1)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lp.
|
Parametr
|
Jednostka
|
Olej napędowy „standardowy”
|
Olej napędowy „o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych”
|
|
zakresy2)
|
zakresy2)
|
|
minimum
|
maksimum
|
minimum
|
maksimum
|
|
1
|
Liczba cetanowa
|
|
51,0
|
-
|
51,0
|
-
|
|
2
|
Indeks cetanowy
|
|
46,0
|
-
|
46,0
|
-
|
|
3
|
Gęstość w temperaturze 15 °C
|
kg/m3
|
820,03)
|
845,0
|
800,0
|
840,0
|
|
815,04),5)
|
|
4
|
Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych
|
% (m/m)
|
-
|
8,0
|
-
|
8,0
|
|
5
|
Zawartość siarki
|
mg/kg
|
-
|
10,0
|
-
|
10,0
|
|
6
|
Zawartość manganu
|
mg/l
|
-
|
2,0
|
-
|
2,0
|
|
7
|
Temperatura zapłonu
|
°c
|
powyżej 55,0
|
-
|
powyżej 55,0
|
-
|
|
8
|
Pozostałość po koksowaniu6) (z 10% pozostałości destylacyjnej)
|
% (m/m)
|
-
|
0,30
|
-
|
0,30
|
|
9
|
Pozostałość po spopieleniu
|
% (m/m)
|
-
|
0,010
|
-
|
0,010
|
|
10
|
Zawartość wody
|
% (m/m)
|
-
|
0,020
|
-
|
0,020
|
|
11
|
Zawartość zanieczyszczeń
|
mg/kg
|
-
|
24
|
-
|
24
|
|
12
|
Badanie działania korodującego na miedź (3 h w temperaturze 50 ºC)
|
klasa
|
klasa 1
|
klasa 1
|
|
13
|
Zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME)
|
% (V/V)
|
-
|
7,0
|
-
|
7,0
|
|
14
|
Stabilność oksydacyjna7)
|
g/m3
|
-
|
25
|
-
|
25
|
|
15
|
Stabilność oksydacyjna dla oleju napędowego zawierającego powyżej 2,0% (V/V)FAME7)
|
h
|
20,0 lub
|
-
|
20,0 lub
|
-
|
|
min
|
60,0
|
-
|
60,0
|
-
|
|
16
|
Smarność, średnica śladu zużycia (WSD) w temperaturze 60 ºC
|
µm
|
-
|
460
|
-
|
460
|
|
17
|
Lepkość w temperaturze 40 ºC
|
mm2/s
|
2,000
|
4,500
|
1,500
|
4,000
|
|
18
|
Skład frakcyjny:8)
|
|
|
|
|
|
|
- do temperatury 250 ºC destyluje
|
% (V/V)
|
-
|
< 65
|
-
|
-
|
|
- do temperatury 350 ºC destyluje
|
% (V/V)
|
85
|
-
|
-
|
-
|
|
- 95% (V/V) destyluje do temperatury
|
°C
|
-
|
360,0
|
-
|
-
|
|
- do temperatury 180 ºC destyluje
|
% (V/V)
|
-
|
-
|
-
|
10,0
|
|
- do temperatury 340 ºC destyluje
|
% (V/V)
|
-
|
-
|
95,0
|
-
|
|
19
|
Temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP)
|
°C
|
-
|
03)
|
-104)
|
-205)
|
-
|
-32
|
|
20
|
Temperatura mętnienia
|
°C
|
-
|
-
|
-
|
-22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Opracowane na podstawie normy PN-EN 590:2022-08 Paliwa do pojazdów samochodowych
- Oleje napędowe - Wymagania i metody badań.
2) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich
wartości dopuszczalnych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259-1, przy czym przy
określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią różnicę 2R (gdzie
R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie
z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259-2.
3) Dla okresu letniego trwającego od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września.
4) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 15 kwietnia oraz od dnia
1 października do dnia 15 listopada.
5) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 16 listopada do końca lutego.
6) Graniczna wartość pozostałości po koksowaniu jest określona dla produktu przed dodaniem
do niego dodatku podwyższającego liczbę cetanową, jeżeli jest on używany. Jeżeli w
finalnym handlowym paliwie graniczna wartość jest przekroczona, należy sprawdzić obecność
dodatków zawierających azotany zgodnie z normą PN-EN ISO 13759. Jeżeli obecność dodatku
podwyższającego liczbę cetanową zostanie stwierdzona, graniczna wartość pozostałości
po koksowaniu nie jest wiążąca. Zastosowanie dodatków nie zwalnia producenta paliwa
od konieczności dotrzymania wymaganej wartości maksimum 0,30% (m/m) pozostałości po
koksowaniu przed dodaniem dodatków.
7) Wymaganie dotyczące stabilności oksydacyjnej zgodnie z normą PN-EN ISO 12205 ma zastosowanie
dla oleju napędowego niezależnie od zawartości FAME. Dla oleju napędowego zawierającego
powyżej 2,0% (V/V) FAME jest dodatkowe wymaganie badania stabilności oksydacyjnej
określone w normie PN-EN 15751 lub PN-EN 16091. W przypadkach spornych należy stosować
normę PN-EN 15751.
8) Wymagania dotyczące objętości destylatu do 250 ºC i do 350 ºC dla olejów napędowych
są zgodne ze Wspólną Taryfą Celną UE.