Do zadań Instytutu, szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa,
których wykonywanie jest niezbędne dla rozwoju edukacji oraz poprawy jakości życia
obywateli, dotyczących opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rozwoju edukacji,
wykonywanych w sposób ciągły, należy:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie, o którym mowa w § 2 pkt
1, oraz przystosowanie ich wyników do upowszechnienia lub wdrożenia w praktyce;
2)
prowadzenie, reprezentatywnych i dających podstawę do ewaluacji polityki oświatowej
i na rzecz uczenia się przez całe życie oraz monitorowania stanu systemu oświaty i
rozwiązań na rzecz uczenia się przez całe życie, badań dotyczących:
a)
nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych oraz pracowników niepedagogicznych
zatrudnionych w jednostkach systemu oświaty,
b)
dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, uczniów, słuchaczy, wychowanków i innych
osób uczących się oraz osób zdających egzaminy zewnętrzne,
c)
jednostek systemu oświaty oraz innych podmiotów uczestniczących w procesie kształcenia
i wychowania, egzaminowania oraz uczenia się przez całe życie;
3)
ewaluacja programów i przedsięwzięć istotnych dla rozwoju systemu kształcenia i uczenia
się przez całe życie;
4)
analiza danych umożliwiających monitorowanie losów uczniów, słuchaczy, wychowanków
i absolwentów szkół i placówek działających w systemie oświaty w celu oceny efektów
kształcenia oraz zapotrzebowania na kwalifikacje uczniów i nauczycieli;
5)
wsparcie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w analizie, doskonaleniu
i wdrażaniu kluczowych regulacji systemu oświaty, w tym dotyczących podstaw programowych,
ramowych planów nauczania, podręczników, zasad oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy, przyznawania im stypendiów, warunków kształcenia, pracy, doskonalenia
i awansu zawodowego nauczycieli;
6)
formułowanie rekomendacji i wspieranie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
oraz innych organów państwowych i samorządowych w osiąganiu celów stawianych przed
systemem kształcenia i uczenia się przez całe życie.