§ 1.
Ustala się rozstrzygnięcia szczegółowe dla akwenu TRZ.1.Ip określone w karcie akwenu.
|
|
KARTA AKWENU TRZ.1.Ip
|
1. OZNACZENIE LITEROWE
|
|
Ip
|
|
2. NUMER AKWENU
|
1
|
3. OPIS POŁOŻENIA
|
1
|
53°39'46,04"N
|
14°30'57,53"E
|
|
2
|
53°39'35,30"N
|
14°31'24,22"E
|
|
4
|
53°39'35,00"N
|
14°31'24,05"E
|
|
5
|
53°39'35,45"N
|
14°31'20,67"E
|
|
6
|
53°39'42,90"N
|
14°31'1,64"E
|
|
4. POLE POWIERZCHNI
|
0,016 km2
|
Pełny wykaz współrzędnych znajduje się w § 15 ust. 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. FUNKCJA PODSTAWOWA
|
|
FUNKCJONOWANIE PORTU (Ip)
|
|
6. FUNKCJE DOPUSZCZALNE
|
|
1)
badania naukowe (N);
|
|
2)
dziedzictwo kulturowe (D);
|
|
3)
infrastruktura techniczna (I);
|
|
4)
ochrona środowiska i przyrody (O);
|
|
5)
poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż (K);
|
|
6)
sztuczne wyspy i konstrukcje (W);
|
|
7)
transport (T);
|
|
8)
turystyka, sport i rekreacja (S).
|
|
7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW
|
|
1)
ogranicza się budowę nowych elementów infrastruktury turystycznej do sposobów niezagrażających
stateczności budowli hydrotechnicznych;
|
|
2)
w wyznaczonym podakwenie 1.1 obowiązuje zakaz lokalizacji obiektów i świateł mogących
przysłaniać znaki nawigacyjne od strony wody oraz utrudniać widzialność i rozpoznawalność
ww. znaków.
|
|
8. INWESTYCJE CELU PUBLICZNEGO
|
|
Brak.
|
|
9. WARUNKI KORZYSTANIA Z AKWENU
|
|
1)
obronność i bezpieczeństwo państwa - nie ustala się;
|
|
2)
ochrona środowiska - nie ustala się;
|
|
3)
ochrona dziedzictwa kulturowego - nie ustala się;
|
|
4)
poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - nie ustala
się;
|
|
5)
rybołówstwo - nie ustala się.
|
|
10. USTALENIA WIĄŻĄCE SAMORZĄDY WOJEWÓDZTW ORAZ GMINY
|
|
Dopuszcza się lokalizację elementów infrastruktury turystycznej, zgodnie z rozstrzygnięciami
zawartymi w części 7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW
pkt 1.
|
|
UWARUNKOWANIA
|
|
11. ZASADY KORZYSTANIA Z AKWENU
|
|
(wynikające z dokumentów lub aktów normatywnych)
|
|
1)
formy ochrony przyrody i ich otulin oraz ustalenia planów ochrony, o których mowa
w przepisach o ochronie przyrody - akwen położony jest w granicach specjalnego obszaru
ochrony siedlisk Natura 2000 „Ujście Odry i Zalew Szczeciński” (PLH320018) i obszaru
specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Zalew Szczeciński” (PLB320009);
|
|
2)
obiekty i akweny chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie zabytków
i opiece nad zabytkami - brak;
|
|
3)
obiekty i strefy chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie środowiska
- brak;
|
|
4)
strefy zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa oraz ogłaszane okresowo strefy niebezpieczne
dla żeglugi lub rybołówstwa, ustanawiane na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia
21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
(Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) - brak;
|
|
5)
ochrona żywych zasobów morza na podstawie przepisów o rybołówstwie morskim - brak;
|
|
6)
w akwenie realizowane są działania opisane w programie ochrony wód morskich, o którym
mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478,
1688, 1890, 1963 i 2029).
|
|
12. SZCZEGÓLNIE ISTOTNE UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE AKWENU
|
|
1)
wzdłuż północnej części akwenu zlokalizowana jest wyspa refulacyjna (falochronowa);
|
|
2)
w akwenie, przy wyspie refulacyjnej, zlokalizowana jest przystań dalbowa - 9 szt.
dalb;
|
|
3)
w akwenie zlokalizowana jest infrastruktura techniczna - przewód podwodny;
|
|
4)
w akwenie zlokalizowany jest akwen ochrony wizury (podakwen 1.1);
|
|
5)
w akwenie znajduje się siedlisko 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki
wodne;
|
|
6)
w bezpośrednim sąsiedztwie akwenu, po stronie lądowej, obowiązują ustalenia miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości
Trzebież, przyjętego uchwałą nr XLV/345/01 Rady Miejskiej w Policach z dnia 20 grudnia
2001 r. w sprawie zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy
Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież (Dz. Urz. Woj. Zach. z 2002 r.
poz. 256).
|
|
13. INNE ISTOTNE INFORMACJE
|
|
Po wydaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska będą obowiązywać
przepisy planu ochrony dla specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 „Ujście
Odry i Zalew Szczeciński” (PLH320018) oraz planu ochrony dla obszaru specjalnej ochrony
ptaków Natura 2000 „Zalew Szczeciński” (PLB320009).
|
|
|
|
|
§ 2.
Ustala się rozstrzygnięcia szczegółowe dla akwenu TRZ.2.T określone w karcie akwenu.
|
|
KARTA AKWENU TRZ.2.T
|
1. OZNACZENIE LITEROWE
|
|
T
|
|
2. NUMER AKWENU
|
2
|
3. OPIS POŁOŻENIA
|
1
|
53°39'45,21"N
|
14°30'55,70"E
|
|
3
|
53°39'45,96"N
|
14°30'57,45"E
|
|
5
|
53°39'42,90"N
|
14°31'1,64"E
|
|
6
|
53°39'35,45"N
|
14°31'20,67"E
|
|
7
|
53°39'35,00"N
|
14°31'24,05"E
|
|
4. POLE POWIERZCHNI
|
0,033 km2
|
8
|
53°39'33,79"N
|
14°31'23,35"E
|
|
9
|
53°39'33,83"N
|
14°31'18,87"E
|
|
13
|
53°39'43,52"N
|
14°30'57,48"E
|
|
Pełny wykaz współrzędnych znajduje się w § 15 ust. 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. FUNKCJA PODSTAWOWA
|
|
TRANSPORT (T)
|
|
6. FUNKCJE DOPUSZCZALNE
|
|
1)
badania naukowe (N);
|
|
2)
dziedzictwo kulturowe (D);
|
|
3)
infrastruktura techniczna (I);
|
|
4)
ochrona środowiska i przyrody (O);
|
|
5)
sztuczne wyspy i konstrukcje (W);
|
|
6)
turystyka, sport i rekreacja (S).
|
|
7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW
|
|
1)
zakazuje się układania elementów liniowych w sposób zagrażający bezpieczeństwu żeglugi;
|
|
2)
zakazuje się nurkowania, z wyjątkiem działań ratunkowych i związanych z bezpieczeństwem
żeglugi oraz wydobywania obiektów zabytkowych i nurkowań związanych z eksploatacją
i budową obiektów hydrotechnicznych.
|
|
8. INWESTYCJE CELU PUBLICZNEGO
|
|
Utrzymanie parametrów technicznych toru wodnego.
|
|
9. WARUNKI KORZYSTANIA Z AKWENU
|
|
1)
obronność i bezpieczeństwo państwa - nie ustala się;
|
|
2)
ochrona środowiska - nie ustala się;
|
|
3)
ochrona dziedzictwa kulturowego - nie ustala się;
|
|
4)
poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - nie ustala
się;
|
|
5)
rybołówstwo - nie ustala się.
|
|
10. USTALENIA WIĄŻĄCE SAMORZĄDY WOJEWÓDZTW ORAZ GMINY
|
|
Nie ustala się.
|
|
UWARUNKOWANIA
|
|
11. ZASADY KORZYSTANIA Z AKWENU
|
|
(wynikające z dokumentów lub aktów normatywnych)
|
|
1)
formy ochrony przyrody i ich otulin oraz ustalenia planów ochrony, o których mowa
w przepisach o ochronie przyrody - akwen położony jest w granicach specjalnego obszaru
ochrony siedlisk Natura 2000 „Ujście Odry i Zalew Szczeciński” (PLH320018) i obszaru
specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Zalew Szczeciński” (PLB320009);
|
|
2)
obiekty i akweny chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie zabytków
i opiece nad zabytkami - brak;
|
|
3)
obiekty i strefy chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie środowiska
- brak;
|
|
4)
strefy zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa oraz ogłaszane okresowo strefy niebezpieczne
dla żeglugi lub rybołówstwa, ustanawiane na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia
21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
(Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) - brak;
|
|
5)
ochrona żywych zasobów morza na podstawie przepisów o rybołówstwie morskim - brak;
|
|
6)
w akwenie realizowane są działania opisane w programie ochrony wód morskich, o którym
mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478,
1688, 1890, 1963 i 2029).
|
|
12. SZCZEGÓLNIE ISTOTNE UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE AKWENU
|
|
1)
po akwenie odbywa się żegluga o charakterze lokalnym;
|
|
2)
akwen pełni funkcję tranzytową dla barek uprawiających żeglugę między Polską a Niemcami;
|
|
3)
akwen jest wykorzystywany na rzecz turystyki, sportu i rekreacji;
|
|
4)
w akwenie zlokalizowana jest infrastruktura techniczna - przewód podwodny;
|
|
5)
przez akwen przebiega projektowany „Zachodniopomorski Szlak Żeglarski”, w ramach
którego sukcesywnie następuje przebudowa i modernizacja marin i portów jachtowych
w Gryfinie, Szczecinie, Trzebieży, Lubczynie, Stepnicy, Wolinie, Wapnicy, Świnoujściu,
Kamieniu Pomorskim, Dziwnowie, Niechorzu, Mrzeżynie, Kołobrzegu, Mielnie i Darłowie;
|
|
6)
w akwenie znajduje się siedlisko 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki
wodne.
|
|
13. INNE ISTOTNE INFORMACJE
|
|
Po wydaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska będą obowiązywać
przepisy planu ochrony dla specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 „Ujście
Odry i Zalew Szczeciński” (PLH320018) oraz planu ochrony dla obszaru specjalnej ochrony
ptaków Natura 2000 „Zalew Szczeciński” (PLB320009).
|
|
|
|
|
§ 3.
Ustala się rozstrzygnięcia szczegółowe dla akwenu TRZ.3.Ip określone w karcie akwenu.
|
|
KARTA AKWENU TRZ.3.Ip
|
1. OZNACZENIE LITEROWE
|
|
Ip
|
|
2. NUMER AKWENU
|
3
|
3. OPIS POŁOŻENIA
|
1
|
53°39'44,91"N
|
14°30'54,86"E
|
|
2
|
53°39'45,21"N
|
14°30'55,70"E
|
|
3
|
53°39'43,52"N
|
14°30'57,48"E
|
|
7
|
53°39'33,83"N
|
14°31'18,87"E
|
|
8
|
53°39'33,79"N
|
14°31'23,35"E
|
|
4. POLE POWIERZCHNI
|
0,041 km2
|
9
|
53°39'33,49"N
|
14°31'23,17"E
|
|
10
|
53°39'38,30"N
|
14°31'5,94"E
|
|
13
|
53°39'44,74"N
|
14°30'54,92"E
|
|
Pełny wykaz współrzędnych znajduje się w § 15 ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. FUNKCJA PODSTAWOWA
|
|
FUNKCJONOWANIE PORTU (Ip)
|
|
6. FUNKCJE DOPUSZCZALNE
|
|
1)
badania naukowe (N);
|
|
2)
dziedzictwo kulturowe (D);
|
|
3)
infrastruktura techniczna (I);
|
|
4)
ochrona środowiska i przyrody (O);
|
|
5)
poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż (K);
|
|
6)
sztuczne wyspy i konstrukcje (W);
|
|
7)
transport (T);
|
|
8)
turystyka, sport i rekreacja (S).
|
|
7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW
|
|
1)
ogranicza się budowę nowych elementów infrastruktury turystycznej do sposobów niezagrażających
stateczności budowli hydrotechnicznych;
|
|
2)
w wyznaczonych podakwenach 3.1, 3.2 i 3.3 zakazuje się lokalizacji obiektów i świateł
mogących przysłaniać znaki nawigacyjne od strony wody oraz utrudniać widzialność i
rozpoznawalność ww. znaków;
|
|
3)
w wyznaczonym podakwenie 3.4 ogranicza się realizację głębi dokowych związanych z
prowadzoną działalnością stoczniową do sposobów:
|
|
a)
nienaruszających elementów liniowych,
|
|
b)
niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych.
|
|
8. INWESTYCJE CELU PUBLICZNEGO
|
|
Brak.
|
|
9. WARUNKI KORZYSTANIA Z AKWENU
|
|
1)
obronność i bezpieczeństwo państwa - nie ustala się;
|
|
2)
ochrona środowiska - nie ustala się;
|
|
3)
ochrona dziedzictwa kulturowego - nie ustala się;
|
|
4)
poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - nie ustala
się;
|
|
5)
rybołówstwo - nie ustala się.
|
|
10. USTALENIA WIĄŻĄCE SAMORZĄDY WOJEWÓDZTW ORAZ GMINY
|
|
Dopuszcza się lokalizację elementów infrastruktury turystycznej, zgodnie z rozstrzygnięciami
zawartymi w części 7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW
pkt 1.
|
|
UWARUNKOWANIA
|
|
11. ZASADY KORZYSTANIA Z AKWENU
|
|
(wynikające z dokumentów lub aktów normatywnych)
|
|
1)
formy ochrony przyrody i ich otulin oraz ustalenia planów ochrony, o których mowa
w przepisach o ochronie przyrody - akwen położony jest w granicach specjalnego obszaru
ochrony siedlisk Natura 2000 „Ujście Odry i Zalew Szczeciński” (PLH320018) i obszaru
specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Zalew Szczeciński” (PLB320009);
|
|
2)
obiekty i akweny chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie zabytków
i opiece nad zabytkami - brak;
|
|
3)
obiekty i strefy chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie środowiska
- brak;
|
|
4)
strefy zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa oraz ogłaszane okresowo strefy niebezpieczne
dla żeglugi lub rybołówstwa, ustanawiane na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia
21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
(Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) - brak;
|
|
5)
ochrona żywych zasobów morza na podstawie przepisów o rybołówstwie morskim - brak;
|
|
6)
w akwenie realizowane są działania opisane w programie ochrony wód morskich, o którym
mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478,
1688, 1890, 1963 i 2029).
|
|
12. SZCZEGÓLNIE ISTOTNE UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE AKWENU
|
|
1)
akwen pełni funkcję żeglarską, postojową;
|
|
2)
w akwenie zlokalizowane są akweny ochrony wizury (podakweny 3.1, 3.2 i 3.3);
|
|
3)
część akwenu wykorzystywana jest do postoju oraz załadunku i przeładunku jednostek
rybackich;
|
|
4)
część akwenu (podakwen 3.4) pełni funkcję stoczniową - prowadzone są tu remonty,
naprawy i modernizacje oraz produkcja jednostek pływających;
|
|
5)
część akwenu stanowi miejsce postoju i manewrowania jednostek SAR;
|
|
6)
w akwenie znajduje się siedlisko 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki
wodne;
|
|
7)
w bezpośrednim sąsiedztwie akwenu, po stronie lądowej, obowiązują ustalenia miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości
Trzebież, przyjętego uchwałą nr XLV/345/01 Rady Miejskiej w Policach z dnia 20 grudnia
2001 r. w sprawie zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy
Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież (Dz. Urz. Woj. Zach. z 2002 r.
poz. 256).
|
|
13. INNE ISTOTNE INFORMACJE
|
|
Po wydaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska będą obowiązywać
przepisy planu ochrony dla specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 „Ujście
Odry i Zalew Szczeciński” (PLH320018) oraz planu ochrony dla obszaru specjalnej ochrony
ptaków Natura 2000 „Zalew Szczeciński” (PLB320009).
|
|
|
|
|
§ 4.
Ustala się rozstrzygnięcia szczegółowe dla akwenu TRZ.4.S określone w karcie akwenu.
|
|
KARTA AKWENU TRZ.4.S
|
|
1. OZNACZENIE LITEROWE
|
|
S
|
|
2. NUMER AKWENU
|
4
|
3. OPIS POŁOŻENIA
|
1
|
53°3944,74"N
|
14°30'54,92"E
|
|
4
|
53°39'38,30"N
|
14°31'5,94"E
|
|
4. POLE POWIERZCHNI
|
0,022 km2
|
od punktu 4 do punktu 1 granica przebiega po granicy obowiązującej linii brzegu, o
której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r.
poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029) Pełny wykaz współrzędnych znajduje się w § 15
ust. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. FUNKCJA PODSTAWOWA
|
|
TURYSTYKA, SPORT I REKREACJA (S)
|
|
6. FUNKCJE DOPUSZCZALNE
|
|
1)
badania naukowe (N);
|
|
2)
dziedzictwo kulturowe (D);
|
|
3)
funkcjonowanie portu (Ip);
|
|
4)
infrastruktura techniczna (I);
|
|
5)
ochrona środowiska i przyrody (O);
|
|
6)
poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż (K);
|
|
7)
sztuczne wyspy i konstrukcje (W);
|
|
8)
transport (T).
|
|
7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW
|
|
1)
ogranicza się budowę nowych elementów infrastruktury turystycznej do sposobów niezagrażających
stateczności budowli hydrotechnicznych;
|
|
2)
w wyznaczonym podakwenie 4.1 obowiązuje zakaz lokalizacji obiektów i świateł mogących
przysłaniać znaki nawigacyjne od strony wody oraz utrudniać widzialność i rozpoznawalność
ww. znaków.
|
|
8. INWESTYCJE CELU PUBLICZNEGO
|
|
Brak.
|
|
9. WARUNKI KORZYSTANIA Z AKWENU
|
|
1)
obronność i bezpieczeństwo państwa - nie ustala się;
|
|
2)
ochrona środowiska - nie ustala się;
|
|
3)
ochrona dziedzictwa kulturowego - nie ustala się;
|
|
4)
poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - nie ustala
się;
|
|
5)
rybołówstwo - nie ustala się.
|
|
10. USTALENIA WIĄŻĄCE SAMORZĄDY WOJEWÓDZTW ORAZ GMINY
|
|
Dopuszcza się lokalizację elementów infrastruktury turystycznej, zgodnie z rozstrzygnięciami
zawartymi w części 7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW
pkt 1.
|
|
UWARUNKOWANIA
|
|
11. ZASADY KORZYSTANIA Z AKWENU
|
|
(wynikające z dokumentów lub aktów normatywnych)
|
|
1)
formy ochrony przyrody i ich otulin oraz ustalenia planów ochrony, o których mowa
w przepisach o ochronie przyrody - akwen położony jest w granicach specjalnego obszaru
ochrony siedlisk Natura 2000 „Ujście Odry i Zalew Szczeciński” (PLH320018) i obszaru
specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Zalew Szczeciński” (PLB320009);
|
|
2)
obiekty i akweny chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie zabytków
i opiece nad zabytkami - brak;
|
|
3)
obiekty i strefy chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie środowiska
- brak;
|
|
4)
strefy zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa oraz ogłaszane okresowo strefy niebezpieczne
dla żeglugi lub rybołówstwa, ustanawiane na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia
21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
(Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) - brak;
|
|
5)
ochrona żywych zasobów morza na podstawie przepisów o rybołówstwie morskim - brak;
|
|
6)
w akwenie realizowane są działania opisane w programie ochrony wód morskich, o którym
mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478,
1688, 1890, 1963 i 2029).
|
|
12. SZCZEGÓLNIE ISTOTNE UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE AKWENU
|
|
1)
akwen pełni funkcję żeglarską, postojową;
|
|
2)
w akwenie zlokalizowany jest basen jachtowy i pomost oraz funkcjonuje Centralny Ośrodek
Żeglarski;
|
|
3)
w akwenie zlokalizowane są akweny ochrony wizury (podakwen 4.1);
|
|
4)
w akwenie znajduje się siedlisko 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki
wodne;
|
|
5)
w bezpośrednim sąsiedztwie akwenu, po stronie lądowej, obowiązują ustalenia miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości
Trzebież, przyjętego uchwałą nr XLV/345/01 Rady Miejskiej w Policach z dnia 20 grudnia
2001 r. w sprawie zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy
Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież (Dz. Urz. Woj. Zach. z 2002 r.
poz. 256).
|
|
13. INNE ISTOTNE INFORMACJE
|
|
Po wydaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska będą obowiązywać
przepisy planu ochrony dla specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 „Ujście
Odry i Zalew Szczeciński” (PLH320018) oraz planu ochrony dla obszaru specjalnej ochrony
ptaków Natura 2000 „Zalew Szczeciński” (PLB320009).
|
|
|
|
|
§ 5.
Uzasadnienie do szczegółowych rozstrzygnięć dotyczących poszczególnych akwenów zawiera
załącznik.
Załącznik do części tekstowej planu w zakresie szczegółowych rozstrzygnięć dotyczących
przeznaczenia poszczególnych akwenów lub ich wydzielonych części oraz informacji o
szczególnie istotnych uwarunkowaniach mających wpływ na przyszłe użytkowanie poszczególnych
akwenów w postaci kart akwenów
Uzasadnienie do szczegółowych rozstrzygnięć dotyczących poszczególnych akwenów
Ustalając szczegółowe rozstrzygnięcia do poszczególnych akwenów objętych planem zagospodarowania
przestrzennego morskich wód wewnętrznych - port morski w Trzebieży, zwanego dalej
„planem”, uwzględniono w szczególności:
1)
ustawę z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji
morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834), zwaną
dalej „Ustawą”;
2)
ustawę z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2023 r.
poz. 1796);
3)
ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz.
54 i 834);
4)
ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336,
1688 i 1890);
5)
rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Ministra Infrastruktury
i Budownictwa z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie wymaganego zakresu planów zagospodarowania
przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy
ekonomicznej (Dz. U. poz. 1025), zwane dalej „Rozporządzeniem”;
6)
zarządzenie nr 3 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 19 października 2022 r.
w sprawie określenia infrastruktury zapewniającej dostęp do portów morskich w Darłowie,
Dziwnowie, Dźwirzynie, Kamieniu Pomorskim, Kołobrzegu, Lubinie, Mrzeżynie, Nowym Warpnie,
Policach, Stepnicy, Trzebieży, Wapnicy i Wolinie oraz do przystani morskich w Międzyzdrojach,
Niechorzu i Rewalu (Dz. Urz. Woj. Zach, poz. 4559 oraz z 2023 r. poz. 1815 i 6939);
7)
zarządzenie nr 4 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 29 grudnia 2021 r.
w sprawie określenia akwenów portowych oraz ogólnodostępnych obiektów, urządzeń i
instalacji wchodzących w skład infrastruktury portowej w portach morskich w Dziwnowie,
Kamieniu Pomorskim, Lubinie, Mrzeżynie, Nowym Warpnie, Policach, Przytorze, Sierosławiu,
Stepnicy, Trzebieży, Wapnicy, Wolinie, Dźwirzynie, Kołobrzegu, Darłowie oraz w przystaniach
morskich w Karsiborze, Międzyzdrojach, Niechorzu, Rewalu, Łunowie, Ustroniu Morskim,
Unieściu, Chłopach, Dąbkach i Jarosławcu (Dz. Urz. Woj. Zach, poz. 6105, z 2022 r.
poz. 4560 oraz z 2023 r. poz. 1814);
8)
uchwałę nr 239 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie przyjęcia Koncepcji
Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (M. P. z 2012 r. poz. 252);
9)
uchwałę nr 33 Rady Ministrów z dnia 17 marca 2015 r. w sprawie Polityki morskiej Rzeczypospolitej
Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku);
10)
uchwałę nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii
na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) (M. P. poz.
260);
11)
uchwałę nr 100 Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. w sprawie przyjęcia programu
pod nazwą „Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku” (M. P. poz. 1016).
Rozstrzygnięcia szczegółowe dotyczące poszczególnych akwenów opracowano w formie kart
akwenów, których wzór został określony w załączniku nr 1 do Rozporządzenia.
Uwzględniając dynamikę zmian zachodzących na obszarach portów w zakresie przystosowywania
infrastruktury portowej do potrzeb obsługi różnego typu jednostek pływających, przyjęto
w ustaleniach planu formułę dość ogólnych zapisów dla poszczególnych akwenów, nie
precyzując np. długości i charakteru wykorzystania nabrzeży, a co za tym idzie, sposobu
zagospodarowania akwenu graniczącego z nabrzeżem, pozostawiając funkcję podstawową
jako funkcjonowanie portu, wpisując dopuszczenia i ewentualne ograniczenia, zakazy
i nakazy.
Na podstawie szczegółowego rozpoznania terenu i analizy złożonych wniosków dokonano
podziału obszaru objętego planem na akweny o następujących funkcjach podstawowych:
1)
funkcjonowanie portu o oznaczeniu literowym Ip;
2)
turystyka, sport i rekreacja o oznaczeniu literowym S;
3)
transport o oznaczeniu literowym T.
Podczas wydzielania poszczególnych akwenów i nadawaniu im funkcji w pierwszej kolejności
kierowano się zasadą honorowania funkcji, które nie mogą mieć miejsca poza obszarami
morskimi i są specyficzne dla tych obszarów.
Mając na uwadze powyższe kryterium, wyznaczając granice poszczególnych akwenów w pierwszej
kolejności dokonano wydzielenia akwenu o funkcji podstawowej transport.
Na podstawie istniejącego zagospodarowania części portu oraz planowanego zagospodarowania
terenu lądowego został wyznaczony akwen o funkcji podstawowej turystyka, sport i rekreacja.
W wyniku wskazania ww. obszarów zostały wyznaczone akweny o funkcji podstawowej funkcjonowanie
portu. Akweny te uwzględniają istniejące i perspektywiczne obszary portu, przeznaczone
do wykonywania funkcji portowych (postojowe, przewozów pasażerskich i inne związane
z funkcjonowaniem portu).
Wyznaczono łącznie 3 funkcje podstawowe akwenów:
1)
Ip - funkcjonowanie portu - 2 akweny;
2)
S - turystyka, sport i rekreacja - 1 akwen;
Nie wydzielono akwenów z funkcją podstawową: infrastruktura techniczna, dziedzictwo
kulturowe, ochrona środowiska i przyrody, sztuczne wyspy i konstrukcje oraz badania
naukowe. Funkcje te wskazano jako dopuszczalne z ograniczeniami zawartymi w kartach
akwenów, w zależności od istniejących uwarunkowań lub potrzeb w ramach poszczególnych
akwenów.
Z uwagi na specyfikę planu, który obejmuje obszar portu morskiego, nie wydzielono
akwenów o funkcji podstawowej akwakultura i rybołówstwo, nie wskazano ich też jako
funkcja dopuszczalna. Obszary portów są wyłączone z wykonywania rybołówstwa komercyjnego.
Wznoszenie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń zostało dopuszczone w akwenach
jako dopełnienie innych funkcji, takich jak transport, funkcjonowanie portu oraz turystyka,
sport i rekreacja. Ustalono przy tym ogólne zakazy ich wznoszenia w sposób:
1)
utrudniający dostęp do nabrzeży;
2)
naruszający elementy liniowe;
3)
w miejscach zagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych;
4)
zagrażający bezpieczeństwu żeglugi lub utrudniający utrzymanie właściwych parametrów
toru wodnego.
Ustalając zasady realizacji funkcji dopuszczalnej infrastruktura techniczna, jako
podstawową zasadę przyjęto oszczędne korzystanie z przestrzeni - zakaz układania sieci
infrastruktury technicznej w sposób rozproszony. Elementy liniowe należy układać w
sposób możliwie równoległy do siebie, z zachowaniem minimalnych buforów bezpieczeństwa,
wskazanych w warunkach technicznych. Ponadto dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi
po torach wodnych wskazano wymóg ustalenia pasów technologicznych wzdłuż projektowanych
i istniejących elementów liniowych w poziomie, w których obowiązywać będzie zakaz
kotwiczenia (z wyjątkiem kotwiczenia awaryjnego oraz kotwiczenia związanego z pracami
instalacyjnymi i serwisowymi).
Ochronę dziedzictwa kulturowego zapewniają przepisy planu wskazujące na wymóg uwzględnienia
przepisów dotyczących ochrony zabytków oraz odpowiednich przepisów wykonawczych w
tym zakresie. Funkcja ochrona dziedzictwa kulturowego została dopuszczona na obszarze
całego planu.
W obszarze objętym planem nie wyznaczono akwenów o funkcji podstawowej pozyskiwanie
energii odnawialnej ze względu na przepisy Ustawy, zgodnie z którymi na morskich wodach
wewnętrznych zakazuje się wznoszenia i wykorzystywania elektrowni wiatrowych. Pozostałych
instalacji do pozyskiwania energii odnawialnej na obszarze opracowania nie przewiduje
się.
W obszarze objętym planem, z wyjątkiem akwenu o funkcji podstawowej transport, dopuszczone
zostało poszukiwanie lub rozpoznawanie oraz wydobywanie kopalin ze złóż.
W obszarze objętym planem zakazano wznoszenia sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń
służących do wydobycia węglowodorów. Ograniczono przy tym realizację infrastruktury
służącej do wydobycia węglowodorów do elementów liniowych wyprowadzających węglowodory
na ląd, jak np. rurociągi. Zastosowany w planie zakaz podyktowany był szczególnymi
uwarunkowaniami portu. Port jest akwenem zamkniętym, zatem w przypadku wydostania
się ropy do wód akwenu, doszłoby do wystąpienia katastrofy ekologicznej o znacznym
zasięgu. Miałoby to negatywny wpływ na stan zasobów przyrodniczych (florę i faunę)
zarówno w wodzie, jak i na lądzie. Warunkiem prowadzenia przedmiotowej działalności
w obszarze objętym planem jest niepowodowanie trudności w wykorzystaniu morskich wód
wewnętrznych zgodnie z ich funkcją podstawową.
Zakazując w obszarze objętym planem lokalizacji sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń
służących do wydobycia węglowodorów kierowano się zasadą przezorności. W przypadku
prowadzenia ocen oddziaływania na środowisko, w szczególności na obszary Natura 2000,
polega ona na tym, że nierozwiane, racjonalne wątpliwości zawsze interpretuje się
na korzyść środowiska. Jeżeli nie da się ustalić czy negatywne oddziaływanie wystąpi,
czy też nie, zakłada się, że wystąpi. Na płaszczyźnie ocen środowiskowych praktycznym
wymiarem zastosowania zasady przezorności powinna być odmowa wyrażenia zgody na realizację
działań, których skutki są niepewne, niejasne, wątpliwe lub ryzykowne. Kierując się
zasadą przezorności wątpliwość czy dane negatywne oddziaływanie należy uznać za znaczące,
czy nieznaczące, rozstrzygnąć należy na korzyść środowiska, przyjmując że będzie ono
znaczące, natomiast wątpliwość czy dane działania pogorszą integralność obszaru Natura
2000, czy nie odniosą takiego skutku - przyjmując że pogorszą integralność. Zasada
przezorności wymaga, aby wszelkie prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych skutków
traktować jak pewność ich wystąpienia. Podsumowując, oceniono, że istnieją przesłanki
środowiskowe zakazujące lokalizowania takich konstrukcji.
Nie wyznaczono także akwenów o funkcji podstawowej ochrona środowiska i przyrody z
uwagi na brak obszarów objętych formami ochrony przyrody, określonymi w ustawie z
dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, innymi niż obszary Natura 2000. W obszarze
objętym planem nie występują również tereny o charakterze zastrzeżonym z uwagi na
obronność i bezpieczeństwo państwa, dlatego nie wyznaczono akwenów o takiej funkcji.
Obszar portu morskiego w Trzebieży pełni głównie funkcje postojowe, przewozów pasażerskich
oraz inne portowe. Ze względu na brak przesłanek nie wyznaczono także akwenów o funkcji
sztuczne wyspy i konstrukcje.
Badania naukowe zostały wskazane jako funkcja dopuszczalna we wszystkich akwenach.
Zakazuje się jednak ich prowadzenia w sposób:
1)
naruszający elementy liniowe;
2)
kolidujący z podstawową funkcją akwenu;
3)
zagrażający bezpieczeństwu żeglugi.
W obszarze objętym planem podstawowym kierunkiem rozwoju jest transport, dla którego
wyznaczono akwen TRZ.2.T o funkcji podstawowej transport, pełniący funkcję tranzytową
dla barek uprawiających żeglugę pomiędzy Polską a Niemcami. Akwen ten został wyznaczony
w oparciu o przebieg istniejącego toru wodnego.
Wprowadzenie na akwenach o funkcji podstawowej transport zakazu nurkowania, z wyjątkiem
działań ratunkowych i związanych z bezpieczeństwem żeglugi oraz wydobywaniem obiektów
zabytkowych i nurkowań związanych z eksploatacją i budową obiektów hydrotechnicznych,
było podyktowane koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi.
Na zdecydowanej większości obszaru portu morskiego w Trzebieży wyznaczona została
funkcja podstawowa funkcjonowanie portu (akweny TRZ.1.Ip i TRZ.3.Ip). Wydzielenie
akwenów o tej funkcji miało na celu zapewnienie przestrzeni do realizacji priorytetowych
kierunków polityki morskiej, tj. rozwoju portów morskich, konkurencyjnego transportu
morskiego oraz poprawy bezpieczeństwa i ochrony żeglugi. W akwenach tych dopuszcza
się budowę nowych elementów infrastruktury portowej i turystycznej przy uwzględnieniu
ochrony istniejących już umocnień brzegu, sztucznych wysp i konstrukcji oraz innych
budowli hydrotechnicznych.
W sąsiedztwie akwenu TRZ.3.Ip prowadzona jest działalność stoczniowa. Plan ogranicza
możliwość realizacji głębi dokowych związanych z prowadzoną działalnością stoczniową
do sposobów nienaruszających elementów liniowych oraz niezagrażających stateczności
budowli hydrotechnicznych.
Na obszarze portów istotną kwestią jest bezpieczne poruszanie się statków, czyli tzw.
bezpieczeństwo nawigacyjne. W związku z tym, zgodnie z ustaleniami planu, wszelkie
podejmowane w porcie działania nie mogą prowadzić do zmniejszenia widzialności świateł
i konstrukcji znaków nawigacyjnych. Dodatkowo w obszarze ochrony wizury znaków nawigacyjnych
ustalono zakaz lokalizacji obiektów i świateł mogących przysłaniać znaki nawigacyjne
oraz mogących utrudniać widzialność i rozpoznawalność ww. znaków (podakweny 1.1, 3.1,
3.2, 3.3 i 4.1).
W celu zapewnienia ochrony nabrzeży portowych w akwenach o funkcji podstawowej funkcjonowanie
portu ustalono ograniczenia w realizacji inwestycji oraz prowadzenia prac związanych
z rozbudową i przebudową infrastruktury portowej do sposobów niezagrażających stateczności
budowli hydrotechnicznych. Dodatkowo na obszarze całego planu budowa nowych obiektów,
rozbudowa, przebudowa i remont obiektów istniejących musi uwzględniać sąsiedztwo z
istniejącymi lub projektowanymi obiektami hydrotechnicznymi i elementami liniowymi
oraz być realizowana w sposób zapewniający nienaruszalność i stateczność tych obiektów
lub gwarantujący usunięcie ewentualnych kolizji.
Jako kolejna funkcja podstawowa w obszarze objętym planem została wyznaczona funkcja
turystyka, sport i rekreacja. Zasięg akwenu o tej funkcji wynikał z istniejących uwarunkowań
obszaru objętego planem i terenu sąsiedniego (port jachtowy) oraz planowanych inwestycji
turystyczno-rekreacyjnych na lądzie. Realizacja inwestycji związanych z rozbudową
i przebudową infrastruktury portowej oraz realizacji nowych elementów infrastruktury
turystycznej została ograniczona do sposobów niezagrażających stateczności budowli
hydrotechnicznych w porcie.
Podstawą rozstrzygnięć szczegółowych były zebrane materiały planistyczne oraz wnioski
złożone przez interesariuszy. Najważniejsze informacje zebrane podczas inwentaryzacji
zaprezentowane zostały na poniższym rysunku.