Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznejz dnia 23 października 2024 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna 1)Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - rodzina, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2715).

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna   (Dz. U. z 2020 r. poz. 1205), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna   (Dz. U. poz. 1998).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna   (Dz. U. poz. 1998), które stanowią:
„ 

§ 2.

1.

Programy szkoleń zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw rodziny przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują moc przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, nie dłużej jednak niż przez okres 5 lat od dnia ich zatwierdzenia.

2.

W sprawach wszczętych na wniosek o zatwierdzenie programu szkolenia złożony i nierozpatrzony przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, przy czym program ten zatwierdza się na okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 .
1)
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - rodzina, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2715).

Załącznik   -   Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna1)Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - rodzina kieruje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2715).

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3   (Dz. U. z 2024 r. poz. 338, 743 i 858) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Zakres programowy 280-godzinnego szkolenia dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, zwanej dalej „ustawą”, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:

1)

psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki (20 godzin):

a)

adaptacja jako rezultat rozwoju,

b)

przebieg rozwoju jednostki w cyklu życia,

c)

uwarunkowania procesu rozwoju jednostki,

d)

osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych etapach życia jednostki;

2)

rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (25 godzin):

a)

zadania rozwojowe w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym,

b)

aspekty rozwoju dziecka - charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,

c)

źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,

d)

neurologiczne podstawy rozwoju dziecka,

e)

mechanizmy rozwoju dziecka,

3)

stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (120 godzin):

a)

rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,

b)

planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),

c)

kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,

d3)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.)

opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,

e)

zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka - zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,

f)

wprowadzanie dziecka w kulturę,

g)

budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,

h4)Dodana przez § 1 pkt 1 lit. b tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.)

umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
  •   -  
    pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów,
  •   -  
    zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  •   -  
    niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;

4)

kompetencje opiekuna dziecka (35 godzin):

a)

odpowiedzialność prawna opiekuna,

b)

podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),

c)

przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,

d)

umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów,

e)

emisja głosu,

5)

praktyki zawodowe (80 godzin).

§ 2.

Zakres programowy 80-godzinnego szkolenia uzupełniającego dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:

1)

stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (60 godzin):

a)

rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,

b)

źródła szans i zagrożeń rozwoju dziecka w wieku do lat 3,

c)

wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,

d)

innowacyjne metody planowania, organizowania, monitorowania i dokumentowania procesu rozwoju dziecka,

e)

budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;

2)

kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):

a)

odpowiedzialność prawna opiekuna,

b)

umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów.

§ 3.

(uchylony).

§ 4.

Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:

1)

rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):

a)

aspekty rozwoju dziecka - charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,

b)

źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,

c)

mechanizmy rozwoju dziecka,

d7)Dodana przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.)

środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;

2)

stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):

a)

rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,

b)

planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),

c)

kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,

d8)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b tiret pierwsze rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.)

opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,

e)

zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka - zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,

f)

wprowadzanie dziecka w kulturę,

g)

budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,

h9)Dodana przez § 1 pkt 2 lit. b tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.)

umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
  •   -  
    pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów,
  •   -  
    zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  •   -  
    niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;

3)

kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):

a)

odpowiedzialność prawna opiekuna,

b)

podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),

c)

przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,

4)

praktyki zawodowe (30 godzin).

§ 5.

Zakres programowy 40-godzinnego szkolenia uzupełniającego dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące zagadnienia:

1)

udzielanie dziecku pierwszej pomocy;

2)

umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów;

3)

innowacyjne metody stymulowania rozwoju dziecka.

§ 5a12)Dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Szkolenia z bloków tematycznych wskazanych w § 1 pkt 4 lit. b i pkt 5, § 4 pkt 3 lit. b i pkt 4 oraz § 5 pkt 1 nie mogą odbywać się za pomocą środków porozumiewania się na odległość.

§ 6.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
1)
Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - rodzina kieruje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2715).
2)
Dodana przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz. U. poz. 1998), które weszło w życie z dniem 10 października 2023 r.
3)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
4)
Dodana przez § 1 pkt 1 lit. b tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
5)
Dodana przez § 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
6)
Dodana przez § 1 pkt 1 lit. c tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
7)
Dodana przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
8)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b tiret pierwsze rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
9)
Dodana przez § 1 pkt 2 lit. b tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
10)
Dodana przez § 1 pkt 2 lit. c tiret pierwsze rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
11)
Dodana przez § 1 pkt 2 lit. c tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
12)
Dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.