|
Lp.
|
Nazwa stanowiska kolejowego
|
Charakterystyka stanowiska kolejowego: określenie czynności, warunków i miejsca pracy
z uwzględnieniem warunków szkodliwych lub uciążliwych
|
Terminy badań okresowych
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
1.
|
Dyżurny ruchu
|
Prowadzenie ruchu pociągów na stacji i przyległych szlakach. Zarządzanie, nadzorowanie
i wykonywanie innych czynności, związanych z ruchem pociągów i pracą manewrową stacji.
Praca ciągła w systemie zmianowym, możliwość pracy w narażeniu na warunki atmosferyczne,
w dużym napięciu uwagi. Możliwość pracy przy monitorze ekranowym powyżej 4 godzin.
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo ruchu pociągów i życie pasażerów. Prowadzenie dokumentacji
ruchowej.
|
co 2 lata
|
|
2.
|
Nastawniczy
|
Obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Sprawdzanie stanu i działania zwrotnic,
wykolejnic i sygnałów. Możliwość pracy w torach czynnych w narażeniu na zmienne warunki
atmosferyczne. Prowadzenie dokumentacji ruchowej. Praca fizyczna na nastawniach wyposażonych
w urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Praca w systemie zmianowym. Odpowiedzialność
za bezpieczeństwo ruchu pociągów. Praca ciągła w zmiennym rytmie dobowym.
|
co 2 lata
|
|
3.
|
Zwrotniczy
|
Obsługa i utrzymanie zwrotnic i wykolej nic, nastawianie ręczne lub automatyczne.
Praca w systemie zmianowym. Możliwość pracy w torach czynnych w narażeniu na zmienne
warunki atmosferyczne, w wymuszonej pozycji ciała.
|
co 2 lata
|
|
4.
|
Kierownik pociągu
|
Praca wykonywana przed rozpoczęciem jazdy, podczas jazdy lub manewrów. Praca w zmiennym
rytmie dobowym. Duża odpowiedzialność. Narażenie na warunki atmosferyczne.
|
co 2 lata
|
|
5.
|
Ustawiacz
|
Zestawianie, łączenie i rozłączanie pojazdów kolejowych (pociągów), obsługa punktów
ładunkowych. Wykonywanie manewrów przy użyciu lokomotywy i kierowanie pracą drużyny
manewrowej. Praca w zmiennym rytmie dobowym, odpowiedzialna, wymagająca dużego napięcia
uwagi. Praca na wysokości przy sprawdzaniu stanu wagonów i przesyłek wagonowych. Narażenie
na zagrożenia wynikające z ruchu taboru oraz na warunki atmosferyczne i hałas.
|
raz w roku
|
|
6.
|
Manewrowy
|
Zestawianie, łączenie i rozłączanie pojazdów kolejowych (pociągów), przestawianie
zwrotnic, hamowanie taboru przy użyciu płozów hamulcowych, zabezpieczanie wagonów
przed zbiegnięciem oraz inne prace zlecone przez ustawiacza. Praca fizyczna w wymuszonej
pozycji ciała, wymagająca sprawności i uwagi. Praca na wysokości przy sprawdzaniu
stanu wagonów i przesyłek wagonowych. Praca w systemie zmianowym. Narażenie na zagrożenia
wynikające z ruchu taboru. Narażenie na warunki atmosferyczne i hałas.
|
raz w roku
|
|
7.
|
Rewident taboru
|
Sprawdzanie wagonów i pojazdów pod względem przydatności technicznej do ruchu. Sprawdzanie
działania hamulców. Dokonywanie bieżących napraw. Praca wykonywana w wymuszonej pozycji
ciała. Narażenie na warunki atmosferyczne. Możliwa praca na wysokości.
|
co 2 lata
|
|
8.6)
|
Automatyk
|
Utrzymanie, naprawa i montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Praca w różnych
porach doby przy urządzeniach sterowania ruchem kolejowym na torach czynnych. Możliwość
pracy przy urządzeniach ciśnieniowych oraz emitujących promieniowanie elektromagnetyczne.
Możliwość pracy na wysokości do i powyżej 3 m. Niebezpieczeństwo porażenia prądem.
Narażenie na zagrożenia wynikające z ruchu taboru oraz warunki atmosferyczne.
|
do 55 roku życia co 2 lata, powyżej 55 roku życia- raz w roku
|
|
9.6)
|
Toromistrz
|
Organizowanie, kierowanie i nadzór nad robotami torowymi. Praca w torach czynnych
w narażeniu na zmienne warunki atmosferyczne. Możliwość pracy w różnych porach doby.
|
do 55 roku życia co 2 lata, powyżej 55 roku życia- raz w roku
|
|
10.
|
Dróżnik przejazdowy
|
Obsługa urządzeń zabezpieczających przejazd. Osłanianie pociągów zatrzymywanych na
szlaku. Konserwowanie i utrzymywanie przejazdu i nawierzchni kolejowej w granicach
przejazdu. Praca w systemie zmianowym, możliwość pracy w narażeniu na warunki atmosferyczne.
Praca odpowiedzialna, przy dużym napięciu uwagi.
|
co 2 lata
|
|
11.6)
|
Prowadzący pojazdy kolejowe
|
Prowadzenie i obsługa pojazdu trakcyjnego. Przygotowanie pojazdu do pracy, usuwanie
typowych uszkodzeń. Praca odpowiedzialna wymagająca szczególnej sprawności psychicznej.
Narażenie na stres, hałas, wibrację i niekorzystne warunki mikroklimatyczne. Praca
wykonywana w zmiennym rytmie dobowym. Zmienność warunków pracy w zależności od pory
roku.
|
do 55 roku życia co 2 lata, powyżej 55 roku życia- raz w roku
|