1.
Kontrola, o której mowa w § 18, polega na:
1)
kontroli tożsamości osób i danych pojazdów przez:
a)
sprawdzenie tożsamości osoby kontrolowanej oraz jej uprawnień do wstępu lub przebywania
na terenie portu, obiektu portowego lub na statku,
b)
sprawdzenie zgodności danych pojazdu z przepustką;
2)
kontroli osób przez stosowanie pojedynczo lub łącznie:
a)
kontroli przy zastosowaniu ręcznego detektora metali,
b)
kontroli przy zastosowaniu bramki magnetycznej do wykrywania metalu,
c)
kontroli manualnej, o której mowa w art. 40 ust. 5 ustawy,
d)
kontroli przy zastosowaniu innego sprzętu specjalistycznego, służącego do wykrywania
przedmiotów i substancji zabronionych;
3)
kontroli bagaży przez stosowanie pojedynczo lub łącznie:
a)
kontroli manualnej zawartości bagażu,
b)
prześwietlenia bagażu przy użyciu urządzeń rentgenowskich,
c)
kontroli przy zastosowaniu innego sprzętu specjalistycznego, służącego do wykrywania
przedmiotów i substancji zabronionych;
4)
kontroli pojazdów, przewożonych nimi ładunków i zapasów statkowych przez stosowanie
pojedynczo lub łącznie:
a)
kontroli wzrokowej elementów takich jak: przestrzenie ładunkowe, wnętrza, schowki
i skrytki, zamknięcia, plomby i inne zabezpieczenia,
c)
prześwietlenia przy użyciu urządzeń rentgenowskich,
d)
kontroli przy zastosowaniu innego sprzętu specjalistycznego, służącego do wykrywania
przedmiotów i substancji zabronionych.
2.
Podczas realizacji czynności określonych w ust. 1 pkt 2-4 dopuszcza się stosowanie
stacjonarnych lub przenośnych urządzeń służących do kontroli radiometrycznej.
3.
Czynności, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonywane w sposób możliwie najmniej
naruszający dobra osobiste osoby, wobec której zostały podjęte.
4.
Niezależnie od czynności, o których mowa w ust. 1, kontrola, o której mowa w § 18,
może polegać także na monitorowaniu pokładów statku, obszaru obiektu portowego lub
portu, w tym wybranych pomieszczeń i terenu przyległego do granic portu, za pomocą
patroli złożonych z pracowników jednostek ochrony, członków załogi statku lub za pomocą
technicznych środków ochrony stanowiących system telewizji przemysłowej.
5.
W przypadku gdy jednostka ochrony przeprowadzająca kontrolę ujawni naruszenie przepisów
w zakresie ochrony, powodujących zagrożenie dla ochrony żeglugi, obiektu portowego
lub portu, należy powiadomić właściwe służby wymienione w § 8 ust. 2 pkt 7.