|
ROL.11. Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt
|
|
|
ROL.11.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1)
rozróżnia przepisy określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz dotyczące ergonomii
|
1)
wymienia przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej,
ochrony środowiska i ergonomii obowiązujące w zawodzie
|
|
|
2)
wyjaśnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz z ochroną przeciwpożarową,
ochroną środowiska i ergonomią stosowane w aktach prawnych
|
|
|
3)
opisuje warunki bezpiecznego wykonywania zadań zawodowych
|
|
|
4)
przedstawia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony
pracy i ochrony środowiska
|
|
2)
przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów dotyczących ochrony
przeciwpożarowej i ochrony środowiska
|
1)
wymienia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w miejscach pracy i podczas
wykonywania zadań zawodowych
|
|
|
2)
rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa
i higieny pracy
|
|
|
3)
odczytuje informacje wynikające ze znaków zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych
i ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych
|
|
|
4)
rozpoznaje środki gaśnicze po ich wyglądzie i oznakowaniu
|
|
|
5)
używa środków gaśniczych zgodnie z ich przeznaczeniem i instrukcją użycia
|
|
3)
organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
|
1)
omawia zasady organizowania poszczególnych stanowisk pracy potrzebnych do wykonywania
czynności zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa
i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
|
|
|
2)
dobiera sprzęt, narzędzia i materiały do zorganizowania poszczególnych stanowisk
pracy
|
|
|
3)
monitoruje sprawność sprzętu oraz instalacji elektrycznej na stanowisku pracy
|
|
4)
identyfikuje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska
związane z wykonywaniem zadań zawodowych
|
1)
omawia czynniki szkodliwe, niebezpieczne i uciążliwe występujące w środowisku pracy,
w tym podczas kontaktu ze zwierzętami, obsługi maszyn, sprzętu i narzędzi, kontaktu
z materiałem biologicznym oraz substancjami chemicznymi
|
|
|
2)
omawia skutki działania na organizm człowieka czynników szkodliwych, niebezpiecznych
i uciążliwych występujących w środowisku pracy
|
|
|
3)
wskazuje sposoby ograniczenia negatywnego wpływu czynników szkodliwych, niebezpiecznych
i uciążliwych na organizm człowieka występujących w środowisku pracy
|
|
|
4)
opisuje objawy chorób zawodowych najczęściej występujących w zawodzie
|
|
|
5)
przedstawia zasady postępowania w przypadku wystąpienia choroby zawodowej
|
|
|
6)
dobiera środki dezynfekcyjne do wybranych czynników zakaźnych związanych ze zwalczaniem
chorób zakaźnych zwierząt
|
|
|
7)
oblicza stężenia procentowe roztworów środków dezynfekujących stosowanych w ognisku
choroby zakaźnej
|
|
5)
stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
|
1)
wskazuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej na stanowisku pracy
|
|
|
2)
dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju zagrożeń występujących
podczas wykonywanych zadań zawodowych
|
|
|
3)
opisuje zasady używania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywanych
zadań zawodowych
|
|
|
4)
stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej przy zwalczaniu chorób zakaźnych,
np. rękawiczki, fartuchy, maski, buty ochronne, okulary ochronne, kombinezony
|
|
6)
udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
|
1)
opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
|
|
|
2)
ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy obserwowanych u niego objawów
|
|
|
3)
zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
|
|
|
4)
układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
|
|
|
5)
powiadamia odpowiednie służby
|
|
|
6)
prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego,
np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
|
|
|
7)
prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia
zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
|
|
|
8)
wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej
Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
|
|
ROL.11.2. Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt gospodarskich i domowych
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1)
rozpoznaje budowę układów i narządów poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich
i domowych
|
1)
rozróżnia:
|
|
|
a)
bydło domowe, świnie, owce, kozy, konie
|
|
|
b)
drób (kury, kaczki, gęsi, indyki)
|
|
|
c)
zajęczaki (króliki)
|
|
|
d)
zwierzęta dzikie utrzymywane w warunkach fermowych (jelenie szlachetne, jelenie sika,
daniele, strusie)
|
|
|
- zwane dalej w niniejszej podstawie programowej „zwierzętami gospodarskimi”
|
|
|
2)
rozróżnia zwierzęta domowe
|
|
|
3)
wyjaśnia pojęcia dotyczące terminologii stosowanej w zakresie weterynarii i anatomii
zwierząt
|
|
|
4)
stosuje obowiązujące polskie mianownictwo anatomiczne w zakresie mian ogólnych, położenia
i kierunku, części i okolic ciała oraz poszczególnych układów anatomicznych
|
|
|
5)
opisuje charakterystyczne cechy budowy poszczególnych narządów i struktur anatomicznych
zwierząt gospodarskich i domowych
|
|
|
6)
rozpoznaje poszczególne narządy i struktury anatomiczne zwierząt gospodarskich, takich
jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy,
koty
|
|
|
7)
opisuje wzajemne przestrzenne położenie narządów i układów w poszczególnych okolicach
ciała zwierząt gospodarskich i domowych
|
|
|
8)
wskazuje okolice i punkty topograficzne ciała u zwierząt gospodarskich, takich jak:
świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
|
|
9)
wskazuje położenie narządów u zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy,
bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
|
|
10)
wskazuje przebieg ważniejszych naczyń krwionośnych i nerwów głowy, szyi i kończyn
u zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz
zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
|
|
11)
wskazuje rozmieszczenie węzłów chłonnych u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich,
takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich
jak: psy, koty
|
|
|
12)
dobiera właściwe narzędzia do rodzaju preparowanych tkanek zwierzęcych
|
|
|
13)
preparuje narządy i tkanki poszczególnych układów anatomicznych zwierząt gospodarskich,
takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich
jak: psy, koty, z zastosowaniem właściwej techniki
|
|
|
14)
rozpoznaje tkanki zwierzęce na preparatach mikroskopowych na podstawie opisu, na
schematach, mikrofotografii, na podstawie charakterystycznych cech budowy zwierząt
gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych,
takich jak: psy, koty
|
|
2)
porównuje budowę układów i narządów anatomicznych poszczególnych gatunków zwierząt
gospodarskich i domowych
|
1)
opisuje charakterystyczne cechy budowy układów anatomicznych zwierząt stanowiące
różnice gatunkowe
|
|
|
2)
opisuje różnice między układami anatomicznymi zwierząt gospodarskich i domowych na
podstawie charakterystycznych cech ich budowy
|
|
|
3)
rozróżnia narządy anatomiczne zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy,
bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty, na podstawie charakterystycznych
cech ich budowy, z uwzględnieniem płci, wieku i stanu fizjologicznego
|
|
|
4)
wskazuje różnice w budowie układów i narządów anatomicznych ssaków i ptaków
|
|
3)
charakteryzuje przebieg procesów fizjologicznych zachodzących w organizmach zwierząt
gospodarskich i domowych
|
1)
nazywa procesy fizjologiczne zachodzące w organizmach zwierząt na podstawie opisu
ich przebiegu
|
|
|
2)
opisuje przebieg poszczególnych procesów fizjologicznych i działanie organizmu jako
całości
|
|
|
3)
przedstawia powiązania funkcjonalne między narządami w obrębie układu oraz między
układami narządów w obrębie organizmu
|
|
|
4)
stosuje procedury obserwacji zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy,
bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty, w celu określenia
podstawowych parametrów życiowych i oceny funkcjonowania poszczególnych układów
|
|
|
5)
rozróżnia prawidłowe i nieprawidłowe parametry życiowe zwierząt gospodarskich i domowych,
z uwzględnieniem gatunku, płci, wieku i stanu fizjologicznego
|
|
|
6)
wskazuje różnice w funkcjonowaniu poszczególnych narządów i układów zwierząt gospodarskich
i domowych, z uwzględnieniem gatunku, wieku i stanu fizjologicznego
|
|
ROL.11.3. Prowadzenie chowu zwierząt gospodarskich i domowych
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1)
rozróżnia gatunki, rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania zwierząt gospodarskich
i domowych
|
1)
wskazuje charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej, osobowości, stanu organizmu
i produkcji charakterystyczne dla poszczególnych typów oraz kierunków użytkowania
zwierząt gospodarskich
|
|
|
2)
rozpoznaje typy i kierunki użytkowania zwierząt gospodarskich
|
|
|
3)
posługuje się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami popularnych ras zwierząt
gospodarskich i zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
|
|
4)
rozpoznaje popularne rasy zwierząt gospodarskich i zwierząt domowych, takich jak:
psy, koty
|
|
|
5)
rozpoznaje umaszczenie zwierząt gospodarskich, takich jak: bydło, owce, kozy, konie,
świnie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
|
2)
określa typ budowy oraz kondycję zwierząt gospodarskich i domowych
|
1)
opisuje charakterystyczne cechy prawidłowej budowy zewnętrznej oraz wad pokroju bydła,
koni i świń
|
|
|
2)
rozpoznaje prawidłową budowę zewnętrzną oraz wady pokroju zwierząt gospodarskich,
takich jak: bydło, konie i świnie
|
|
|
3)
rozpoznaje kondycję wybranych zwierząt: bydła mlecznego oraz bydła opasowego, koni
sportowych i ciężkich oraz psów
|
|
|
4)
dobiera narzędzia niezbędne do wykonania poszczególnych pomiarów zoometrycznych u
bydła i koni
|
|
|
5)
określa masę ciała zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy, bydło,
konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty, za pomocą wagi, oraz masę
ciała bydła i świń za pomocą taśmy zoometrycznej
|
|
3)
analizuje zachowania i temperament zwierząt gospodarskich i domowych
|
1)
przedstawia zależności między poszczególnymi typami zachowań zwierząt gospodarskich
i domowych a mechanizmami odpowiedzialnymi za ich wystąpienie
|
|
|
2)
wskazuje charakterystyczne cechy poszczególnych typów zachowań zwierząt gospodarskich,
takich jak: bydło, owce, kozy, konie, świnie, kury, oraz zwierząt domowych, takich
jak: psy, koty
|
|
|
3)
przedstawia zasady prowadzenia obserwacji zachowania różnych gatunków zwierząt gospodarskich
i domowych w celu uzyskania właściwego opisu i rozpoznania
|
|
|
4)
rozpoznaje stan fizjologiczny i emocjonalny zwierząt gospodarskich, takich jak: bydło,
owce, kozy, konie, świnie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty, na
podstawie ich zachowania
|
|
|
5)
wyjaśnia związki między bodźcami i reakcjami, na podstawie których można przewidzieć
zachowanie zwierząt w określonych sytuacjach
|
|
|
6)
analizuje zachowania zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy, bydło,
konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty, pod względem bodźców niepożądanych
i niebezpiecznych
|
|
|
7)
określa stan zdrowia zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy, bydło,
konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty, na podstawie analizy ich
zachowań
|
|
|
8)
wyjaśnia wpływ dobrostanu zwierząt na zachowania typowe dla gatunku
|
|
4)
analizuje wpływ czynników zewnętrznych na dobrostan zwierząt
|
1)
podaje przykłady czynników zewnętrznych (fizycznych, chemicznych, biologicznych)
wpływających na zdrowie i produkcyjność zwierząt
|
|
|
2)
wyjaśnia na przykładach wpływ utrzymania zwierząt na ich dobrostan
|
|
5)
stosuje zasady racjonalnego żywienia zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie,
owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
1)
opisuje skład chemiczny pasz oraz znaczenie poszczególnych składników pokarmowych
dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu zwierzęcego
|
|
|
2)
opisuje przebieg przemian materii i energii oraz białek, tłuszczów i węglowodanów
zachodzących w organizmie zwierzęcym, z uwzględnieniem różnic gatunkowych
|
|
|
3)
opisuje czynniki wpływające na skład chemiczny, wartość pokarmową i strawność pasz
oraz wyjaśnia ich wpływ na zdrowie, wykorzystanie pasz oraz efekty żywienia zwierząt
|
|
|
4)
wskazuje charakterystyczne cechy poszczególnych grup pasz oraz dodatków paszowych
stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy, bydło,
konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
|
|
5)
wykazuje zależność między prawidłowymi warunkami konserwowania i przechowywania pasz
a ich jakością
|
|
|
6)
rozpoznaje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich i domowych, zioła, rośliny
szkodliwe i trujące oraz zanieczyszczenia pasz domowych na podstawie opisu, na zdjęciach
i na podstawie próbek pasz
|
|
|
7)
ocenia organoleptycznie jakość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich,
takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich
jak: psy, koty, zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny
|
|
|
8)
wykazuje zależności między zasadami racjonalnego żywienia zwierząt a zdrowiem, produkcyjnością
i wynikami ekonomicznymi produkcji zwierzęcej
|
|
|
9)
opisuje systemy żywienia i określania wartości pokarmowej pasz dla przeżuwaczy, koni,
świń i drobiu
|
|
|
10)
bilansuje przykładowe proste dawki pokarmowe dla zwierząt gospodarskich, takich jak:
bydło i świnie, z zachowaniem dopuszczalnych odchyleń
|
|
|
11)
sporządza preliminarz pasz dla zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce,
kozy, bydło, konie, kury, w oparciu o podane dane dotyczące grup zwierząt i dziennych
dawek pokarmowych
|
|
|
12)
dobiera składniki karmy dla psów i kotów zgodnie z ich zapotrzebowaniem pokarmowym
i specyfiką trawienia
|
|
6)
prowadzi, zgodnie z zasadami i przepisami, chów:
|
1)
opisuje ekologiczne metody chowu zwierząt gospodarskich
|
|
a)
krów, owiec i kóz - w celu pozyskania mleka,
|
2)
opisuje wpływ chowu zwierząt gospodarskich na środowisko naturalne
|
|
b)
zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury - w celu
pozyskania mięsa
|
3)
stosuje przepisy prawa krajowego i unijnego w zakresie identyfikacji i rejestracji
zwierząt
|
|
c)
kur - w celu pozyskania jaj
|
4)
stosuje przepisy prawa krajowego i unijnego dotyczące ochrony zdrowia zwierząt
|
|
|
5)
planuje użytkowanie:
|
|
|
a)
mleczne zwierząt gospodarskich, takich jak: krowy, owce i kozy
|
|
|
b)
mięsne zwierząt gospodarskich, takich jak: bydło, świnie, owce, kozy i kury
|
|
|
c)
nieśne kur z uwzględnieniem konieczności spełnienia wymagań weterynaryjnych
|
|
|
6)
układa plan żywieniowy dla grup wiekowych i technologicznych zwierząt gospodarskich,
takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, z wykorzystaniem aktualnie stosowanych
metod i technik
|
|
|
7)
układa plan żywieniowy dla grup wiekowych zwierząt gospodarskich zgodnie z zapotrzebowaniem
pokarmowym
|
|
|
8)
planuje warunki transportu zwierząt
|
|
|
9)
wskazuje różnice między ekologicznym a konwencjonalnym chowem zwierząt gospodarskich,
takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury
|
|
|
10)
opisuje warunki przechowywania i stosowania nawozów naturalnych stałych i płynnych
|
|
|
11)
opisuje zasady rejestracji zwierząt i terminy na dokonanie zgłoszeń zdarzeń dotyczących
zwierząt do komputerowej bazy danych zwierząt lądowych zgodnie z przepisami prawa
|
|
|
12)
opisuje obowiązki właścicieli lub posiadaczy zwierząt dotyczące warunków zaopatrzenia
zwierząt w dokument identyfikacyjny oraz prowadzenia odpowiedniej dokumentacji w siedzibie
stada
|
|
|
13)
kolczykuje bydło, owce, kozy
|
|
|
14)
opisuje sposób znakowania zwierząt gospodarskich, takich jak: bydło, konie, świnie,
owce, kozy, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
|
7)
wykonuje zabiegi specjalne
|
1)
opisuje metody, techniki i procedury przeprowadzania dezynsekcji, dezynfekcji i deratyzacji
w miejscach przebywania zwierząt gospodarskich i domowych
|
|
|
2)
wskazuje czynniki naruszające warunki higieniczne pomieszczeń inwentarskich i hodowlanych
|
|
|
3)
rozpoznaje gryzonie oraz insekty naruszające warunki higieniczne pomieszczeń
|
|
|
4)
przygotowuje roztwory biobójcze zgodnie z instrukcją producenta
|
|
|
5)
wykonuje zabiegi dezynsekcji, dezynfekcji i deratyzacji w miejscach utrzymywania
zwierząt gospodarskich, takich jak: bydło, świnie, kury, oraz zwierząt domowych
|
|
|
6)
stosuje środki ochrony indywidualnej w ognisku choroby zakaźnej, np. rękawiczki,
fartuchy, maski, buty ochronne, okulary ochronne, kombinezony
|
|
8)
wykonuje poskramianie zwierząt gospodarskich i domowych
|
1)
omawia rodzaje poskramiania zwierząt, np. manualne lub przy użyciu odpowiednich narzędzi
|
|
|
2)
stosuje techniki poskramiania zwierząt gospodarskich, takich jak: bydło, owce, kozy,
konie, świnie, oraz zwierząt domowych, takich jak: koty, psy, ptaki
|
|
|
3)
rozpoznaje sprzęt i narzędzia wykorzystywane do poskramiania zwierząt gospodarskich
i domowych
|
|
9)
wykonuje zabiegi pielęgnacyjne
|
1)
opisuje rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych u zwierząt
|
|
|
2)
stosuje techniki wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych u zwierząt gospodarskich, takich
jak: bydło, konie, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
|
|
3)
ocenia stan zwierzęcia na podstawie wyglądu, postawy i zachowania
|
|
|
4)
dobiera zabieg pielęgnacyjny do stanu zdrowia zwierzęcia
|
|
|
5)
opracowuje harmonogram cyklicznych zabiegów pielęgnacyjnych u zwierząt gospodarskich,
takich jak: bydło, konie, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
|
|
6)
wymienia sprzęt, narzędzia i materiały wykorzystywane do zabiegów pielęgnacyjnych
skóry, sierści, racic, kopyt, pazurów i jamy ustnej
|
|
|
7)
dobiera sprzęt, narzędzia i materiały do zabiegów pielęgnacyjnych:
|
|
|
a)
skóry, sierści, gruczołu mlecznego i racic u bydła,
|
|
|
b)
skóry, sierści, kopyt i jamy ustnej u koni
|
|
|
c)
skóry, sierści, uszu, oczu, jamy ustnej i pazurów u zwierząt domowych, takich jak:
psy, koty
|
|
10)
wykonuje zabiegi zootechniczne u zwierząt gospodarskich i domowych
|
1)
opisuje rodzaje, cel i częstotliwość wykonywania zabiegów zootechnicznych u zwierząt
gospodarskich i domowych
|
|
|
2)
dobiera zabiegi zootechniczne do gatunku, wieku, użytkowania, utrzymania i potrzeb
zwierząt, takich jak świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, psy, koty
|
|
|
3)
opisuje aktualnie stosowane metody i techniki wykonywania poszczególnych zabiegów
zootechnicznych u zwierząt gospodarskich i domowych
|
|
|
4)
sporządza terminarz wykonania planowanych zabiegów zootechnicznych u zwierząt gospodarskich,
takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury
|
|
|
5)
wymienia sprzęt, narzędzia i materiały wykorzystywane do zabiegów zootechnicznych
zwierząt gospodarskich i domowych
|
|
|
6)
dobiera sprzęt, narzędzia i materiały niezbędne do wykonania poszczególnych zabiegów
zootechnicznych u zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie,
kury
|
|
|
7)
dobiera techniki wykonywania zabiegów zootechnicznych do gatunku zwierzęcia i rodzaju
zabiegu
|
|
ROL.11.4. Prowadzenie rozrodu i inseminacji zwierząt gospodarskich i domowych
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1)
charakteryzuje budowę i fizjologię układu rozrodczego samca i samicy zwierząt gospodarskich
i domowych
|
1)
opisuje budowę anatomiczną, topografię oraz funkcje układu rozrodczego samca i samicy
zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt
domowych, takich jak: psy, koty, z uwzględnieniem różnic gatunkowych
|
|
|
2)
porównuje budowę układów i narządów rozrodczych samca i samicy poszczególnych gatunków
zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt
domowych, takich jak: psy, koty
|
|
|
3)
analizuje fizjologię rozmnażania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich,
takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich
jak: psy, koty
|
|
|
4)
analizuje fizjologię ciąży poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich, takich
jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy,
koty
|
|
|
5)
analizuje fizjologię porodu poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich, takich
jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy,
koty
|
|
|
6)
preparuje narządy układu rozrodczego samca i samicy z zastosowaniem technik preparacyjnych
|
|
|
7)
rozpoznaje narządy i struktury anatomiczne oraz topografię układu rozrodczego samca
i samicy, np. na rysunkach, schematach, zdjęciach i materiale prosektoryjnym
|
|
|
8)
omawia wpływ układu dokrewnego i nerwowego na funkcjonowanie układu rozrodczego samca
i samicy
|
|
|
9)
przedstawia na schematach wpływ hormonów na dojrzałość hodowlaną i rozpłodową samca
i samicy
|
|
|
10)
opisuje przebieg cyklów płciowych u krowy, owcy, kozy, klaczy, suki, kotki
|
|
|
11)
opisuje oogenezę i spermatogenezę oraz budowę komórki jajowej i plemnika
|
|
|
12)
opisuje przebieg zapłodnienia,
|
|
|
13)
wymienia etapy rozwoju zarodka i płodu krowy, klaczy, suki
|
|
|
14)
przedstawia budowę i funkcję błon płodowych
|
|
|
15)
omawia wpływ czynników środowiskowych na przebieg ciąży
|
|
2)
planuje rozród zwierząt gospodarskich i domowych
|
1)
stosuje terminologię z zakresu rozrodu zwierząt gospodarskich i domowych
|
|
|
2)
podaje parametry rozrodu zwierząt gospodarskich i domowych
|
|
|
3)
dobiera zwierzęta gospodarskie, takie jak: bydło, konie, świnie, do kojarzeń i krzyżowań
zgodnie z kryteriami doboru
|
|
|
4)
omawia zasady przygotowania zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy,
bydło, konie, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty, do okresu rozpłodowego
|
|
|
5)
planuje terminy pokryć i porodów u samic zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie,
owce, kozy, bydło, konie, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
|
|
6)
planuje termin zasuszenia i porodu na podstawie terminu krycia lub sztucznego unasienniania
oraz przeprowadzonej obserwacji zwierząt gospodarskich i domowych
|
|
|
7)
planuje terminy krycia lub sztucznego unasienniania samic zwierząt gospodarskich,
takich jak: krowy, klacze i lochy, oraz samic zwierząt domowych, takich jak: suki,
kotki, na podstawie norm, przebiegu porodu i stanu zdrowia
|
|
3)
stosuje zasady pracy hodowlanej zwierząt gospodarskich i domowych
|
1)
wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu hodowli zwierząt gospodarskich
|
|
|
2)
wymienia zadania instytucji odpowiedzialnych za prowadzenie hodowli i rozrodu zwierząt
gospodarskich
|
|
|
3)
opisuje cele i etapy pracy hodowlanej zwierząt gospodarskich
|
|
|
4)
wyjaśnia wpływ czynników środowiskowych na postęp hodowlany zwierząt gospodarskich
|
|
|
5)
opisuje wartość hodowlaną i użytkową zwierząt gospodarskich, metody osiągania celu
hodowlanego i zakres oceny wartości użytkowej zwierząt gospodarskich, takich jak:
świnie, bydło, konie
|
|
|
6)
wyjaśnia sposób prowadzenia oceny genetycznej bydła
|
|
|
7)
omawia sposób wyboru samców na reproduktorów i samic na matki
|
|
|
8)
planuje i prowadzi rozród zwierząt gospodarskich, takich jak: bydło, świnie, owce,
kozy, kury, konie, na podstawie informacji zawartych w dokumentach hodowlanych, np.
świadectwach zootechnicznych
|
|
|
9)
wskazuje czynności wykonywane podczas hodowli i rozrodu zwierząt gospodarskich, takich
jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy,
koty, na podstawie przepisów prawa
|
|
4)
charakteryzuje niepłodność samic i samców zwierząt gospodarskich
|
1)
definiuje i oblicza wskaźniki określające płodność i plenność zwierząt gospodarskich
|
|
|
2)
wskazuje przyczyny obniżonej płodności, niepłodności u samic i samców
|
|
|
3)
ocenia płodność samca i samicy na podstawie wskaźników i wyników badań
|
|
|
4)
ocenia przydatność zwierząt do rozrodu
|
|
|
5)
wymienia objawy patologiczne mające wpływ na obniżoną płodność, jałowość lub niepłodność
samic
|
|
|
6)
wymienia objawy patologiczne decydujące o nieprzydatności samca do rozpłodu
|
|
|
7)
omawia sposoby skutecznego zapobiegania niepłodności samic i samców
|
|
5)
charakteryzuje metody krycia naturalnego zwierząt gospodarskich i domowych
|
1)
wskazuje sposoby i metody zwiększania płodności i plenności zwierząt gospodarskich,
takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych
|
|
|
2)
opisuje metody i techniki wywoływania rui u samic zwierząt gospodarskich
|
|
|
3)
omawia kryteria wyboru samców zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce, kozy,
bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty do krycia naturalnego
|
|
|
4)
rozpoznaje charakterystyczne objawy rui u samic zwierząt gospodarskich, takich jak:
świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty,
|
|
|
5)
rozpoznaje charakterystyczne objawy popędu płciowego u samców zwierząt gospodarskich,
takich jak: świnie, owce, kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich
jak: psy, koty,
|
|
|
6)
wskazuje optymalny termin krycia na podstawie zaobserwowanych objawów rui
|
|
|
7)
opisuje metody krycia naturalnego zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce,
kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty,
|
|
|
8)
opisuje przebieg aktu krycia u zwierząt gospodarskich, takich jak: świnie, owce,
kozy, bydło, konie, kury, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty,
|
|
|
9)
przedstawia wymagania weterynaryjne dla punktu kopulacyjnego dla koni, określone
w przepisach dotyczących organizacji hodowli i rozrodu zwierząt gospodarskich
|
|
|
10)
wypełnia, zgodnie z przepisami dotyczącymi hodowli i rozrodu zwierząt gospodarskich,
świadectwa pokryć samic zwierząt
|
|
|
11)
wymienia zasady przechowywania i obiegu dokumentów, świadectw pokryć samic zwierząt
gospodarskich i zwierząt domowych
|
|
|
12)
opisuje choroby zwierząt przenoszone drogą płciową, np. brucelozę bydła, wirusowe
zapalenie tętnic u koni, zakaźne zapalenie macicy u klaczy (CEM), chorobę rzęsistkową
bydła, wirusową biegunkę bydła (BVD), zakaźne zapalenie nosa i tchawicy bydła, otręt
bydła (IBR/IPV), chlamydiozę, toksoplazmozę
|
|
6)
omawia rolę biotechnologii w rozrodzie zwierząt gospodarskich i domowych
|
1)
omawia przykłady zastosowania metod biotechnologii w rozrodzie zwierząt gospodarskich
i domowych
|
|
|
2)
opisuje metody regulacji płci zwierząt gospodarskich i domowych
|
|
|
3)
wyjaśnia mechanizm pozaustrojowej produkcji zarodków
|
|
|
4)
omawia etapy przebiegu transferu zarodków u bydła
|
|
|
5)
omawia proces kriokonserwacji gamet i zarodków
|
|
7)
wykonuje na fantomie zabiegi inseminacji u zwierząt gospodarskich
|
1)
omawia wpływ utrzymania i użytkowania samców na jakość nasienia
|
|
|
2)
opisuje zasady, metody i techniki pobierania nasienia od knura, tryka, buhaja, ogiera,
psa, kocura, koguta
|
|
|
3)
opisuje procedury postępowania z pobranym nasieniem
|
|
|
4)
omawia zasady wykorzystania nasienia zwierząt gospodarskich oraz jego przechowywania
i wprowadzania do obrotu, na podstawie przepisów dotyczących hodowli i rozrodu zwierząt
gospodarskich
|
|
|
5)
dobiera nasienie buhaja i knura do planowanego zabiegu sztucznego unasienniania
|
|
|
6)
dobiera dawcę nasienia na podstawie świadectw zootechnicznych, katalogów buhajów
i knurów
|
|
|
7)
stosuje karty kontroli weterynaryjnej dotyczącej przechowywania i transportu nasienia
buhaja i knura na podstawie przepisów weterynaryjnych
|
|
|
8)
przeprowadza z posiadaczem samic bydła i świń wywiad inseminacyjny, zgodnie z przepisami
dotyczącymi hodowli i rozrodu zwierząt gospodarskich
|
|
|
9)
określa termin unasienniania krowy i lochy, na podstawie danych z wywiadu inseminacyjnego,
objawów rujowych
|
|
|
10)
rozróżnia sprzęt, narzędzia i materiały stosowane w unasiennianiu krowy i lochy
|
|
|
11)
dobiera sprzęt i materiały niezbędne do wykonania zabiegu unasienniania krowy i lochy
|
|
|
12)
wykonuje na fantomie zabieg unasienniania krowy i lochy zgodnie techniką inseminacyjną
|
|
|
13)
prowadzi i archiwizuje dokumentację związaną z wykonywaniem zabiegów unasienniania
krowy i lochy
|
|
8)
charakteryzuje patologie ciąży, porodu i okresu poporodowego u zwierząt
|
1)
wskazuje najczęstsze przyczyny nieprawidłowego rozwoju zarodka i płodu, poronień
oraz przedwczesnych porodów u zwierząt gospodarskich, takich jak: bydło, konie, świnie,
oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
|
|
2)
opisuje sposoby zapobiegania poronieniom i przedwczesnym porodom
|
|
|
3)
omawia zasady postępowania w przypadku poronienia u zwierząt gospodarskich, takich
jak: bydło, konie, świnie, oraz zwierząt domowych, takich jak: psy, koty
|
|
|
4)
wskazuje przeszkody porodowe ze strony matki i płodu
|
|
|
5)
rozpoznaje i opisuje prawidłowe i nieprawidłowe ułożenia, położenia i postawy płodów
u samic zwierząt gospodarskich, takich jak: bydło, konie, świnie, oraz zwierząt domowych,
takich jak: psy, koty
|
|
9)
sprawuje opiekę nad samicami zwierząt w okresie ciąży, w czasie porodu i w okresie
poporodowym
|
1)
opisuje objawy fizjologiczne ciąży i porodu u samic zwierząt gospodarskich i zwierząt
domowych
|
|
|
2)
rozpoznaje ciążę u zwierząt gospodarskich i domowych metodami manualnymi i za pomocą
urządzeń diagnostycznych
|
|
|
3)
omawia zasady opieki nad ciężarną samicą zwierząt gospodarskich, taką jak: krowa,
klacz, locha, oraz zwierząt domowych, taką jak: suka, kotka
|
|
|
4)
określa typy porodu na podstawie jego przebiegu
|
|
|
5)
dobiera sprzęt, narzędzia i środki niezbędne do udzielanej pomocy bezkrwawej
|
|
|
6)
wykonuje czynności pomocnicze weterynaryjne podczas zabiegów położniczych i zabiegów
krwawych u różnych gatunków zwierząt
|
|
|
7)
opisuje zasady udzielania pierwszej pomocy nowonarodzonym zwierzętom gospodarskim
i domowym
|
|
|
8)
opisuje schorzenia samic w okresie okołoporodowym oraz schorzenia noworodków u różnych
gatunków zwierząt
|
|
ROL.11.5 Język obcy zawodowy
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1)
posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze
szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności
zawodowych w zakresie tematów związanych:
|
1)
rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych
w zakresie:
|
|
a)
ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem
|
a)
czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa
i higieny pracy
|
|
b)
z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie
|
b)
narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych
|
|
c)
z dokumentacją związaną z danym zawodem
|
c)
procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych
|
|
d)
z usługami świadczonymi w danym zawodzie
|
d)
formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
|
|
|
e)
świadczonych usług, w tym obsługi klienta
|
|
2)
rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka
obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w
zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych:
|
1)
określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
|
|
a)
rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości,
komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie,
w standardowej odmianie języka
|
2)
znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
|
|
b)
rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury,
instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
|
3)
rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
|
|
|
4)
układa informacje w określonym porządku
|
|
3)
samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne
w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych:
|
1)
opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
|
|
a)
tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych
(np. polecenie, komunikat, instrukcję)
|
2)
przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji,
wskazówek, określa zasady)
|
|
b)
tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności
zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument
związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
|
3)
wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
|
|
|
4)
stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
|
|
|
5)
stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
|
|
4)
uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych
- reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej,
ustnie lub w formie prostego tekstu:
|
1)
rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
|
|
a)
reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem,
w tym podczas rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem
czynności zawodowych
|
2)
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
|
|
b)
reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument
związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności
zawodowych
|
3)
wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami
innych osób
|
|
|
4)
prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
|
|
|
5)
stosuje zwroty i formy grzecznościowe
|
|
|
6)
dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
|
|
5)
zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych
sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
|
1)
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych
(np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach
instruktażowych)
|
|
|
2)
przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
|
|
|
3)
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub
tym języku obcym nowożytnym
|
|
|
4)
przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np.
prezentację
|
|
6)
wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz
podnoszące świadomość językową:
|
1)
korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
|
|
a)
wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym
|
2)
współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
|
|
b)
współdziała w grupie
|
3)
korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
|
|
c)
korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym
|
4)
identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
|
|
d)
stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
|
5)
wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie
słowa
|
|
|
6)
upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje
opis, środki niewerbalne
|
|
ROL.11.6. Kompetencje personalne i społeczne
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1)
przestrzega zasad kultury i etyki w związku z realizacją zadań zawodowych
|
1)
wyjaśnia, czym jest zasada (norma, reguła) moralna i podaje przykłady zasad (norm,
reguł) moralnych
|
|
|
2)
rozróżnia etyczne i nieetyczne zachowania w zawodzie
|
|
|
3)
stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w swoim środowisku
|
|
|
4)
interpretuje odpowiedzialność w stosunku do zwierzęcia i jego właściciela oraz w
stosunku do społeczeństwa i środowiska
|
|
2)
analizuje własną kreatywność i otwartość na zmiany
|
1)
określa możliwości wykorzystania własnej kreatywności w wykonywaniu zadań zawodowych
|
|
|
2)
opisuje proces wprowadzania zmiany
|
|
|
3)
działa w sytuacji zmiany (np. warunków pracy, stanu zwierzęcia, metod i technik wykonywania
czynności, sprzętu, materiałów, środków stosowanych w realizacji zadań zawodowych,
czynników pozazawodowych)
|
|
|
4)
przedstawia sposoby rozwiązywania konfliktów oraz analizuje ich zalety i wady
|
|
3)
stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
|
1)
wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy w zawodzie
|
|
|
2)
omawia czynniki stresogenne
|
|
|
3)
opisuje konsekwencje długotrwałego pozostawania pod wpływem stresu
|
|
|
4)
określa najczęściej stosowane techniki radzenia sobie ze stresem i obniżania jego
poziomu
|
|
|
5)
opisuje różne formy zachowań asertywnych w radzeniu sobie ze stresem
|
|
4)
aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
|
1)
opisuje umiejętności i kompetencje zawodowe
|
|
|
2)
uzasadnia znaczenie kształcenia ustawicznego, aktualizowania wiedzy i umiejętności
zawodowych
|
|
|
3)
planuje ścieżkę własnego rozwoju na podstawie analizy własnych kompetencji i umiejętności
zawodowych
|
|
|
4)
dobiera formy doskonalenia zawodowego do swoich potrzeb i możliwości
|
|
|
5)
uzasadnia konieczność maksymalnego wykorzystania umiejętności zawodowych w celu podwyższania
jakości opieki weterynaryjnej, dobrostanu zwierząt i zdrowia publicznego
|
|
5)
przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
|
1)
przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania i przesyłania danych osobowych
|
|
|
2)
przechowuje dane osobowe klientów zgodnie z przepisami prawa
|
|
|
3)
przedstawia konsekwencje wynikające z naruszenia tajemnicy związanej z wykonywanym
zawodem i miejscem pracy
|
|
|
4)
omawia znaczenie przestrzegania zasady zaufania i poszanowania prywatności w wykonywaniu
zadań zawodowych
|
|
6)
stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
|
1)
opisuje ogólne zasady komunikacji interpersonalnej
|
|
|
2)
właściwie interpretuje mowę ciała w komunikacji
|
|
|
3)
stosuje aktywne metody słuchania
|
|
|
4)
udziela odpowiedzi językiem zrozumiałym, odpowiednim do sytuacji
|
|
|
5)
współpracuje z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia publicznego
|
|
ROL.11.7. Organizacja pracy małych zespołów
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1)
planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
|
1)
omawia metody i techniki pracy w grupie najskuteczniejsze w pracy w zawodzie
|
|
|
2)
uzasadnia celowość planowania pracy zespołu wykonującego przydzielone zadania w zawodzie
|
|
|
3)
planuje wykonanie zadania zgodnie z dokonaną oceną możliwości finansowych i w określonym
czasie
|
|
|
4)
wyznacza jasno określone cele pracy zespołu w zależności od rodzaju wykonywanej pracy
zespołowej
|
|
|
5)
analizuje kompetencje poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
|
|
|
6)
dobiera członków do zespołu zgodnie z ich kompetencjami
|
|
2)
kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
|
1)
przedstawia strategie kierowania zespołem
|
|
|
2)
wskazuje cechy skutecznego menedżera i lidera grupy
|
|
|
3)
opisuje zakres obowiązków kierownika zespołu realizującego przydzielone zadanie
|
|
|
4)
wyznacza kolejne etapy pracy zespołu wykonującego przydzielone zadanie
|
|
|
5)
kieruje pracą zespołu z uwzględnieniem indywidualności jednostki i grupy
|
|
|
6)
ocenia przebieg wykonywanego zadania, wyciąga wnioski i dokonuje zmian w jego przebiegu
|
|
|
7)
motywuje członków zespołu do efektywnego wykonywania przydzielonych zadań
|
|
|
8)
przewiduje konsekwencje podejmowanych decyzji w kierowaniu pracą zespołu
|
|
3)
wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i
jakość pracy
|
1)
podaje przykłady wpływu postępu technicznego na doskonalenie jakości pracy w zawodzie
|
|
|
2)
wyszukuje informacje na temat stosowanych rozwiązań technicznych i organizacyjnych
poprawiających warunki i jakość pracy
|
|
|
3)
wskazuje argumenty za wykorzystaniem i przeciw wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań
technicznych i organizacyjnych w wykonywanej pracy
|
|
|
4)
podaje przykłady wpływu właściwej i niewłaściwej organizacji pracy zespołu na osiągane
efekty
|
|
|
5)
planuje wyposażenie stanowiska pracy w nowoczesne rozwiązania techniczne (sprzęt,
narzędzia)
|
|
4)
korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa
|
1)
wymienia instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
|
|
|
2)
wyszukuje informacje udostępniane przez instytucje i organizacje działające na rzecz
wsi i rolnictwa
|
|
|
3)
opisuje zakres usług oferowanych przez instytucje i organizacje działające na rzecz
wsi i rolnictwa w kontekście możliwości ich wykorzystania
|