a)
rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b)
planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie,
posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c)
kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym
się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w
tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze
specjalnymi potrzebami,
e)
zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka - zabawy eksploracyjne, muzyczne,
rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f)
wprowadzanie dziecka w kulturę,
g)
budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi
za rozwój dziecka,
umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
-
-
pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin
migrantów,
-
-
zagrożonych wykluczeniem społecznym,
-
-
niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;