1.
Prezes Rady Ministrów może powierzać podmiotom zobowiązanym do udostępniania lub przekazywania
informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania, o których mowa w przepisach
o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego, zwanym dalej „zleceniobiorcami”,
realizację zadań z zakresu informatyzacji sektora publicznego, innowacji cyfrowych
i rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu,
zwanych dalej „projektami”, w tym:
1)
budowę, rozwój i utrzymanie systemów teleinformatycznych;
2)
świadczenie usług towarzyszących i doradztwa specjalistycznego;
3)
prowadzenie działań informacyjnych;
4)
zwiększanie lub poszerzanie zakresu oddziaływania innych wykonywanych przez zleceniobiorców
zadań na sektor publiczny;
5)
zwiększanie lub utrzymanie zdolności zleceniobiorców do realizacji zlecanych zadań;
6)
wspieranie podmiotów wykonujących zadania publiczne w ich realizacji.
3.
Zleceniobiorcami nie mogą być: Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu, Kancelaria Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunał Konstytucyjny, Najwyższa Izba Kontroli, Sąd Najwyższy,
Naczelny Sąd Administracyjny, wojewódzkie sądy administracyjne, Krajowa Rada Sądownictwa,
sądy powszechne, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, Krajowa Rada
Radiofonii i Telewizji, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Instytut Pamięci Narodowej
- Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowe Biuro Wyborcze, Państwowa
Inspekcja Pracy, Narodowy Bank Polski i jednostki samorządu terytorialnego.
4.
Przed powierzeniem realizacji projektu Prezes Rady Ministrów:
1)
uzyskuje akceptację:
a)
zleceniobiorcy - dla realizacji projektu, a w przypadku gdy jego realizacja jest powierzana
więcej niż jednemu zleceniobiorcy, również dla wspólnej realizacji projektu przez
wszystkich zleceniobiorców,
b)
podmiotu zapewniającego, w zakresie swoich zadań, finansowanie realizacji projektu,
zwanego dalej „zleceniodawcą” - dla zapewnienia tego finansowania ze środków będących
w jego dyspozycji, a w przypadku gdy realizacja projektu ma być finansowana przez
więcej niż jednego zleceniodawcę, również dla wspólnego finansowania projektu przez
wszystkich zleceniodawców;
2)
może wystąpić do ministra właściwego do spraw informatyzacji z wnioskiem o wydanie
opinii o projekcie decyzji lub o wyznaczenie osób, które będą udzielać wsparcia merytorycznego
podczas realizacji projektu;
3)
udziela zleceniobiorcy, zleceniodawcy i ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji
informacji dotyczących warunków realizacji projektu niezbędnych odpowiednio do oceny
możliwości akceptacji jego realizacji albo finansowania albo do wydania opinii o projekcie
decyzji.
5.
Minister właściwy do spraw informatyzacji wydaje opinię o projekcie decyzji lub wskazuje
osoby, o których mowa w ust. 4 pkt 2, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania
wniosku o wydanie opinii lub wyznaczenie tych osób.
6.
Decyzja zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie:
a)
zleceniobiorcy, a w przypadku gdy realizacja projektu jest powierzana więcej niż jednemu
zleceniobiorcy - zleceniobiorców,
b)
zleceniodawcy, a w przypadku gdy realizacja projektu jest finansowana przez więcej
niż jednego zleceniodawcę - zleceniodawców;
2)
wskazanie źródła finansowania realizacji projektu lub sposobu jego określenia;
3)
określenie:
a)
czasu realizacji projektu, w tym najpóźniejszego możliwego terminu rozpoczęcia jego
realizacji,
b)
ramowego zakresu projektu i sposobu jego realizacji,
c)
podziału działań w ramach realizacji projektu pomiędzy zleceniobiorcami albo sposobu
dokonania takiego podziału - w przypadku gdy realizacja projektu jest powierzana więcej
niż jednemu zleceniobiorcy,
d)
zakresu i sposobu finansowania realizacji projektu przez każdego ze zleceniodawców
- w przypadku gdy realizacja projektu jest finansowana przez więcej niż jednego zleceniodawcę,
e)
kosztu realizacji projektu, a jeżeli projekt jest realizowany w formule wariantowej
- maksymalnego kosztu realizacji projektu, albo sposobu wyliczenia odpowiednio kosztu
albo maksymalnego kosztu realizacji projektu.
7.
Powierzenie realizacji projektu zleceniobiorcy może nastąpić w każdym czasie. Przepisy
dotyczące zmian w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych stosuje
się odpowiednio.
8.
Zleceniodawca zapewnia zleceniobiorcy środki na realizację projektu ze środków będących
w jego dyspozycji.
10.
Termin wykorzystania dotacji celowej, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku
budżetowego, i sposób rozliczenia dotacji celowej określony jest w umowie, z uwzględnieniem
elementów określonych w ust. 14. Art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stosuje się odpowiednio.
11.
Do finansowania projektu ze środków dotacji celowej, o której mowa w ust. 9, nie stosuje się art. 24 ust. 5 zdanie pierwsze oraz art. 29 ust. 10 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w zakresie dotyczącym zwiększenia dotacji z budżetu państwa.
12.
Koszty realizacji projektu:
1)
nie mogą przewyższać koniecznych i rzeczywistych kosztów bezpośrednich i pośrednich,
które poniósł zleceniobiorca;
2)
nie mogą obejmować finansowania albo dofinansowania działalności gospodarczej zleceniobiorcy;
3)
mogą być ustalane w formule zakładającej realizację elementów projektu na określonych
warunkach w miarę pojawiających się udokumentowanych potrzeb.
13.
Zleceniobiorca prowadzi odrębną ewidencję środków otrzymanych na realizację projektu,
w tym jest obowiązany do prawidłowego przypisywania przychodów i kosztów na podstawie
metod mających obiektywne uzasadnienie.
14.
Podstawą finansowania projektu jest umowa zawarta, w formie pisemnej, przez zleceniodawcę
albo zleceniodawców ze zleceniobiorcą, a w przypadku gdy realizacja projektu została
powierzona więcej niż jednemu zleceniobiorcy - ze zleceniobiorcami. Umowa zawiera
w szczególności:
1)
ramowy harmonogram realizacji projektu;
2)
zasady odbiorów i wzajemnych rozliczeń projektu, z uwzględnieniem - w przypadkach,
w których jest to możliwe - odbiorów częściowych;
3)
przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworów wytworzonych w ramach realizacji
projektu lub zasady korzystania z utworów wytworzonych w ramach realizacji projektu,
o ile takie utwory powstaną;
4)
zasady komunikacji w ramach realizacji projektu, z uwzględnieniem że podstawowym kanałem
komunikacji są środki komunikacji elektronicznej;
5)
zasady ponoszenia odpowiedzialności za funkcjonowanie, utrzymanie oraz rozwój wytworzonych
w toku realizacji projektu narzędzi cyfrowych, o ile takie powstaną;
6)
metodykę pracy, w tym wykonywania nadzoru nad realizacją projektu;
7)
tryb wprowadzania zmian do umowy.
15.
Strony umowy współpracują ze sobą, w szczególności przez wzajemne udostępnianie -
w przypadkach, w których jest to możliwe - informacji, danych oraz innych zasobów
pomocnych przy realizacji projektu.
16.
O zawarciu umowy zleceniodawca albo zleceniodawcy niezwłocznie zawiadamiają Prezesa
Rady Ministrów oraz ministra właściwego do spraw informatyzacji.
17.
Stroną umowy może być także podmiot pełniący funkcję organu założycielskiego lub podmiotu
kontrolującego zleceniobiorcy lub w inny sposób sprawujący nadzór lub kontrolę nad
działalnością zleceniobiorcy.
18.
W celu realizacji projektu Prezes Rady Ministrów może, w drodze rozporządzenia, dokonywać
przeniesienia planowanych dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń, między częściami,
działami i rozdziałami budżetu państwa, z zachowaniem przeznaczenia środków publicznych
wynikającego z ustawy budżetowej.
19.
W przypadku gdy zleceniobiorcą i zleceniodawcą jest ten sam podmiot, nie stosuje się
przepisów ust. 4 pkt 1 lit. a, ust. 9-11 i 14-17.