów obsługujących ministra właściwego do spraw zagranicznych, ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, ministra właściwego do spraw gospodarki, Ministra Obrony Narodowej oraz - w miarę możliwości - pracowników administracji jednostek samorządu terytorialnego i osób zainteresowanych rozwojem zawodowym w obszarze współpracy międzynarodowej;

6)

utrzymywanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami szkoleniowymi, naukowymi i politycznymi w zakresie objętym działalnością Instytutu;

7)

prowadzenie działalności wydawniczej, w tym wydawanie książek i czasopism z zakresu spraw międzynarodowych, zbiorów dokumentów wytworzonych przez polską służbę dyplomatyczną w przeszłości oraz publikacji z zakresu bieżących prac Instytutu.

2.

Działania określone w ust. 1 pkt 2, w zakresie obsługi zadań ministra właściwego do spraw zagranicznych, Dyrektor Instytutu wykonuje zgodnie z planem zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw zagranicznych.

3.

Działania wykonywane na zlecenie ministra właściwego do spraw zagranicznych w części dotyczącej spraw służby zagranicznej Dyrektor Instytutu wykonuje w porozumieniu z dyrektorem generalnym służby zagranicznej.

§ 2.

Dyrektor Instytutu działa przy pomocy:

1)

zastępców dyrektora;

2)

głównego księgowego;

3)

kierowników komórek organizacyjnych;

4)

dyrektorów oddziałów zamiejscowych, będących komórkami organizacyjnymi Instytutu;

5)

pracowników zajmujących samodzielne stanowiska.

§ 3.

1.

W skład Instytutu wchodzą:

1)

komórki organizacyjne:

a)

Biblioteka,

b)

Biuro Badań i Analiz,

c)

Biuro Informacji Publicznej,

d)

Biuro Ochrony Informacji Niejawnych,

e)

Biuro Organizacyjne,

f)

Biuro Szkoleń,

g)

Wydawnictwo;

1a)

komórka organizacyjna - oddział zamiejscowy - Biuro Instytutu w Brukseli (Królestwo Belgii);

2)

samodzielne stanowiska podległe bezpośrednio Dyrektorowi Instytutu.

2.

Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Instytutu oraz samodzielnych stanowisk określa regulamin organizacyjny, nadany w drodze zarządzenia przez Dyrektora Instytutu.

33)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Dyrektor oddziału zamiejscowego - Biura Instytutu w Brukseli (Królestwo Belgii), dyrektor oddziału zamiejscowego - Biura Instytutu w Berlinie (Republika Federalna Niemiec) oraz pracownicy Instytutu zajmujący samodzielne stanowiska podlegają bezpośrednio Dyrektorowi Instytutu.

§ 4.

1.

W skład Rady Instytutu, zwanej dalej „Radą”, wchodzi 12 członków powoływanych spośród osób wyróżniających się wysokim poziomem wiedzy lub doświadczeniem w zakresie spraw międzynarodowych.

2.

Kadencja Rady trwa cztery lata. W przypadku odwołania członka Rady, jego śmierci albo rezygnacji z członkostwa w Radzie przed upływem kadencji Rady, nowego członka Rady powołuje się na okres do zakończenia tej kadencji.

3.

Do zadań Rady należy:

1)

zatwierdzanie projektu rocznego planu działań Instytutu;

2)

zatwierdzanie projektu sprawozdania Dyrektora Instytutu z realizacji rocznego planu działań Instytutu;

34)Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.)

zatwierdzanie wyników działalności oddziałów zamiejscowych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1a i 1b;

4)

zatwierdzanie wniosku Dyrektora Instytutu o ustanowienie nagrody Instytutu;

5)

opiniowanie projektu rocznego planu finansowego Instytutu;

6)

opiniowanie projektów statutu i jego zmian.

4.

Rada wykonuje zadania kapituły nagrody Instytutu.

5.

Rada wyraża swoje stanowisko w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.

6.

Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz zastępcę przewodniczącego Rady.

7.

Dyrektor Instytutu bierze udział w posiedzeniach Rady, z głosem doradczym, na zaproszenie przewodniczącego Rady.

85)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

W posiedzeniu Rady może wziąć udział, na zaproszenie przewodniczącego Rady, zastępca Dyrektora Instytutu, główny księgowy, kierownik komórki organizacyjnej, dyrektorzy oddziałów zamiejscowych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1a i 1b, oraz inne osoby, których wiedza i doświadczenie mogą być wykorzystane w realizacji zadań Rady.

§ 5.

Rada może przedłożyć ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych i Dyrektorowi Instytutu swoje stanowisko w każdej sprawie dotyczącej Instytutu.

§ 6.

Dyrektor Instytutu przedkłada Radzie informacje z wykonania planu działań Instytutu.
2)
Dodany przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 marca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych (Dz. U. poz. 532), które weszło w życie z dniem 19 marca 2022 r.
3)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
4)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
5)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.