§ 1.
1.
Zespół dwóch niezależnych lub zgrupowanych świateł, takich samych lub różnych, lecz
o jednakowym przeznaczeniu i jednakowej barwy, uważa się za jedno światło, jeżeli
rzut ich powierzchni świetlnych na płaszczyznę poprzeczną zajmuje co najmniej 60%
powierzchni najmniejszego prostokąta opisanego na rzutach tych powierzchni świetlnych
oraz pod warunkiem, że światła te zostały homologowane jako światło typu D (zgodnie
z oznaczeniem homologacyjnym); nie stosuje się do świateł drogowych, świateł mijania
i świateł przeciwmgłowych przednich.
2.
Ilekroć w przepisach niniejszych załącznika jest mowa o „odległości rozmieszczenia
świateł”, należy przez to rozumieć, że:
1)
największą wysokość mierzy się od płaszczyzny jezdni do najwyższego punktu powierzchni
świetlnej przy pojeździe nieobciążonym;
2)
najmniejszą wysokość mierzy się od płaszczyzny jezdni do najniższego punktu powierzchni
świetlnej przy pojeździe nieobciążonym;
3)
odległość od bocznego obrysu pojazdu mierzy się do najbardziej odległego od podłużnej
płaszczyzny symetrii pojazdu punktu powierzchni świetlnej;
4)
odległość od przedniego lub tylnego obrysu pojazdu mierzy się do najbardziej wysuniętego
odpowiednio do przodu lub do tyłu punktu powierzchni świetlnej;
5)
odległość między dwoma światłami skierowanymi w tę samą stronę mierzy się między najbliższymi
punktami rzutów ich powierzchni świetlnych na płaszczyznę prostopadłą do osi tych
świateł.
3.
Powierzchnia świetlna oznacza dla świateł widoczną powierzchnię wysyłającą światło,
a dla świateł odblaskowych - widoczną powierzchnię odbijającą światło.
4.
Boczny obrys pojazdu oznacza płaszczyznę równoległą do podłużnej płaszczyzny symetrii
pojazdu, przechodzącą przez najdalej wysunięty punkt na zewnątrz pojazdu, z wyjątkiem
lusterek, świateł bocznych i elementów elastycznych (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).
5.
Przedni lub tylny obrys pojazdu oznacza pionową płaszczyznę prostopadłą do podłużnej
płaszczyzny symetrii pojazdu, przechodzącą przez najdalej wysunięty odpowiednio do
przodu lub do tyłu punkt pojazdu.
6.
Przewidziane w § 2 kol. 12 i 13:
1)
kontrolny sygnał włączenia, który wskazuje, że urządzenie zostało włączone, ale nie
wskazuje, czy działa ono normalnie;
2)
kontrolny sygnał działania, który wskazuje, że urządzenie zostało włączone i działa
normalnie,
jeśli są to sygnały świetlne, powinny być umieszczone w miejscu zapewniającym kierowcy
dobrą ich widoczność i nie powinny utrudniać obserwacji drogi; kontrolny sygnał włączenia
może być zastąpiony kontrolnym sygnałem działania; jeżeli umieszczenie kontrolnego
sygnału włączenia jest zabronione, nie oznacza to, że zabronione jest umieszczenie
kontrolnego sygnału działania.
§ 2.
Światła zamontowane na pojeździe powinny odpowiadać warunkom podanym w poniższej tabeli:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lp.
|
Rodzaj światła
|
Liczba świateł
|
Barwa
|
Rozmieszczenie na pojeździe [mm]
|
Sygnał kontrolny
|
Połączenia elektryczne
|
Własności świetlne
|
Inne warunki
|
|
pojazdy samochodowe, z wyjątkiem motocykli
|
motocykle1)
|
ciągniki*
|
przyczepy
|
na długości
|
na szerokości1)
|
na wysokości
|
inne wymagania
|
włączenia
|
działania
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
|
1
|
Drogowe
|
2 lub 4, ponadto jeżeli pojazd jest wyposażony w 4 światła chowane, dopuszcza się
2 dodatkowe światła drogowe do ostrzegawczej sygnalizacji świetlnej
|
1 lub 22)
|
2 lub 4
|
|
biała
|
z przodu w taki sposób, aby wysyłane światło nie olśniewało kierującego bezpośrednio
lub przez odbicie od elementów pojazdu
|
w ciągnikach rolniczych nie mogą być bliżej od bocznego obrysu niż światła mijania
|
|
|
obowiązkowy - świetlny niemigający barwy niebieskiej
|
|
1) powinny być włączane wszystkie równocześnie lub parami, 2) przełączenie świateł mijania na światła drogowe musi powodować włączenie co najmniej
jednej pary świateł drogowych, 3) przełączenie świateł drogowych na światła mijania musi powodować równocześnie wyłączenie
wszystkich świateł drogowych, 4) włączenie świateł drogowych nie jest możliwe, jeżeli nie są włączone światła pozycyjne,
z wyjątkiem krótkotrwałego włączania jako ostrzegawczego sygnału świetlnego
|
1) powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej
przejrzystości powietrza, 2) suma światłości wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż 30 000 cd3) (dla motocykli - 12 500 cd) i nie może przekraczać 225 000 cd (dla motocykli -120 000
cd)
|
w razie wyposażenia pojazdu w cztery światła drogowe, gdy jedna z par świateł jest
przeznaczona wyłącznie do świateł drogowych, dopuszcza się, aby zmieniała ona swe
ustawienie w zależności od kąta obrotu kierownicy, przy czym obrót świateł powinien
następować wokół osi pionowej, stosuje się to również do światła drogowego motocykla
i ciągnika
|
|
2
|
Mijania
|
2
|
1 lub 2 2)
|
210)
|
|
biała
|
z przodu jak lp. 1
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza
niż 600 mm4)28) (nie stosuje się to do motocykla i ciągnika)
|
500÷1200, dla samochodów ciężarowych terenowych o mmc powyżej 12 t (kat. N3G) oraz
ze względów konstrukcyjnych dla ciągników dopuszcza się największą wysokość 1500 mm
|
|
dopuszcza się sygnał świetlny niemigający barwy zielonej
|
|
1) wyłączenie świateł mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł
drogowych, 2) światła mijania mogą pozostać włączone razem ze światłami drogowymi, 3) włączenie świateł mijania nie jest możliwe, jeżeli nie są włączone światła pozycyjne,
z wyjątkiem krótkotrwałego włączania światła jako ostrzegawczego sygnału świetlnego; 4) światła mijania mogą być włączane i wyłączane automatycznie, lecz powinna być możliwość
manualnego włączenia i wyłączenia tych świateł
|
powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej
przejrzystości powietrza37)
|
1) powinny być asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość
niż po lewej stronie 26), 2) jeżeli światła mijania wykorzystują jako źródło światła moduły LED lub strumień
świetlny źródła światła zastosowanego w światłach mijania przekracza wartość 2000
lumenów, to korektor pochylenia reflektorów pojazdu musi działać automatycznie, 3) jeżeli strumień świetlny źródła światła zastosowanego w światłach mijania przekracza
wartość 2000 lumenów, to urządzenie do oczyszczania reflektorów przednich jest obowiązkowe
|
|
3
|
Kierunkowskazy:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3a
|
przednie
|
2
|
25)
|
238)
|
|
żółta samochodowa
|
z przodu (dla ciągnika z przodu lub z boku, przy czym dla umieszczonego z boku maks.
1800 mm od przedniego obrysu ciągnika; dopuszcza się 2600 mm ze względów konstrukcyjnych)
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu (z wyjątkiem świateł ciągnika umieszczonych
z przodu); wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) (dla motocykla jednośladowego 240 mm, dla ciągnika 500 mm)
|
350-15008) 38) 40)
|
nie bliżej niż 40 mm od światła mijania lub przeciwmgłowego przedniego9)
|
|
obowiązkowy; może to być sygnał świetlny migający barwy zielonej lub akustyczny albo
oba równocześnie; w przypadku niesprawności działania jakiegokolwiek kierunkowskazu,
z wyjątkiem kierunkowskazów bocznych, sygnał optyczny powinien albo nie świecić albo
świecić w sposób ciągły albo migać z wyraźnie zmienioną częstotliwością; sygnał akustyczny
powinien być wyraźnie słyszalny i w wymienionych wyżej warunkach powinien znacznie
zmienić częstotliwość; jeżeli pojazd jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy, to
powinien mieć sygnał działania kierunkowskazów przyczepy, chyba że sygnał kontrolny
pojazdu ciągnącego pozwala na wykrycie uszkodzenia jednego ze świateł zespołu pojazdów
|
1) włączanie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł, 2) wszystkie kierunkowskazy umieszczone z jednej strony pojazdu powinny być włączane
i wyłączane jednym wyłącznikiem oraz powinny migać z jedną częstotliwością w fazie
|
1) powinny migać z równomierną częstotliwością 90 ± 30 cykli na minutę, 2) włączenie świateł powinno nastąpić z opóźnieniem nie większym niż 1 s, a pierwsze
wyłączenie z opóźnieniem nie większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów, 3) w przypadku uszkodzenia, innego niż zwarcie, jednego ze świateł, pozostałe muszą
migać, ale częstotliwość może różnić się od wymaganej
|
jeżeli pojazd ciągnie przyczepę, włączenie kierunkowskazów na pojeździe ciągnącym
powinno powodować włączenie kierunkowskazów umieszczonych na przyczepie
|
|
3b
|
tylne
|
232)
|
26)
|
2
|
232)
|
żółta samochodowa
|
z tyłu (dla ciągnika z przodu lub z boku)
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu (z wyjątkiem świateł dodatkowych);
wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) (dla motocykla jednośladowego 180 mm, dla ciągnika 500 mm)
|
350-1500 8) 35) 40)
|
|
|
|
|
|
|
|
3c
|
boczne
|
211)
|
211)
|
arak lub 2
|
|
żółta samochodowa
|
na obu bokach; odległość środka najbardziej do przodu wysuniętego punktu powierzchni
świetlnej od przedniego obrysu nie może przekraczać 1800 mm13) (nie stosuje się tego do motocykla)
|
wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm16)
|
500÷150015), dla samochodów osobowych (kat. M1) dopuszcza się najmniejszą wysokość 350 mm
|
|
|
|
|
|
|
|
3d
|
przednio-tylne
|
|
|
239)
|
|
żółta samochodowa
|
jak w lp. 3a i 3b
|
jak w lp. 3a i 3b
|
jak w lp. 3a i 3b
|
jak w lp. 3a i 3b
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Hamowania „stop”:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4a
|
kategorii S1 lub S2 (zgodnie z oznaczeniem homologacyjnym)
|
217)33)
|
1 lub 2, z tym że dla motocykla trójkołowego muszą być dwa światła
|
2
|
233)
|
czerwona
|
z tyłu
|
dla samochodów osobowych (kat. M1) nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; dla motocykla brak wymagań, dla
pozostałych pojazdów wzajemna odległość świateł umieszczonych po lewej i po prawej
stronie pojazdu nie może być mniejsza niż 600 mm (dla ciągnika 500 mm)7)
|
350-15008)35)40) dla motocykla najmniejsza wysokość wynosi 250 mm
|
|
|
dopuszcza się sygnał świetlny niemigający, zapalający się w razie niesprawności światła
lamowania „stop”
|
powinno zapalać się w momencie uruchomienia hamulca roboczego
|
światłość powinna być wyraźnie większa niż światłość świateł pozycyjnych tylnych
|
|
|
4b
|
kategorii S3 lub S4 (środkowe zgodnie z oznaczeniem homologacyjnym) obecność obowiązkowa
dla pojazdów kategorii M1 zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 2003 r.; obecność obowiązkowa
dla pojazdów kategorii N1, z wyłączeniem pojazdów z otwartą przestrzenią ładunkową, zarejestrowanych po raz
pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r.
|
129)
|
|
|
129)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
Pozycyjne przednie
|
2
|
1 lub 2
|
214)
|
244)
|
biała, a dla motocykli biała lub żółta samochodowa47)
|
z przodu18)
|
nie dalej niż 400 mm19) od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm (dla
ciągnika 500 mm)7)28)
|
350÷15008)40)
|
|
obowiązkowy -świetlny niemigający barwy zielonej; sygnał ten nie jest wymagany, jeżeli
oświetlenie tablicy rozdzielczej może włączać się i wyłączać tylko równocześnie ze
światłami pozycyjnymi przednimi i tylnymi
|
|
|
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
300 m, jeżeli są jedynymi światłami włączonymi na pojeździe
|
|
|
7
|
Pozycyjne tylne
|
234)
|
1 lub 2
|
2
|
234)
|
czerwona
|
z tyłu30)
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu (z wyjątkiem świateł dodatkowych); wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7)28)
|
350÷15008)35)40)
|
|
obowiązkowy - jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych
przednich
|
|
|
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
300 m
|
|
|
8
|
Odblaskowe tylne inne niż trójkątne
|
2
|
1 lub 2
|
2 (lub 441) - jeżeli dwa nie mogą spełnić wymagań co do rozmieszczenia i widoczności)
|
223)
|
czerwona
|
z tyłu20)
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza
niż 600 mm7)28)
|
250÷90021)41) 400÷90041) (dla ciągników nie niżej niż 400 mm)
|
|
|
|
|
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu
|
1) kształt- inny niż trójkąt, 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną innego światła
tylnego
|
|
9
|
Odblaskowe tylne trójkątne
|
|
|
|
2
|
czerwona
|
z tyłu
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza
niż 600 mm7)
|
250÷90021)
|
|
|
|
|
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu
|
1) kształt-trójkąt równoboczny zwrócony wierzchołkiem do góry, 2) wewnątrz trójkąta noże znajdować się powierzchnia świetlna odpowiadająca wymaganiom
określonym w załączniku nr 5 do regulaminu nr 3 EKG ONZ
|
|
10
|
Odblaskowe przednie
|
2
|
1 lub 2
|
|
2
|
biała
|
z przodu18)
|
nie dalej niż 400 mm19) od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7)28)
|
250÷90021)
|
|
|
|
|
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu
|
1) kształt- inny niż trójkąt, 2) powierzchnia świetlna noże mieć wspólne części z powierzchnią świetlną dowolnego
światła umieszczonego z przodu
|
|
11
|
Odblaskowe boczne
|
|
1 lub 2 po każdej stronie
|
|
|
żółta samochodowa; dopuszcza się barwę czerwoną w przypadku światła umieszczonego
z tyłu pojazdu we wspólnej obudowie z innym czerwonym światłem tylnym lub umieszczonym
najbardziej z tyłu bocznym światłem pozycyjnym
|
|
la obu bokach pojazdu
|
250÷90021)
|
|
|
|
|
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu
|
kształt - inny niż trójkąt
|
|
12
|
Awaryjne
|
jak kierunkowskazy (lp. 3)
|
obowiązkowy -świetlny migający barwy czerwonej; może działać równocześnie z kontrolnym
sygnałem, o którym mowa w lp. 3 kol. 13 lub może być zastąpiony tym sygnałem.
|
|
sygnał powinien być podawany przez oddzielne urządzenie sterujące, umożliwiające miganie
wszystkich kierunkowskazów umieszczonych na pojeździe, a jeżeli pojazd ciągnie przyczepę
- również kierunkowskazów przyczepy
|
powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90 ± 30 cykli na minutę
i działać w jednej fazie
|
powinno działać również, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu
uniemożliwiającym jego pracę
|
|
13
|
Przeciwmgłowe tylne
|
1 lub 2
|
1 lub 2
|
143) lub 243)
|
1 lub 2
|
czerwona
|
z tyłu
|
jeżeli jest jedno światło, powinno być umieszczone po lewej stronie lub pośrodku pojazdu;
jeżeli są dwa światła - po obu stronach pojazdu
|
250÷100022) dla tylnych świateł przeciwmgłowych zespolonych z dowolnymi światłami tylnymi lub
dla samochodów ciężarowych terenowych o mmc powyżej 12 t (kat. N3G) dopuszcza się
największą wysokość 1200 mm
|
nie bliżej niż 100 mm od światła lamowania „stop”
|
obowiązkowy - świetlny niemigający barwy żółtej
|
|
1) może włączać się tylko wówczas, gdy włączone są światła drogowe, mijania lub przeciwmgłowe
przednie, 2) powinno dać się wyłączyć niezależnie od innych świateł
|
światłość powinna być wyraźnie większa niż światłość świateł pozycyjnych tylnych
|
|
|
14
|
Cofania
|
1 lub 230)
|
|
143) lub 243)
|
1 lub 230)
|
biała
|
z tyłu
|
|
250÷1200
|
|
dopuszcza się
|
|
noże włączać się tylko wówczas, gdy włączony jest wsteczny bieg, a urządzenie włączające
silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym jego pracę
|
|
|
|
15
|
Obrysowe przednie i tylne
|
2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu36)
|
|
242)widoczne z przodu i 242) widoczne z tylu
|
2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu36)
|
biała - z przodu, czerwona -z tyłu36)
|
|
możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, lecz nie dalej niż 400 mm od tego obrysu
|
możliwie najwyżej, przy spełnieniu warunku rozmieszczenia na szerokości oraz symetrii
świateł
|
nie bliżej niż 200 mm od światła pozycyjnego przedniego lub tylnego
|
dopuszcza się; jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych
|
|
|
|
światło widoczne z przodu i światło widoczne z tyłu, umieszczone po tej samej stronie
pojazdu, nogą być połączone w jednym urządzeniu, pod warunkiem spełnienia pozostałych
wymagań
|
|
16
|
Przeciwmgłowe przednie
|
2
|
1 lub 22)
|
243)
|
|
biała lub żółta selektywna
|
z przodu jak lp. 1
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu
|
nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż światło mijania; a dla samochodów osobowych (kat.
M1) także nie wyżej niż 800 mm
|
|
obowiązkowy niemigający sygnał barwy zielonej
|
|
1) powinno być włączane i wyłączane niezależnie od świateł drogowych i świateł mijania, 2) włączenie świateł nie jest możliwe, jeżeli nie są włączone światła pozycyjne
|
|
nie może zmieniać ustawienia w zależności od kąta obrotu kierownicy (nie stosuje się
tego do motocykli)
|
|
17
|
Postojowe
|
4 lub 2
|
dla trójkołowych 4 lub 2
|
443) lub 243)
|
|
biała - z przodu, czerwona - z tyłu, żółta samochodowa -jeżeli światło jest połączone
z kierunkowskazem bocznym lub bocznym światłem pozycyjnym
|
2 z przodu i 2 z tyłu albo po jednym na każdym boku pojazdu
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu
|
350÷15008)40)
|
|
dopuszcza się barwy zielonej; jeżeli jest -powinien wyraźnie różnić się od sygnału
świateł pozycyjnych
|
|
1) powinno być możliwe włączenie świateł po jednej stronie pojazdu bez włączenia jakiegokolwiek
innego światła, 2) powinno działać również, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu
uniemożliwiającym jego pracę
|
|
funkcja tego światła noże być również spełniana przez równoczesne włączenie świateł
pozycyjnych przednich i tylnych po jednej stronie pojazdu
|
|
18
|
Światło do jazdy dziennej
|
2
|
1 lub 2
|
|
|
biała
|
z przodu jak lp. 1
|
wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7)
|
250÷1500
|
|
dopuszcza się
|
|
1) powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające
silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika,48) 2) mogą być wyłączone gdy: - automatyczna skrzynia biegów jest w pozycji P hamulec postojowy jest uruchomiony
przed ruszeniem pojazdu po raz pierwszy po każdym ręcznym uruchomieniu systemu aktywacji
silnika, 3) mogą być wyłączone ręcznie, gdy prędkość pojazdu nie przekracza 10 km/h pod warunkiem
automatycznego włączenia po przekroczeniu prędkości 10 km/h lub gdy pojazd przejechał
odległość większą niż 100 m i światła pozostają włączone do czasu ich ponownego rozmyślnego
wyłączenia, 4) powinny wyłączać się automatycznie, gdy urządzenie włączające lub wyłączające silnik
znajduje się w położeniu uniemożliwiającym pracę silnika po włączeniu przednich świateł
mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te są wykorzystywane
do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu, 5) jeżeli odległość od światła przedniego kierunkowskazujest równa lub mniejsza od
40 mm, połączenie elektryczne na odpowiedniej stronie pojazdu powinno zapewniać albo
wyłączenie światła do jazdy dziennej albo obniżenie światłości przez cały okres działania
światła kierunkowskazu, 6) jeżeli światło do jazdy dziennej jest wzajemnie połączone
ze światłem kierunkowskazu, światło do jazdy dziennej powinno być wyłączone przez
cały okres włączenia światła kierunkowskazu, 7) dopuszcza się aby wraz ze światłami
do jazdy dziennej włączały się: - przednie i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe - jeżeli występują, boczne
światła pozycyjne -jeżeli występują oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej, - lub tylko tylne światła pozycyjne
|
|
|
|
19
|
Obrysowe boczne
|
jak lp. 11
|
|
|
jak lp. 11
|
jak lp. 11
|
jak lp. 11
|
350÷150025)
|
|
|
dopuszcza się; jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych
przednich i tylnych
|
|
|
1) powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co
najmniej 300 m, 2) w samochodach osobowych i ciężarowych o mmc nieprzekraczającej 3,5 tony (kat M1 i N1) i długości mniejszej niż 6 m światła barwy żółtej samochodowej nogą migać w fazie
i z taką samą częstotliwością jak kierunkowskazy po tej samej stronie pojazdu, 3)11)
|
|
|
20
|
Robocze
|
|
|
brak specjalnych wymagań
|
|
|
|
|
|
|
obowiązkowy
|
|
powinno być włączane i wyłączane niezależnie od innych świateł
|
|
|
|
21
|
Oznakowanie odblaskowe:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21a
|
konturowe
|
pasy ciągłe lub nieciągłe
|
|
|
pasy ciągłe lub nieciągłe
|
biała lub żółta z boku pojazdu, żółta lub czerwona z tyłu pojazdu
|
możliwie dobrze obejmujące długość
|
możliwie dobrze obejmujące szerokość z tyłu
|
dolna część 250÷150025)
|
Gdy nieciągłe, to przerwa nie większa niż 50% najkrótszego elementu pasa. Jeżeli nie
jest możliwe spełnienie tego wymogu, to przerwa powinna być jak najmniejsza i nie
powinna przekraczać 1000 mm.
|
|
|
|
|
1) materiał klasy C, 2) minimalna szerokość pasa 50 mm, 3) łączna pozioma długość elementów oznakowania na pojeździe powinna wynosić co najmniej 70% całkowitej szerokości z tyłu, co najmniej 70% długości z boku (w przyczepach - jest to długość bez dyszla) z wyłączeniem zachodzenia
na siebie poszczególnych elementów45)46)
|
|
21b
|
grafika
|
wyłącznie wewnątrz oznakowania konturowego
|
|
|
wyłącznie wewnątrz oznakowania konturowego
|
|
|
|
wyłącznie wewnątrz oznakowania konturowego
|
|
|
|
|
|
1) grafika lub reklama ma być umiarkowana31), 2) materiał do grafiki klasy D lub E45)
|
|
22
|
Narożne
|
2
|
|
|
|
biała
|
z przodu (w odległości nie większej niż 1000 mm od przodu pojazdu)
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu
|
250÷900 mm, jednak nie wyżej, liż światła mijania
|
|
|
|
1) powinny być podłączone w taki sposób, aby mogły działać tylko przy jednoczesnym
załączeniu świateł drogowych lub świateł mijania, 2) mogą włączać się automatycznie z jednej strony pojazdu tylko przy jednoczesnym
włączeniu świateł kierunkowskazów po tej samej stronie pojazdu lub przy skręcie kierownicy
z pozycji jazda na wprost w stronę odpowiadającą tej samej stronie pojazdu; muszą
wyłączać się automatycznie po wyłączeniu kierunkowskazów lub gdy kierownica powróci
do pozycji jazdy na wprost, 3) jeżeli włączone jest światło cofania, oba światła narożne mogą być włączone jednocześnie,
niezależnie od pozycji kierownicy lub kierunkowskazów; w tym przypadku są wyłączone, jeżeli wyłączone jest światło cofania
|
|
nie mogą działać, gdy prędkość pojazdu przekracza 40 km/h
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Jeżeli w wymaganiach określonych w tabeli stosuje się pojęcie „ciągnik”, to obejmują
one wymagania dla ciągnika rolniczego i leśnego oraz pojazdu wolnobieżnego.
1) Światła pojedyncze motocykla powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii
pojazdu, z wyjątkiem świateł drogowych i mijania umieszczonych obok siebie, które
powinny być symetryczne względem tej płaszczyzny; światła występujące parami powinny
być symetryczne względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu.
2) Jeżeli szerokość pojazdu przekracza 1,3 m - liczba świateł jak w kol. 3.
3) Przy czterech światłach drogowych wymaganie to powinna spełniać przynajmniej jedna
para świateł.
4) Jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m, odległość ta może być zmniejszona
do 400 mm.
5) Stosuje się do motocykla jednośladowego niewyposażonego w kierunkowskazy boczne oraz
motocykla trójkołowego z jednym kołem z tyłu.
6) Stosuje się do motocykla jednośladowego niewyposażonego w kierunkowskazy boczne oraz
motocykla trójkołowego z jednym kołem z przodu.
7) Jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m (1,4 m dla światła hamowania „stop”
i pozycyjnego tylnego ciągnika), odległość ta może być zmniejszona do 400 mm (dla
ciągnika min. 500 mm).
8) Dla motocykla - 1200 mm.
9) Dopuszcza się odległość mniejszą niż 40 mm, ale większą niż 20 mm dla kierunkowskazów
o światłości w osi odniesienia większej od 250 cd oraz mniejszą lub równą 20 mm dla
kierunkowskazów o światłości w osi odniesienia większej od 400 cd.
10) Dla ciągników wyposażonych z przodu w urządzenia przenośne dopuszcza się dwa dodatkowe
światła mijania na wysokości nieprzekraczającej 3000 mm, pod warunkiem że połączenia
elektryczne uniemożliwiają świecenie obu par świateł mijania jednocześnie i są wzajemnie
połączone z dodatkowymi światłami pozycyjnymi.
11) Jeżeli kierunkowskazy boczne mają wspólne źródło światła z kierunkowskazami przednimi,
to dla zapewnienia dobrej widoczności mogą być zamocowane dwa dodatkowe kierunkowskazy
boczne.
Dla pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 o długości:
a)
od 6 m do 9 m dopuszcza się jedno dodatkowe światło kierunkowskazu umieszczone na
każdym boku pojazdu lub co najmniej trzy światła obrysowe boczne na stronę, świecące
w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie
pojazdu,
b)
przekraczającej 9 m dopuszcza się dodatkowe, rozmieszczone równomiernie, trzy światła
kierunkowskazu umieszczone po obu stronach lub co najmniej trzy światła obrysowe boczne
na stronę, świecące w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi
po tej samej stronie pojazdu.
Dla pojazdów kategorii O2 o długości przekraczającej 9 m dopuszcza się do trzech świateł kierunkowskazu, umieszczonych
na każdym boku pojazdu oraz dla pojazdów kategorii O3 i O4 dopuszcza się rozmieszczone równomiernie trzy światła kierunkowskazu lub co najmniej
trzy światła obrysowe boczne, umieszczone po obu stronach, świecące w fazie i jednocześnie
ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie pojazdu.
Jeżeli pojazd jest wyposażony w 3 dodatkowe kierunkowskazy, światła obrysowe boczne
powinny świecić światłem ciągłym.
12) Jeżeli motocykl nie jest wyposażony w kierunkowskazy przednie i tylne.
13) Dla samochodów osobowych, ciężarowych i specjalnych o mmc poniżej 3,5 t (kat. M1 i N1) oraz dla pozostałych pojazdów, jeżeli ich konstrukcja nie zapewni dobrej widoczności
kierunkowskazów przy odległości 1800 mm, może być ona zwiększona do 2500 mm (2600
mm w odniesieniu do ciągników).
14) Dla ciągników wyposażonych z przodu w urządzenia przenośne, które mogą zasłaniać
obowiązkowe przednie światła pozycyjne, dopuszcza się dwa dodatkowe światła pozycyjne
przednie na wysokości nieprzekraczającej 2300 mm.
15) Dla motocykla - 1200 mm, a dla ciągnika - 1900 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu (z
wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie wymaganej wysokości, dopuszcza się
2300 mm.
16) Dla motocykla - 560 mm, a dla ciągnika - 500 mm.
17) Co najmniej 2, jednak nie więcej niż 4 dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy
przed dniem 30 czerwca 2003 r.
18) Dla motocykla z jednym kołem z przodu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym
miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności.
19) Dla przyczepy - 150 mm.
20) Dla motocykla z jednym kołem z tyłu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu,
przy zapewnieniu wymaganej widoczności.
21) Jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie tej
wysokości, dopuszcza się 1500 mm (dla ciągnika 1200 mm).
22) Dla motocykla - 900 mm.
23) Pod warunkiem, że jest ono połączone w jednym urządzeniu z innym tylnym światłem
sygnalizacyjnym.
24) Liczba świateł powinna zapewniać spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na
długości pojazdu.
25) Jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie tej wysokości, dopuszcza się:
2100 mm dla świateł pozycyjnych bocznych (lp. 19), 2500 mm dla oznakowania odblaskowego
konturowego (lp. 21a).
26) Stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1976 r.
oraz motocykla wyposażonego w światła mijania z żarowymi źródłami światła oraz modułami
LED. W motocyklach i ciągnikach rolniczych dopuszcza się stosowanie symetrycznych
świateł mijania z żarowymi źródłami światła oraz modułami LED. Dodatkowo, w motocyklach
o pojemności skokowej silnika > 125 cm3, mogą być zastosowane światła symetryczne wyposażone w wyładowcze źródła światła.
27) Przynajmniej jedno światło z każdej strony powinno być umieszczone w środkowej jednej
trzeciej długości pojazdu (długość przyczepy mierzy się razem z dyszlem); światło
wysunięte najbardziej do przodu powinno być umieszczone nie dalej niż 3 m od przedniego
obrysu pojazdu, a umieszczone najbardziej z tyłu nie dalej niż 1 m (3 m dla ciągnika)
od tylnego obrysu pojazdu; wzajemna odległość dwóch sąsiednich świateł umieszczonych
na tym samym boku pojazdu, z wyjątkiem samochodów osobowych, ciężarowych i specjalnych
o mmc poniżej 3,5 tony (kat. M1 i N1), nie może przekraczać 3 m (dopuszcza się 4 m, jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala
na zachowanie tej odległości), a dla ciągnika 6 m; dla motocykli światło lub światła
powinny być umieszczone w taki sposób, aby w normalnych warunkach nie mogły być zasłonięte
odzieżą kierowcy lub pasażera.
28) Dla samochodów osobowych (kat. M1), ciężarowych i specjalnych (kat. N1) brak wymagań odnośnie do wzajemnej odległości tych świateł.
29) Jeżeli środkowa wzdłużna płaszczyzna pojazdu rozdziela ruchome części składowe pojazdu,
dopuszcza się dwa światła kategorii S3 lub S4 typu D, umieszczone po obu stronach,
możliwie najbliżej tej płaszczyzny, lub jedno światło S3 lub S4 przesunięte w lewo
lub prawo tak, aby odległość środka światła od tej płaszczyzny nie przekraczała 150
mm.
30) Dwa światła obowiązkowe i dwa dodatkowe we wszystkich pojazdach o długości przekraczającej
6 m, z wyjątkiem pojazdów kategorii M1. Dodatkowo dopuszcza się 1 lub 2 światła przeciwmgłowe przednie umieszczone z tyłu
pojazdu dla pojazdów ciężarowych i specjalnych o mmc powyżej 3,5 t, dla autobusów
i dla przyczep o mmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4), skierowane do tyłu, tak aby nie powodowały olśnienia innych użytkowników drogi.
31) Warunek umiarkowania jest spełniony, jeżeli zastosowano do nich materiały odblaskowe
klasy D lub E według Regulaminu nr 104 EKG ONZ oraz: liczba znaków nie przekracza
15, wysokość liter lub znaków zawiera się między 300 mm a 1000 mm, a łączna powierzchnia
odblaskowa materiału klasy D nie przekracza 2 m2.
32) Dopuszcza się dwa dodatkowe kierunkowskazy tylne na samochodach ciężarowych i specjalnych
o mmc powyżej 3,5 t, autobusach oraz na przyczepach o mmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4).
33) Jeżeli nie ma zainstalowanych świateł kat. S3, dopuszcza się dwa dodatkowe światła
„stop” kat. S1 lub S2 na samochodach ciężarowych i specjalnych o mmc powyżej 3,5 t,
autobusach oraz na przyczepach o mmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4).
34) Jeżeli nie ma zainstalowanych świateł obrysowych tylnych, dopuszcza się dwa dodatkowe
światła pozycyjne tylne na samochodach ciężarowych i specjalnych o mmc powyżej 3,5
t, autobusach oraz na przyczepach o mmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4).
35) Światła dodatkowe, jeżeli występują, powinny być umieszczone na możliwie największej
wysokości pozwalającej na spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na szerokości
pojazdu i symetrii świateł oraz nie niżej niż 600 mm ponad światłami obowiązkowymi.
36) Światła obrysowe nie są wymagane dla pojazdów N1 zabudowanych miękką zabudową. Dopuszcza się obecność dodatkowej pary świateł obrysowych
tylnych i przednich, wystających poza obrys pojazdu, umieszczonych z tyłu pojazdu,
jeżeli obowiązkowe światła obrysowe nie wystają poza obrys pojazdu.
37) Warunek można uznać za spełniony dla świateł z halogenowym lub wyładowczym (ksenonowym)
źródłem światła, jeżeli natężenie oświetlenia każdego światła w punktach 50 R i 75
R, dla świateł asymetrycznych, spełnia wymagania pkt 6.2.5 dla klasy B Regulaminu
nr 112 EKG ONZ podczas pracy silnika przy średniej prędkości obrotowej.
38) Dopuszcza się dodatkową parę świateł umieszczonych na wysokości nie większej niż
4000 mm.
39) Tylko dla ciągników o długości poniżej 4,6 m i odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami
powierzchni świetlnych poniżej 1,6 m.
40) Dla ciągników 400-1900 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie wymaganej
wysokości, dopuszcza się 2300 mm (dla świateł postojowych - 2100 mm).
41) Dla ciągników dopuszcza się 4 światła, w tym: 2 światła umieszczone na wysokości
poniżej 900 mm i o minimalnej odległości pomiędzy nimi 400 mm oraz 2 światła umieszczone
na wysokości maksymalnie 2300 mm i o minimalnej odległości pomiędzy nimi 600 mm (dopuszcza
się 400 mm dla ciągników o szerokości poniżej 1,3 m).
42) Dopuszczalne tylko dla ciągników o szerokości powyżej 2,1 m.
43) Nieobowiązkowe, wymagania jak dla pojazdów samochodowych.
44) Obowiązkowe dla przyczep o szerokości 1,6 m i więcej.
45) Stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 marca 2011 r.
46) Jeżeli ze względów konstrukcyjnych pojazdu nie jest możliwe osiągnięcie wartości
70%, to łączna długość może być zmniejszona do 60%; stosuje się do pojazdów zarejestrowanych
po raz pierwszy przed dniem 10 października 2011 r.
47) Jeżeli przednie światła pozycyjne motocykla są barwy żółtej samochodowej, to wymagane
są dwa takie światła umieszczone symetrycznie po jednym z każdej strony pojazdu.
48) Dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza
się stosowanie przełącznika aktywującego lub dezaktywującego tę funkcję.