Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiejz dnia 6 grudnia 2024 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o Funduszu Solidarnościowym
Na podstawie art. 16 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych
i niektórych innych aktów prawnych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym
(Dz. U. z 2024 r. poz. 296), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:
1)
ustawą z dnia 9 maja 2024 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz
niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. 863),
2)
ustawą z dnia 28 czerwca 2024 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych
innych ustaw
(Dz. U. poz. 1089),
3)
ustawą z dnia 27 września 2024 r. o zmianie ustawy o rencie socjalnej oraz niektórych
innych ustaw
(Dz. U. poz. 1615),
4)
ustawą z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. poz. 1572)
oraz zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem 28 listopada 2024 r.
2.
Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity ustawy nie obejmuje:
1)
art. 9 ustawy z dnia 9 maja 2024 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. 863), który stanowi:
„
Art. 9.
Ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 4 miesięcy
od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 8, który wchodzi w życie z dniem następującym
po dniu ogłoszenia.
”
;
2)
art. 44 ustawy z dnia 28 czerwca 2024 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych
oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. 1089), który stanowi:
„
Art. 44.
Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem art. 8
pkt 3 i 4 oraz art. 16 pkt 2, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
”
;
3)
art. 12 ustawy z dnia 27 września 2024 r. o zmianie ustawy o rencie socjalnej oraz
niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. 1615), który stanowi:
„
Art. 12.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
”
;
4)
art. 121 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. poz. 1572), który stanowi:
„
Art. 121.
Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem:
1)
art. 19, art. 20, art. 46, art. 56-58, art. 72 pkt 2, art. 73 pkt 1-7, 9-18, 20 i
21, art. 74, art. 76 pkt 2 i 3 oraz art. 77, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia
2025 r.;
2)
art. 73 pkt 8, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.
”
.
Załącznik
-
Tekst jednolity ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym
Art. 1.
1.
Fundusz Solidarnościowy, zwany dalej „Funduszem”, ma na celu wsparcie:
1)
społeczne, zawodowe, zdrowotne oraz finansowe osób niepełnosprawnych;
2)
finansowe emerytów i rencistów, o którym mowa w przepisach odrębnych.
2.
Fundusz może wspierać działania w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi
potrzebami lub jej poprawy, osobom ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
(Dz. U. z 2024 r. poz. 1411).
2a.
Fundusz może wspierać działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej, w szczególności
działania w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej podejmowane przez przedsiębiorstwo
społeczne na rzecz swoich pracowników będących osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym
w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej
(Dz. U. z 2024 r. poz. 113 i 1635).
3.
Fundusz jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister właściwy
do spraw zabezpieczenia społecznego.
Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o osobie niepełnosprawnej - oznacza to osobę niepełnosprawną
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu
osób niepełnosprawnych
(Dz. U. z 2024 r. poz. 44, 858, 1089, 1165 i 1494).
Art. 3.
1.
Przychodami Funduszu są:
1)
obowiązkowe składki na Fundusz, o których mowa w art. 4;
odsetki od środków Funduszu pozostających na wyodrębnionych rachunkach bankowych,
których obowiązek utworzenia wynika z obowiązujących przepisów lub umów, będących
w dyspozycji kierownika jednostki organizacyjnej realizującej zadania finansowane
ze środków Funduszu;
4)
odsetki od wolnych środków finansowych przekazanych w zarządzanie ministrowi właściwemu
do spraw finansów publicznych na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 78g ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572 i 1717);
5)
dodatkowa opłata, o której mowa w art. 24 ust. 1a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz. U. z 2024 r. poz. 497, 863, 1243 i 1615);
5a)
dotacja celowa z budżetu państwa na dofinansowanie świadczenia uzupełniającego, kosztów
obsługi wypłaty tego świadczenia, kosztów obsługi wniosku o świadczenie uzupełniające
oraz kosztów świadczeń zdrowotnych związanych z wydawaniem orzeczeń dla osób niezdolnych
do samodzielnej egzystencji, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób
niezdolnych do samodzielnej egzystencji
(Dz. U. z 2024 r. poz. 1649);
6)
inne przychody.
1a.
Dysponent Funduszu, za zgodą ministra właściwego do spraw finansów publicznych, może
zaciągać nieoprocentowane pożyczki, w tym z budżetu państwa, na wypłatę:
1)
świadczenia uzupełniającego, kosztów obsługi wypłaty świadczenia uzupełniającego,
kosztów obsługi wniosku o świadczenie uzupełniające oraz kosztów świadczeń zdrowotnych
związanych z wydawaniem orzeczeń dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji,
o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób
niezdolnych do samodzielnej egzystencji;
2)
dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów oraz kosztów
obsługi wypłaty tego świadczenia, o których mowa w odrębnych przepisach;
2a)
kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów oraz
kosztów obsługi wypłaty tego świadczenia, o których mowa w odrębnych przepisach;
renty socjalnej, zasiłku pogrzebowego oraz kosztów ich obsługi, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej
(Dz. U. z 2023 r. poz. 2194).
renty socjalnej, dodatku dopełniającego, zasiłku pogrzebowego oraz kosztów ich obsługi,
o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej
(Dz. U. z 2023 r. poz. 2194 oraz z 2024 r. poz. 1615).
2.
Wpłaconą na rachunek urzędu skarbowego daninę solidarnościową naczelnik urzędu skarbowego
przekazuje na rachunek bankowy Funduszu w terminie:
1)
trzech dni roboczych licząc od dnia 1 sierpnia roku, w którym jest składana deklaracja
o wysokości daniny solidarnościowej - w przypadku daniny solidarnościowej zapłaconej
w terminie jej zapłaty;
2)
dwóch miesięcy od dnia wpływu daniny solidarnościowej na rachunek urzędu skarbowego,
nie wcześniej jednak niż dnia 1 sierpnia roku, w którym powinna zostać złożona deklaracja
o wysokości daniny solidarnościowej - w przypadku daniny solidarnościowej zapłaconej
po upływie terminu jej zapłaty.
3.
Dotacja celowa, o której mowa w ust. 1 pkt 5a, nie może być wyższa niż planowana na
dany rok budżetowy kwota wpływu do budżetu państwa podatku od sprzedaży detalicznej,
o którym mowa w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej
(Dz. U. z 2023 r. poz. 148).
Art. 4.
1.
Do obowiązkowych składek na Fundusz stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące obowiązkowych
składek na Fundusz Pracy.
Płatnik składek nie opłaca za siebie składki na Fundusz Solidarnościowy za miesiąc
korzystania ze zwolnienia z opłacenia składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe
i wypadkowe zgodnie z art. 17a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy zgodnie z art. 32 ust. 2 tej ustawy.
2.
Wysokość składki na Fundusz określa ustawa budżetowa.
Art. 5.
1.
Poboru składek na Fundusz dokonuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
2.
Składki na Fundusz płatnik składek oblicza łącznie ze składkami na Fundusz Pracy w
wysokości sumy stóp procentowych tych składek i wykazuje w deklaracji rozliczeniowej
w łącznej kwocie.
3.
Wpłacone składki, o których mowa w ust. 2, Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje
na:
1)
rachunek bankowy Funduszu Pracy, w wysokości odpowiadającej udziałowi stopy procentowej
składki na Fundusz Pracy w sumie stóp procentowych składek na Fundusz Pracy i Fundusz,
po uprzednim potrąceniu kosztu poboru;
2)
rachunek bankowy Funduszu, w wysokości odpowiadającej udziałowi stopy procentowej
składki na Fundusz w sumie stóp procentowych składek na Fundusz Pracy i Fundusz, po
uprzednim potrąceniu kosztu poboru.
4.
Koszty poboru, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, obciążają Fundusz i są potrącane przez
Zakład Ubezpieczeń Społecznych w wysokości 0,5 % kwoty pobranych składek na Fundusz.
5.
Udział stopy procentowej składki w sumie stóp procentowych składek, o którym mowa
w ust. 3, zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku w górę, jeżeli na trzecim miejscu
po przecinku jest liczba równa lub większa niż 5, lub w dół, jeżeli jest mniejsza.
6.
Składki, o których mowa w ust. 3, Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje niezwłocznie,
nie później jednak niż w terminie 3 dni roboczych od ich rozliczenia.
7.
W przypadku nieprzekazania w terminach określonych w ust. 6 składek, pobranych odsetek
oraz dodatkowej opłaty na rachunek bankowy Funduszu, należne są od Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych odsetki ustawowe za opóźnienie.
Art. 6.
Środki Funduszu przeznacza się na realizację:
1)
programów rządowych i resortowych, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 5, w tym obejmujących
realizację zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie wsparcia osób
niepełnosprawnych;
2)
zadań związanych z promowaniem i wspieraniem systemu wsparcia osób niepełnosprawnych;
3)
zadań z zakresu innowacyjnych rozwiązań w zakresie wsparcia osób niepełnosprawnych.
Art. 6a.
1.
Środki Funduszu przeznacza się także na wsparcie udzielane w ramach Funduszu Dostępności,
o którym mowa w rozdziale 5 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi
potrzebami, zwanego dalej „Funduszem Dostępności”.
2.
Wysokość odpisu ustala się corocznie w planie finansowym Funduszu.
3.
Środki Funduszu są przekazywane na rachunek Funduszu Dostępności w terminie 21 dni
od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na dany rok budżetowy.
Art. 6aa.
Środki Funduszu przeznacza się także na wsparcie udzielane w ramach programów, o których
mowa w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, oraz na koszty ich obsługi, na zasadach określonych w tej ustawie.
Art. 6b.
1.
Środki Funduszu przeznacza się również na finansowanie:
1)
świadczenia uzupełniającego, kosztów obsługi wypłaty świadczenia uzupełniającego,
kosztów obsługi wniosku o świadczenie uzupełniające oraz kosztów świadczeń zdrowotnych
związanych z wydawaniem orzeczeń dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji,
o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób
niezdolnych do samodzielnej egzystencji;
2)
dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów oraz kosztów
obsługi wypłaty tego świadczenia, o których mowa w odrębnych przepisach;
2a)
kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów oraz
kosztów obsługi wypłaty tego świadczenia, o których mowa w odrębnych przepisach;
renty socjalnej, dodatku dopełniającego, zasiłku pogrzebowego oraz kosztów ich obsługi,
o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej.
2.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego przekazuje na wyodrębnione rachunki
bankowe Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Narodowego Funduszu Zdrowia
środki Funduszu na finansowanie wydatków, o których mowa w ust. 1, w terminie umożliwiającym
wypłatę tych świadczeń.
3.
Środki przekazywane do Narodowego Funduszu Zdrowia zgodnie z ust. 2 wynoszą 0,5 %
kwoty przeznaczonej na wypłatę świadczenia uzupełniającego.
4.
Środki, o których mowa w ust. 1, przekazuje się na podstawie umów zawartych między
ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego a odpowiednio Prezesem Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych, Prezesem Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Prezesem
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Prezesem Narodowego Funduszu
Zdrowia.
5.
Środki zaplanowane na finansowanie świadczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, mogą
być również przeznaczone na wypłaty należnych zasądzonych lub zaległych tych świadczeń.
Art. 7.
1.
Rada Ministrów może przyjąć, w drodze uchwały, rządowy program mający na celu wsparcie
społeczne, zawodowe lub zdrowotne osób niepełnosprawnych oraz realizację zadań, o
których mowa w art. 6 pkt 2 i 3.
2.
W przypadku gdy Rada Ministrów w przyjętym programie rządowym, o którym mowa w ust.
1, wskaże jako realizatora zadań w nim określonych ministra innego niż minister właściwy
do spraw zabezpieczenia społecznego, zwanego dalej „właściwym ministrem”, lub Narodowy
Fundusz Zdrowia, środki z Funduszu przekazuje się odpowiednio na wyodrębniony rachunek
urzędu obsługującego właściwego ministra lub Narodowego Funduszu Zdrowia, do wysokości
określonej w programie.
3.
Podstawą przekazania środków z Funduszu jest umowa zawarta między ministrem właściwym
do spraw zabezpieczenia społecznego a odpowiednio właściwym ministrem lub Prezesem
Narodowego Funduszu Zdrowia.
4.
Umowa określa w szczególności wysokość przekazanych środków, tryb przekazania środków,
a także sposób i termin ich rozliczenia i zwrotu niewykorzystanej części.
5.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego może przyjąć resortowy program
wsparcia osób niepełnosprawnych mający na celu wsparcie społeczne lub zawodowe osób
niepełnosprawnych oraz realizację zadań, o których mowa w art. 6 pkt 2 i 3.
6.
W programach, o których mowa w ust. 1 i 5, określa się wysokość udziału środków Funduszu
na realizację zadań określonych w tych programach.
Art. 8.
1.
Ze środków Funduszu pokrywane są również:
1)
koszty poboru obowiązkowych składek na Fundusz, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt
2;
2)
zwroty nadpłat z tytułu daniny solidarnościowej;
3)
koszty obsługi zadań, o których mowa w art. 6 pkt 2 i 3, oraz programów, o których
mowa w art. 7 ust. 1 i 5, w wysokości faktycznie poniesionej, nie więcej niż 2,5 %
środków przekazanych na realizację tych zadań oraz programów;
odsetki za nieterminowe regulowanie zobowiązań pokrywanych z Funduszu;
6)
koszty związane z dochodzeniem zwrotu i egzekucji środków Funduszu.
2.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, na wniosek właściwego naczelnika
urzędu skarbowego, przekazuje na rachunek bankowy urzędu skarbowego środki z Funduszu
niezbędne do realizacji zwrotu nadpłaty, w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku.
Do środków przekazanych z Funduszu jednostkom samorządu terytorialnego nie stosuje
się art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego
(Dz. U. poz. 1572 i 1717).
Art. 11.
1.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego opracowuje na dany rok kalendarzowy
roczny plan działania na rzecz wsparcia osób niepełnosprawnych, zwany dalej „planem
wsparcia”, i umieszcza go do dnia 30 listopada roku poprzedniego na swojej stronie
podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej.
2.
Plan wsparcia określa w szczególności rodzaj realizowanych zadań, o których mowa w
art. 6 pkt 2 i 3, oraz programów, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 5, a także warunki
ich realizacji.
Art. 12.
1.
Realizacja programów, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 5, następuje w trybie naboru
wniosków lub otwartego konkursu ofert.
2.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, jeżeli jest to niezbędne ze
względu na ważny interes społeczny lub ważny interes publiczny, może zlecać realizację
zadań z zakresu wsparcia społecznego lub zawodowego osób niepełnosprawnych z pominięciem
trybu naboru wniosków lub otwartego konkursu ofert. Przepisy art. 43, art. 47 oraz art. 151 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stosuje się odpowiednio.
Art. 13.
1.
Nabór wniosków dokonywany jest przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,
właściwego ministra lub Narodowy Fundusz Zdrowia.
2.
Nabór wniosków, w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego, dokonywany jest
przez wojewodów, którzy sporządzają i przekazują listy rekomendowanych wniosków ministrowi
właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego lub właściwemu ministrowi.
3.
Ogłoszenie o naborze wniosków umieszczane jest na stronie podmiotowej w Biuletynie
Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, właściwego
ministra lub Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w przypadku określonym w ust. 2 w Biuletynie
Informacji Publicznej właściwego wojewody.
4.
Ogłoszenie o naborze wniosków określa w szczególności:
1)
rodzaj zadań;
2)
podmioty uprawnione do składania wniosków;
3)
wysokość środków z Funduszu przeznaczonych na realizację zadań;
4)
warunki przekazania środków i ich maksymalną wysokość dla danego podmiotu;
5)
termin i warunki realizacji zadań;
6)
termin i miejsce składania wniosków;
7)
termin rozpatrzenia wniosków.
5.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, właściwy minister lub Prezes
Narodowego Funduszu Zdrowia może powołać zespół do weryfikacji wniosków lub listy
rekomendowanych wniosków przekazywanych przez wojewodów.
6.
Przy ocenie wniosków bierze się pod uwagę w szczególności następujące kryteria:
1)
adekwatność wniosku w odniesieniu do celów programu;
2)
potencjalny wpływ zadań na beneficjentów, w tym także trwałość rezultatów zadań zawartych
we wniosku;
3)
zasadność wysokości wnioskowanych środków w stosunku do celu, rezultatów i zakresu
zadań, które obejmuje wniosek;
4)
zdolność organizacyjną wnioskodawcy oraz przygotowanie instytucjonalne do realizacji
zadań.
7.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, właściwy minister lub Narodowy
Fundusz Zdrowia, a w przypadku określonym w ust. 2 - wojewoda, zamieszcza listę podmiotów,
których wnioski zostały zatwierdzone, wraz z kwotą przyznanych środków z Funduszu
na swojej stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej.
8.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, podmiotom, których wnioski zostały zatwierdzone,
minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, właściwy minister lub Narodowy
Fundusz Zdrowia przekazuje środki z Funduszu, na podstawie umowy.
9.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, podmiotom będącym jednostkami samorządu terytorialnego,
których wnioski zostały zatwierdzone, środki z Funduszu przekazuje wojewoda, na podstawie
umowy.
10.
Umowa, o której mowa w ust. 8 i 9, określa w szczególności:
1)
szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki środki z Funduszu zostały przyznane,
i termin jego wykonania;
2)
wysokość przyznanych środków z Funduszu;
3)
tryb płatności;
4)
termin i sposób rozliczenia przyznanych środków z Funduszu;
5)
termin zwrotu niewykorzystanej części środków z Funduszu, nie dłuższy niż 15 dni od
określonego w umowie dnia wykonania zadania;
6)
tryb kontroli wykonania zadania, przy czym w umowie można postanowić, że kontrola
będzie prowadzona na zasadach i w trybie określonych w przepisach o kontroli w administracji
rządowej;
7)
warunki i sposób zmiany oraz rozwiązania umowy.
11.
W przypadku umowy, o której mowa w ust. 8, zawieranej przez Narodowy Fundusz Zdrowia
do kontroli, o której mowa w ust. 10 pkt 6, stosuje się przepisy o kontroli nad realizacją
i finansowaniem świadczeń opieki zdrowotnej określone w przepisach o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
12.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
lub właściwy minister przekazuje środki z Funduszu na wyodrębniony rachunek urzędu
wojewody, na podstawie umowy z nim zawartej.
13.
Umowa, o której mowa w ust. 12, określa w szczególności wysokość środków oraz tryb
ich przekazywania, a także sposób rozliczenia otrzymanych środków i zwrotu niewykorzystanej
ich części.
14.
Podmioty, które otrzymały od ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,
właściwego ministra lub Narodowego Funduszu Zdrowia środki z Funduszu, są obowiązane
do sporządzania i przekazywania temu ministrowi lub Narodowemu Funduszowi Zdrowia
rozliczenia środków z Funduszu w zakresie rzeczowym i finansowym, w terminie 30 dni
od dnia zakończenia realizacji zadania.
15.
Jednostki samorządu terytorialnego, które otrzymały środki z Funduszu, są obowiązane
do sporządzania i przekazywania wojewodzie rozliczenia środków z Funduszu w zakresie
rzeczowym i finansowym, w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania.
Art. 14.
1.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, właściwy minister lub Narodowy
Fundusz Zdrowia zamieszcza na swojej stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej
ogłoszenie o otwartym konkursie ofert.
2.
W ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert określa się:
1)
rodzaj zadań;
2)
podmioty uprawnione do złożenia oferty;
3)
wysokość środków z Funduszu przeznaczonych na realizację zadania;
4)
terminy i warunki realizacji zadań;
5)
termin i miejsce składania ofert;
6)
termin ogłoszenia wyników otwartego konkursu ofert;
7)
wykaz dokumentów, które należy dołączyć do oferty;
8)
sposób złożenia oferty i dokumentów;
9)
termin dokonania wyboru ofert.
3.
Oferta złożona w konkursie zawiera w szczególności:
1)
szczegółowy sposób realizacji zadania;
2)
termin i miejsce realizacji zadania;
3)
harmonogram działań podejmowanych w celu realizacji zadania;
4)
informację o wysokości wnioskowanej kwoty środków z Funduszu;
5)
informację o wysokości środków przeznaczonych na realizację zadania oraz kosztorys
wykonania zadania, uwzględniający koszty administracyjne.
4.
Termin składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia
o konkursie ofert na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym
mowa w ust. 1.
5.
W celu przeprowadzenia otwartego konkursu ofert i dokonania wyboru najkorzystniejszych
ofert minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, właściwy minister lub
Narodowy Fundusz Zdrowia powołuje komisję konkursową, zwaną dalej „komisją”, w składzie
co najmniej trzech osób oraz wyznacza jej przewodniczącego.
6.
Do członków komisji biorących udział w przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert oraz
dokonywaniu wyboru najkorzystniejszych ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2024 r. poz. 572), dotyczące wyłączenia pracownika.
7.
Komisja może korzystać z pomocy ekspertów zewnętrznych posiadających specjalistyczną
wiedzę z dziedziny obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
8.
Przy ocenie ofert bierze się pod uwagę w szczególności następujące kryteria:
1)
adekwatność oferty w odniesieniu do celów programu;
2)
potencjalny wpływ zadań na beneficjentów, w tym także trwałość rezultatów zadań zawartych
w ofercie;
3)
zasadność wysokości wnioskowanych środków w stosunku do celu, rezultatów i zakresu
zadań, które obejmuje oferta;
4)
zdolność organizacyjną podmiotu oraz przygotowanie instytucjonalne do realizacji zadań.
9.
Przewodniczący komisji przekazuje ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego,
właściwemu ministrowi lub Narodowemu Funduszowi Zdrowia zbiorczy protokół przebiegu
konkursu ofert oraz listę rankingową ofert.
10.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, właściwy minister lub Narodowy
Fundusz Zdrowia zamieszcza listę zatwierdzonych ofert wraz z kwotą przyznanych środków
Funduszu na swojej stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej.
11.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, właściwy minister lub Narodowy
Fundusz Zdrowia przekazuje środki z Funduszu na podstawie umowy określającej w szczególności:
1)
szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki środki z Funduszu zostały przyznane,
i termin jego wykonania;
2)
wysokość przyznanych środków z Funduszu;
3)
tryb płatności;
4)
termin i sposób rozliczenia przyznanych środków z Funduszu;
5)
termin zwrotu niewykorzystanej części środków z Funduszu, nie dłuższy niż 15 dni od
określonego w umowie dnia wykonania zadania;
6)
tryb kontroli wykonania zadania, przy czym w umowie można postanowić, że kontrola
będzie prowadzona na zasadach i w trybie określonych w przepisach o kontroli w administracji
rządowej;
7)
warunki i sposób zmiany oraz rozwiązania umowy.
12.
W przypadku umowy, o której mowa w ust. 11, zawieranej przez Narodowy Fundusz Zdrowia
do kontroli, o której mowa w ust. 11 pkt 6, stosuje się przepisy o kontroli nad realizacją
i finansowaniem świadczeń opieki zdrowotnej określone w przepisach o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
13.
Podmioty, które otrzymały od ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,
właściwego ministra lub Narodowego Funduszu Zdrowia środki z Funduszu, są obowiązane
do sporządzania i przekazywania temu ministrowi lub Narodowemu Funduszowi Zdrowia
rozliczenia środków z Funduszu w zakresie rzeczowym i finansowym, w terminie 30 dni
od dnia zakończenia realizacji zadania.
Art. 15.
1.
Do środków Funduszu przekazanych w trybie naboru wniosków oraz w trybie otwartego
konkursu ofert przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, właściwych
ministrów lub Narodowy Fundusz Zdrowia stosuje się odpowiednio art. 60-67 i art. 169 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z tym że organem właściwym do umarzania, odraczania terminów lub rozkładania na
raty spłat należności Funduszu, a także wydania decyzji o zwrocie w związku z wykorzystaniem
środków niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrania ich nienależnie lub w nadmiernej
wysokości jest odpowiednio minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego,
właściwi ministrowie lub Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.
2.
Do środków Funduszu przekazanych jednostkom samorządu terytorialnego w trybie naboru
wniosków stosuje się odpowiednio art. 60-67 i art. 169 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z tym że organem właściwym do umarzania, odraczania terminów lub rozkładania na
raty spłat należności Funduszu, a także wydania decyzji o zwrocie w związku z wykorzystaniem
środków niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrania ich nienależnie lub w nadmiernej
wysokości jest wojewoda.
Art. 16.
1.
W przypadku realizacji zadań w trybie naboru wniosków lub w trybie otwartego konkursu
ofert minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, właściwy minister lub
Narodowy Fundusz Zdrowia sprawuje nadzór i kontrolę nad ich realizacją oraz koordynuje
ich wykonanie.
2.
W przypadku realizacji zadań w trybie naboru wniosków przez jednostki samorządu terytorialnego
wojewoda sprawuje nadzór i kontrolę nad ich realizacją, koordynuje ich wykonanie oraz
sporządza sprawozdania z ich realizacji, przekazując je ministrowi właściwemu do spraw
zabezpieczenia społecznego lub właściwemu ministrowi.
Art. 17.
Podmioty realizujące zadania wynikające z umów, o których mowa w art. 13 ust. 8 i
9 oraz art. 14 ust. 11, są obowiązane do posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego
dla środków Funduszu, prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanych środków
i dokonywanych z tych środków wydatków.
Art. 18.
1.
Środki Funduszu na realizację programów oraz zadań, o których mowa w art. 6, przekazywane
są podmiotom, o których mowa w art. 17, na wyodrębniony rachunek bankowy i stanowią
koszty Funduszu.
2.
Środki Funduszu na realizację zadań, o których mowa w art. 6a, przekazane na rachunek
Funduszu Dostępności stanowią koszty Funduszu.
2a.
Środki Funduszu przeznaczone na realizację programów, o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, wraz z kosztami ich obsługi, stanowią koszty Funduszu.
3.
Środki Funduszu na realizację zadań, o których mowa w art. 6b ust. 1, przekazane na
wyodrębnione rachunki bankowe Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Narodowego Funduszu
Zdrowia stanowią koszty Funduszu.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
zasady gospodarki finansowej Funduszu, mając na względzie zapewnienie racjonalności
gospodarowania środkami Funduszu.
Art. 20-31.
(pominięte)
Art. 31a.
1.
W roku 2019 środki na refundację jednorazowego świadczenia pieniężnego dla emerytów
i rencistów, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o jednorazowym świadczeniu pieniężnym
dla emerytów i rencistów w 2019 r.
(Dz. U. poz. 743), wypłacone z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych stanowią koszty Funduszu.
2.
W roku 2019 Fundusz przekazuje środki na refundację świadczenia, o którym mowa w ust.
1, do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
3.
W roku 2019 minister właściwy do spraw finansów publicznych dokonuje wpłaty środków
z budżetu państwa do Funduszu Rezerwy Demograficznej, zablokowanych w części 73 -
Zakład Ubezpieczeń Społecznych na podstawie art. 177 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych. Przepisu art. 177 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie stosuje się.
4.
W roku 2019 Funduszowi zostanie udzielona nieoprocentowana pożyczka w kwocie do 9
000 000 tys. zł ze środków Funduszu Rezerwy Demograficznej zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych. Zgoda ministra właściwego do spraw finansów publicznych, o której mowa w art. 3
ust. 1a, nie jest wymagana.
Art. 32.
Tworzy się Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych.
- których termin złożenia upływa w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 kwietnia
2020 r.
Art. 34.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego opracuje roczny plan działania
na rzecz wsparcia osób niepełnosprawnych na rok 2019 i umieści go na swojej stronie
podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej do dnia 31 stycznia 2019 r.
W latach 2019-2028 maksymalny limit wydatków będących skutkiem finansowym ustawy wynosi
łącznie 32 244 tys. zł, z tego:
1)
w części 44 - Zabezpieczenie społeczne w:
a)
2019 r. - 750 tys. zł,
b)
2020 r. - 1750 tys. zł,
c)
2021 r. - 1750 tys. zł,
d)
2022 r. - 1750 tys. zł,
e)
2023 r. - 1750 tys. zł,
f)
2024 r. - 1750 tys. zł,
g)
2025 r. - 1750 tys. zł,
h)
2026 r. - 1750 tys. zł,
i)
2027 r. - 1750 tys. zł,
j)
2028 r. - 1750 tys. zł;
2)
w części 85 - Województwa w:
a)
2019 r. - 1488 tys. zł,
b)
2020 r. - 1584 tys. zł,
c)
2021 r. - 1584 tys. zł,
d)
2022 r. - 1584 tys. zł,
e)
2023 r. - 1584 tys. zł,
f)
2024 r. - 1584 tys. zł,
g)
2025 r. - 1584 tys. zł,
h)
2026 r. - 1584 tys. zł,
i)
2027 r. - 1584 tys. zł,
j)
2028 r. - 1584 tys. zł.
2.
W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przyjętego na dany rok budżetowy
maksymalnego limitu wydatków zostanie zastosowany mechanizm korygujący, polegający
na zmniejszeniu kosztów rzeczowych, związanych z obsługą realizacji zadań wynikających
z ustawy.
3.
Organem właściwym do monitorowania wykorzystania limitów wydatków jest minister właściwy
do spraw zabezpieczenia społecznego.
4.
Organem właściwym do wdrożenia mechanizmu korygującego, o którym mowa w ust. 2, w
zakresie części budżetowej 44 - Zabezpieczenie społeczne jest minister właściwy do
spraw zabezpieczenia społecznego, a wojewodowie w zakresie części budżetowej 85 -
Województwa.
Art. 37.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.
1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r.
poz. 232, 854, 858, 859, 863, 1572, 1585, 1593, 1615 i 1635.
2)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 3.
3)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 27 września 2024 r. o zmianie
ustawy o rencie socjalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1615), która wejdzie
w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
4)
Dodany przez art. 7 ustawy z dnia 9 maja 2024 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 863), która weszła w życie z
dniem 1 listopada 2024 r.
5)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 6.
6)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 8 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
7)
Przez art. 21 pkt 1 ustawy z dnia 28 czerwca 2024 r. o zmianie ustawy o finansach
publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1089), która weszła w życie
z dniem 23 lipca 2024 r.
8)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 75 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1572), która weszła w życie z dniem
25 października 2024 r.
9)
Przez art. 21 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku 7.
10)
Artykuł 21 zawiera zmiany do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych.
11)
Artykuł 22 zawiera zmiany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym
od osób prawnych.
12)
Artykuł 23 zawiera zmiany do ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.