Obwieszczenie Ministra Finansówz dnia 21 maja 2024 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych 1)Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2018 r. w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych   (Dz. U. poz. 1124), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:

1)

rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 lutego 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych   (Dz. U. poz. 298);

2)

rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 listopada 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych   (Dz. U. poz. 2472).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje:

1)

§ 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 lutego 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych   (Dz. U. poz. 298), które stanowią:
„ 

§ 2.

Do korzystania z Rejestru Należności Publicznoprawnych przed dniem określonym w obwieszczeniu wydanym na podstawie art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową   (Dz. U. poz. 1301 i 2707) stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 ;

2)

§ 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych   (Dz. U. poz. 2472), które stanowią:
„ 

§ 2.

Do doręczeń pomiędzy wierzycielem lub podmiotem, o którym mowa w art. 18q § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, niebędącymi organami Krajowej Administracji Skarbowej a organem prowadzącym Rejestr Należności Publicznoprawnych, dokonywanych przed dniem, w którym ostatni z podmiotów, pomiędzy którymi dokonywane jest doręczenie, stał się obowiązany do stosowania przepisów ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych   (Dz. U. z 2023 r. poz. 285 i 1860) w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
 ”
 .
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).

Załącznik   -   Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2018 r. w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych1)Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - finanse publiczne kieruje Minister Finansów, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).

Na podstawie art. 18m ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji   (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób i tryb korzystania z Rejestru Należności Publicznoprawnych, zwanego dalej „rejestrem”, przez zobowiązanego, podmiot zainteresowany oraz podmiot, o którym mowa w art. 18q § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zwanej dalej „ustawą”, w tym uzyskania z rejestru danych, o których mowa w art. 18b § 2 ustawy, zwanych dalej „danymi”;

2)

tryb i sposób wprowadzania danych do rejestru;

3)

formaty danych wymagane przy wprowadzaniu danych do rejestru.

§ 22)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz. U. poz. 2472), które weszło w życie z dniem 15 listopada 2023 r..

1.

Organ prowadzący rejestr nadaje wierzycielowi, o którym mowa w art. 18b § 1 ustawy:

1)

niebędącemu organem Krajowej Administracji Skarbowej - na wniosek,

2)

będącemu organem Krajowej Administracji Skarbowej - z urzędu
- identyfikator i hasło uprawniające do korzystania z systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest rejestr, zwanego dalej „systemem”.

2.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest opatrywany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym oraz doręczany z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych   (Dz. U. z 2023 r. poz. 285, 1860 i 2699).

§ 32)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz. U. poz. 2472), które weszło w życie z dniem 15 listopada 2023 r..

1.

Udostępnienie danych z rejestru w sposób, o którym mowa w art. 18k § 3:

1)

pkt 1 ustawy - następuje po nadaniu identyfikatora i hasła uprawniających do korzystania z systemu oraz po uwierzytelnieniu w systemie przy ich użyciu;

2)

pkt 2 ustawy - następuje po udostępnieniu certyfikatu emitowanego przez Ministerstwo Finansów uprawniającego do korzystania z systemu oraz po uwierzytelnieniu w systemie przy jego użyciu.

2.

Identyfikator i hasło oraz certyfikat, o których mowa w ust. 1, są odpowiednio nadawane albo udostępniane:

1)

z urzędu - w przypadku podmiotu uprawnionego będącego organem Krajowej Administracji Skarbowej;

2)

na wniosek opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, doręczony z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych - w przypadku podmiotu uprawnionego niebędącego organem Krajowej Administracji Skarbowej.

§ 6.

Podmiot zainteresowany w celu wyszukiwania w rejestrze zobowiązanego, jako kryterium wyszukiwania zobowiązanego będącego:

1)

osobą fizyczną, podaje imię i nazwisko zobowiązanego oraz:

a)

numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), jeżeli został nadany, albo

b)

datę urodzenia, jeżeli nie został nadany numer PESEL;

2)

osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podaje dwie z następujących danych dotyczących zobowiązanego:

a)

imię i nazwisko,

b)

numer PESEL, jeżeli został nadany,

c)

numer identyfikacji podatkowej (NIP),

d)

numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON);

3)

osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, podaje dwie z następujących danych dotyczących zobowiązanego:

a)

firmę albo nazwę,

b)

NIP,

c)

numer REGON;

4)

nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą fizyczną, podaje imię i nazwisko zobowiązanego oraz:

a)

NIP albo

b)

kraj wydania i numer paszportu, albo

c)

numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada identyfikatora podatkowego, albo

d)

datę urodzenia, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;

5)

nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podaje imię i nazwisko zobowiązanego oraz:

a)

NIP albo

b)

kraj wydania i numer paszportu, albo

c)

numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub numer ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego, albo

d)

datę urodzenia albo adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w tym adres głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;

6)

nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, podaje dwie z następujących danych dotyczących zobowiązanego:

a)

firmę albo nazwę,

b)

NIP,

c)

numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego,

d)

adres siedziby, jeżeli nierezydent nie posiada NIP lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju.

§ 7.

Podmiot uprawniony w celu wyszukiwania w rejestrze zobowiązanego, jako kryterium wyszukiwania zobowiązanego będącego:

1)

osobą fizyczną, podaje jego:

a)

numer PESEL, jeżeli został nadany, albo

b)

imię i nazwisko oraz datę urodzenia, jeżeli nie został nadany numer PESEL;

2)

osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podaje jego:

a)

NIP albo

b)

numer REGON;

3)

osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, podaje jego:

a)

NIP albo

b)

numer REGON;

4)

nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą fizyczną, podaje jego:

a)

NIP albo

b)

kraj wydania i numer paszportu, albo

c)

numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada identyfikatora podatkowego, albo

d)

imię i nazwisko oraz datę urodzenia, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;

5)

nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podaje jego:

a)

NIP albo

b)

kraj wydania i numer paszportu, albo

c)

numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub numer ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego, albo

d)

imię i nazwisko, firmę lub nazwę oraz datę urodzenia, albo

e)

adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w tym adres głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;

6)

nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, podaje jego:

a)

NIP albo

b)

numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego, albo

c)

firmę lub nazwę oraz adres siedziby, jeżeli nierezydent nie posiada NIP lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju.

§ 8.

Wierzyciel, po jego uwierzytelnieniu w systemie, na podstawie podanego identyfikatora i hasła wprowadza dane do rejestru.

§ 9.

W przypadku wprowadzania do rejestru danych dotyczących:

1)

oznaczenia wierzyciela, podaje się:

a)

jego nazwę, adres siedziby lub jego jednostki organizacyjnej, a jeżeli wierzyciel posiada obsługujący go urząd - adres tego urzędu,

b)

NIP wierzyciela, a jeżeli wierzyciel go nie posiada - urzędu obsługującego wierzyciela lub jednostki samorządu terytorialnego, której organ jest wierzycielem;

2)

podstawy prawnej należności pieniężnej, podaje się:

a)

rodzaj dokumentu, o którym mowa w art. 3a § 1 i art. 18b § 1 pkt 2-4 ustawy, nazwę organu, który wydał ostateczną decyzję, postanowienie lub inne orzeczenie, datę i numer tej decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, nazwę organu, który wydał prawomocny wyrok, postanowienie lub mandat karny na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego, Kodeksu karnego lub Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, datę i sygnaturę wyroku albo postanowienia, datę, serię i numer mandatu karnego, albo

b)

przepis prawa, jeżeli obowiązek uiszczenia należności pieniężnej wynika bezpośrednio z przepisu prawa.

§ 10.

1.

W przypadku wprowadzania do rejestru informacji, o których mowa w art. 18f § 1:

1)

pkt 1, 2 i 5-8 ustawy, podaje się wysokość należności pieniężnej będącej przedmiotem tej informacji;

2)

pkt 9 ustawy, podaje się:

a)

nazwę organu, który wydał postanowienie o umorzeniu postępowania egzekucyjnego w pierwszej instancji,

b)

numer i datę wydania postanowienia, o którym mowa w lit. a,

c)

wysokość należności pieniężnej niewyegzekwowanej w postępowaniu egzekucyjnym będącej przedmiotem tej informacji.

2.

W przypadku wprowadzania do rejestru informacji dotyczących ustania okoliczności, o których mowa w art. 18f § 1:

1)

pkt 1 ustawy, podaje się informację o wygaśnięciu, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji o odroczeniu terminu zapłaty należności pieniężnej;

2)

pkt 2 ustawy, podaje się informację o wygaśnięciu, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji o rozłożeniu na raty spłaty należności pieniężnej;

3)

pkt 3, 4, 6 i 7 ustawy, podaje się odpowiednio informację o zakończeniu postępowania;

4)

pkt 8 ustawy, podaje się informację o zakończeniu postępowania wszczętego sprzeciwem;

5)

pkt 9 ustawy, podaje się informację o zakończeniu postępowania, w którym uchylono lub stwierdzono nieważność postanowienia o umorzeniu postępowania egzekucyjnego.

§ 11.

Do rejestru wprowadza się dane w formacie XML według struktury logicznej udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej organu prowadzącego rejestr.

§ 12.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia5)Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 12 czerwca 2018 r..
1)
Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - finanse publiczne kieruje Minister Finansów, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
2)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz. U. poz. 2472), które weszło w życie z dniem 15 listopada 2023 r.
3)
Przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
4)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 lutego 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz. U. poz. 298), które weszło w życie z dniem 3 marca 2023 r.
5)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 12 czerwca 2018 r.