Rozporządzenie Ministra Finansówz dnia 22 grudnia 2024 r.w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy 1)Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 122 ust. 1, art. 123 ust. 4, art. 125 ust. 6, art. 126 ust. 6, art. 129, art. 131 ust. 10, art. 132 ust. 5, art. 137, art. 138 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym   (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, 1598 i 1723 oraz z 2024 r. poz. 1681) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

postacie znaków akcyzy, ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy i elementy znaków akcyzy;

2)

szczegółowe sposoby nanoszenia znaków akcyzy na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe;

3)

wzór wniosku o wskazanie sposobu nanoszenia znaków akcyzy na nietypowe opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych;

4)

szczegółowe przypadki, w których znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, warunki i tryb zdejmowania znaków akcyzy oraz wzór wniosku o zdjęcie znaków akcyzy;

5)

wzór wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy;

6)

wysokość kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy, wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy, wysokość należności z tytułu sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy oraz wysokość kosztów wytworzenia legalizacyjnych znaków akcyzy;

7)

wzór wniosku o wydanie podatkowych znaków akcyzy lub o sprzedaż legalizacyjnych znaków akcyzy oraz o wydanie upoważnienia do odbioru znaków akcyzy, a także wzór tego upoważnienia;

8)

szczegółowy wykaz i sposób składania dokumentów załączanych przez wnioskodawcę do wniosku o wydanie podatkowych znaków akcyzy lub o sprzedaż legalizacyjnych znaków akcyzy oraz o wydanie upoważnienia do odbioru znaków akcyzy;

9)

sposób przewozu i przechowywania znaków akcyzy;

10)

szczegółowy zakres i termin dokonywania rozliczeń znaków akcyzy;

11)

sposób zwrotu znaków akcyzy;

12)

normy dopuszczalnych strat znaków akcyzy powstałych w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych w stosunku do łącznej liczby znaków wykorzystanych w ciągu miesiąca kalendarzowego do oznaczenia wyrobów akcyzowych;

13)

zespół czynności, które składają się na proces oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

§ 2.

1.

Wprowadza się postacie znaków akcyzy:

1)

podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych;

2)

legalizacyjne znaki akcyzy w postaci banderol legalizacyjnych.

2.

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o banderolach bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć banderole podatkowe i legalizacyjne.

§ 3.

1.

Banderole zawierają w szczególności oznaczenie serii, numer ewidencyjny, dane o rodzaju i ilości wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rok ich wytworzenia.

2.

Wzory banderol podatkowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

3.

Wzory banderol legalizacyjnych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

4.

Kryteria jakościowe znaków akcyzy określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

§ 4.

1.

Banderole są nanoszone na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim te opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

2.

Wzór wniosku o wskazanie sposobu nanoszenia banderol na nietypowe opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

§ 5.

1.

Banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte, w przypadku gdy:

1)

wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub

2)

wyroby akcyzowe są przeznaczone na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

2.

Wzór wniosku o zdjęcie banderol określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

3.

Zdjęcia banderol dokonuje się po pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o zamiarze ich zdjęcia. Pisemnego powiadomienia należy dokonać w terminie co najmniej trzech dni przed planowanym dniem wydania wyrobów akcyzowych w celu dokonania ich zwrotu do podmiotu zagranicznego lub dokonania eksportu albo dostawy wewnątrzwspólnotowej.

4.

Pisemne powiadomienie, o którym mowa w ust. 3, zawiera informacje o rodzaju i ilości wyrobów akcyzowych, z których mają być zdjęte banderole, oraz o terminie zdjęcia banderol i wydania wyrobów akcyzowych.

5.

Zdjęcie banderol odbywa się w obecności kontrolującego upoważnionego do przeprowadzenia kontroli na podstawie upoważnienia wydanego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego.

6.

W przypadku zdjęcia banderol z opakowań jednostkowych wyrobów winiarskich właściwy naczelnik urzędu celno-skarbowego na podstawie przepisów o Krajowej Administracji Skarbowej może odstąpić od obecności przy tych czynnościach kontrolującego upoważnionego do przeprowadzenia kontroli na podstawie upoważnienia wydanego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego.

7.

W przypadku gdy banderole zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych są zwracane wytwórcy, kopia protokołu z tej czynności jest przekazywana do wytwórcy.

§ 6.

Wzór wstępnego zapotrzebowania na banderole określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.

§ 7.

1.

Wysokość kwot stanowiących wartość banderol podatkowych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.

2.

Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol podatkowych określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.

3.

Wysokość kosztów wytworzenia banderol legalizacyjnych określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.

4.

Wysokość należności z tytułu sprzedaży banderol legalizacyjnych określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.

5.

W przypadku gdy wysokość kwoty stanowiącej wartość banderol podatkowych jest równa wysokości podatku akcyzowego albo przewyższa wysokość podatku akcyzowego od wyrobu akcyzowego podlegającego oznaczaniu tą banderolą, wówczas wysokość kwoty stanowiącej wartość banderol podatkowych wynosi 80 % wysokości podatku akcyzowego od tego wyrobu.

§ 8.

1.

Wnioskodawca, składając wniosek o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy, załącza odpowiednio:

1)

zaświadczenie organu podatkowego o niezaleganiu lub stwierdzeniu zaległości w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym;

2)

kopię odpisu z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo kopię zaświadczenia o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

3)

kopię wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w rozumieniu przepisów Prawa przedsiębiorców lub kopię zezwolenia na obrót wyrobami objętymi obowiązkiem uzyskania takiego zezwolenia;

4)

kopię potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;

5)

kopię zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”;

6)

kopię potwierdzenia złożenia zabezpieczenia należności podatkowych wymaganego na podstawie odrębnych przepisów;

7)

kopię zezwolenia na:

a)

prowadzenie składu podatkowego,

b)

nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

c)

jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

d)

wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,

e)

wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy;

8)

kopię spisu wyrobów, o którym mowa w art. 116 ust. 5 ustawy, potwierdzonego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego.

2.

Oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2-8, są okazywane właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy przed wydaniem decyzji, o której mowa w art. 126 ust. 1 ustawy. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane aktualne w dniu składania wniosku.

3.

Dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie załącza się i nie okazuje, jeżeli:

1)

właściwy naczelnik urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy, do którego składany jest wniosek o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol, dysponuje tymi dokumentami i dane w nich zawarte są aktualne;

2)

dane zawarte w dokumentach znajdują się w prowadzonych przez podmioty publiczne bazach danych, do których dostęp ma właściwy naczelnik urzędu skarbowego.

4.

Dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie okazuje się, jeżeli wniosek jest składany za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.

5.

W przypadku gdy wnioskodawca składa kolejny wniosek, w terminie nie dłuższym niż trzy miesiące od złożenia poprzedniego wniosku, nie stosuje się przepisów ust. 1 i 2, pod warunkiem że wnioskodawca złoży oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Nie dotyczy to informacji oraz stanów faktycznych lub prawnych zawartych w dokumentach, których termin ważności upłynął zgodnie z przepisami regulującymi ich wydawanie, oraz dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.

6.

Wzór wniosku o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.

7.

Wzór upoważnienia do odbioru banderol wydawanego w postaci:

1)

papierowej - określa załącznik nr 13 do rozporządzenia;

2)

elektronicznej - określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.

§ 9.

1.

Przechowywanie i przewóz banderol wymaga zapewnienia odpowiednich środków transportu, pomieszczeń, urządzeń służących do przechowywania, w szczególności skarbców lub kas pancernych, oraz ochrony w sposób przyjęty przy przechowywaniu i przewozie wartości pieniężnych.

2.

Dostęp do pomieszczeń i urządzeń służących do przechowywania banderol mogą mieć wyłącznie osoby imiennie do tego upoważnione.

§ 10.

1.

Importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciel podatkowy uzyskuje od podmiotu zagranicznego rozliczenie z przekazanych mu banderol, zawierające dane dotyczące rodzaju, serii, roku wytworzenia, numeru ewidencyjnego i liczby banderol przekazanych w celu naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub wyroby akcyzowe, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych lub niewykorzystanych, niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów, nie później jednak niż w terminie trzech miesięcy od dnia wydania banderol podmiotowi zagranicznemu mającemu siedzibę poza terytorium kraju.

2.

Podmiot, o którym mowa w art. 116 ust. 1 pkt 7 ustawy, uzyskuje od podmiotu prowadzącego skład podatkowy, natomiast właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, uzyskuje od podmiotu prowadzącego skład podatkowy albo od podmiotu mającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego rozliczenie z przekazanych mu banderol, zawierające dane dotyczące rodzaju, serii, roku wytworzenia, numeru ewidencyjnego i liczby banderol przekazanych w celu naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub wyroby akcyzowe, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych lub niewykorzystanych:

1)

w terminie siedmiu dni od dnia naniesienia banderol - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym na terytorium kraju;

2)

niezwłocznie po wyprowadzeniu wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego, nie później jednak niż w terminie trzech miesięcy od dnia wydania banderol podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym na terytorium państwa członkowskiego;

3)

niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów, nie później jednak niż w terminie trzech miesięcy od dnia wydania banderol podmiotowi mającemu siedzibę na terytorium państwa trzeciego.

§ 11.

Zwrot banderol następuje niezwłocznie po podpisaniu protokołu.

§ 12.

1.

Dopuszczalne miesięczne straty banderol powstałe w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w stosunku do łącznej liczby banderol wykorzystanych w ciągu miesiąca kalendarzowego mogą wynosić najwyżej dla poszczególnych rodzajów wyrobów:

1)

0,5 % - dla opakowań jednostkowych wyrobów spirytusowych;

2)

0,5 % - dla opakowań jednostkowych wyrobów tytoniowych;

3)

0,5 % - dla opakowań jednostkowych wyrobów winiarskich;

4)

0,5 % - dla opakowań jednostkowych suszu tytoniowego;

5)

0,5 % - dla opakowań jednostkowych płynu do papierosów elektronicznych;

6)

0,5 % - dla opakowań jednostkowych wyrobów nowatorskich.

2.

Oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy składa się z czynności naniesienia ważnej i nieuszkodzonej banderoli samoprzylepnej lub z użyciem odpowiedniego kleju ważnej i nieuszkodzonej banderoli bez warstwy samoprzylepnej na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego, podlegające oznaczaniu tą banderolą, niezależnie od miejsca i metody oznaczania. W przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami na zautomatyzowanej linii technologicznej oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy składa się także z czynności włożenia banderol do urządzenia banderolujące
go oraz z następujących łącznie, bezpośrednio po oznaczaniu, zautomatyzowanych czynności przemieszczenia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego do końca linii technologicznej, zdjęcia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego z tej linii i jednoczesnego włożenia go do opakowania zbiorczego.
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1753, z 2023 r. poz. 1056 oraz z 2024 r. poz. 223 i 716), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2707).

Załącznik nr 1   -   Wzory banderol podatkowych na opakowania jednostkowe importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoniu, cygar, cygaretek), spirytusowych, winiarskich, suszu tytoniowego, płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich

Załącznik nr 2   -   Wzory banderol legalizacyjnych na opakowania jednostkowe importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoniu, cygar, cygaretek), spirytusowych, winiarskich, suszu tytoniowego, płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich

Załącznik nr 3   -   Kryteria jakościowe znaków akcyzy

I.

KRYTERIA JAKOŚCIOWE BANDEROL PODATKOWYCH I LEGALIZACYJNYCH NA OPAKOWANIA JEDNOSTKOWE IMPORTOWANYCH, NABYWANYCH WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWO I WYPRODUKOWANYCH NA TERYTORIUM KRAJU WYROBÓW TYTONIOWYCH (PAPIEROSÓW, TYTONIU, CYGAR, CYGARETEK), SPIRYTUSOWYCH, WINIARSKICH, SUSZU TYTONIOWEGO, WYROBÓW NOWATORSKICH I PŁYNU DO PAPIEROSÓW ELEKTRONICZNYCH
Banderole na opakowania jednostkowe importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoniu, cygar, cygaretek), spirytusowych, winiarskich, suszu tytoniowego, wyrobów nowatorskich i płynu do papierosów elektronicznych oraz odpowiednio banderole próbne powinny spełniać następujące kryteria jakościowe, tj. powinny być:

1)

pokrojone według ustalonych wymiarów z dokładnością ± 0,2 mm, z dopuszczalnym odchyleniem od prostopadłości, które nie może być większe niż 0,6 mm;

2)

niezmienne pod względem właściwości kolorystycznych przez co najmniej 12 miesięcy od daty wytworzenia banderol przy temperaturze przechowywania 22 ± 2 °C i wilgotności względnej 50 ± 5%;

3)

wydrukowane z dopuszczalnym odchyleniem elementów offsetowych, wklęsłodrukowych lub innych, wynoszącym nie więcej niż 1,5 mm w stosunku do tych elementów na banderolach wzorcowych, pod warunkiem niezachodzenia na siebie tych elementów;

4)

element w postaci złotych liter „MF”, nadrukowany na awersie banderol na wyroby spirytusowe o wymiarach 90 mm × 16 mm i 50 mm × 12 mm, może być częściowo lub całkowicie widoczny na rewersie banderol jako penetracja farby w masę papieru lub odcisk farby;

5)

z numeracją, która nie może występować na innych elementach graficznych niż tło, z wyjątkiem banderol na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoniu, cygar, cygaretek), suszu tytoniowego, wyrobów nowatorskich oraz płynu do papierosów elektronicznych, gdzie częściowo może zachodzić na element drukowany farbą termochromową oraz na tło giloszowe.
Kryteria jakościowe arkuszy banderol są następujące:

1)

arkusze banderol na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych (papierosy, tytoń, cygara, cygaretki), suszu tytoniowego oraz wyrobów nowatorskich: format 480 mm × 540 mm (z tolerancją ± 1,5 mm), 405 sztuk banderol o wymiarze 32 mm × 16 mm na każdym arkuszu (15 rzędów po 27 sztuk banderol w każdym rzędzie);

2)

arkusze banderol na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych o pojemności do 0,2 l: format 410 mm × 450 mm (z tolerancją ± 2,0 mm), 240 sztuk banderol o wymiarze 50 mm × 12 mm na każdym arkuszu (8 rzędów po 30 sztuk w każdym rzędzie);

3)

arkusze banderol na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych o pojemności powyżej 0,2 l: format 510 mm × 680 mm (z tolerancją ± 2,0 mm), 203 sztuki banderol o wymiarze 90 mm × 16 mm na każdym arkuszu (7 rzędów po 29 sztuk w każdym rzędzie);

4)

arkusze banderol na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich: format 480 mm × 680 mm (z tolerancją ± 1,5 mm), 300 sztuk banderol o wymiarach 50 mm × 16 mm na każdym arkuszu (12 rzędów po 25 sztuk w każdym rzędzie).
Parametry banderol umieszczonych na arkuszach są zgodne z kryteriami jakościowymi określonymi w stosunku do banderol pokrojonych.
Nie są dopuszczalne inne odstępstwa od ustalonych powyżej.

II.

KRYTERIA JAKOŚCIOWE BANDEROL PODATKOWYCH I LEGALIZACYJNYCH SAMOPRZYLEPNYCH NA OPAKOWANIA JEDNOSTKOWE IMPORTOWANYCH, NABYWANYCH WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWO I WYPRODUKOWANYCH NA TERYTORIUM KRAJU WYROBÓW SPIRYTUSOWYCH, WINIARSKICH I PŁYNU DO PAPIEROSÓW ELEKTRONICZNYCH
Banderole samoprzylepne na opakowania jednostkowe importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów spirytusowych, winiarskich i płynu do papierosów elektronicznych oraz odpowiednio banderole próbne powinny spełniać następujące kryteria jakościowe:

1)

być wysztancowane według ustalonych wymiarów z dokładnością ± 0,2 mm, z dopuszczalnym odchyleniem od prostopadłości, które nie może być większe niż 0,6 mm;

2)

format 112 mm × 145 mm (z tolerancją ± 0,5 mm), 10 sztuk wysztancowanych banderol samoprzylepnych o wymiarze 45 mm x21 mm na każdym sektorze;

3)

szerokość rolki 16,3 mm (z tolerancją ± 1,0 mm) - wariant pionowy, banderole o wymiarze 32,5 mm × 12 mm;

4)

szerokość rolki 39,3 mm (z tolerancją ± 1,0 mm) - wariant poziomy, banderole o wymiarze 32,5 mm × 12 mm;

5)

szerokość rolki 21,6 mm (z tolerancją ± 1,0 mm) - wariant pionowy, banderole o wymiarze 50 mm x16 mm;

6)

szerokość rolki 55,2 mm (z tolerancją ± 1,0 mm) - wariant poziomy, banderole o wymiarze 50 mm x16 mm;

7)

banderole samoprzylepne należy przechowywać poziomo w opakowaniach zabezpieczających przed wilgocią, z dala od źródeł ciepła i promieni słonecznych, w stosach nie wyższych niż 50 cm; optymalne warunki przechowywania to 50 ± 5% wilgotności względnej i temperatura 22 ± 2 °C;

8)

być wydrukowane z dopuszczalnym odchyleniem elementów offsetowych, wklęsłodrukowych lub innych, wynoszącym nie więcej niż 1,5 mm w stosunku do tych elementów na banderolach wzorcowych, pod warunkiem niezachodzenia na siebie tych elementów;

9)

mieć numerację, która nie może występować na innych elementach graficznych niż tło, z wyjątkiem banderol samoprzylepnych na płyn do papierosów elektronicznych, gdzie dopuszczalne jest zachodzenie numeracji na element drukowany farbą termochromową oraz na tło giloszowe.
Nie są dopuszczalne inne odstępstwa od ustalonych powyżej.

Załącznik nr 4   -   Sposoby nanoszenia banderol na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych


Wyroby tytoniowe - papierosy
Rysunek 1a przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderol:
- podatkowej o wymiarach 32 mm × 16 mm bezpośrednio na twardym opakowaniu jednostkowym papierosów (pod celofanem), u góry, na jednej z bocznych ścianek opakowania, pionowo do wysokości opakowania, w kształcie litery „I”,
- legalizacyjnej o wymiarach 32 mm × 16 mm na twardym opakowaniu jednostkowym papierosów, u góry, na jednej z bocznych ścianek opakowania, pionowo do wysokości opakowania, w kształcie litery „I”.
Banderola legalizacyjna jest nanoszona na istniejący stan opakowania jednostkowego. Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Rysunek 1b przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderol:
- podatkowej o wymiarach 32 mm × 16 mm bezpośrednio na twardym opakowaniu jednostkowym papierosów typu slim/superslim (pod celofanem), u góry, na jednej z bocznych ścianek opakowania, pionowo do wysokości opakowania, w kształcie litery „I” zachodzącej na przednią i tylną ściankę opakowania,
- legalizacyjnej o wymiarach 32 mm × 16 mm na twardym opakowaniu jednostkowym papierosów typu slim/superslim, u góry, na jednej z bocznych ścianek opakowania, pionowo do wysokości opakowania, w kształcie litery „I” zachodzącej na przednią i tylną ściankę opakowania.
Kod 2D nie może znaleźć się w miejscu zgięcia banderoli. Banderola legalizacyjna jest nanoszona na istniejący stan opakowania jednostkowego.
Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Rysunek 1c przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderol:
- podatkowej o wymiarach 32 mm × 16 mm bezpośrednio na twardym opakowaniu jednostkowym papierosów typu slim/superslim (pod celofanem), w tylnej dolnej części opakowania, w kształcie położonej litery „I”, równolegle do krótszego boku opakowania, pod ostrzeżeniem zdrowotnym,
- legalizacyjnej o wymiarach 32 mm × 16 mm na twardym opakowaniu jednostkowym papierosów typu slim/superslim, w tylnej dolnej części opakowania, w kształcie położonej litery „I”, równolegle do krótszego boku opakowania, pod ostrzeżeniem zdrowotnym.
Banderola legalizacyjna jest nanoszona na istniejący stan opakowania jednostkowego. Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Rysunek 1d przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderol:
- podatkowej o wymiarach 32 mm × 16 mm bezpośrednio na miękkim opakowaniu jednostkowym papierosów (pod celofanem, o ile występuje), na górnej powierzchni opakowania, równolegle do jego krawędzi, w sposób wyśrodkowany,
- legalizacyjnej o wymiarach 32 mm × 16 mm na miękkim opakowaniu jednostkowym, na górnej powierzchni opakowania, równolegle do jego krawędzi, w sposób wyśrodkowany.
Banderola legalizacyjna jest nanoszona na istniejący stan opakowania jednostkowego. Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Wyroby tytoniowe - tytoń do palenia
Rysunki 2a-2c przedstawiają sposoby umocowania odpowiednim klejem banderol podatkowej i legalizacyjnej o wymiarach 32 mm × 16 mm bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym tytoniu do palenia. Banderola powinna być nałożona w kształcie litery „I” pionowo na zamknięcie opakowania, równolegle do krótszego boku opakowania po jego prawej lub lewej stronie (rys. 2a), lub poziomo na zamknięcie opakowania, prostopadle do krótszego boku opakowania po jego prawej lub lewej stronie (rys. 2b), lub w kształcie litery „L” na zamknięcie opakowania, równolegle do jego krawędzi po jego prawej lub lewej stronie (rys. 2c).
Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Wyroby tytoniowe - cygara i cygaretki
Rysunki 3a-3d przedstawiają sposoby umocowania odpowiednim klejem banderol podatkowej i legalizacyjnej o wymiarach 32 mm × 16 mm i 32,5 × 12 mm w dowolnym miejscu bezpośrednio na kartonowym, plastikowym, metalowym, szklanym lub drewnianym opakowaniu jednostkowym zawierającym cygara albo cygaretki.
Kod 2D nie może znaleźć się w miejscu zgięcia banderoli. Banderola legalizacyjna jest nanoszona na istniejący stan opakowania jednostkowego.
Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Wyroby spirytusowe
Rysunek 4 przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderol podatkowej i legalizacyjnej o wymiarach 50 mm × 12 mm bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu spirytusowego o pojemności (zawartości) do 0,2 l włącznie oraz banderol podatkowej i legalizacyjnej o wymiarach 90 mm × 16 mm bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu spirytusowego o pojemności (zawartości) powyżej 0,2 l (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery „L”), z tym że napis „MINISTERSTWO FINANSÓW RP ZNAK AKCYZY PODAT.-KRAJ.” (odpowiednio do rodzaju banderoli) zawarty na marginesie banderoli znajduje się na zamknięciu opakowania.
Wyroby winiarskie
Rysunek 5a przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm × 16 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l w dowolnym miejscu na szyjce opakowania, w kształcie litery „I”.
Rysunek 5b przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm × 16 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery „L”.
Rysunek 5c przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm × 16 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l równolegle do lewego lub prawego boku kontretykiety, w kształcie litery „I”, w dowolnej odległości od kontretykiety.
Rysunek 5d przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm × 16 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l równolegle do górnego lub dolnego boku kontretykiety, w kształcie położonej litery „I”, w dowolnej odległości od kontretykiety.
Wyroby winiarskie i spirytusowe w puszkach
Rysunek 6a przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej na wieczkach opakowań jednostkowych (puszek) wyrobów winiarskich lub wyrobów spirytusowych.
Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 45 mm × 21 mm są umieszczane bezpośrednio na wieczkach opakowań jednostkowych (puszek) w taki sposób, że krawędź krótszej części banderoli znajduje się na początku kluczyka służącego do otwarcia opakowania, a dłuższa część banderoli przecina perforację wieczka.
Rysunek 6b przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem.
Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm × 16 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (puszce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l prostopadle do podstawy puszki, w miejscu wolnym od jakichkolwiek napisów i oznaczeń.
Rysunek 6c przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem.
Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm × 16 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (puszce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l równolegle do podstawy przy dolnej, albo górnej krawędzi puszki, w miejscu wolnym od jakichkolwiek napisów i oznaczeń.
Płyn do papierosów elektronicznych
Rysunek 7a przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem, na butelce płynu do papierosów elektronicznych.
Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) płynu do papierosów elektronicznych na zamknięciu i korpusie opakowania, w kształcie litery „I”, prostopadle do podstawy butelki.
Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Rysunek 7b przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem, na butelce płynu do papierosów elektronicznych. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) płynu do papierosów elektronicznych na zamknięciu i korpusie opakowania, w kształcie położonej litery „I”, równolegle do podstawy butelki.
Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Rysunek 7c przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem, na butelce płynu do papierosów elektronicznych posiadającej zrywalną, jednorazową plombę w dolnej części zakrętki.
Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) płynu do papierosów elektronicznych, w kształcie litery „I”, prostopadle do podstawy butelki, w miejscu wolnym od jakichkolwiek napisów i oznaczeń.
Rysunek 7d przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem.
Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane bezpośrednio na kartonowym opakowaniu zawierającym płyn do papierosów elektronicznych, u góry i z boku opakowania, w kształcie litery „L” położonej pionowo do wysokości opakowania jednostkowego, po prawej lub lewej stronie miejsca służącego do otwierania opakowania kartonowego. Jeżeli opakowanie zawiera dwa miejsca do otwierania, jedno z nich musi być zabezpieczone przed otwarciem.
Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Wyroby nowatorskie
Rysunek 8a przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderol podatkowej i legalizacyjnej o wymiarach 32 mm × 16 mm bezpośrednio na kartonowym opakowaniu jednostkowym zawierającym wyroby nowatorskie albo istniejącym stanie tego opakowania (na celofanie), u góry z tyłu i z boku opakowania, w kształcie litery „L” położonej poziomo do wysokości opakowania, po prawej lub lewej stronie miejsca służącego do otwierania opakowania kartonowego.
Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Rysunek 8b przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderol podatkowej i legalizacyjnej o wymiarach 32 mm × 16 mm bezpośrednio na kartonowym opakowaniu jednostkowym zawierającym wyroby nowatorskie albo istniejącym stanie tego opakowania (na celofanie), u góry z tyłu i z boku opakowania, w kształcie litery „L” położonej poziomo do wysokości opakowania, po prawej lub lewej stronie miejsca służącego do otwierania opakowania kartonowego.
Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
   

Załącznik nr 5   -   Wniosek o wskazanie sposobu nanoszenia banderol na nietypowe opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych (wzór)

Załącznik nr 6   -   Wniosek o zdjęcie banderol z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych (wzór)

Załącznik nr 7   -   Wstępne zapotrzebowanie na banderole podatkowe i legalizacyjne (wzór)

Załącznik nr 8   -   Wysokość kwot stanowiących wartość banderol podatkowych

   Tabela 1.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń, cygara, cygaretki), susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie


Lp.
Rodzaj wyrobów w opakowaniu jednostkowym
Kwota stanowiąca wartość banderol podatkowych w zł
1
Papierosy importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju
0,15
2
Tytoń oraz susz tytoniowy importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowany na terytorium kraju, do 200 g włącznie
0,15
3
Tytoń oraz susz tytoniowy importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowany na terytorium kraju, powyżej 200 g
0,23
4
Cygara i cygaretki importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju
0,15
5
Płyn do papierosów elektronicznych importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowany na terytorium kraju
0,15
6
Wyroby nowatorskie importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju
0,15
     

   Tabela 2.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby spirytusowe


Lp.
Pojemność w litrach/miejsce umieszczania banderol
Kwota stanowiąca wartość banderol podatkowych w zł
1
do 0,2 włącznie
0,5
2
powyżej 0,2
0,85
3
Wieczko opakowania jednostkowego (puszka)
0,5
     

   Tabela 3.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby winiarskie


Lp.
Pojemność w litrach/miejsce umieszczania banderol
Kwota stanowiąca wartość banderol podatkowych w zł
1
do 0,5 włącznie
0,02
2
powyżej 0,5
0,08
3
Wieczko opakowania jednostkowego (puszka)
0,02
     

Załącznik nr 9   -   Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol podatkowych

   Tabela 1.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń, cygara, cygaretki), susz tytoniowy oraz wyroby nowatorskie


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1000 szt. w zł
Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1000 szt. w zł
1
32 × 16
15,26
16,93
       

   Tabela 2.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby spirytusowe


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1000 szt. w zł
Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1000 szt. w zł
1
50 × 12
17,13
25,32
2
90 × 16
29,10
37,65
       

   Tabela 3.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby winiarskie - dla banderol samoprzylepnych


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol w rolkach za 1000 szt. w zł
1
50 × 16
47,45
     

   Tabela 4.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby winiarskie - dla banderol bez warstwy samoprzylepnej


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1000 szt. w zł
Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1000 szt. w zł
1
50 × 16
20,66
23,69
       

   Tabela 5.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby spirytusowe i winiarskie - w przypadku banderol umieszczanych na wieczkach opakowań jednostkowych (puszek)


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol w sektorach za 1000 szt. w zł
1
45 × 21
67,12
     

   Tabela 6.   

Importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowany na terytorium kraju płyn do papierosów elektronicznych - dla banderol samoprzylepnych


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol w rolkach za 1000 szt. w zł
1
32,5 × 12
45,45
     

   Tabela 7.   

Importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowany na terytorium kraju płyn do papierosów elektronicznych oraz importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby tytoniowe (cygara, cygaretki) - dla banderol bez warstwy samoprzylepnej


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1000 szt. w zł
1
32,5 × 12
23,47
     

Załącznik nr 10   -   Wysokość kosztów wytworzenia banderol legalizacyjnych

   Tabela 1.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń, cygara, cygaretki), susz tytoniowy oraz wyroby nowatorskie


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1000 szt. w zł
Wysokość kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1000 szt. w zł
1
32 × 16
19,06
21,15
       

   Tabela 2.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby spirytusowe


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1000 szt. w zł
Wysokość kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1000 szt. w zł
1
50 × 12
21,40
31,64
2
90 × 16
36,37
47,05
       

   Tabela 3.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby winiarskie - dla banderol samoprzylepnych


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kosztów wytworzenia banderol w rolkach za 1000 szt. w zł
1
50 × 16
59,31
     

   Tabela 4.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby winiarskie - dla banderol bez warstwy samoprzylepnej


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1000 szt. w zł
Wysokość kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1000 szt. w zł
1
50 × 16
25,81
29,60
       

   Tabela 5.   

Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby spirytusowe i winiarskie - w przypadku banderol umieszczanych na wieczkach opakowań jednostkowych (puszek)


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kosztów wytworzenia banderol w sektorach za 1000 szt. w zł
1
45 × 21
83,89
     

   Tabela 6.   

Importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowany na terytorium kraju płyn do papierosów elektronicznych - dla banderol samoprzylepnych


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kosztów wytworzenia banderol w rolkach za 1000 szt. w zł
1
32,5 × 12
56,80
     

   Tabela 7.   

Importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowany na terytorium kraju płyn do papierosów elektronicznych oraz importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby tytoniowe (cygara, cygaretki) - dla banderol bez warstwy samoprzylepnej


Lp.
Wymiar banderoli w mm
Wysokość kosztów wytworzenia banderol w rolkach za 1000 szt. w zł
1
32,5 × 12
24,69
     

Załącznik nr 11   -   Wysokość należności z tytułu sprzedaży banderol legalizacyjnych na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoniu, cygar, cygaretek), spirytusowych, winiarskich, suszu tytoniowego, płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich


Lp.
Rodzaj wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rodzaj lub pojemność tego opakowania
Należność za sprzedaż banderoli legalizacyjnej w zł
1
Papierosy we wszystkich opakowaniach1) - niezależnie od liczby papierosów
1,30
2
Tytoń oraz susz tytoniowy we wszystkich opakowaniach2) - niezależnie od gramatury
1,30
3
Cygara i cygaretki we wszystkich opakowaniach3) - niezależnie od liczby cygar i cygaretek
1,30
4
Wyroby spirytusowe w opakowaniu4) o pojemności do 0,2 l włącznie
1,30
5
Wyroby spirytusowe w opakowaniu4) o pojemności powyżej 0,2 I
1,30
6
Wyroby winiarskie w opakowaniu5) o pojemności do 0,5 l włącznie
1,30
7
Wyroby winiarskie w opakowaniu5) o pojemności powyżej 0,5 I
1,30
8
Wyroby spirytusowe lub winiarskie - w przypadku banderol umieszczanych na wieczkach opakowań jednostkowych (puszek)
1,30
9
Płyn do papierosów elektronicznych6) - niezależnie od pojemności
5,00
10
Wyroby nowatorskie7) - niezależnie od gramatury
2,00
     

Objaśnienia:
1) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich (nietypowych) opakowań jednostkowych innych niż określone w załączniku nr 4 (rys. 1a-1d) do rozporządzenia.
2) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich (nietypowych) opakowań jednostkowych innych niż określone w załączniku nr 4 (rys. 2a-2c) do rozporządzenia.
3) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich (nietypowych) opakowań jednostkowych innych niż określone w załączniku nr 4 (rys. 3a-3d) do rozporządzenia.
4) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich (nietypowych) opakowań jednostkowych innych niż określone w załączniku nr 4 (rys. 4) do rozporządzenia.
5) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich (nietypowych) opakowań jednostkowych innych niż określone w załączniku nr 4 (rys. 5a-5d) do rozporządzenia.
6) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich (nietypowych) opakowań jednostkowych innych niż określone w załączniku nr 4 (rys. 7a-7d) do rozporządzenia.
7) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich (nietypowych) opakowań jednostkowych innych niż określone w załączniku nr 4 (rys. 8a i 8b) do rozporządzenia.

Załącznik nr 12   -   Wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol (wzór)

Załącznik nr 13   -   Upoważnienie do odbioru banderol podatkowych i legalizacyjnych wydawane w postaci papierowej (wzór)

Załącznik nr 14   -   Upoważnienie do odbioru banderol podatkowych i legalizacyjnych wydawane w postaci elektronicznej (wxór)