Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz dnia 19 czerwca 2024 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin 1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 738).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 38 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin   (Dz. U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 grudnia 2018 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin   (Dz. U. poz. 2373, z 2020 r. poz. 716, z 2022 r. poz. 2394 oraz z 2023 r. poz. 1402) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej lub ustnie do protokołu sporządzonego w siedzibie organu emerytalnego.
 ”
 ;

2)

w § 5:

a)

ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2.

Wniosek na piśmie utrwalonym w postaci papierowej opatruje się własnoręcznym podpisem. Wniosek utrwalony w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
 ”
 ,

b)

po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„ 

2a.

Wniosek utrwalony w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych organu emerytalnego wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych   (Dz. U. z 2023 r. poz. 285, 1860 i 2699), lub na elektroniczną skrzynkę podawczą organu emerytalnego w ePUAP.
 ”
 ;

3)

w § 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Za datę zgłoszenia wniosku uważa się datę:

1)

wpływu do organu emerytalnego wniosku na piśmie utrwalonym w postaci papierowej;

2)

ustnego zgłoszenia wniosku do protokołu sporządzonego w siedzibie organu emerytalnego;

3)

wpływu wniosku utrwalonego w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych organu emerytalnego;

4)

wpływu wniosku utrwalonego w postaci elektronicznej na elektroniczną skrzynkę podawczą organu emerytalnego w ePUAP;

5)

złożenia wniosku - w przypadku, o którym mowa w § 6 ust. 2 - w komórce kadrowej organu Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej lub Krajowej Administracji Skarbowej.
 ”
 ;

4)

w § 16:

a)

w ust. 2:
  •   -  
    wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
    „ 
    Zeznania świadków złożone na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej lub ustnie do protokołu sporządzonego w siedzibie organu emerytalnego zawierają w szczególności:
     ”
     ,
  •   -  
    pkt 7 otrzymuje brzmienie:
    „ 

    7)

    podpis świadka.
     ”
     ,

b)

po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„ 

2a.

Przepisy § 5 ust. 2 i 2a stosuje się odpowiednio.
 ”
 ;

5)

w § 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Jeżeli występują okoliczności, których potwierdzenie dokumentami nie jest wymagane, zainteresowany składa oświadczenie na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Przepisy § 5 ust. 2 i 2a stosuje się odpowiednio.
 ”
 ;

6)

w § 23 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„ 

3.

Jeżeli zainteresowany posiada adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, wezwanie, o którym mowa w ust. 2, organ emerytalny przesyła, na wniosek zainteresowanego, w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych.
 ”
 ;

7)

w § 24 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„ 

4.

Jeżeli zainteresowany posiada adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, wezwanie, o którym mowa w ust. 3, organ emerytalny przesyła, na wniosek zainteresowanego, w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych.
 ”
 ;

8)

w § 27 w ust. 1 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„ 

11)

podpis i stanowisko osoby upoważnionej do wydania decyzji, z uwzględnieniem art. 32b ustawy.
 ”
 .

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2024 r.
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 738).