Kształcenie w zawodach szkolnictwa branżowego jest realizowane w szkołach ponadpodstawowych:
branżowej szkole I stopnia, technikum, branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej.
Kształcenie w zakresie zawodów szkolnictwa branżowego jest realizowane również na
kwalifikacyjnych kursach zawodowych prowadzonych przez podmioty, o których mowa w
art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r.
poz. 900, 1672, 1718 i 2005), oraz na kursach umiejętności zawodowych prowadzonych
przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2a tej ustawy.
Placówkami integrującymi szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, placówki kształcenia
ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, uczelnie oraz podmioty, o których mowa
w art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, które prowadzą
działalność w zakresie jednej z dziedzin zawodowych określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 46c ust. 1 tej ustawy, są branżowe centra umiejętności ukierunkowane
branżowo w zakresie tej dziedziny zawodowej.
Celem kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego jest przygotowanie uczących się
do wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku
pracy. Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe powinien legitymować się
pełnymi kwalifikacjami zawodowymi, a także być przygotowany do uzyskania niezbędnych
uprawnień zawodowych.
Szkoła prowadząca kształcenie zawodowe może również zaoferować uczniowi przygotowanie
do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych, dodatkowych umiejętności zawodowych
w zakresie wybranych zawodów, kwalifikacji wolnorynkowych lub kwalifikacji sektorowych
funkcjonujących w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe przygotowanie do uzyskania dodatkowych uprawnień
zawodowych, dodatkowych umiejętności zawodowych, kwalifikacji wolnorynkowych lub kwalifikacji
sektorowych funkcjonujących w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji jest realizowane
w wymiarze wynikającym z różnicy między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych
z zakresu kształcenia zawodowego, określoną w ramowym planie nauczania dla danego
typu szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, a minimalną liczbą godzin kształcenia
zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, określoną w podstawie programowej
kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich
realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym,
na które wpływają w szczególności: nowe techniki i technologie, transformacja ekologiczna
i cyfrowa, idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych
i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa,
a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.
Bliska współpraca szkół prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami stanowi istotny
element nowoczesnego kształcenia, odpowiadającego potrzebom współczesnej gospodarki.
Szkoła prowadząca kształcenie zawodowe realizuje to kształcenie w oparciu o współpracę
z pracodawcami, a praktyczna nauka zawodu odbywa się w jak największym wymiarze w
rzeczywistych warunkach pracy u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych,
a także w branżowych centrach umiejętności, centrach kształcenia zawodowego, warsztatach
szkolnych, pracowniach szkolnych i placówkach kształcenia ustawicznego.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia
ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie
kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom
wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu
umiejętności zawodowych absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, a tym
samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego
uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem
indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia
i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego
otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej
absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w poszczególnych zawodach szkolnictwa
branżowego oraz stworzenie uczniom warunków do uzyskiwania dodatkowych uprawnień zawodowych,
dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów, kwalifikacji wolnorynkowych
lub kwalifikacji sektorowych funkcjonujących w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
Zawody szkolnictwa branżowego są określone w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego,
która stanowi usystematyzowany układ tabelaryczny obejmujący:
1)
uporządkowane alfabetycznie branże oraz przyporządkowane do nich alfabetycznie zawody,
z uwzględnieniem nazw oraz symboli cyfrowych zawodów ustalonych w klasyfikacji zawodów
i specjalności na potrzeby rynku pracy określonej w przepisach wydanych na podstawie
art. 36 ust. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 735, 1429, 1723 i 1737);
2)
poziomy Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) dla kwalifikacji pełnych, o których mowa
w art. 8 pkt 3a, 4a, 5a i 7a ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie
Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) (oznaczono cyfrą
rzymską);
3)
ministrów właściwych dla zawodów, na wnioski których wprowadzono zawody do klasyfikacji
zawodów szkolnictwa branżowego, wyznaczonych ze względu na odpowiedni dział administracji
rządowej określony w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej
(Dz. U. z 2022 r. poz. 2512 oraz z 2023 r. poz. 2029);
4)
typy szkół ponadpodstawowych, w których może odbywać się kształcenie w danym zawodzie:
branżową szkołę I stopnia (BS I), branżową szkołę II stopnia (BS II), technikum (T)
i szkołę policealną (SP); typ szkoły ponadpodstawowej, w którym może odbywać się kształcenie
w danym zawodzie, w przypadku branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia
oraz technikum oznaczono znakiem „X”, a w przypadku szkoły policealnej oznaczono cyfrą
arabską długość okresu kształcenia w latach;
5)
symbole i nazwy kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie;
6)
poziomy Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) dla kwalifikacji cząstkowych wyodrębnionych
w zawodach (oznaczono cyfrą arabską);
7)
możliwość prowadzenia kształcenia w zakresie kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie
na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub kursach umiejętności zawodowych (oznaczono
znakiem „X”);
8)
szczególne uwarunkowania związane z kształceniem w zawodzie lub kwalifikacji wyodrębnionej
w zawodzie, w szczególności związane z formą kształcenia lub kształceniem osób niepełnosprawnych,
wynikające z opisu zawodu zawartego we wnioskach ministrów właściwych dla zawodów.
Zawody szkolnictwa branżowego zostały przyporządkowane do branż, uwzględniając specyfikę
umiejętności zawodowych lub zakres, w jakim umiejętności te są wykorzystywane podczas
wykonywania zadań zawodowych. Branże zostały uporządkowane według kolejności alfabetycznej:
1)
branża audiowizualna (AUD);
3)
branża ceramiczno-szklarska (CES);
4)
branża chemiczna i ochrony środowiska (CHM);
5)
branża drzewno-meblarska (DRM);
6)
branża ekonomiczno-administracyjna (EKA);
7)
branża elektroenergetyczna (ELE);
8)
branża elektroniczno-mechatroniczna (ELM);
9)
branża fryzjersko-kosmetyczna (FRK);
10)
branża górniczo-wiertnicza (GIW);
12)
branża hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna (HGT);
14)
branża mechaniczna (MEC);
15)
branża mechaniki precyzyjnej (MEP);
16)
branża metalurgiczna (MTL);
17)
branża motoryzacyjna (MOT);
18)
branża ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia (BPO);
20)
branża opieki zdrowotnej (MED);
21)
branża poligraficzno-księgarska (PGF);
22)
branża pomocy społecznej (SPO);
23)
branża przemysłu mody (MOD);
24)
branża rolno-hodowlana (ROL);
26)
branża spedycyjno-logistyczna (SPL);
28)
branża teleinformatyczna (INF);
29)
branża transportu drogowego (TDR);
30)
branża transportu kolejowego (TKO);
31)
branża transportu lotniczego (TLO);
32)
branża transportu wodnego (TWO).
Zawody szkolnictwa branżowego określone w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego
są zawodami jednokwalifikacyjnymi albo dwukwalifikacyjnymi. W branżowej szkole I stopnia
są nauczane zawody jednokwalifikacyjne. W szkole policealnej są nauczane zarówno zawody
jednokwalifikacyjne (w większości przypadków), jak i zawody dwukwalifikacyjne. Wśród
zawodów nauczanych w technikum dominują zawody dwukwalifikacyjne. W zawodach nauczanych
w technikum pierwszą kwalifikacją jest - w wielu przypadkach - kwalifikacja wyodrębniona
w zawodzie nauczanym w branżowej szkole I stopnia, stanowiąca merytoryczną i programową
podbudowę do uzyskiwania kolejnej kwalifikacji w zawodzie nauczanym na poziomie technika.
W niektórych zawodach, dla których podbudowę merytoryczną i programową stanowi więcej
niż jedna kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie nauczanym w branżowej szkole I stopnia,
przewidziano możliwość alternatywnego wyboru kwalifikacji stanowiących pierwszą kwalifikację
wyodrębnioną w zawodzie nauczanym na poziomie technika.
Kształcenie w branżowej szkole II stopnia odbywa się w zawodach, dla których w klasyfikacji
zawodów szkolnictwa branżowego przewidziano kształcenie w tym typie szkoły. Są to
zawody nauczane na poziomie technika, które posiadają kwalifikację wspólną z kwalifikacją
wyodrębnioną w zawodzie nauczanym w branżowej szkole I stopnia. W branżowej szkole
II stopnia kształcenie jest realizowane jedynie w zakresie drugiej kwalifikacji wyodrębnionej
w danym zawodzie nauczanym na poziomie technika.
Kształcenie w zawodach szkolnictwa branżowego określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa
branżowego jest prowadzone w oparciu o podstawy programowe kształcenia w zawodach
szkolnictwa branżowego zawierające obowiązkowe zestawy celów kształcenia i treści
nauczania opisanych w formie oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy, umiejętności
zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych, niezbędnych dla zawodu lub
kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, oraz kryteria weryfikacji tych efektów.
Zestaw oczekiwanych efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej
w zawodzie jest podzielony na części efektów kształcenia określone w podstawach programowych
kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego jako „jednostki efektów kształcenia”,
z których każda może być nauczana na kursach umiejętności zawodowych, chyba że w klasyfikacji
zawodów szkolnictwa branżowego nie przewidziano możliwości prowadzenia kształcenia
w zakresie danej kwalifikacji na kursach umiejętności zawodowych.
W podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego zostały wskazane
jednostki efektów kształcenia obejmujące:
1)
bezpieczeństwo i higienę pracy;
2)
efekty kształcenia charakterystyczne dla danej kwalifikacji;
4)
kompetencje personalne i społeczne;
5)
organizację pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika).
Kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie zostały oznaczone kodem składającym się z trzech
wielkich liter, wskazujących na przyporządkowanie do branży, oraz kolejną liczbą o
charakterze porządkowym.
Jednostki efektów kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie
zostały oznaczone kodem właściwym dla kwalifikacji oraz kolejną liczbą o charakterze
porządkowym.
Podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego określa również
warunki realizacji kształcenia w zawodzie, w tym wyposażenie i sprzęt niezbędne do
realizacji tego kształcenia oraz minimalną liczbę godzin kształcenia w zawodzie, a
także przewiduje możliwość podnoszenia kwalifikacji w wybranych zawodach.
Szkoła prowadząca kształcenie zawodowe posiada lub zapewnia dostęp do pomieszczeń
dydaktycznych z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie,
aby zapewniać osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej
kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwiać przygotowanie absolwenta
do wykonywania zadań zawodowych.
Podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego dotyczy zarówno
uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, jak i słuchaczy kwalifikacyjnych
kursów zawodowych, którzy realizują kształcenie w danym zawodzie na odrębnych kwalifikacyjnych
kursach zawodowych dotyczących poszczególnych kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie.
Działalność edukacyjna szkoły w zakresie kształcenia w danym zawodzie szkolnictwa
branżowego jest określona w programie nauczania tego zawodu, dopuszczonym do użytku
w szkole przez dyrektora szkoły. Program nauczania zawodu uwzględnia wszystkie elementy
podstawy programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego, przy czym treści
nauczania opisane w formie efektów kształcenia realizowane w pierwszej kwalifikacji
wyodrębnionej w danym zawodzie, które są tożsame z treściami nauczania opisanymi w
formie efektów kształcenia, realizowanymi w drugiej kwalifikacji wyodrębnionej w tym
samym zawodzie, nie są powtarzane, z wyjątkiem treści nauczania opisanych w formie
efektów kształcenia dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, języka obcego zawodowego
oraz kompetencji personalnych i społecznych, które w programie nauczania zawodu są
dostosowane do zakresu drugiej kwalifikacji wyodrębnionej w danym zawodzie. Program
nauczania zawodu może również obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres
treści nauczania ustalonych w formie efektów kształcenia dla danego zawodu w podstawie
programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. Program nauczania zawodu
jest opracowywany przez nauczyciela lub zespół nauczycieli prowadzących kształcenie
zawodowe w danym zawodzie, przy czym jest wskazane, aby był on opracowywany w konsultacji
z pracodawcami lub organizacjami pracodawców właściwymi dla danego zawodu.
Szkoły i inne podmioty prowadzące kształcenie w zawodach szkolnictwa branżowego dokonują
bieżącej oceny stopnia osiągnięcia przez uczących się oczekiwanych efektów kształcenia
oraz ich przygotowania do potwierdzania kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach. System
egzaminów zawodowych umożliwia oddzielne potwierdzanie w toku kształcenia każdej kwalifikacji
wyodrębnionej w zawodzie szkolnictwa branżowego.