Rozporządzenie Ministra Infrastrukturyz dnia 10 kwietnia 2024 r.w sprawie inspekcji jachtu morskiego 1)Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 23 ust. 5 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. z 2023 r. poz. 1666 i 2005) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

rodzaje, terminy, tryb i zakres przeprowadzania inspekcji jachtów morskich, w zależności od rodzaju i długości jachtu oraz używania jachtu zgodnie z instrukcją bezpieczeństwa, w tym rodzaje jachtów, na których nie przeprowadza się inspekcji;

2)

elementy, jakie zawiera instrukcja bezpieczeństwa jachtu morskiego, oraz wytyczne dotyczące jej opracowania oraz stosowania;

3)

sposób weryfikowania przez organ inspekcyjny prawidłowości opracowania i sprawdzenia wpływu stosowania instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego na poziom ryzyka wystąpienia zagrożeń zidentyfikowanych w związku z prowadzoną działalnością lub uprawianą żeglugą;

4)

wzór karty bezpieczeństwa jachtu morskiego.

§ 2.

1.

Inspekcji nie przeprowadza się na:

1)

jachtach regatowych rozumianych jako jachty morskie przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadających klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy, oraz wiosłowych łodziach regatowych, pod warunkiem że wymienione jednostki są używane wyłącznie podczas treningów lub regat na akwenach znajdujących się pod stałą obserwacją i osłoną ratowniczą;

2)

rowerach wodnych, kajakach, deskach z żaglem, pontonach pneumatycznych bez napędu, bez względu na wielkość, oraz na innych podobnych jednostkach pływających o długości do 5 m, pod warunkiem że uprawiają żeglugę na polskich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu morskiego tylko w porze dziennej rozumianej jako okres od wschodu do zachodu słońca;

3)

jachtach rekreacyjnych o długości do 15 m;

4)

skuterach wodnych;

5)

jachtach morskich okresowo wyłączonych z eksploatacji, pod warunkiem złożenia oświadczenia o okresowym wyłączeniu jachtu z eksploatacji.

2.

Skutery wodne przeznaczone lub używane do uprawiania sportu lub rekreacji w ramach prowadzenia działalności, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej „ustawą”, podlegają przeglądom dokonywanym przez uznaną organizację sprawującą nadzór techniczny nad statkiem zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy albo podmiot upoważniony do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy.

3.

Oświadczenie o okresowym wyłączeniu jachtu morskiego z eksploatacji zawiera:

1)

dane jachtu: numer rejestracyjny, nazwę oraz port macierzysty jachtu;

2)

dane armatora: imię i nazwisko albo nazwę i adres do korespondencji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

3)

okres wyłączenia jachtu z eksploatacji;

4)

informację o miejscu i warunkach postoju jachtu uzgodnionych z właścicielem lub podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację nabrzeża lub miejsca postojowego albo informację o wyslipowaniu;

5)

podpis armatora.

4.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, armator składa do organu inspekcyjnego wraz z pisemną zgodą właściciela jachtu, jeżeli armator nie jest właścicielem tego jachtu.

5.

Jachty rekreacyjne o długości do 15 m mogą zostać poddane inspekcji na wniosek armatora złożony do organu inspekcyjnego.

§ 3.

1.

Jacht rekreacyjny niezależnie od długości oraz jacht komercyjny o długości do 15 m podlegają inspekcji:

1)

wstępnej;

2)

pośredniej;

3)

odnowieniowej;

4)

doraźnej.

2.

Jacht komercyjny o długości przekraczającej 15 m podlega inspekcji:

1)

wstępnej;

2)

rocznej;

3)

pośredniej;

4)

odnowieniowej;

5)

doraźnej.

§ 4.

Inspekcję wstępną przeprowadza się:

1)

przed rozpoczęciem żeglugi - na jachcie nowo wybudowanym, przebudowanym lub odbudowanym, a także na jachcie, który nie miał wydanej karty bezpieczeństwa;

2)

po utracie ważności karty bezpieczeństwa, w trakcie okresowego wyłączenia statku z eksploatacji, jeżeli to wyłączenie trwało co najmniej 1 rok.

§ 5.

1.

Inspekcję roczną przeprowadza się corocznie, w okresie od trzech miesięcy przed upływem każdej daty rocznicowej karty bezpieczeństwa do trzech miesięcy po upływie tej daty.

2.

Inspekcji rocznej nie przeprowadza się w roku, w którym została przeprowadzona inspekcja pośrednia.

§ 6.

Inspekcję pośrednią przeprowadza się w okresie:

1)

od trzech miesięcy przed upływem drugiej albo trzeciej daty rocznicowej karty bezpieczeństwa do trzech miesięcy po upływie tej daty - w przypadku jachtów podlegających inspekcji rocznej;

2)

między drugą a trzecią datą rocznicową karty bezpieczeństwa - w przypadku jachtów niepodlegających inspekcji rocznej.

§ 7.

1.

Inspekcję odnowieniową przeprowadza się przed datą upływu ważności karty bezpieczeństwa albo nie później niż w ciągu 1 roku od tej daty.

2.

W przypadku gdy inspekcja odnowieniowa została zakończona:

1)

nie wcześniej niż trzy miesiące przed datą upływu ważności karty bezpieczeństwa albo

2)

w ciągu 1 roku po upływie daty ważności karty bezpieczeństwa
- przeprowadzenie jej nie powoduje zmiany daty rocznicowej nowej karty bezpieczeństwa.

3.

W przypadku gdy inspekcja odnowieniowa została zakończona w okresie powyżej trzech miesięcy przed datą upływu ważności karty bezpieczeństwa, data rocznicowa nowej karty bezpieczeństwa będzie taka sama jak dzień i miesiąc zakończenia inspekcji.

§ 8.

W przypadkach określonych w art. 20 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 ustawy między innymi rodzajami inspekcji przeprowadza się inspekcję doraźną.

§ 9.

1.

Inspekcje wstępna, roczna, pośrednia i odnowieniowa obejmują sprawdzenie, czy:

1)

na jachcie morskim znajdują się oryginały dokumentów potwierdzających dokonanie przeglądów, o których mowa w art. 25 ust. 1 albo art. 26 ust. 1 ustawy, oraz sprawdzenie ich ważności;

2)

stan techniczny jachtu morskiego odpowiada stanowi opisanemu w dokumentach potwierdzających dokonanie przeglądów, o których mowa w art. 25 ust. 1 albo art. 26 ust. 1 ustawy;

3)

jacht morski spełnia wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy;

4)

wszystkie urządzenia na jachcie morskim są sprawne i gotowe do natychmiastowego użycia.

2.

Inspekcje roczna, pośrednia i odnowieniowa oprócz czynności, o których mowa w ust. 1, obejmują dodatkowo sprawdzenie, czy:

1)

na jachcie morskim znajduje się oryginał karty bezpieczeństwa;

2)

zostały wykonane polecenia wydane na podstawie wyników poprzedniej inspekcji.

§ 10.

Inspekcja doraźna obejmuje czynności podejmowane w zależności od okoliczności, które zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 ustawy spowodowały konieczność przeprowadzenia tej inspekcji.

§ 11.

1.

Jacht rekreacyjny o długości do 24 m i jacht komercyjny o długości do 15 m nie podlegają inspekcji pośredniej, jeżeli na wniosek armatora złożony do organu inspekcyjnego są używane z wykorzystaniem opracowanej przez armatora instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego, zwanej dalej „instrukcją bezpieczeństwa”.

2.

Armator jachtu, o którym mowa w ust. 1, corocznie, w okresie od trzech miesięcy przed upływem daty rocznicowej karty bezpieczeństwa do trzech miesięcy po upływie tej daty, przesyła do organu inspekcyjnego informację o stanie technicznym jachtu morskiego i jego wyposażeniu, wskazując elementy, które zostały sprawdzone, naprawione lub wymienione, oraz czynności kontrolne i konserwacyjne podjęte przez armatora podczas weryfikacji stanu technicznego jachtu w celu zapewnienia jego należytego utrzymania eksploatacyjnego, oraz dokumenty potwierdzające dokonanie przeglądów, o których mowa w art. 25 ust. 1 albo art. 26 ust. 1 ustawy.

3.

W przypadku gdy informacja, o której mowa w ust. 2, wymaga poprawienia lub uzupełnienia, organ inspekcyjny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania wzywa na piśmie armatora do jej poprawienia lub uzupełnienia, wskazując elementy do poprawienia lub uzupełnienia oraz nowy termin przesłania informacji.

4.

W przypadku negatywnego wyniku inspekcji odnowieniowej lub doraźnej lub nieprzesłania do organu inspekcyjnego informacji, o której mowa w ust. 2, jacht, o którym mowa w ust. 1, w kolejnym cyklu inspekcyjnym rozumianym jako okres między dwiema kolejnymi inspekcjami odnowieniowymi podlega dodatkowo inspekcji pośredniej przeprowadzanej w okresie nie dłuższym niż trzy lata odpowiednio po przeprowadzeniu inspekcji odnowieniowej lub doraźnej albo po dniu, w którym upłynął termin przekazania informacji oraz dokumentów, o których mowa w ust. 2.

§ 12.

1.

Jacht komercyjny o długości przekraczającej 15 m i nieprzekraczającej 24 m nie podlega inspekcji rocznej, jeżeli na wniosek armatora złożony do organu inspekcyjnego jest używany z wykorzystaniem opracowanej przez armatora instrukcji bezpieczeństwa.

2.

W kolejnym cyklu inspekcyjnym jacht, o którym mowa w ust. 1, podlega inspekcji pośredniej, a następnie podlega tylko inspekcji odnowieniowej.

3.

Armator jachtu, o którym mowa w ust. 1, corocznie, w okresie od trzech miesięcy przed upływem daty rocznicowej karty bezpieczeństwa do trzech miesięcy po upływie tej daty, przesyła do organu inspekcyjnego informację o stanie technicznym jachtu morskiego i jego wyposażeniu, wskazując elementy, które zostały sprawdzone, naprawione lub wymienione, oraz czynności kontrolne i konserwacyjne podjęte przez armatora podczas weryfikacji stanu technicznego jachtu w celu zapewnienia jego należytego utrzymania eksploatacyjnego, oraz dokumenty potwierdzające dokonanie przeglądów, o których mowa w art. 25 ust. 1 albo art. 26 ust. 1 ustawy.

4.

W przypadku gdy informacja, o której mowa w ust. 3, wymaga poprawienia lub uzupełnienia, organ inspekcyjny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania wzywa na piśmie armatora do jej poprawienia lub uzupełnienia, wskazując elementy do poprawienia lub uzupełnienia oraz nowy termin przesłania informacji.

5.

W przypadku negatywnego wyniku inspekcji wstępnej, pośredniej, odnowieniowej lub doraźnej lub nieprzesłania do organu inspekcyjnego informacji, o której mowa w ust. 3, jacht, o którym mowa w ust. 1, podlega inspekcji rocznej w dwóch kolejnych latach ‒ odpowiednio po przeprowadzeniu inspekcji wstępnej, pośredniej, odnowieniowej lub doraźnej albo po dniu, w którym upłynął termin przekazania informacji oraz dokumentów, o których mowa w ust. 3.

§ 13.

1.

W przypadku jachtu morskiego używanego z wykorzystaniem opracowanej przez armatora instrukcji bezpieczeństwa inspekcja wstępna obejmuje czynności, o których mowa w § 9 ust. 1, a także sprawdzenie, czy:

1)

instrukcja bezpieczeństwa zawiera elementy określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2)

zidentyfikowano zagrożenia i sposób, w jaki osoby znajdujące się na jachcie morskim mogą zostać poszkodowane, oraz czy przeprowadzono ocenę ryzyka i określono działania lub środki zapobiegawcze, dzięki którym używanie jachtu morskiego z wykorzystaniem instrukcji bezpieczeństwa zapobiega lub zmniejsza do akceptowalnego poziomu ryzyko wystąpienia zagrożeń w związku z rodzajem prowadzonej działalności albo uprawianej żeglugi.

2.

Inspekcje pośrednia, odnowieniowa i doraźna jachtu morskiego używanego z wykorzystaniem instrukcji bezpieczeństwa obejmują dokonanie czynności, o których mowa w § 9 ust. 1, a także sprawdzenie, czy:

1)

od dnia ostatniej inspekcji do instrukcji bezpieczeństwa wprowadzono zmiany oraz czy ta instrukcja:

a)

jest aktualna,

b)

zawiera wszystkie elementy określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

c)

zawiera opis rodzaju prowadzonej działalności albo uprawianej żeglugi zgodny ze stanem faktycznym,

d)

zawiera informacje, które mają wpływ na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, w szczególności właściwie identyfikuje zagrożenia związane z rodzajem prowadzonej działalności albo uprawianej żeglugi oraz zmniejszenie związanego z nimi ryzyka w odniesieniu do środków minimalizujących ryzyko wystąpienia tych zagrożeń;

2)

informacja o stanie technicznym jachtu morskiego i jego wyposażenia została przesłana przez armatora organowi inspekcyjnemu w okresie od trzech miesięcy przed upływem każdej daty rocznicowej karty bezpieczeństwa do trzech miesięcy po upływie tej daty i zawiera informacje o elementach, o których mowa w § 11 ust. 2 albo § 12 ust. 3;

3)

stan techniczny jachtu i jego wyposażenia odpowiada stanowi technicznemu określonemu w informacji, o której mowa w pkt 2.

3.

Inspekcja roczna albo pośrednia w przypadkach, o których mowa w § 11 ust. 3 albo § 12 ust. 4, obejmują czynności, o których mowa w ust. 2 oraz w § 9 ust. 1.

§ 14.

W przypadku jachtu komercyjnego używanego do holowania sprzętu pływającego inspekcje wstępna, roczna, pośrednia, odnowieniowa i doraźna oprócz czynności, o których mowa w § 9 ust. 1, obejmują także sprawdzenie posiadania i stosowania instrukcji producenta dotyczącej warunków holowania i przewozu osób.

§ 15.

Elementy, które zawiera instrukcja bezpieczeństwa jachtu morskiego, oraz wytyczne dotyczące jej opracowania oraz stosowania są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

§ 16.

1.

Jacht morski zgłoszony do inspekcji armator przygotowuje do sprawnego i bezpiecznego jej przeprowadzenia.

2.

W przypadku jachtu morskiego używanego z wykorzystaniem instrukcji bezpieczeństwa armator przekazuje tę instrukcję organowi inspekcyjnemu jednocześnie ze zgłoszeniem jachtu morskiego do inspekcji.

3.

Przed przystąpieniem do inspekcji jachtu morskiego używanego z wykorzystaniem instrukcji bezpieczeństwa organ inspekcyjny zapoznaje się z instrukcją bezpieczeństwa jachtu.

4.

W przypadku gdy instrukcja bezpieczeństwa jachtu morskiego zgłoszonego do inspekcji nie zawiera elementów określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, organ inspekcyjny wzywa na piśmie armatora do jej poprawienia lub uzupełnienia.

5.

Organ inspekcyjny wyznacza termin inspekcji wstępnej jachtu morskiego używanego z wykorzystaniem instrukcji bezpieczeństwa po otrzymaniu od armatora instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego poprawionej lub uzupełnionej zgodnie z jego wytycznymi zawartymi w wezwaniu, o którym mowa w ust. 4.

§ 17.

1.

Z przeprowadzonej inspekcji jachtu morskiego, w tym jachtu morskiego używanego z wykorzystaniem instrukcji bezpieczeństwa, organ inspekcyjny sporządza protokół, który podpisują inspektor inspekcji państwa bandery i armator jachtu morskiego albo jego przedstawiciel.

2.

Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje armator jachtu morskiego albo jego przedstawiciel, a drugi dołącza się do akt sprawy.

3.

Do protokołu wpisuje się polecenia dla kapitana oraz armatora jachtu morskiego wydane na podstawie wyników przeprowadzonej inspekcji oraz określa sposób i wyznacza termin ich wykonania.

4.

Armator jachtu morskiego albo jego przedstawiciel przed podpisaniem protokołu może zgłosić organowi inspekcyjnemu pisemne zastrzeżenia do ustaleń protokołu.

5.

W terminie 7 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń protokołu organ inspekcyjny:

1)

uwzględnia zastrzeżenia i dokonuje zmian w protokole albo

2)

odmawia uwzględnienia zmian w protokole.

6.

Armator jachtu morskiego zgłasza na piśmie wykonanie poleceń wydanych na podstawie wyników przeprowadzonej inspekcji organowi inspekcyjnemu, który je wydał, w sposób przez ten organ określony i w terminie przez niego wyznaczonym.

§ 18.

Wzór karty bezpieczeństwa jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

§ 19.

Karty bezpieczeństwa wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność w terminach w nich określonych.
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 sierpnia 2016 r. w sprawie inspekcji jachtów morskich, instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego i wzoru karty bezpieczeństwa jachtu morskiego (Dz. U. poz. 1407), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 261).

Załącznik nr 1   -   Elementy, jakie zawiera instrukcja bezpieczeństwa jachtu morskiego, oraz wytyczne dotyczące jej opracowywania oraz stosowania (wzór)

Załącznik nr 2   -   Karta bezpieczeństwa jachtu morskiego (wzór)