|
1. Identyfikacja
|
|
1.1. Identyfikacja tramwaju
|
Oględziny zewnętrzne
|
1. Brak zgodności numeru rozpoznawczego tramwaju (nr nadwozia) ze stanem faktycznym. 2. Brak numeru rozpoznawczego albo numer nieczytelny, jeśli jest wymagany. 3. Brak numerów taborowych. 4. Numery taborowe uszkodzone lub nieczytelne. 5. Brak tabliczki znamionowej albo tabliczka nieczytelna, jeśli jest wymagana.
|
|
1.2. Dodatkowe wyposażenie
|
Oględziny
|
Brak gaśnicy lub nieodpowiedni jej rodzaj lub brak potwierdzenia czynności konserwacyjnych zgodnie z instrukcją producenta, nie rzadziej niż raz na rok.
|
|
2. Światła
|
|
2.1. Światła drogowe i mijania
|
Oględziny
|
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą. 2. Niejednakowa barwa lub barwa inna niż biała bądź żółta selektywna. 3. Brak lub niedziałanie świateł drogowych. 4. Brak lub niedziałanie świateł mijania. 5. Włączenie świateł mijania lub świateł drogowych nie włącza równocześnie świateł
pozycyjnych. 6. Przełączenie świateł drogowych na światła mijania nie powoduje wyłączenia wszystkich
świateł drogowych. 7. Brak wyraźnej granicy światła i cienia przy światłach wykonanych jako asymetryczne. 8. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału świateł drogowych. 9. Pęknięte szkło lampy. 10. Niewłaściwe rozmieszczenie świateł na tramwaju.
|
|
2.1.1. Stan i działanie
|
Oględziny
|
|
2.1.2. Rozmieszczenie
|
|
2.1.3. Ustawienie świateł drogowych i mijania w płaszczyźnie poziomej i pionowej
|
Pomiar ustawienia za pomocą ekranu lub przyrządów specjalnych
|
1. Odchylenie strumienia światła mijania w płaszczyźnie poziomej przekracza dopuszczalne
granice: 10 cm na 10 m (w lewo i w prawo). 2. Odchylenie światła drogowego w płaszczyźnie poziomej przekracza dopuszczalne granice:
20 cm na 10 m (w lewo i w prawo). 3. Wartość ustawienia światła mijania w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości
nominalnej więcej niż: 3 cm na 10 m w górę lub 5 cm na 10 m w dół. 4. Wartość ustawienia światła drogowego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości
nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół.
|
|
2.1.4. Światłość świateł drogowych
|
Pomiar światłości poszczególnych równocześnie włączonych świateł drogowych i obliczenie: - sumy światłości świateł, - różnicy światłości między lewym i prawym światłem. Uwaga: pomiaru światłości dokonuje się przy włączonej przetwornicy
|
1. Suma światłości poszczególnych świateł nie osiąga wymaganego minimum. 2. Suma światłości przekracza dopuszczalne maksimum 225 000 cd. 3. Różnica światłości w którejkolwiek parze świateł przekracza: a) 30 % światłości większej - w przypadku gdy światłość większa przekracza 40 000
cd, b) 50 % światłości większej - w przypadku gdy światłość większa nie przekracza 40
000 cd.
|
|
2.2. Światła kierunkowskazów
|
|
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą. 2. Barwa inna niż żółta samochodowa. 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie. 4. Brak kontrolnego sygnału działania lub niewłaściwe jego działanie. 5. Włączenie kierunkowskazów uzależnione od włączonych świateł. 6. Uszkodzone klosze lamp. 7. Działanie nie w jednej fazie. 8. Częstotliwość błysków mniejsza niż 60 cykli na minutę lub większa niż 120 cykli
na minutę. 9. Włączenie świateł następuje z opóźnieniem większym niż 1s, a pierwsze wyłączenie
z opóźnieniem większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów.
|
|
2.2.1. Stan i działanie
|
Oględziny
|
|
2.3. Światła hamowania „stop”
|
|
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie. 4. Nie włącza się przy uruchomieniu któregokolwiek hamulca; nie dotyczy hamulca postojowego. 5. Natężenie świateł nie jest wyraźnie większe niż natężenie świateł pozycyjnych tylnych. 6. Zamontowany sygnał włączenia (dopuszcza się sygnał niesprawności świateł). 7. Uszkodzone lub zanieczyszczone klosze lamp.
|
|
2.3.1. Stan i działanie
|
Oględziny
|
|
2.4. Światła pozycyjne przednie
|
|
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą. 2. Barwa inna niż biała (dopuszcza się barwę żółtą selektywną, jeżeli światła te są
połączone ze światłem mijania lub światłem drogowym barwy żółtej selektywnej). 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie. 4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia. 5. Uszkodzone lub zanieczyszczone klosze lamp.
|
|
2.4.1. Stan i działanie
|
Oględziny
|
|
2.5. Światła pozycyjne tylne
|
|
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie. 4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia. 5. Uszkodzone lub zanieczyszczone klosze lamp.
|
|
2.5.1. Stan i działanie
|
Oględziny
|
|
2.6. Światła odblaskowe tylne inne niż trójkątne
|
|
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie. 4. Mają kształt trójkąta.
|
|
2.6.1. Stan
|
Oględziny
|
|
2.7. Światła odblaskowe boczne
|
|
1. Liczba niezgodna z wymaganą. 2. Barwa inna niż żółta samochodowa. 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie. 4. Mają kształt trójkąta.
|
|
2.7.1. Stan
|
Oględziny
|
|
2.8. Światła awaryjne
|
|
1. Jak w poz. 2.2. pkt 1-4 i 7. 2. Nie działają przy wyłączonych urządzeniach tramwaju i opuszczonym pantografie.
|
|
2.8.1. Stan i działanie
|
Oględziny
|
|
2.9. Światła przeciwmgłowe tylne
|
|
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie. 4. Brak lub niewłaściwie działający kontrolny sygnał włączenia. 5. Może być włączone bez włączonych świateł mijania lub świateł przeciwmgłowych przednich. 6. Nie ma możliwości włączenia światła przeciwmgłowego tylnego niezależnie od światła
przeciwmgłowego przedniego. 7. Natężenie światła nie jest wyraźnie większe niż natężenie świateł pozycyjnych tylnych.
|
|
2.9.1. Stan i działanie
|
Oględziny
|
|
2.10. Światła cofania
|
|
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą. 2. Barwa inna niż biała. 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie. 4. Włączenie możliwe przy innym położeniu nawrotnika niż jazda do tyłu. 5. Możliwość ich włączania przy wyłączonych obwodach sterowniczych tramwaju. 6. Oślepiają innych użytkowników drogi.
|
|
2.10.1. Stan i działanie
|
Oględziny
|
|
2.11. Światła przeciwmgłowe przednie
|
|
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą. 2. Barwa inna niż biała lub żółta selektywna. 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie. 4. Włączają się bez włączania świateł pozycyjnych. 5. Oślepiają innych użytkowników drogi. 6. Nie ma możliwości włączenia i wyłączenia niezależnie od świateł drogowych i mijania.
|
|
2.11.1. Stan i działanie
|
Oględziny
|
|
2.11.2. Ustawienie świateł przeciwmgłowych przednich
|
Pomiar ustawienia za pomocą ekranu lub specjalistycznych przyrządów
|
Wartość ustawienia światła przeciwmgłowego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości
nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół.
|
|
2.12. Światła odblaskowe przednie
|
|
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą. 2. Barwa inna niż biała. 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie. 4. Mają kształt trójkąta.
|
|
2.12.1. Stan
|
Oględziny
|
|
2.13. Światła jazdy dziennej
|
|
1. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie. 2. Niewłaściwe połączenie elektryczne. 3. Nieodpowiednia powierzchnia świetlna. 4. Barwa inna niż biała.
|
|
2.13.1. Stan i działanie
|
Oględziny
|
|
3. Układ hamulcowy
|
|
3.1. Hamulec roboczy
|
Oględziny części zewnętrznych układu hamulcowego tramwaju ustawionego na kanale. Pomiaru skuteczności hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do
rozporządzenia) na torze próbnym
|
1. Pęknięcia, odkształcenia lub silne skorodowanie elementów układu. 2. Tarcie ruchomych części tramwaju o przewody elektryczne układu hamulcowego. 3. Obluzowanie mocowania jakiejkolwiek części układu hamulcowego. 4. Wyciek lub uszkodzenie hydraulicznych lub pneumatycznych przewodów rurowych zbiorników
lub innych elementów roboczych, jeśli takie w układzie hamulcowym tramwaju występują.
|
|
3.1.1. Stan techniczny
|
|
3.1.2. Skuteczność
|
|
3.2. Hamulec awaryjny
|
|
|
|
3.2.1. Stan techniczny
|
Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1
|
Jak w poz. 3.1.1
|
|
3.2.2. Skuteczność
|
Pomiaru skuteczności hamowania dokonuje się jak w poz. 3.1.2
|
Jak w poz. 3.1.2
|
|
3.3. Hamowanie nagłe
|
Pomiar skuteczności hamowania wykonuje się tak jak w poz. 3.1.2
|
|
|
3.3.1. Skuteczność
|
Jak w poz. 3.1.2
|
|
3.4. Hamulec postojowy
|
|
|
|
3.4.1. Stan techniczny
|
Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1
|
Jak w poz. 3.1.1
|
|
3.4.2. Skuteczność
|
Pomiar skuteczności wykonuje się jak w poz. 3.1.2
|
Jak w poz. 3.1.2
|
|
3.5. Hamulec bezpieczeństwa
|
|
|
|
3.5.1. Skuteczność
|
Pomiar skuteczności wykonuje się jak w poz. 3.1.2
|
Jak w poz. 3.1.2
|
|
3.5.2. Sprawdzenie działania czuwaka
|
Sprawdzenie działania
|
Brak włączenia hamowania.
|
|
3.5.3. Urządzenie włączające hamulec bezpieczeństwa
|
Oględziny i sprawdzenie działania
|
1. Zbyt duża siła potrzebna do uruchomienia. 2. Użycie urządzenia nie powoduje włączenia hamulców.
|
|
4. Urządzenia sygnalizacyjne
|
|
4.1. Sygnał dźwiękowy zewnętrzny
|
|
1. Pęknięcia, odkształcenia lub silna korozja elementów konstrukcyjnych urządzenia
sygnalizacyjnego. 2. Zły stan lub ocieranie przewodów elektrycznych zasilających urządzenie sygnalizacyjne. 3. Obluzowanie mocowania którejkolwiek części układu. Wynik pomiaru poziomu dźwięku
A jest mniejszy od 90 dB w wagonach wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1999 r., lub
mniejszy od 85 dB w wagonach wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1974 r. do dnia 31
grudnia 1999 r.
|
|
4.1.1. Stan techniczny
|
Oględziny zewnętrzne
|
|
urządzenia 4.1.2. Pomiar skuteczności sygnału dźwiękowego
|
Pomiar poziomu dźwięku wykonuje się wg zasad podanych w załączniku nr 3 do rozporządzenia
|
|
4.2. Urządzenie sygnalizacyjne służące pasażerom do informowania motorniczego o niebezpieczeństwie
|
|
1. Brak sygnalizacji świetlnej lub akustycznej w kabinie motorniczego. 2. Brak przycisków lub linki wzdłuż wagonu do uruchomienia tej sygnalizacji. 3. Brak oznaczeń elementów sygnalizacji.
|
|
4.2.1. Stan techniczny
|
Oględziny
|
|
4.2.2. Ocena skuteczności informowania motorniczego
|
Oględziny i sprawdzenie działania
|
|
4.3. Sygnalizacja o stanie otwarcia drzwi
|
Oględziny
|
Brak sygnalizacji w kabinie motorniczego.
|
|
5. Podwozie
|
|
5.1. Wózki
|
Oględziny tramwaju ustawionego na kanale przeglądowym
|
1. Pęknięcia lub odkształcenia ramy. 2. Nadmierna korozja mająca wpływ na wytrzymałość całej konstrukcji. 3. Obluzowanie lub brak śrub mocujących. 4. Nadmierne zużycie lub pęknięcie części. 5. Nadmierne wycieki oleju z przekładni. 6. Zły stan szczotek osiowych. 7. Brak połączeń lub zły stan połączeń uziemiających. 8. Niewłaściwe wymiary obręczy i zestawu kołowego. 9. Brak lub zły stan połączeń elektrycznych mostków obejściowych wkładek elastycznych
kół (jeśli dotyczy).
|
|
5.2. Skrzynie aparatowe
|
Oględziny
|
1. Pęknięcia, uszkodzenia lub odkształcenia skrzyń lub ich klap. 2. Widoczne uszkodzenia poszczególnych aparatów znajdujących się w skrzyniach lub
ślady ich nadpaleń. 3. Obluzowane lub niezabezpieczone przewody elektryczne. 4. Przewody niezabezpieczone na ostrych krawędziach. 5. Zły stan izolatorów.
|
|
5.3. Resory, elementy gumowe, zawieszenia, amortyzatory
|
Oględziny
|
1. Uszkodzone amortyzatory, elementy gumowe, rozwulkanizowana guma. 2. Guma elementów zawieszenia uszkodzona mechanicznie i zagrażająca bezpieczeństwu
jazdy. 3. Zły stan elementów resorujących.
|
|
5.4. Urządzenia sprzęgowe
|
Oględziny
|
Pęknięcia, odkształcenia, obluzowania elementów.
|
|
6. Nadwozie
|
|
6.1. Kabina motorniczego
|
Oględziny zewnętrzne
|
1. Uszkodzone urządzenia sterujące lub sygnalizujące mające wpływ na bezpieczeństwo
jazdy. 2. Wystające ostre krawędzie.
|
|
6.2. Pudło
|
Oględziny zewnętrzne
|
1. Stopień korozji osłabiający w istotny sposób konstrukcję nośną. 2. Pęknięcia kratownicy.
|
|
6.3. Drzwi
|
Oględziny i sprawdzanie działania
|
1. Złe otwieranie i zamykanie lub samoczynne bądź niezamierzone otwieranie się. 2. Brak lub uszkodzenie urządzenia do otwierania awaryjnego. 3. Złe funkcjonowanie blokady ruszania przy niezamkniętych drzwiach (o ile jest wymagana). 4. Złe funkcjonowanie układu zabezpieczającego przed przytrzaśnięciem pasażera (o
ile jest wymagany). 5. Zbyt duża siła nacisku płatów drzwi przy napotkaniu przeszkody w trakcie zamykania
(o ile jest określona).
|
|
6.4. Podłoga i stopnie
|
Oględziny
|
1. Poodrywana lub podarta wykładzina podłogowa. 2. Nadmiernie skorodowana lub popękana podłoga. 3. Źle przymocowane, nadmiernie wystające lub ruszające się klapy podłogowe. 4. Nieprzykryta szczelina lub różnica wysokości między sąsiednimi elementami podłogi
tramwaju wieloczłonowego większa niż 10 mm. 5. Brak wyróżnienia lub podświetlenia krawędzi stopni.
|
|
6.5. Odbierak prądu
|
Oględziny
|
1. Pęknięcia, odkształcenia, obluzowanie elementów. 2. Zły stan izolatorów i połączeń elektrycznych.
|
|
6.6. Siedzenia
|
Oględziny
|
1. Pęknięcia, rozdarcia albo inne uszkodzenia zagrażające bezpieczeństwu. 2. Złe przymocowanie siedzeń do konstrukcji wagonu.
|
|
6.7. Lusterka
|
Oględziny
|
1. Brak wymaganych lusterek wstecznych. 2. Pęknięcia lub zmatowienie powierzchni lusterka.
|
|
6.8. Szyby
|
Oględziny
|
1. Pęknięcia lub zmatowienia szyb ograniczające widoczność z kabiny motorniczego. 2. Brak ocechowania szyb.
|
|
6.9. Wycieraczki i spryskiwacze
|
Oględziny i kontrola działania
|
1. Brak lub niesprawność wycieraczek. 2. Brak lub niesprawność spryskiwaczy, o ile są wymagane.
|
|
6.10. Prędkościomierz
|
Oględziny
|
1. Niesprawność prędkościomierza. 2. Prędkościomierz umieszczony poza polem widzenia motorniczego.
|
|
6.11. Wyjścia awaryjne
|
Oględziny
|
1. Brak wyjść awaryjnych, niewłaściwie urządzone lub za mała ich liczba. 2. Brak oznaczeń wyjścia awaryjnego. 3. Brak opisu sposobu korzystania z wyjścia awaryjnego.
|
|
6.12. Ogrzewanie i wentylacja
|
Oględziny i sprawdzenie działania
|
1. Brak lub niedziałanie urządzeń grzewczych w kabinie motorniczego lub w przedziale
dla pasażerów. 2. Brak lub niedziałanie urządzeń wentylacyjnych w kabinie motorniczego lub w przedziale
dla pasażerów.
|
|
6.13. Urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołane
|
Oględziny i sprawdzenie działania
|
Niekompletność lub niedziałanie urządzenia.
|
|
6.14. Oświetlenie wnętrza
|
Oględziny i sprawdzenie działania
|
1. Niedziałanie punktów świetlnych. 2. Uszkodzone klosze. 3. Brak lub niedziałanie punktów świetlnych oświetlenia awaryjnego (o ile jest wymagane). 4. Oświetlenie awaryjne nie włącza się samoczynnie przy zaniku oświetlenia zasadniczego
(o ile jest to wymagane).
|
|
|
Pomiar natężenia oświetlenia
|
5. Natężenie oświetlenia zasadniczego mniejsze od wymaganego (o ile jest określone). 6. Natężenie oświetlenia w rejonie drzwi wejściowych mniejsze od wymaganego (o ile
jest określone).
|
|
6.15. Poręcze i uchwyty
|
Oględziny
|
Złe przymocowanie do konstrukcji wagonu (ruszające się lub luźne).
|
|
7. Poziom dźwięku A na zewnątrz pojazdu podczas postoju
|
|
7.1. Hałas zewnętrzny na postoju
|
Pomiar poziomu A zewnętrznego na postoju zgodnie z instrukcją (załącznik nr 3 do rozporządzenia)
|
Poziom dźwięku A przekracza 64 dB lub 80 dB w przypadku załączonego układu jazdy autonomicznej
z agregatem spalinowym.
|
|
8. Inne wyposażenie
|
|
8.1. Blokada alkoholowa, jeśli jest zamontowana
|
Oględziny
|
1. Widoczne uszkodzenia mechaniczne blokady alkoholowej. 2. Widoczne uszkodzone połączenia elektryczne. 3. Brak ważnego w dniu badania dokumentu wystawionego przez producenta urządzenia
lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzającego kalibrację blokady alkoholowej. 4. Możliwość przygotowania układu pojazdu do jazdy bez przeprowadzania badania na
obecność alkoholu.
|