Rozporządzenie Ministra Finansówz dnia 29 lipca 2024 r.w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie obrotu papierami wartościowymi emitowanymi przez Skarb Państwa 1)Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi   (Dz. U. z 2024 r. poz. 722) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa obowiązki sprawozdawcze:

1)

domów maklerskich, banków prowadzących działalność maklerską, banków państwowych prowadzących działalność maklerską, zagranicznych firm inwestycyjnych prowadzących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską w formie oddziału i zagranicznych osób prawnych, o których mowa w art. 115 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, zwanej dalej „ustawą”, prowadzących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską w formie oddziału, banków powierniczych, podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy,

2)

Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A., zwanego dalej „Krajowym Depozytem”,

3)

spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy,

4)

Narodowego Banku Polskiego
- w zakresie obrotu papierami wartościowymi emitowanymi przez Skarb Państwa, zwanymi dalej „skarbowymi papierami wartościowymi”.

§ 2.

1.

Podmioty, o których mowa w § 1 pkt 1, 2 i 4, przekazują ministrowi właściwemu do spraw budżetu informacje o stanie własności skarbowych papierów wartościowych i obrotach tymi papierami na rachunkach papierów wartościowych, rachunkach zbiorczych lub na kontach depozytowych w sprawozdaniach miesięcznych, zwanych dalej „sprawozdaniami miesięcznymi”, sporządzanych zgodnie z Instrukcją sporządzania sprawozdań miesięcznych dotyczących stanu własności obligacji skarbowych i bonów skarbowych - skarbowych papierów wartościowych i obrotu tymi papierami, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2.

Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w ust. 1, określają załączniki nr 2 i 3 do rozporządzenia.

§ 3.

1.

W przypadku gdy informacje, o których mowa w § 2 ust. 1, dotyczą skarbowych papierów wartościowych będących obligacjami skarbowymi objętymi systemem rejestracji prowadzonym przez Krajowy Depozyt, podmioty, o których mowa w § 1 pkt 1 i 4, przekazują sprawozdania miesięczne w zakresie prowadzonych przez nie rachunków papierów wartościowych, w postaci elektronicznej, w terminie do siódmego roboczego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą, za pośrednictwem Krajowego Depozytu.

2.

Struktura i format danych przekazywanych w sprawozdaniach miesięcznych dotyczących skarbowych papierów wartościowych będących obligacjami skarbowymi są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw budżetu oraz na stronie internetowej Krajowego Depozytu, co najmniej na dwa tygodnie przed terminem, o którym mowa w ust. 1.

3.

Krajowy Depozyt dokonuje sumowania i weryfikacji zgodności informacji zawartych w sprawozdaniach miesięcznych dotyczących skarbowych papierów wartościowych będących obligacjami skarbowymi z danymi wynikającymi ze stanów i obrotów na kontach depozytowych. Podmioty, o których mowa w § 1 pkt 1 i 4, są obowiązane wyjaśnić niezwłocznie wszystkie stwierdzone przez Krajowy Depozyt rozbieżności pomiędzy informacjami zawartymi w przekazanych sprawozdaniach miesięcznych a stanami własności i obrotami na kontach depozytowych prowadzonych przez Krajowy Depozyt.

4.

Krajowy Depozyt weryfikuje zgodność informacji zawartych w sprawozdaniach miesięcznych w zakresie, w jakim dotyczą one obrotów obligacjami skarbowymi, z danymi wynikającymi z obrotu rejestrowanego na kontach depozytowych w wyniku rozrachunku transakcji, których przedmiotem są te skarbowe papiery wartościowe, jeżeli dane te umożliwiają dokonanie takiej weryfikacji, a w przypadku gdy dane te nie umożliwiają dokonania takiej weryfikacji, jeżeli Krajowy Depozyt otrzyma informacje o warunkach transakcji umożliwiające dokonanie takiej weryfikacji.

5.

W zakresie obligacji skarbowych zapisanych na rachunkach zbiorczych Krajowy Depozyt sporządza sprawozdania miesięczne na podstawie danych wynikających ze stanów i obrotów rejestrowanych na poszczególnych kontach depozytowych oraz zapisach na rachunkach zbiorczych prowadzonych przez Krajowy Depozyt, zgodnie z zakresem informacji określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

6.

Zweryfikowane i zsumowane sprawozdania miesięczne Krajowy Depozyt, po ich uzupełnieniu o informacje z zakresu obligacji skarbowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych prowadzonych przez Krajowy Depozyt oraz na rachunkach zbiorczych, przekazuje wraz z zawiadomieniem o zaistniałych rozbieżnościach i wyjaśnieniami podmiotów lub informacją o braku wyjaśnień rozbieżności, w postaci elektronicznej, ministrowi właściwemu do spraw budżetu oraz Narodowemu Bankowi Polskiemu, w terminie do czternastego roboczego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą te sprawozdania.

7.

W przypadku, o którym mowa w ust. 6, sprawozdania miesięczne są przekazywane w formacie elektronicznym uzgodnionym w umowie przez ministra właściwego do spraw budżetu z Krajowym Depozytem. Uzgodniony format Krajowy Depozyt udostępnia Narodowemu Bankowi Polskiemu.

§ 4.

1.

W przypadku gdy informacje, o których mowa w § 2 ust. 1, dotyczą skarbowych papierów wartościowych będących bonami skarbowymi objętymi systemem rejestracji prowadzonym przez Narodowy Bank Polski, podmioty, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, upoważniają Narodowy Bank Polski do sporządzania sprawozdań miesięcznych, na podstawie danych wynikających z tego systemu.

2.

Narodowy Bank Polski przekazuje sprawozdania miesięczne ministrowi właściwemu do spraw budżetu jako sprawozdania zbiorcze obejmujące zsumowane dane o stanie własności bonów skarbowych i obrotach tymi skarbowymi papierami wartościowymi na kontach depozytowych, rachunkach papierów wartościowych i rachunkach zbiorczych, dotyczące wszystkich podmiotów uczestniczących w systemie rejestracji prowadzonym przez Narodowy Bank Polski, w terminie do siódmego roboczego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą te sprawozdania.

3.

Sprawozdania zbiorcze są przekazywane w formacie elektronicznym uzgodnionym przez ministra właściwego do spraw budżetu z Narodowym Bankiem Polskim.

§ 5.

1.

Krajowy Depozyt przekazuje ministrowi właściwemu do spraw budżetu i Narodowemu Bankowi Polskiemu sprawozdania zawierające zbiorcze dzienne informacje dotyczące stanu własności obligacji skarbowych i obrotu tymi obligacjami objętymi systemem rejestracji prowadzonym przez Krajowy Depozyt, zwane dalej „sprawozdaniami dziennymi”, sporządzane za każdy dzień roboczy, na podstawie danych wynikających ze stanów i obrotów na kontach depozytowych, rachunkach papierów wartościowych i rachunkach zbiorczych, prowadzonych przez Krajowy Depozyt. W informacji dotyczącej obrotu skarbowymi papierami wartościowymi liczba transakcji wykazywana jest po ich całkowitym rozrachunku.

2.

Zakres zbiorczych dziennych informacji, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

3.

Jeżeli obrót obligacjami skarbowymi rejestrowany na kontach depozytowych, rachunkach papierów wartościowych i rachunkach zbiorczych, prowadzonych przez Krajowy Depozyt, nie pozwala na uzyskanie informacji o warunkach poszczególnych transakcji składających się na ten obrót, sprawozdania dzienne są sporządzane z uwzględnieniem warunków poszczególnych transakcji, o ile Krajowy Depozyt posiada informacje o tych warunkach.

4.

Sprawozdania dzienne są przekazywane w formacie elektronicznym uzgodnionym w umowie przez ministra właściwego do spraw budżetu z Krajowym Depozytem. Uzgodniony format Krajowy Depozyt udostępnia Narodowemu Bankowi Polskiemu.

§ 6.

Do spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia w zakresie dotyczącym Krajowego Depozytu.

§ 7.

Do sprawozdań miesięcznych sporządzanych za okresy przed dniem 1 września 2024 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 12 października 2018 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie obrotu papierami wartościowymi emitowanymi przez Skarb Państwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1274), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 50 ust. 2 ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. poz. 1723).

Załącznik nr 1   -   Instrukcja sporządzania sprawozdań miesięcznych dotyczących stanu własności obligacji skarbowych i bonów skarbowych - skarbowych papierów wartościowych i obrotu tymi papierami

1.1.

W sprawozdaniach miesięcznych dotyczących stanu własności obligacji skarbowych i obrotu tymi obligacjami należy wykazać wobec grupy inwestorów liczbę (w sztukach) albo wartość nominalną obligacji skarbowych (wyrażoną w złotych) według stanu własności na koniec danego miesiąca i obrotów rozrachowanych w danym miesiącu.

1.2.

Przez obligacje skarbowe rozumie się obligacje skarbowe emitowane na rynku krajowym oraz skarbowe papiery oszczędnościowe.

1.3.

W sprawozdaniach miesięcznych dotyczących stanu własności bonów skarbowych i obrotu tymi bonami należy wykazać wobec grupy inwestorów wartość nominalną bonów skarbowych (wyrażoną w milionach złotych) według stanu własności na koniec danego miesiąca i obrotów rozrachowanych w danym miesiącu.

1.4.

Skarbowe papiery wartościowe oznacza się według kodu ISIN nadanego przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A., zwany dalej „Krajowym Depozytem”.

1.5.

Krajowy Depozyt wykazuje obligacje skarbowe w sprawozdaniach miesięcznych przekazywanych do ministra właściwego do spraw budżetu oraz Narodowego Banku Polskiego również według nazwy skróconej.

1.6.

Bony skarbowe wykazuje się również według terminu wykupu.

1.7.

W zakresie stanu własności wykazuje się skarbowe papiery wartościowe, których własność została nabyta również w sposób inny niż w drodze ich sprzedaży.

1.8.

W zakresie transakcji rynku wtórnego wykazuje się zbyte i nabyte skarbowe papiery wartościowe w ramach bezwarunkowych transakcji, tj. w ramach sprzedaży oraz innych umów przenoszących własność bez obowiązku ich zwrotu, oraz w ramach warunkowych transakcji typu repo oraz buy /sell back.

1.9.

Przez wartość nominalną skarbowych papierów wartościowych rozumie się kwotę należną z tytułu wykupu głównego świadczenia, z wyłączeniem odsetek. Podmioty przekazujące informacje za pośrednictwem Krajowego Depozytu w sprawozdaniach miesięcznych wykazują obligacje skarbowe, których wartość nominalna jest indeksowana, według ich niezindeksowanej wartości nominalnej. Krajowy Depozyt sporządza sprawozdania miesięczne, dokonując przeliczeń tak ustalonej wartości nominalnej z uwzględnieniem indeksacji, na koniec danego miesiąca.

1.10.

Podmioty przekazujące informacje za pośrednictwem Krajowego Depozytu nie wykazują w swoich sprawozdaniach obligacji skarbowych zapisanych na rachunkach zbiorczych. Informacje o tych obligacjach Krajowy Depozyt uwzględnia w sprawozdaniach miesięcznych przekazywanych do ministra właściwego do spraw budżetu oraz Narodowego Banku Polskiego na podstawie własnych danych.

2.1.

Skarbowe papiery wartościowe są prezentowane w układzie podmiotowym, według trzech kategorii inwestorów:

1)

rezydenci;

2)

nierezydenci;

3)

posiadacze rachunków zbiorczych.

2.2.

Przez rezydentów rozumie się:

1)

osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osoby prawne mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz inne podmioty mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu; rezydentami są również znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez nierezydentów;

2)

polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne polskie przedstawicielstwa oraz misje specjalne, korzystające z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych lub konsularnych.

2.3.

Przez nierezydentów rozumie się:

1)

osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osoby prawne mające siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz inne podmioty mające siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu; nierezydentami są również znajdujące się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez rezydentów;

2)

obce przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne obce przedstawicielstwa oraz misje specjalne i organizacje międzynarodowe, korzystające z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych lub konsularnych.

2.4.

Przez posiadaczy rachunków zbiorczych rozumie się podmioty, dla których są prowadzone rachunki zbiorcze w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722).

3.1.

W kategorii inwestorów będących rezydentami wyróżnia się następujące grupy inwestorów:

1)

banki - przez które rozumie się banki państwowe, banki spółdzielcze, banki w formie spółek akcyjnych, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, instytucje pieniądza elektronicznego oraz oddziały utworzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez banki będące nierezydentami. Do tej grupy inwestorów zalicza się również Narodowy Bank Polski;

2)

zakłady ubezpieczeń - przez które rozumie się podmioty prowadzące, za zezwoleniem, działalność gospodarczą w zakresie ubezpieczeń osobowych, majątkowych lub reasekuracji, które na podstawie umowy zobowiązują się do spełnienia świadczenia w razie wystąpienia skutków zdarzeń losowych. Do tej grupy inwestorów zalicza się krajowy zakład ubezpieczeń i krajowy zakład reasekuracji w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 838) oraz oddziały utworzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zakłady ubezpieczeń będące nierezydentami;

3)

fundusze emerytalne - przez które rozumie się podmioty prowadzące działalność gospodarczą za zezwoleniem lub wymagającą wpisu do właściwego rejestru lub ewidencji, polegającą na gromadzeniu środków finansowych osób fizycznych i ich ochronie przed ryzykiem społecznym, w celu uzyskania przez te osoby odpowiedniego dochodu po zakończeniu aktywności zawodowej w wieku emerytalnym, innym wieku uprawniającym do korzystania z tego dochodu lub w przypadku innych zdarzeń losowych (śmierci lub niepełnosprawności). Do tej grupy inwestorów zalicza się fundusze emerytalne w rozumieniu ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1113) oraz fundusze inwestycyjne w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1034) prowadzące indywidualne konta emerytalne, indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego, pracownicze programy emerytalne lub pracownicze plany kapitałowe. Do tej grupy inwestorów nie zalicza się banków, zakładów ubezpieczeń i firm inwestycyjnych prowadzących indywidualne konta emerytalne lub indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego, zakładów ubezpieczeń prowadzących pracownicze programy emerytalne lub pracownicze plany kapitałowe oraz funduszy ubezpieczenia społecznego: Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarządzanych przez niego funduszy oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i funduszy zarządzanych przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

4)

fundusze inwestycyjne - przez które rozumie się instytucje wspólnego inwestowania zajmujące się pośrednictwem finansowym polegającym na lokowaniu środków pieniężnych wpłaconych przez inwestorów. Instytucje te zajmują się emisją udziałów (certyfikatów inwestycyjnych) lub jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych oraz dokonują we własnym imieniu inwestycji, przede wszystkim w aktywa finansowe. Do tej grupy inwestorów zalicza się fundusze inwestycyjne w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, z wyłączeniem funduszy inwestycyjnych zaliczonych do grupy funduszy emerytalnych, fundusze rynku pieniężnego w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1131 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie funduszy rynku pieniężnego (Dz. Urz. UE L 169 z 30.06.2017, str. 8, z późn. zm.) oraz oddziały utworzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez fundusze inwestycyjne będące nierezydentami;

5)

gospodarstwa domowe - przez które rozumie się osoby fizyczne lub grupy osób fizycznych, będących konsumentami lub producentami wyrobów i usług. Do tej grupy inwestorów zalicza się osoby fizyczne, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek, rolników indywidualnych oraz szkoły niepubliczne prowadzone przez osoby fizyczne, zatrudniające do 9 osób włącznie (bez względu na wymiar etatu) na koniec danego miesiąca. W przypadku braku informacji o liczbie osób zatrudnionych dopuszcza się dokonywanie szacunków w tym zakresie;

6)

przedsiębiorstwa niefinansowe - przez które rozumie się samodzielne podmioty posiadające zdolność prawną, których działalnością podstawową jest produkcja wyrobów i obrót nimi lub świadczenie usług niefinansowych, w szczególności przedsiębiorstwa państwowe, spółki prawa handlowego, spółdzielnie, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek zatrudniające powyżej 9 osób (bez względu na wymiar etatu) na koniec danego miesiąca, grupy producenckie, niepubliczne szkoły wyższe, spółki prowadzące działalność leczniczą oraz oddziały przedsiębiorstw niefinansowych będących nierezydentami. W przypadku braku informacji o liczbie osób zatrudnionych dopuszcza się dokonywanie szacunków w tym zakresie;

7)

instytucje rządowe i samorządowe - przez które rozumie się jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) oraz inne jednostki, które są finansowane w całości albo w części ze środków publicznych lub których podstawową działalnością jest gromadzenie i wydatkowanie środków publicznych lub redystrybucja innych składników mienia państwowego. Do tej grupy inwestorów zalicza się:

a)

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały,

b)

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,

c)

związki metropolitalne,

d)

jednostki budżetowe,

e)

samorządowe zakłady budżetowe,

f)

agencje wykonawcze,

g)

instytucje gospodarki budżetowej,

h)

państwowe fundusze celowe,

i)

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,

j)

Narodowy Fundusz Zdrowia,

k)

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

l)

uczelnie publiczne,

m)

Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,

n)

państwowe i samorządowe instytucje kultury,

o)

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego,

p)

Bankowy Fundusz Gwarancyjny,

q)

fundusze utworzone, powierzone lub przekazane Bankowi Gospodarstwa Krajowego na podstawie odrębnych ustaw,

r)

przedsiębiorstwa publiczne zaliczone do sektora instytucji rządowych i samorządowych, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 174 z 26.06.2013, str. 1, z późn. zm.),

s)

instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych, kontrolowane przez inne instytucje rządowe i samorządowe.
Instytucje rządowe i samorządowe znajdują się na liście publikowanej na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego;

8)

inne podmioty - przez które rozumie się podmioty niezaliczane do grupy inwestorów wymienionych w pkt 1-7, w szczególności domy maklerskie, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, towarzystwa emerytalne, spółki prowadzące rynek regulowany, Krajowy Depozyt, przedstawicielstwa banków będących nierezydentami, Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową, fundacje, stowarzyszenia, izby gospodarcze oraz oddziały utworzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez grupę inwestorów „inne podmioty” będących nierezydentami.

3.2.

W kategorii inwestorów będących nierezydentami wyróżnia się następujące grupy inwestorów:

1)

banki - przez które rozumie się banki (banki państwowe, banki spółdzielcze, banki w formie spółek akcyjnych lub innej formie prawnej właściwej dla państwa siedziby), kasy oszczędnościowo-kredytowe (w formie spółdzielni lub innej formie prawnej właściwej dla państwa siedziby), instytucje kredytowe, instytucje pieniądza elektronicznego oraz oddziały utworzone poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez banki będące rezydentami;

2)

banki centralne - przez które rozumie się banki centralne państw innych niż Rzeczpospolita Polska;

3)

instytucje publiczne - przez które rozumie się państwa, jednostki władz regionalnych lub lokalnych państwa oraz państwowe fundusze majątkowe;

4)

zakłady ubezpieczeń - przez które rozumie się podmioty prowadzące, za zezwoleniem, działalność gospodarczą w zakresie ubezpieczeń osobowych, majątkowych lub reasekuracji, które na podstawie umowy zobowiązują się do spełnienia świadczenia w razie wystąpienia skutków zdarzeń losowych. Do tej grupy inwestorów zalicza się zagraniczny zakład ubezpieczeń i zagraniczny zakład reasekuracji w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz inne równoważne instytucje, a także oddziały utworzone poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zakłady ubezpieczeń będące rezydentami;

5)

fundusze emerytalne - przez które rozumie się podmioty prowadzące działalność gospodarczą za zezwoleniem lub wymagającą wpisu do właściwego rejestru lub ewidencji, polegającą na gromadzeniu środków finansowych osób fizycznych i ich ochronie przed ryzykiem społecznym, w celu uzyskania przez te osoby odpowiedniego dochodu po zakończeniu aktywności zawodowej w wieku emerytalnym, innym wieku uprawniającym do korzystania z tego dochodu lub w przypadku innych zdarzeń losowych (śmierci lub niepełnosprawności);

6)

fundusze inwestycyjne - przez które rozumie się instytucje wspólnego inwestowania zajmujące się pośrednictwem finansowym polegającym na zbiorowym lokowaniu środków pieniężnych wpłaconych przez inwestorów. Instytucje te zajmują się emisją udziałów (certyfikatów inwestycyjnych) lub jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych oraz dokonują we własnym imieniu inwestycji, przede wszystkim w aktywa finansowe. Do tej grupy inwestorów zalicza się fundusze rynku pieniężnego w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1131 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie funduszy rynku pieniężnego oraz oddziały funduszy inwestycyjnych będących rezydentami;

7)

fundusze hedgingowe - przez które rozumie się podmioty niebędące bankiem, funduszem inwestycyjnym, zakładem ubezpieczeń ani funduszem emerytalnym, zajmujące się zarządzaniem i administrowaniem środkami wielu inwestorów, w celu inwestowania tych środków zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, z korzyścią dla inwestorów;

8)

gospodarstwa domowe - przez które rozumie się osoby fizyczne lub grupy osób fizycznych, będących konsumentami lub producentami rynkowymi wyrobów i usług. Do tej grupy inwestorów zalicza się osoby fizyczne, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek, rolników indywidualnych oraz szkoły niepubliczne prowadzone przez osoby fizyczne, zatrudniające do 9 osób włącznie (bez względu na wymiar etatu) na koniec danego miesiąca. W przypadku braku informacji o liczbie osób zatrudnionych dopuszcza się dokonywanie szacunków w tym zakresie;

9)

przedsiębiorstwa niefinansowe - przez które rozumie się samodzielne podmioty posiadające zdolność prawną, których działalnością podstawową jest produkcja wyrobów i obrót nimi lub świadczenie usług niefinansowych, w szczególności spółki prawa handlowego, spółdzielnie, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek zatrudniające powyżej 9 osób (bez względu na wymiar etatu) na koniec danego miesiąca, grupy producenckie, niepubliczne szkoły wyższe, spółki prowadzące działalność leczniczą oraz oddziały przedsiębiorstw niefinansowych będących rezydentami. W przypadku braku informacji o liczbie osób zatrudnionych dopuszcza się dokonywanie szacunków w tym zakresie;

10)

inne podmioty - przez które rozumie się podmioty niezaliczone do grup inwestorów wymienionych w pkt 1-9, w szczególności spółki zarządzające lub zarządzających z UE w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz oddziały utworzone poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez grupę inwestorów „inne podmioty” będących rezydentami.

3.3.

W kategorii posiadaczy rachunków zbiorczych nie wyróżnia się grup inwestorów.

3.4.

W przypadku braku szczegółowych informacji lub dokumentów poświadczających cechy lub status inwestora w grupie inwestorów, pozwalających na dokonanie prawidłowej klasyfikacji inwestora, dokonuje się klasyfikacji inwestora według najlepszej wiedzy i posiadanych informacji, a przy braku możliwości uzyskania takich informacji lub dokumentów bezpośrednio od inwestora - dokonuje się klasyfikacji do grupy inwestorów, w odniesieniu do której inwestor posiada cechy podstawowe lub najbardziej zbliżone. W przypadku gdy nie jest możliwe dokonanie przyporządkowania według tych zasad, dokonuje się klasyfikacji inwestora odpowiednio do grupy inwestorów „gospodarstwa domowe” albo grupy inwestorów „inne podmioty”.

4.

W zakresie sprawozdań miesięcznych dotyczących nabytych lub zbytych skarbowych papierów wartościowych w ramach transakcji warunkowych rynku wtórnego wyróżnia się transakcje:

1)

repo - przez którą rozumie się transakcję, w ramach której jedna ze stron (sprzedający) zobowiązuje się wobec drugiej strony (kupującego) do przeniesienia własności zbywanych papierów wartościowych w zamian za zapłatę przez kupującego kwoty nabycia, a kupujący zobowiązuje się wobec sprzedającego, w zamian za zapłatę kwoty odkupu, do przeniesienia własności równoważnych papierów wartościowych, a jeżeli nie doszło do przeniesienia na kupującego własności zbywanych papierów wartościowych - do zwolnienia sprzedającego z zobowiązania do przeniesienia ich własności. Otwarcie i zamknięcie transakcji typu repo należy uwzględnić odrębnie;

2)

buy/sell back - przez którą rozumie się transakcję, na którą składają się dwie niezależne umowy: umowa kupna i umowa sprzedaży skarbowych papierów wartościowych, po cenie ustalonej z góry w dniu zakupu skarbowych papierów wartościowych.

5.1.

W ramach informacji określonych w załączniku nr 2 w części 2.8, dotyczących stanu obligacji skarbowych na rachunkach papierów wartościowych będących w posiadaniu nierezydentów i na rachunkach zbiorczych, podmioty sporządzające sprawozdania, inne niż Krajowy Depozyt, wykazują wartość nominalną obligacji albo ich liczbę (w sztukach), w podziale określonym według następujących parametrów: kod ISIN, grupa inwestorów, kraj pochodzenia inwestora, z wyjątkiem banku centralnego, który wykazuje się tylko według regionu geograficznego. Krajowy Depozyt, na podstawie przekazanych sprawozdań oraz danych własnych, wykazuje również nazwę skróconą obligacji skarbowych oraz grupy inwestorów według regionu geograficznego. W odniesieniu do posiadaczy rachunków zbiorczych nie wykazuje się kraju pochodzenia inwestora ani regionów geograficznych.

5.2.

W ramach informacji określonych w załączniku nr 3 w części 3.8, dotyczących stanu bonów skarbowych na rachunkach papierów wartościowych będących w posiadaniu nierezydentów i na rachunkach zbiorczych, Narodowy Bank Polski wykazuje wartości nominalne bonów skarbowych, w podziale określonym według następujących parametrów: kod ISIN, termin wykupu bonów skarbowych, grupa inwestorów, kraj pochodzenia inwestora, z wyjątkiem banku centralnego, który wykazuje się tylko według regionu geograficznego, oraz według regionów geograficznych. W zakresie posiadaczy rachunków zbiorczych nie wykazuje się kraju pochodzenia inwestora ani regionów geograficznych.

5.3.

Kraj pochodzenia inwestora wykazuje się według kodu ISO 3166-1 Alpha-2, w ramach którego wskazuje się oznaczenie literowe kraju, w którym posiadacz skarbowego papieru wartościowego ma swoją siedzibę, według standardu ISO 3166-1 zgodnie z rubryką: Alpha-2 - kody dwuznakowe alfanumeryczne.

5.4.

Oznaczenie inwestorów będących nierezydentami według regionu geograficznego oznacza się kodem regionu geograficznego wskazanym w pkt 5.5.

5.5.

Kraje klasyfikuje się według kodów ISO 3166-1 Alpha-2 oraz w ramach następujących regionów geograficznych i kodów regionów geograficznych:

Polska nazwa skrócona
Kod ISO 3166-1 Alpha-2
Region geograficzny
Kod regionu geograficznego
Afganistan
AF
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Albania
AL
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Algieria
DZ
Afryka
AAA
Andora
AD
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Angola
AO
Afryka
AAA
Anguilla
AI
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Antarktyda
AQ
terytoria bez stałych mieszkańców
 
Antigua i Barbuda
AG
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Arabia Saudyjska
SA
Bliski Wschód
FFF
Argentyna
AR
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Armenia
AM
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Aruba
AW
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Australia
AU
Australia i Oceania
DDD
Austria
AT
Europa - kraje strefy euro
GGG
Azerbejdżan
AZ
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Bahamy
BS
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Bahrain
BH
Bliski Wschód
FFF
Bangladesz
BD
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Barbados
BB
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Belgia
BE
Europa - kraje strefy euro
GGG
Belize
BZ
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Benin
BJ
Afryka
AAA
Bermudy
BM
Ameryka Północna
CCC
Bhutan
BT
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Białoruś
BY
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Boliwia
BO
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Bonaire
BQ
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Bośnia i Hercegowina
BA
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Botswana
BW
Afryka
AAA
Brazylia
BR
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Brunei
BN
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego
IO
terytoria bez stałych mieszkańców
 
Brytyjskie Wyspy Dziewicze
VG
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Bułgaria
BG
Europa - kraje UE spoza strefy euro
HHH
Burkina Faso
BF
Afryka
AAA
Burundi
BI
Afryka
AAA
Chile
CL
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Chiny
CN
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Chorwacja
HR
Europa - kraje strefy euro
GGG
Curaçao
CW
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Cypr
CY
Europa - kraje strefy euro
GGG
Czad
TD
Afryka
AAA
Czarnogóra
ME
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Czechy
CZ
Europa - kraje UE spoza strefy euro
HHH
Dalekie Wyspy Mniejsze Stanów Zjednoczonych
UM
Ameryka Północna
CCC
Dania
DK
Europa - kraje UE spoza strefy euro
HHH
Demokratyczna Republika Konga
CD
Afryka
AAA
Dominika
DM
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Dominikana
DO
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Dżibuti
DJ
Afryka
AAA
Egipt
EG
Afryka
AAA
Ekwador
EC
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Erytrea
ER
Afryka
AAA
Estonia
EE
Europa - kraje strefy euro
GGG
Eswatini
SZ
Afryka
AAA
Etiopia
ET
Afryka
AAA
Falklandy
FK
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Fidżi
FJ
Australia i Oceania
DDD
Filipiny
PH
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Finlandia
FI
Europa - kraje strefy euro
GGG
Francja
FR
Europa - kraje strefy euro
GGG
Francuskie Terytoria Południowe i Antarktyczne
TF
terytoria bez stałych mieszkańców
 
Gabon
GA
Afryka
AAA
Gambia
GM
Afryka
AAA
Georgia Południowa i Sandwich Południowy
GS
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Ghana
GH
Afryka
AAA
Gibraltar
GI
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Grecja
GR
Europa - kraje strefy euro
GGG
Grenada
GD
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Grenlandia
GL
Ameryka Północna
CCC
Gruzja
GE
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Guam
GU
Australia i Oceania
DDD
Guernsey
GG
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Gujana
GY
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Gujana Francuska
GF
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Gwadelupa
GP
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Gwatemala
GT
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Gwinea
GN
Afryka
AAA
Gwinea Bissau
GW
Afryka
AAA
Gwinea Równikowa
GQ
Afryka
AAA
Haiti
HT
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Hiszpania
ES
Europa - kraje strefy euro
GGG
Holandia
NL
Europa - kraje strefy euro
GGG
Honduras
HN
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Hongkong
HK
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Indie
IN
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Indonezja
ID
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Irak
IQ
Bliski Wschód
FFF
Iran
IR
Bliski Wschód
FFF
Irlandia
IE
Europa - kraje strefy euro
GGG
Islandia
IS
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Izrael
IL
Bliski Wschód
FFF
Jamajka
JM
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Japonia
JP
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Jemen
YE
Bliski Wschód
FFF
Jersey
JE
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Jordania
JO
Bliski Wschód
FFF
Kajmany
KY
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Kambodża
KH
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Kamerun
CM
Afryka
AAA
Kanada
CA
Ameryka Północna
CCC
Katar
QA
Bliski Wschód
FFF
Kazachstan
KZ
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Kenia
KE
Afryka
AAA
Kirgistan
KG
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Kiribati
KI
Australia i Oceania
DDD
Kolumbia
CO
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Komory
KM
Afryka
AAA
Kongo
CG
Afryka
AAA
Korea Południowa
KR
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Korea Północna
KP
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Kostaryka
CR
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Kuba
CU
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Kuwejt
KW
Bliski Wschód
FFF
Laos
LA
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Lesotho
LS
Afryka
AAA
Liban
LB
Bliski Wschód
FFF
Liberia
LR
Afryka
AAA
Libia
LY
Afryka
AAA
Liechtenstein
LI
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Litwa
LT
Europa - kraje strefy euro
GGG
Luksemburg
LU
Europa - kraje strefy euro
GGG
Łotwa
LV
Europa - kraje strefy euro
GGG
Macedonia Północna
MK
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Madagaskar
MG
Afryka
AAA
Majotta
YT
Afryka
AAA
Makau
MO
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Malawi
MW
Afryka
AAA
Malediwy
MV
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Malezja
MY
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Mali
ML
Afryka
AAA
Malta
MT
Europa - kraje strefy euro
GGG
Mariany Północne
MP
Australia i Oceania
DDD
Maroko
MA
Afryka
AAA
Martynika
MQ
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Mauretania
MR
Afryka
AAA
Mauritius
MU
Afryka
AAA
Meksyk
MX
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Mikronezja
FM
Australia i Oceania
DDD
Mjanma
MM
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Mołdawia
MD
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Monako
MC
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Mongolia
MN
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Montserrat
MS
Ameryka Północna
CCC
Mozambik
MZ
Afryka
AAA
Namibia
NA
Afryka
AAA
Nauru
NR
Australia i Oceania
DDD
Nepal
NP
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Niemcy
DE
Europa - kraje strefy euro
GGG
Niger
NE
Afryka
AAA
Nigeria
NG
Afryka
AAA
Nikaragua
NI
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Niue
NU
Australia i Oceania
DDD
Norfolk
NF
Australia i Oceania
DDD
Norwegia
NO
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Nowa Kaledonia
NC
Australia i Oceania
DDD
Nowa Zelandia
NZ
Australia i Oceania
DDD
Oman
OM
Bliski Wschód
FFF
Pakistan
PK
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Palau
PW
Australia i Oceania
DDD
Palestyna
PS
Bliski Wschód
FFF
Panama
PA
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Papua-Nowa Gwinea
PG
Australia i Oceania
DDD
Paragwaj
PY
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Peru
PE
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Pitcairn
PN
Australia i Oceania
DDD
Polinezja Francuska
PF
Australia i Oceania
DDD
Portoryko
PR
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Portugalia
PT
Europa - kraje strefy euro
GGG
Republika Południowej Afryki
ZA
Afryka
AAA
Republika Środkowoafrykańska
CF
Afryka
AAA
Republika Zielonego Przylądka
CV
Afryka
AAA
Reunion
RE
Afryka
AAA
Rosja
RU
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Rumunia
RO
Europa - kraje UE spoza strefy euro
HHH
Rwanda
RW
Afryka
AAA
Sahara Zachodnia
EH
Afryka
AAA
Saint Kitts i Nevis
KN
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Saint Lucia
LC
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Saint Vincent i Grenadyny
VC
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Saint-Barthélemy
BL
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Saint-Martin
MF
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Saint-Pierre i Miquelon
PM
Ameryka Północna
CCC
Salwador
SV
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Samoa
WS
Australia i Oceania
DDD
Samoa Amerykańskie
AS
Australia i Oceania
DDD
San Marino
SM
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Senegal
SN
Afryka
AAA
Serbia
RS
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Seszele
SC
Afryka
AAA
Sierra Leone
SL
Afryka
AAA
Singapur
SG
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Sint Maarten
SX
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Słowacja
SK
Europa - kraje strefy euro
GGG
Słowenia
SI
Europa - kraje strefy euro
GGG
Somalia
SO
Afryka
AAA
Sri Lanka
LK
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Stany Zjednoczone
US
Ameryka Północna
CCC
Sudan
SD
Afryka
AAA
Sudan Południowy
SS
Afryka
AAA
Surinam
SR
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Svalbard i Jan Mayen
SJ
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Syria
SY
Bliski Wschód
FFF
Szwajcaria
CH
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Szwecja
SE
Europa - kraje UE spoza strefy euro
HHH
Tadżykistan
TJ
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Tajlandia
TH
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Tajwan
TW
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Tanzania
TZ
Afryka
AAA
Timor Wschodni
TL
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Togo
TG
Afryka
AAA
Tokelau
TK
Australia i Oceania
DDD
Tonga
TO
Australia i Oceania
DDD
Trynidad i Tobago
TT
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Tunezja
TN
Afryka
AAA
Turcja
TR
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Turkmenistan
TM
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Tuvalu
TV
Australia i Oceania
DDD
Uganda
UG
Afryka
AAA
Ukraina
UA
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Urugwaj
UY
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Uzbekistan
UZ
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Vanuatu
VU
Australia i Oceania
DDD
Wallis i Futuna
WF
Australia i Oceania
DDD
Watykan
VA
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Wenezuela
VE
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Węgry
HU
Europa - kraje UE spoza strefy euro
HHH
Wielka Brytania
GB
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Wietnam
VN
Azja (bez Bliskiego Wschodu)
EEE
Włochy
IT
Europa - kraje strefy euro
GGG
Wybrzeże Kości Słoniowej
CI
Afryka
AAA
Wyspa Bouveta
BV
terytoria bez stałych mieszkańców
 
Wyspa Bożego Narodzenia
CX
Australia i Oceania
DDD
Wyspa Man
IM
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Wyspa Świętej Heleny, Wyspa Wniebowstąpienia i Tristan da Cunha
SH
Afryka
AAA
Wyspy Alandzkie
AX
Europa - kraje strefy euro
GGG
Wyspy Cooka
CK
Australia i Oceania
DDD
Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych
VI
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Wyspy Heard i McDonalda
HM
terytoria bez stałych mieszkańców
 
Wyspy Kokosowe
CC
Australia i Oceania
DDD
Wyspy Marshalla
MH
Australia i Oceania
DDD
Wyspy Owcze
FO
Europa - kraje spoza UE
JJJ
Wyspy Salomona
SB
Australia i Oceania
DDD
Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
ST
Afryka
AAA
Wyspy Turks i Caicos
TC
Ameryka Południowa (w tym Karaiby)
BBB
Zambia
ZM
Afryka
AAA
Zimbabwe
ZW
Afryka
AAA
Zjednoczone Emiraty Arabskie
AE
Bliski Wschód
FFF
       

5.6.

W przypadku wystąpienia państwa z Unii Europejskiej albo przyjęcia przez państwo członkowskie Unii Europejskiej waluty euro jako prawnego środka płatniczego dokonuje się w sprawozdaniach zmiany zgodnie z przyjętym regionem geograficznym i kodem regionu geograficznego określonym w pkt 5.5.

Załącznik nr 2   -   Szczegółowy zakres informacji dotyczących stanu własności obligacji skarbowych i obrotu tymi obligacjami (wzór)

Załącznik nr 3   -   Szczegółowy zakres informacji dotyczących stanu własności bonów skarbowych i obrotu tymi bonami (wzór)

Załącznik nr 4   -   Zakres zbiorczych dziennych informacji dotyczących stanu własności obligacji skarbowych i obrotu tymi obligacjami (wzór)